Bukefalos 28 år!

Halmpellets som dammar mycket

I

Isislover

Hej på er!
Jag köpte hem halmpellets till min häst eftersom jag hört så mycket gott om det. Nu undrar jag vad ni andra har för märken och vad ni tycker om det. Tyvärr minns jag inte vad mitt märke är :cool: men jag tycker att det dammar rejält. Spelar ingen roll om jag försöker att stöka så lite som möjligt med grepen. Jag får lov att vattna bädden varje vecka och det dammar ändå.
Förutom dammandet så gillar jag den mjuka bädden som blir och hur lätt det är att mocka.:bow:
 
Sv: Halmpellets som dammar mycket

Jag har pellets från Kastebergagård och är super nöjd, men man får räkna med att vattna nu på sommaren, jag har en vattenkanna som jag vattnar med varannan dag och och när jag har lagt i en nu påse...
Jag har inga tankar på att byta leverantör eller strö!
 
Sv: Halmpellets som dammar mycket

Mina kommer från Laga, dammar lite nu i sommartid, men ettsnabbt svep med fin stråle tar bort det. Är jättenöjd och kommer ha pellets så länge jag kan.
 
Sv: Halmpellets som dammar mycket

Ok, det är så att man faktiskt måste vattna bädden alltså. Som jag uppfattat reklamen för halmpellets så har de sagt att det ska vara dammfritt och om det mot förmodan skulle damma så kan man vattna på lite. :grin:
Ja jag gillar pelletsen, så jag kommer att fortsätta med den. Men jag får vänja mig vid att vattna med andra ord. :D
 
Sv: Halmpellets som dammar mycket

Det är nog så att har man Halmströ på sommaren måste man vattna varje dag ;)

Mia som också gillar den mjuka bädden och hellre då tar vattnandet .
 
Sv: Halmpellets som dammar mycket

Min hosthäst började hosta när hon stod på halmströ alltså mald halm men ej pelletterad. Jag fördrar torv=hostfri häst och mindre urinlukt.
 
Sv: Halmpellets som dammar mycket

Jag använder lokalproducerade halmpellets från en lantbrukare som pressar själv (sydvästra Skåne). Har testat de flesta strömedel; halm, hackad halm, spån, torv, och tycker nog att oavsett vilket man använder så kommer man inte ifrån att det dammar under den torra årstiden.

Men det jag tycker mig se med pelletsen är att dammet lägger sig betydligt snabbare än damm från t ex spån.

Jag brukar duscha över bäddarna lite lätt med vattenslangen 1-2 gånger i veckan.

Har inga problem med hostiga hästar när jag använder halmpellets.
 
Sv: Halmpellets som dammar mycket

Låter intressant med lokalproducerat, kan man få ett pm med uppgifter om var du köper:)?
 
Sv: Halmpellets som dammar mycket

Jag läste om en undersökning av hur strö påverkade stallmiljön. Halmpellets hamnade på sista plats. Tyvärr kan jag inte hitta den,men vill minnas den var tysk.
 
Sv: Halmpellets som dammar mycket

Jag har hört det där också, men jag tycker att mitt stall och mina hästar talar för sig självt! Jag kommer inte byta!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 020
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 781
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 595
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 180
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad läser du just nu?
  • Förstoppning hos liten bebis

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp