Bukefalos 28 år!

Håll oss Uppdaterade - Igen!

Ska sälja en häst. Snart 7 år, lika lött för tölt som för trav. Tölten ganska ren. Passar / grisepassar rejält i hagen, men ej tränat passen under ridning. Mor fyrgångare, far femgångare. Själv byggd som en femgångare.
Jag skulle kalla honom för femgångare, men när passen inte tränats, hur säger man då för att vara så ärlig som möjligt?
 
Ska sälja en häst. Snart 7 år, lika lött för tölt som för trav. Tölten ganska ren. Passar / grisepassar rejält i hagen, men ej tränat passen under ridning. Mor fyrgångare, far femgångare. Själv byggd som en femgångare.
Jag skulle kalla honom för femgångare, men när passen inte tränats, hur säger man då för att vara så ärlig som möjligt?
Femgångare riden som fyrgångare borde vara den bästa beskrivningen, och en beskrivning av tölten på det.
 
Hallå här inne. Här var det tomt :)

Uppdatering från oss: Nu har Frenja ätit dessa kosttillskott, aminosyror samt högt andel protein i över 1 månads tid.
Och hästen är helt förändrad. :love:

Inga hältor, fullt ridbar. :D
Dock har hon lite muskelspasmer/stelhet/ojämnhet vissa dagar men det beror allt som oftast på vädret. Vid "anfall" så går hon alltid med vintertäcke eftersom hon inte tål kyla - även om hon bara är rakad på hals & bog. Hon behöver täcke för att hålla musklerna varma. Men det är som En piss i Mississippi i jämförelse....

Men det är en så enorm förändring på Frenja så det är inte Av denna värld. Så fortsätter det såhär så ska muskelbiopsi tas i vår här. Då har förhoppningsvis forskningen gått såpass framåt att man kanske har kartlagt vilken gen i PSSM det är Islandshästarna bär på.

Men jag är väldigt glad att ha fått tillbaka den häst jag köpte - även om det visat sig vara en sjuk sådan!
:)
 
Hallå här inne. Här var det tomt :)

Uppdatering från oss: Nu har Frenja ätit dessa kosttillskott, aminosyror samt högt andel protein i över 1 månads tid.
Och hästen är helt förändrad. :love:

Inga hältor, fullt ridbar. :D
Dock har hon lite muskelspasmer/stelhet/ojämnhet vissa dagar men det beror allt som oftast på vädret. Vid "anfall" så går hon alltid med vintertäcke eftersom hon inte tål kyla - även om hon bara är rakad på hals & bog. Hon behöver täcke för att hålla musklerna varma. Men det är som En piss i Mississippi i jämförelse....

Men det är en så enorm förändring på Frenja så det är inte Av denna värld. Så fortsätter det såhär så ska muskelbiopsi tas i vår här. Då har förhoppningsvis forskningen gått såpass framåt att man kanske har kartlagt vilken gen i PSSM det är Islandshästarna bär på.

Men jag är väldigt glad att ha fått tillbaka den häst jag köpte - även om det visat sig vara en sjuk sådan!
:)
Hoppas att du inte tar illa upp, men har du hört av dig till veterinärerna som undersökt och ville döma ut henne, och berättat hur det har gått? Jag tänkte mest så att de blir mer medvetna om sjukdomen. Känns som om det vore bra med tanke på att inte alla vet att kämpa och söka hjälp så mycket som du har gjort.
 
Hallå här inne. Här var det tomt :)

Uppdatering från oss: Nu har Frenja ätit dessa kosttillskott, aminosyror samt högt andel protein i över 1 månads tid.
Och hästen är helt förändrad. :love:

Inga hältor, fullt ridbar. :D
Dock har hon lite muskelspasmer/stelhet/ojämnhet vissa dagar men det beror allt som oftast på vädret. Vid "anfall" så går hon alltid med vintertäcke eftersom hon inte tål kyla - även om hon bara är rakad på hals & bog. Hon behöver täcke för att hålla musklerna varma. Men det är som En piss i Mississippi i jämförelse....

Men det är en så enorm förändring på Frenja så det är inte Av denna värld. Så fortsätter det såhär så ska muskelbiopsi tas i vår här. Då har förhoppningsvis forskningen gått såpass framåt att man kanske har kartlagt vilken gen i PSSM det är Islandshästarna bär på.

Men jag är väldigt glad att ha fått tillbaka den häst jag köpte - även om det visat sig vara en sjuk sådan!
:)

Jag har fölt er i det tysta här på buke. Har inte riktigt förstått vad hon lider av. Kan du förklara lite?
 
Jag har fölt er i det tysta här på buke. Har inte riktigt förstått vad hon lider av. Kan du förklara lite?
Vi misstänker att Frenja lider av muskelsjukdomen PSSM.

LITE SNABB INFO HÄR NEDAN!

PSSM är en muskelsjukdom som orsakas av en defekt (muterad) gen, vars namn är GYS1 när det gäller PSSM typ 1, vad gäller PSSM typ 2 håller man fortfarande på att identifiera vilken gen det gäller. Båda typerna ger dock samma problem; överinlagring av glucogen (socker) i musklerna. Mutationen påverkar det enzym som används för att bryta ner glucogenet till glucos - en form som är användbar som bränsle för hästens muskler.


Hos en normal häst kommer all stärkelserika kolhydrater (som socker) att omvandlas till den form av glucos som fungerar som bränsle i musklerna. Men hos en PSSM häst är denna omvandling störd, dels tillverkar en PSSM häst mer glucogen och musklerna kan sedan inte använda glucogenet i musklerna vilket dels leder till överinlagring och dels till att muskeln får energibrist, soppatorsk helt enkelt.

Man har sett PSSM hos hästar av över 30 olika raser.

Inte alla hästar med PSSM får symtom, men samtidigt finns det många hästar med väldigt diffusa symptom som ingen vet är positiva och där man kanske avfärdar hästen som bråkig, arbetsovillig och liknande.

Symptomen dyker ofta upp i samband med att hästen sätts i träning eller vid miljöombyten, men de kan dyka upp när som helst i hästens liv, även senare. Symtpomen är väldigt varierande. Det mest kända är förstås korsförlamning men långt ifrån alla hästar får det!

Symtom kan vara tex ryckningar/darrningar i musklerna, stelhet, muskelömhet, överdriven svettning diffusa hältor som ibland flyttar runt, mycket kraftiga hältor, allmänt dåligt humör eller problem i ridningen –tex att hästen är ovillig att fatta galopp eller samla sig och göra olika övningar. I riktigt svåra fall kan hästen få rena attacker där den får svårt att andras eller resa sig.

Eftersom det är en genetisk sjukdom finns det inget botemedel men det finns mycket man kan göra om man har en PSSM-positiv och symptomatisk häst!

Nr1 är dieten. En PSSM häst ska ha så nära nolltolerans för stärkelse och socker som möjligt.
Extra tillskott av tex selen, E-vitamin, B-vitamin, Magnesium, aminosyror mm brukar också behövas.

Nr2 är motion och rörelse. En PSSM häst ska aldrig stå stilla länge på box. Lösdrift eller mycket utevistelse är att föredra. Lång igångsättning och träningspassen bör innehålla lång uppvärmning/avkylning och många vilopauser. Man måste vara lyhörd, lyssna på hästen och inte pressa den om den har ont.

Många upplever att dom får en helt ny häst när dom ändrar diet och tränings/motionupplägg. Men en del svarar såklart inte lika bra och både symptom och exakt optimal diet och skötsel är högst individuellt.

Enligt Molly McCue (som tillsammans med Stephanie Valberg är framstående inom PSSM forskningen) är det ca 75% av alla symptomatiska hästar som blir användbara med rätt skötsel. Ca 25% svarar inte. Och varför vissa hästar inte får symptom alls vet man fortfarande inte. Andra källor säger att ca 50% förbättras enbart med dietändring och att siffran är 90% om man ändrar både diet och motion. Det hela är fortfarande lite oklart men forskningen fortgår på PSSM och det är naturligtvis viktigt att testa, oavsett om man vill avla eller ej.

För PSSM typ 1 testar man enkelt med ett manprov, och för PSSM 2 testar man tillsvidare med muskelbiopsi.

PSSM2 är den enda typen som hittats på islandshästen, men det sker fortfarande massa forskning på islandshästar och de tror att de egentligen bär på en helt egen gen, men med PSSM2 har man funnit att en foderstat med högt andel protein har funkat bra.
 
För snart ett år sen räddade vi ett gäng om tre hästar. Två fångisar, varav en hade de värsta hovar jag någonsin sett. Som taget från det värsta man sett hos SHV, typ. Det är fortfarande inte helt säkert om vi kommer lyckas med den ena. Efter nyår kommer hovis och tittar och då ska också beslutet tas beroende på hur det ser ut.

Den tredje hade ingen fång men svår exem och var helt vansinnigt fet. Han såg ut som en häst i terracotta-armén, var det nån som sa. Han rörde sig bara i grisepass. Fettdepåer precis överallt. Matfixerad. Död blick. Exem från helvetet. Gjorde utfall i hagen. Reste sig och slog mot mig när jag skulle leda honom för första gången.

I maj satt jag på honom för första gången, då var det bara grisepass i olika varianter. Sen dess har vi förutom att få bort all övervikt bara ridit rakt ut över stock och sten, uppför, nerför, runt träd, genom djupsnö, lera och vatten.

Jag har tvingat mig på honom, lyft hovar (för det var ingen självklarhet, promenerat, släpat med honom som handhäst (vilket första gången resulterade i att jag var millimeter från att få knät avsparkat).

Galoppen var den gångart som kom först. Sedan tölten, skritten och nu senaste dagarna har han börjat visa trav. Nånstans under allt fett och alla olater börjar det skymta en riktigt häftig häst. Jag är lite kär..

Stigandi har varit med på kurser under hela året och stundtals varit riktigt flott. När jag rider som jag ska alltså. Nu har vi satt igång igen försiktigt efter att han fått vila sen oktober och fokus ligger på avspänning. Jag har börjat tänka mindre och mindre på gångartsfokus och mer och mer på lösgjordhet och avspänning ala utbildningsstegen. Och det har gett resultat på samtliga hästar.
 
Har lite höst-mörker-dipp så rider inte jätte mkt just nu utan mer longering, tömmkörning eller lek på banan. Han börjar kunna snurra runt på kommando:D
Innan dippen gick han riktigt fint i tölten och kanon i skritten. Har blivit så mkt starkare i överlinjen och börjar tölta mer med hela kroppen:)
 
Det lossnade rejält i tölten på sista kursen med Laukur :love: Just nu känns tölten så himla lätt! Jag måste kämpa med att behålla den känslan nu så vi bygger upp den mera. Traven blir också bättre och han travar mig ur sadeln när han drar på! Vi jobbar mycket med galoppen också för att få mera bärighet oavsett tempo. Det kommer och min tränare sa att den blivit mycket bättre de senaste två månaderna så vi tränar helt rätt. Tror bomträningen hjälpt mycket där faktiskt :)

Ljómi gick sin första lektion på samma kurs och han skötte sig ypperligt! Vi både travade, töltade och galopperade inne i ridhuset :D Fokus på framåtbjudning och reaktionsförmågan på honom och det är ju det kan haft mest fokus på hela tiden eftersom han varit lite trög.

På lördag ska båda hästarna vara med på klubbens Firmakeppni! Maken ska rida Ljómi. Det blir perfekt miljöträning för honom utan att det blir några krav alls på honom eftersom man får växla gångarter som man vill :)
 
Mamma var och fotade oss igår. Längesen nu och det är roligt att ha lite bilder att jämföra med från tidigare fotograferingar :) En sak som jag känt men också såg nu är att vi börjar få ordning på formen i både tölt och trav. Han är inte alls lika orolig i formen och manken kommer upp mera. Att tölta som han gör på bilden här har varit svinjobbigt för honom men nu kommer styrkan mer och mer och vi kan ticka på såhär längre sträckor utan att han slänger upp huvudet, sänker ryggen och blir travtaktig eller börjar rolla. Det är en milstolpe för oss!
Galoppen får mer och mer bärighet och uppförsbacke och det syntes också på bilderna.

15844129_10208213013549996_2523447956697234691_o.jpg
 
Mamma var och fotade oss igår. Längesen nu och det är roligt att ha lite bilder att jämföra med från tidigare fotograferingar :) En sak som jag känt men också såg nu är att vi börjar få ordning på formen i både tölt och trav. Han är inte alls lika orolig i formen och manken kommer upp mera. Att tölta som han gör på bilden här har varit svinjobbigt för honom men nu kommer styrkan mer och mer och vi kan ticka på såhär längre sträckor utan att han slänger upp huvudet, sänker ryggen och blir travtaktig eller börjar rolla. Det är en milstolpe för oss!
Galoppen får mer och mer bärighet och uppförsbacke och det syntes också på bilderna.

15844129_10208213013549996_2523447956697234691_o.jpg

Ser tydlig skillnad! :)
 
Idag hade jah nog mitt livs bästa ridtur på Frenja. :love: Herre vad hon skötte sig fint idag. Vi var vänner från början till slut.

Känns som allt börjat vända nu. Hon har gått från sur, grinig å gå åt andra hållet i hagen när man kommer till att var kelen, gilla borstning och gnäggar lågt å kommer direkt till grinden när jag kommer :love:

Igår stod hon som ett ljus hela skoningen, har aldrig skett innan. Hon var så avslappnad å stilla, då hon fick tömköras en timma innan å tömma siba muskler ordentligt.

Idag red vi ut för första gången på evigheter, en underbar tur i solen. Och Frenja var så positiv å framåt, så avslappnad å lyhörd. Framförallt på vägen hem där hon alltid annars drar/ligger på som sjutton så de mest är skritt som gäller. Idag gled hon fram i tölt på vägen hem så jag fick en tår i ögat faktiskt. Hon tog all förhållningar så fint, frustade å var så mjuk. Asså, älskade häst. :love:
 
Ja, forumet har tappat fart sista halvåret. Saknar flera användare @kvandi @Lillelorden @Hedinn @Gimlan @kryddelydd för att nämna några.

Själv har jag som mål att ha två ridbara hästar i år. Har tre potentiella som allihop är ur form eller bristfälligt utbildade pga tidsbrist och skador.
Började året med att själv få influensa så då blev det inte mycket ridit.

Men under veckan har jag varit ute ett par gånger på Saela, vi jobbar på formen ffa i skritt och lite lydnad. Tösen vill gärna dra iväg på en del ställen. Idag tränade vi på att komma ihåg vad en ryggning är, gick fint på slutet. Hon visade att hon kunde tölta också, går helst i grisepass annars eftersom hennes medryttare inte är så insatt.
 
Jag läser ofta - men orkar sällan bidra. Men gör ett litet försök: Olga har all talang i världen - men vi har brottats med att hon är en spänd och explosiv häst. I ridhus är hon grym, ute mer spänd, men numera fin långa sträckor - men far i luften både nu och då.

Hon fick tänderna fixade under hösten och patellaopererades, båda de ingreppen gjorde stor skillnad för henne.

Hon har massa talang, men är en annan sort än alla andar hästar jag nånsin haft, lär mig massor!
 
Ja, forumet har tappat fart sista halvåret. Saknar flera användare @kvandi @Lillelorden @Hedinn @Gimlan @kryddelydd för att nämna några.

Själv har jag som mål att ha två ridbara hästar i år. Har tre potentiella som allihop är ur form eller bristfälligt utbildade pga tidsbrist och skador.
Började året med att själv få influensa så då blev det inte mycket ridit.

Men under veckan har jag varit ute ett par gånger på Saela, vi jobbar på formen ffa i skritt och lite lydnad. Tösen vill gärna dra iväg på en del ställen. Idag tränade vi på att komma ihåg vad en ryggning är, gick fint på slutet. Hon visade att hon kunde tölta också, går helst i grisepass annars eftersom hennes medryttare inte är så insatt.
Jag har inte ridit så mycket senaste tiden, tappat intresset lite och haft fullt upp med annat, bara två unghästar på uppväxt på olika håll. Men nu är det ändring på det! Fått två ridhästar på halsen och hittat tillbaka, en yngre förmåga, blir sex år i år och sparsamt riden. Eller ja, riden men inte tränad. Så nu tar vi steget in i vuxenlivet på riktigt. Målet är att träna upp och sälja, förhoppningsvis i vår. Fuxvalack efter Vaki och verkar riktigt lovande.

Den andra är en islandsimport, isabellfärgad valack på 9 år (tror jag det var :angel:). Varit i Sverige nåt år, men knappt blivit riden alls under den perioden. Sjukt rolig ridhäst med världens jäkla trav! Ska enligt uppgift ha pass i samma nivå, men den har vi inte provat än. Fokus på grundjobb, stärka musklerna och jobba rätt samt lite miljöträning nu till en början. :)
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
568
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 802
Senast: hundtant
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: hamilton1
·
Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt...
13 14 15
Svar
295
· Visningar
13 974
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp