Hallux Valgus

Smurfmodesty

Trådstartare
Är det någon här som har opererat Hallux valgus?
Hur lång tid tog det innan ni kunde rida igen?

Hur fort kunde man köra bil, leda hästar osv efter operationen?
 
Jag har opererat högerfoten bara. Jag var igång och struttade runt ganska snabbt efter min operation. Man fick en mockasin med en gummihäl på så kryckor använde jag nästan inte alls. Efter 10 dgr tror jag så fick jag ta bort gipsskenan och då blev man mer rörlig. Köra bil vågar jag inte erkänna högt när jag gjorde.
Största problemet för mig var att jag opererades i februari = kallt = då måste man ha på sig varma stövlar. Inte lätt att köra ner en "bruten" fot i ett par stövlar. Foppatofflor är inte det varmaste i februari och inte heller så säkert att rida i. Så till slut klippte jag upp ett par gummistövlar i jodphursmodell så jag bara kunde vika undan översidan och få i foten. Så efter 6 veckor var väl jag igång och red lite grann. Fick mest sitta ner i sadeln. Svårt att rida lätt med stigbygelbladet som trycker. Ledde hästar gjorde jag efter 3, men bara de bombsäkra.
 
Har inte opererat själv (än), men flera i min närhet. Verkar bero mycket på vilken operationsmetod som används hur snabbt man skall/kan gå på foten igen. Så det bästa är att fråga kliniken/sjukhuset vad som gäller för just dig. Å andra sidan skall man nog inte hålla på med hästar förrän det är helt läkt och det skiljer sig kanske inte så mycket.
 
Jag opererade vänsterfoten i juni 2011. Är väldigt nöjd med resultatet, har inte ont längre! Var gipsad och hade specialsko i 4 veckor och under den tiden hanterade jag inte några hästar. Efter ca 6 veckor red jag första gången, det var inte förrän då jag kunde få på mig Blundstonekängor igen och det var det första jag fick på mig efter Shollsandaler..... Red dock barbacka första veckorna, klarade inte av belastningen det innebär att ha foten i en stigbygel. Tidpunkten för operationen var noggrant vald utifrån att jag har inackorderingsstall med 10 hästar och i mitten av juni var de flesta ute dygnet runt så det var mindre stallarbete som behövde ersättare till mig.
 
Jag har opererat båda fötterna. Fick börja gå på hela foten efter två veckor (väldigt korta sträckor), fick stödja på hälen direkt. Köra bil gjorde jag nog efter fyra veckor tror jag, men jag frågade inte om jag fick :angel: Rida efter tre månader.
 
Tack för era svar!!!
Vi har ju stall hemma med 6 hästar som vi sköter alla ut och insläpp för, men sambon hjälper ju till. Så jag får väl kanske hjälpa till med att täcka bara i början.
Har en 4-åring, så att rida barbacka känns inte riktigt aktuellt nu när det blir höst och hästarna blir lite spralligare ;)
Har som tur är en duktig tjej som ska rida hästen åt mig under tiden, guld värt!!

Hade hoppats på att få operera mig i augusti, medans hästarna gick ute, men det blev tyvärr inte så.

Det verkar så himla olika hur fort man slipper smärta osv.
 
För min del avrådde läkarna från att ens vara i stallet innan såret var rimligt läkt pga infektionsrisken, så mitt tips är att försöka planera så att du inte behöver sätta foten i stallet de första veckorna i onödan.
 
Intressant tråd! Jag väntar på att få en operationstid. Ni som har gjort operationen; hur länge blir man sjukskriven från jobbet ungefär? Jag har ett mestadels stillasittande jobb.
 
Min mamma opererade sin högerfot för nu snart fyra år sedan tror jag. Hon jobbar som idrottslärare och blev sjukskriven en vecka, men vägrade och var tillbaka efter två dagar. Hon gick med kryckor.
MEN mamma var nog lite för "det går nog bra"-ig för idag har hon ont i foten igen, och jag tror att det har att göra med att hon var för snabb med att köra på som vanligt igen.
 
Min mamma opererade sin högerfot för nu snart fyra år sedan tror jag. Hon jobbar som idrottslärare och blev sjukskriven en vecka, men vägrade och var tillbaka efter två dagar. Hon gick med kryckor.
MEN mamma var nog lite för "det går nog bra"-ig för idag har hon ont i foten igen, och jag tror att det har att göra med att hon var för snabb med att köra på som vanligt igen.

Ja, två dagar lät lite väl optimitiskt. :-) Min läkare sa att dom som får problem efteråt, det är oftast dom som inte vilar foten i högt läge de första dagarna.
 
Första dagarna sov jag mest, ganska ordentligt lullig av morfin! Jag hade då ett jobb som innebär kontorsarbete ungefär halva arbetstiden och så ut och träffa folk på tex byggarbetsplatser andra halvan av tiden, jobbade som fastighetsförvaltare. Jag blev heltidssjukskriven i 8 veckor, men började jobba halvtid efter ca 3 veckor. Det var först då jag vågade börja köra automatväxlad bil, opererade vänsterfoten. Jobbade heltid igen efter ca 7 veckor. Tycker det låter väldigt konstigt att endast sjukskriva en idrottslärare i en vecka, jag var gipsad i 4 veckor! Bäst av allt är att jag är helt besvärsfri nu och skulle jag börja få ont i andra foten tvekar jag inte om att operera den också :)
 
Men finns det inte olika sätt att operera på då? För mamma var inte det minsta dåsig eller något efter operationen. Hon var mest arg över hur hon skulle klara av att inte jobba på en vecka. Kan ju iof också varit så att mamma vägrade längre sjukskrivning hos läkaren... Vilket hon får sota för nu.
Hon behöver egentligen operera andra foten också men kommer nog inte göra det tror jag, eftersom den andra ger problem nu igen (även om den nu faktiskt ser lite snyggare ut) Det är dessutom den opererade foten hon får ont i om hon rider med korta stigbyglar.
 
Jag var sjukskriven först i 2 mån och sedan ytterligare 3 veckor då jag hade många trappor att springa i på jobbet och står och går mycket. Det är inte smärtan det hänger på utan att foten svullnar väldigt mycket om man är igång för länge. Man behöver sitta ner och ha foten i högläge.
Jag går också och försöker pricka in operation på vänsterfoten. Ska nog satsa på det till nästa års betessäsong....
 
Jag har opererat bägge fötterna (med 12 veckors mellanrum). Sjukskriven sex veckor fram till återbesöket och sedan direkt heltidsjobb.
Jag fick (och skulle) gå på hälen så mycket som möjligt, men också hålla foten högt när jag väl satt eller låg. Blev inte gipsad, utan fick ett bandage runt framfoten som togs bort när stygnen skulle tas. Fick en hård plastsula med kardborreknäppning att använda när jag var ute. Den var bra eftersom man behövde stöd för hälen.
Det var aldrig tal om kryckor eller nåt, utan bara gå på hälen fram till återbesöket efter sex veckor. Stygnen togs av distriktssköterska efter två veckor eller nåt, då fick jag också bara tejp över ärret. Jag använde plastsulan med strumpa och raggsocka fram till återbesöket, provade inte ens att få på mig skor förutom sandaler under semestern.

Jag hade kunnat gå till jobbet direkt efter i princip om jag hade haft kontorsjobb. Hade inga smärtor och var noga med att verkligen ha foten högt. Nu har jag ett jobb där jag helt enkelt inte får vara skadad på det sättet, så jag var sjukskriven fram till återbesöket, men jag var rörlig och så. Bil körde jag inte, ville inte belasta framfoten på det sättet.
 
Vet att det finns olika sätt att operera på, men kan inte redogöra för skillnaderna. Tänker bara att jag hade inte klarat av att arbeta som idrottslärare med en gipsad fot ;) Fick en specialsko med tjock sula under hälen, tunn sula under framfoten, som jag använde första ca 5-6 veckorna. Var jätteviktigt att jag hade foten högt så mycket som möjligt, annars svullnade den jättemycket.....
 
Jag tror faktiskt inte ens att mamma var gipsad.. Äsch, skit sak samma. Jag minns inte riktigt. Bara det att jag var arg på henne för att hon gick tillbaka till jobbet så tidigt och att hon tyckte det var jobbigt att be barnen bära brickan i matsalen åt henne eftersom hon hade kryckor ;)
 
Nu är operationen avklarad i alla fall. Fick inget lugnande, men det gick bra ändå. Lite arm och handsvett när det lät som värst med sågen eller hammaren :p
Stallförbud minst en vecka, helst 2 för att det ska hinna läka ihop och inte komma in någon elak bakterie.

Lokalbedövningen har gått ur nu, gör inte ont alls när jag ligger i högläge men ont att gå på.
Har inte fått gips, däremot skon som gör att jag ska kunna gå ändå.

Men hur sjutton ska jag kunna hålla mig ifrån stallet och hästen??? Så nära (typ 15 m bort) men ändå så långt borta ;)

Får väl pussa på han i hagen :)
 
Men nu blev ju jag nervös! :crazy:
Menar du att de gör det med enbart lokalbedövning nu för tiden? Jag blev sövd helt och hållet under min operation, 2007! Nu kommer jag ju inte våga operera den andra foten. :nailbiting:
 
Jag fick välja, men här i Östersund iallafall så är det svårare att få tid för operation då. Men vill man så får man sövas.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
334
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 230
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: valy
·
Hästmänniskan Precis som rubriken! Hur snabbt var ni uppe på hästryggen igen efter att ha opat bort äggstockarna och äggledarna?🌼 Letar häst och fick...
Svar
0
· Visningar
452
Senast: FruS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp