Bukefalos 28 år!

Hallux Valgus

Är det någon här som har opererat Hallux valgus?
Hur lång tid tog det innan ni kunde rida igen?

Hur fort kunde man köra bil, leda hästar osv efter operationen?

Jag opererade min högerfot 30/6. Fick något så jag var groggy under operationen, kände ingenting. Fick med mig morfintabletter hem att ta i yttersta nödfall. Kom hem på em, hade tagit 2 alvedon (det var det de rekommenderade). Tog 2 till innan jag skulle sova men då hade allt bedövning släppt och jag fick jätteont så jag tog 1 morfintablett som inte hjälpte ett dugg. Jag opererades på mån och var ganska smärtfri på fredagen så fr o m då tog jag inte smärtstillande mer. Blev sjukskriven i 6 veckor. Förband och specialsko. Tog stygnen efter 2 veckor och då började jag jobba. Körde bil efter 3 veckor. Efter 4 veckor fick jag ta bort bandaget och slippa specialskon. fick ner foten i vanliga skor och mina stallskor med stålhätta. Efter ca 5 veckor kom min häst hem efter betet. Kunde skritta men det gjorde lite ont där stigbygeln ligger under foten. Det funkade riktigt bra men jag har överansträngt min fot så jag har fått inflammation i senorna ovanpå foten så jag är svullen och lite halt. Har ätit diklofenak som har tagit bort det mesta av inflammationen men lite är kvar. Har fått övningar av sjukgymnast att göra i 3 veckor. Hoppas det blir bra nu. Jag behöver operera min vänstra fot också men får se om jag gör det till sommaren. Känner mig lite avskräckt nu.
 
Jag är inne på andra dagen efter operationen nu, och har inte alls ont. Hade förväntat mig att det skulle vara mycket värre.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
372
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 953
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 467
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
825
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp