Håll oss Uppdaterade - Igen!

Mina går i en helt nedbetad hage. Den ena stödfodras med 1 kg hö kvällstid och går i en hage med lite mer gräs i ca 3 h om dagen. Den andra är tjock av ingenting! Får halm att tugga på nattetid. Fattar inte vad hon lever av.
 
Mina går i en helt nedbetad hage. Den ena stödfodras med 1 kg hö kvällstid och går i en hage med lite mer gräs i ca 3 h om dagen. Den andra är tjock av ingenting! Får halm att tugga på nattetid. Fattar inte vad hon lever av.
Vi har två som blir betydligt fetare än de andra. De äter mycket effektivt under staketet, så de ordnar ju lite extra mat varje dag när vi flyttar ut staketet :meh:
 
Asså - HUR kopplar man på hjärnhalvorna så man får kontakt med ALLA kroppsdelar?
Idag kändes det som att jag bara red med händerna å benen bara dinglade med..... asså, hur svårt ska det vara??? Ghhhaaaaa:banghead:
Jaja, lite bra gick de oxå - han töltade rent stundtals i kort tempo - har aldrig funkar förut :)
 
Mina kan inte heller gå på bete. Jag strippbetar nu efter midsommar, annars går de i ett nerbetat hagsystem. De brukar få 2 kg lunch tillsammans, beroende på hur mycket jag öppnat upp av hagen (brukar bara bli 3 kvm) och sen kraftfoder och 3kg hö på natten när de är inne. De har hållit sig i bra hull i sommar.
 
Nu har jag anmält till klubbtävling nästa vecka. Tänkte försöka rida en V5, för även om tölten inte sitter så är de andra gångarterna bra.
Men långsam till mellantempo, är det motsvarande samlad/mellantrav i dressyr? Det borde det inte vara, men tempot kanske är motsvarande?
 
Lite uppdatering!
Klockan ringde 05:20 i Fredags. Nervositeten kröp i kroppen på oss alla redan dagen innan så det blev minst sagt lite sömn den natten. Båten gick 8:00 till Köpenhamn från Göteborg och gick i land 11:15.
"Jaha, vad gör vi nu?" var det första vi tänkte. Vi skulle ju inte vara på gården förräns 13:00. :D

Tack och lov sprang tiden iväg och till slut skymtade man gården som GPS:en lett oss till. Det allra första jag ser är ett svart sto i hagen längst allén som sätter fart mot oss. Jag utbrister "Åh! Men titta så vacker!". Ja, att jag inte dog. :o
Men det var ju HON! Det var just den hästen jag var där för att hämta! :eek: :love:

Besiktning, papper, lastning - Allt gick som en dans. Vi fick stå "ute på båten" så vi kunde se bilen och transporten från soldäcket. Under båtresans första timme var hon SUR och transporten stod liksom och vinglade (:nailbiting:) men det gick bättre och bättre.

Vi var i stallet runt 22:00 på kvällen. Flickan var mer eller mindre oberörd. Inte ens svettig. ;)
Allt har gått bra i det nya stallet och hon har installerat sig bra.

Tyvärr ser hennes hovar förj*vliga ut. Hon verkade rastlös idag och var "på" vårt äldre sto så jag tog henne till paddocken för att låta henne bli av med den värsta energin. Skulle jag inte gjort. Hon blev så öm. :( Så nu får hon stå i hagen tills att hovslagaren kommer på Tisdag. :(

Men vilken häst! Vilken personlighet! Jag blir tårögd varje gång jag kollar på henne. :love:

img_1143_59877088e087c372f538b81a.png

img_1134_598779a42a6b224b9365e89a.png

img_1137_59877a95ddf2b353d4a69cc7.png

img_1135_59877ad2ddf2b36874fae635.png

img_1129_59877b29e087c372f282fadc.jpg

img_1105_59877b949606ee54a63c616e.jpg
 
På tal om bete så har jag klarat att hålla Laukur i bra hull för första sommaren ever tror jag! Han rids en del så det gör väl sitt men så är det två hästar mer i hagen än innan också. Hagen dom går mest i är väldigt nerbetad så det är mest sysselsättning för dom bara. Ljómi har blivit tjock och får gå i beteshage ca en halvtimme om dagen, Laukur och ponnystot får gå en timme och 1 åriga halvblodet går där halva dagen eller mer då han är den enda med behovet.
 
Sindri går ner dag för dag nu, för dåligt med motion de senaste veckorna Har varit vårat problem. Men nu är vi på gång igen -åh som han går. Är så jäkla nöjd & glad över min häst. Som han kan gå :love:
Det är inte de lättaste att lära sig rida en häst med mycket rörelse när man inte är van - han känns inte alls som de andra hästar jag haft innan som haft mer markbundna gångarter & inga lyft alls att prata om till Sindri med höga lyft å MASSOR av kraft i varje steg han tar :D
 
Jag har kommit med på vår första islandshästkurs! På fredag-lördag ska vi iväg. Det blir spännande att få någon som kan berätta vad det är vi försöker uppnå och vad vi håller på med egentligen :-). Vi stod som första reserv, så fick veta att vi kom med bara häromdagen.
Den andra hästen Frenja, och jag har fått djupvågsbehandling idag. Jag hade visst en hel del snedheter, där de flesta ska vara tillrättade nu. Får se om jag kan gå imorgon.
Frenja var stel i hela sin högersida, vilket jag redan misstänkt. Hon körde maxtid på henne så hon var lite stel efteråt. Hoppas det ska göra skillnad, men det krävs nog någon mer omgång på oss båda skulle jag tro.
 
Slänger in en fråga här, någon här eller någon som känner nån som ska till Island snart och som ska handla på Keflaviks taxfree? Skulle vilja få hem en grej som bara finns på 66 Norths shop där:cautious: PM:a mig isf!:love::love:
 
Jag har kommit med på vår första islandshästkurs! På fredag-lördag ska vi iväg. Det blir spännande att få någon som kan berätta vad det är vi försöker uppnå och vad vi håller på med egentligen :-). Vi stod som första reserv, så fick veta att vi kom med bara häromdagen.
Den andra hästen Frenja, och jag har fått djupvågsbehandling idag. Jag hade visst en hel del snedheter, där de flesta ska vara tillrättade nu. Får se om jag kan gå imorgon.
Frenja var stel i hela sin högersida, vilket jag redan misstänkt. Hon körde maxtid på henne så hon var lite stel efteråt. Hoppas det ska göra skillnad, men det krävs nog någon mer omgång på oss båda skulle jag tro.
Hur har det gått?? :)
 
Vad kul! :) Hoppas kursen gått bra @orion_x

Själv har jag fått veta att höstens kurser är inställda pga för få anmälda :(
Nu måste jag hitta ny tränare.
 
@Silkisif @Snurre
Hon blev så pass trött av kursen så vi hoppade klubbtävlingen. Tycker att det gick riktigt bra. Hittade en tölt i höger varv som böljade fint genom kroppen. Något att fortsätta jobba på. De tyckte det var roligt att få se en så välriden islänning:D vilket gjorde mig extra stolt. Det var jag tvungen att vidarebefordra till min dressyrlärare som glatt hejar på våra nyfunnena kunskaper, även om hon inte kan hjälpa oss med tölten.
Andra dagen red vi även ett V5 program på deras ovalbana. Vi kom runt i tölt hyfsat, de andra tre gångarterna är ju piece of cake;) Bara att rejsa runt, så de tyckte vi gjorde ett bra program efter våra förutsätningar
 
Ni som har ridit in hästar.
Kan ni berätta hur ni har gjort/arbetat kring just uppsittningen utifrån hur hästen reagerat?
 
Ni som har ridit in hästar.
Kan ni berätta hur ni har gjort/arbetat kring just uppsittningen utifrån hur hästen reagerat?
För mig har det väl mest berott på hur hästen reagerat för sadel osv. och hästens känslighet. Den allra lättaste unghästen jag någonsing sett var det bara att börja sitta upp och rida som vilken häst som helst, med mycket fokus på framåtbjudning.

Den svåraste hästen jag ridit in fick man vara lite kreativ med. Första gången jag satt upp stod hon som fast frusen och vägrade röra på sig, och när hon tillslut blev ledd runt i rundkorallen så exploderade hon totalt, och jag fick käka sand ca. tre gånger. :cool: Följande gång knöt vi henne fast i en handhäst, och tog en tur ut i terrängen så hon slapp tänka på att jag satt på ryggen, och istället koncentrerade sig på att röra på benen. Därifrån det klassiska med att lära fråmåtbjudning, broms osv. Fungerade på henne.

Summa summarum, alla hästar är väl olika. Tycker det beror så mycket på reaktionen från hästens sida.
 
Ni som har ridit in hästar.
Kan ni berätta hur ni har gjort/arbetat kring just uppsittningen utifrån hur hästen reagerat?

Första gångerna har jag alltid mutat med mat. Haft hästen lös men med näsan fast i en godishink. Sen har jag hämtat en annan hink och försiktigt hängt mig över ryggen på hästen, och bara hängt där en stund. Nästa gång börjat kava mig upp i sittande och klappat och berömt. Sedan ökat på "livligheten" och lagt till sadel och hoppat och härjat med stigbyglar ordentligt innan jag börjat svinga mig upp i sadeln.

Hur fort jag går framåt har berott på hur spänd hästen känts. De flesta accepterar uppsittning efter bara 3-4 träningstillfällen. Nån har varit mer spänd och behövt mer fingertoppskänsla. Men alla har blivit lugna och fina att sitta upp på (säger jag och minns förra veckan då jag var sist att sitta upp och den lilla röda hästen drog iväg med mig över gårdsplanen, tänk om hon inte fick gå först!)
 
Sindir har varit så överjävligt att rida i ett par dagar. Inte samarbetsvillig alls å det har bara blivit värre....

Igår förstod ja varför - han har sår i munnen :crazy::arghh:
Han har, tror jag i alla fall, Bitit sig, å därför inte alls velat vara mjuk å fin i handen, å inte tagit mina förhållningar utan istället väldigt hårt bitit sig fast i bettet. Lilla häst då, matte får skämmas:banghead:

Så nu har ja ridit han på hackamoret i 2 dagar å han har gått som en dröm å vi har varit väldigt överens :love:

Nästa vecka ska jag boka tid till tandläkaren så de
Får ta sig en titt i munnen ordentligt på honom, vet att han har en tand längst in, högst upp som behöver filas till lite men inget som skulle påverka honom då i alla fall. Nu vet man ju inte, så lika bra att titta upp ordentligt :)

Mina fina pojkar :love:

Ra8ktMW.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 584
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
285
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 001
· Visningar
65 920
Senast: Lyan
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 631
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp