Hålla Lhasa apso fri från tovor

Mirre

Trådstartare
Jag blir tokig snart, tiken här hemma får tovor så fort hon rör sig känns det som. Ännu värre blir det nu när det töar och hon blir blöt, tovar ihop sig något fruktansvärt direkt.
Ändå har hon inte hellång päls utan hålls klippt, men nu under vintern har vi inte klippt ner helt eftersom hon blir så frusen.
Men till nästa år ska vi nog göra det och ha henne täckad istället. Måste ju vara bättre än tovor överallt. Vi borstar och borstar men det hjälper inte.
 
Vad har ni för schampo? Ett bra schampo och balsam kan underlätta borstningen och lättare hålla pälsen tovfri, förutsatt att man badar regelbundet.
 
Om du hittar hemligheten så kan du dela med dig, Nikes päls är också hopplös och hon hålls rakad även när det kallt. Nu har det börjat växa ut lite och jag har precis ägnat en halvtimme åt borstning och klippning av tovor :meh:. Jag har testat glansspray, hårolja, balsam av olika sorter, extra glans shampoo m.m. Nu så har hon ändå inte den typ av päls som är särskilt varm även när det utväxt så hon hålls täckad ändå, dessutom drar hon in så mycket skräp då allt fastnar i hennes päls.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 387
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 906
Senast: Korven
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 930
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag erkänner inledningsvis att jag inte är världens mest ihärdiga ryktare, men jag är noga med att alltid borsta av min häst dagligen...
Svar
3
· Visningar
1 878
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp