Håll oss Uppdaterade - Igen!

Sindri testar det där ned tränghoppning idag :D:angel:
DufcNP2.jpg


Går ju riktigt bra.:D
zDBSy9M.jpg


Min fina häst :love:
o5baozB.jpg
 
Äntligen fått komma ut på en ridtur igen!
Har varit gräsänka med ett sjukt barn i över en vecka och då är det svårt att få någonting gjort kan jag säga.
Lilla röda hästen var pigg och glad, men faktiskt rätt lydig. Höll sig till samlad skritt i galoppbacken tills matte gav komando om galopp. Då drog hon iväg så gruset sprutade iofs.

Har en jättetrevlig medryttare, men hon vill inte rida själv. Har försökt skola in en till, men hon har inte ridit så mycket och hästarna är ju pigga och glada. Hon har dessutom inte heller tid egentligen eftersom hon också har barn, jobb och en liten gård att sköta. Hade varit roligt att ha en mer satsande medryttare, men det är inte lätt att hitta.
 
Nu har han varit min i snart 2 veckor. Jag är så himla himla himla glad å min häst asså :love:

Jag kanske är 29 år men den lilla hästtjejen inom mej är bara 7 & otrolig löjligt glad i sin häst :D


På 2 veckor har han både hunnit få nya skor & Droppat några kilon. Igår hade vi ett fantastiskt pass i paddocken och jag log stort hela tiden.

Detta är & kommer bli så bra :love:
rIwi7LY.jpg



1HZM5dG.jpg
 
Fick till ett himla bra pass på ridbanan idag. Hade egentligen tänkt träna tölten, men den kom visst i skymundan av galoppombyten, piruettförberedande och öppnor och slutor:angel:. Fy rackarns vad kul det är nu när Silvia har fått upp sin kondition igen. Försökte jobba lite i tölten, men den är väldigt långsam. Försöker jag öka tempot faller hon in i trav direkt. Driver jag inte så faller hon lätt ner i skritt igen. Knepigt värre.
 
Fick till ett himla bra pass på ridbanan idag. Hade egentligen tänkt träna tölten, men den kom visst i skymundan av galoppombyten, piruettförberedande och öppnor och slutor:angel:. Fy rackarns vad kul det är nu när Silvia har fått upp sin kondition igen. Försökte jobba lite i tölten, men den är väldigt långsam. Försöker jag öka tempot faller hon in i trav direkt. Driver jag inte så faller hon lätt ner i skritt igen. Knepigt värre.
Jag tänker "grundtölt!" direkt när jag hör det här. Eller skrölt.
På en häst som lätt blir travtaktig och som är van att samla sig genom att vinkla mer bak och korta steget, är det guld att börja med att lära in att lääääänga bakbenssteget.
NÄSTA steg är att få ihop en samling så du kan driva upp energi utan att hästen ramlar i trav.
Malin Schön har bra förklaringar på skrölt/grundtölt tycker jag, googla! Hinni körde iaf i vintras distansträning som jag var med på och det gav mycket, jag kombinerade med boken Atlis verktyg för islandsryttare. Lycka till!
 
Jag är så glad att jag kan få hänga lite på islandshästbuke nu, sålde min egna häst efter en ridolycka för 4 år sedan men har detta år börjat sakna ridningen otroligt mycket. Har nu fått ett erbjudande att rida en f.d. tävlingshäst några dagar i vecka som en liten mjukstart för mig, denna häst är dessutom halvbror till "min" häst som jag hade vilket känns lite extra kul. :p
 
Malin Schön har bra förklaringar på skrölt/grundtölt tycker jag, googla! Hinni körde iaf i vintras distansträning som jag var med på och det gav mycket, jag kombinerade med boken Atlis verktyg för islandsryttare. Lycka till!

Just det blogginlägget var faktiskt orsaken till att jag alls hittade tölten från början:) Grundtölten har hon kunnat hålla längre sträckor (började i vintras med det) Sen har jag försökt jobba upp det i korta sträckor med vanlig tölt. Men det är som du säger, steget blir bara kort och hon har nog inte klurat ut hur hon ska länga det i tölten. Gick faktiskt tillbaka lite till grundtölt idag när jag red ut och ska nog jobba lite mer med det igen så hon länger ut steget. För övrigt är hon så fantastiskt rolig att rida just nu. Hon är loss och följsam och man kan sitta och testa lite av varje. Idag blev det några enstaka steg i passage när traven blev lite för samlad. Hon orkar inte gå där, men vi leker oss fram med lite av varje just nu.
 
Någon här som har ett EE-bett? Köpte på rean och häst gillade det.
Meeen vilket håll ska det vara på? Alltså, inte vad som är upp och ner, det fattar jag ju med tanke på tungfriheten.... Men mundelarna är ju lite underligt formade, vilken sida ska s.a.s vara bak mot kindtäderna och vilken sida ner mot framtänderna?
 
Ska på läger i fyra dagar för Susanne Widner. Fokus är uppbyggande träning och lite inslag av dressyr och hoppning/bommar. Ska bli riktigt roligt :) Laukur får hänga med torsdag-lördag och Ljómi på söndag om hans skor inte blivit lösare. Vi är i slutet av skoperioden och dom glappar liiiite så jag är rädd att dom blir för lösa för att kunna rida riktigt. Men isåfall får Laukur åka med alla dagar :) Kommer vara bra sliten på söndag kväll :p Vi ska övernatta fredag till lördag också haha.
 
*För en vecka sedan blev mina pållar skodda.

Igår var det ridkurs, jag hade med Aldar och Karl.
På min beställning för dagen låg "leta pass" för båda killar. Aldar är en helt klar femgångare, där handlar det mycket om att hitta balans och styrka för att han ska orka hålla pass. Jag fick en hel del goda råd och bra idéer om hur jag ska jobba vidare.
han var lite för lösgjord egentligen för att få till pass igår, behöver hitta en teknik där för att få honom att styva till ryggen för pass. ^Å andra sidan hade han inga problem med att trava hörn eller galoppera runt kortsidan på paddocken, vilket ju är kvitto på att träningen i största allmänhet ger effekt.
Dessutom fick vi till någon långsida med bra ökad tölt när jag misslyckades med att lägga pass, kul att veta att det finns ganska mycket i honom. Ska träna mig på att rida lite mer offensivt (eller, mindre avvaktande kanske är mer rätt ordval) även i tölten framöver så får vi se vad som dyker upp.
Red inte hela passet, eftersom jag var nöjd med det jag fick och hästen blev lite trött, kanske framför allt mentalt.

Karl har jag ju trott är en uppenbar fyrgångare, utifrån hur lätt han har för balans och koordination i både trav och galopp. Han klarar ju åttavolter över ridbanans kortsida i trav utan att få taktproblem, och lite öppna i trav fixar han också takt- och balansmässigt. Dessutom klarar han att galoppera på tiometersvolter, så han har god balans även där. I min värld borde det vara väldigt svårt att fixa för en femgångare.
men jag har känt lite passinslag när jag misslyckats med töltlängningar vid uteritter, och tänkte därför att vi ska leta pass.
Och jo, det blev korta sträckor med pass med lite sväv, enligt instruktören. Jag hade fullt upp med att försöka hålla ordning på mig och hästen och göra som jag blev tillsagd och visst kände jag att det blev lite pass, men kvaliteten går ju inte att avgöra när man har skallen full och heller inte ser hur det ser ut...
Där ser man, en liten femgångare... ska träna mer på alla gångarter förstås, men kul att hitta nya överraskningar.
instruktören föreslog tävling i femgång i höst men jag är väldigt tveksam till att de ska vara färdiga för det. Vi får se. Jag brukar ju inte vara rädd för att prova sådant som egentligen är för svårt så vem vet.
 
Jag och Silvia åkte iväg på ovalbaneträning i tisdags. Visste ju att vi inte skulle kunna tölta ett helt varv, men tänkte det kunde vara kul att komma ut och träffa folk. Fick en kort videosnutt på oss, som jag inte tänker visa och den gav mig verkligen en tankeställare på att såhär kan det ju inte se ut. Så när jag kom hem så satte jag mig och googlade grundtölt, och arbetsform. Igår kunde jag sätta mina planer i verket och jag krävde en rundare form. Det har jag tidigare inte gjort, utan jag har bara varit så glad att jag hittat tölttakt.
Bitvis blev det helt ok och jag tror jag hittat en grund att jobba vidare på. Det kan jag däremot bjuda på.
 
Jag och Silvia åkte iväg på ovalbaneträning i tisdags. Visste ju att vi inte skulle kunna tölta ett helt varv, men tänkte det kunde vara kul att komma ut och träffa folk. Fick en kort videosnutt på oss, som jag inte tänker visa och den gav mig verkligen en tankeställare på att såhär kan det ju inte se ut. Så när jag kom hem så satte jag mig och googlade grundtölt, och arbetsform. Igår kunde jag sätta mina planer i verket och jag krävde en rundare form. Det har jag tidigare inte gjort, utan jag har bara varit så glad att jag hittat tölttakt.
Bitvis blev det helt ok och jag tror jag hittat en grund att jobba vidare på. Det kan jag däremot bjuda på.
Videon är inte offentlig tror jag?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 584
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
287
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 001
· Visningar
66 130
Senast: Lyan
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 638
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp