halsband som ger elektrostatiska stötar

Thelma

Trådstartare
Ser en auktion på Tradera där säljaren säljer ett "dressyrkit" halsband och koppel som ger elektrostatiska stötar.

Jag och sambon funderar på om det öht är lagligt att sälja, äga, använda.. eller något av dessa.

Nu är vi absolut inte intresserade av produkten.. utan har anmält den till Tradera för granskning.

vad säger lagen egentligen?
 
Sv: halsband som ger elektrostatiska stötar

det framgår iaf. inte av auktionsbeskrivningen.. :smirk:
 
Sv: halsband som ger elektrostatiska stötar

Men jag undrar om det inte är tillåtet att sälja iallafall...
 
Sv: halsband som ger elektrostatiska stötar

Nu vet jag inte om det är skillnad på 'elektrostatiska' stötar och 'vanligt' elhalsband.

Men man får köpa, sälja och äga elhalsband utan problem. Däremot är det olagligt att använda det.
 
Sv: halsband som ger elektrostatiska stötar

Det avger (tydligen) statisk elektricitet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: halsband som ger elektrostatiska stötar

det är säljarens term.. elektrostatisk..

från auktionsbeskrivningen:

Har du tröttnat på att din bästa vän hunden bara drar och sliter hit och dit vid promenad?
Nu finns ett enkelt och helt ofarligt hjälpmedel i form av ett elektrostatiskt halsband och koppel som med ett enkelt tryck uppmärksammar djuret på att sluta dra. Inget ryckande och slitande längre i hunden, som så fort du slutar trycka på handtaget återgår till normalt läge . Avger samma typ av obehaglig statisk elektricitet som vi människor ofta drabbas av ofrivilligt på grund av kläder, bilklädsel etc. och är ofarligt både för människa och djur.
Bekvämt vid promenad och ett utmärkt redskap att träna din hund inte bara att gå fint utan även till andra sätt.



min elektrikersambo hävdar att det är samma sak som elhalsband men att säljaren försöker få det att låta harmlöst. Det är spänning (volt) som skapar obehag, men ingen ström som är farlig.
 
Sv: halsband som ger elektrostatiska stötar

Jag vet att det finns här på väst kusten. Sådana som har kurser och träning med el halsband.
Finns duktiga hund förare som använt det för att träna upp sin hund.
Min mamma gick en sådan kurs med sin hund.
De tränade och sedan fick de köpa halsbandet.
Nu räcker det att dom sätter p¨å hunden halsbandet så är han helt lugn och lyder bra,.
Så det finns
 
Sv: halsband som ger elektrostatiska stötar

Jag vet att det finns här på väst kusten. Sådana som har kurser och träning med el halsband.
Finns duktiga hund förare som använt det för att träna upp sin hund.
Min mamma gick en sådan kurs med sin hund.
De tränade och sedan fick de köpa halsbandet.
Nu räcker det att dom sätter p¨å hunden halsbandet så är han helt lugn och lyder bra,.
Så det finns

Det är klart det finns elhalsband. Gör en snabb sökning på google så hittar du flera återförsäljare som helt öppet saluför elhalsband. Lika enkelt att köpa som att hitta. Dock brukar de flesta tala om att det är förbjudet att använda dem i Sverige, samtidigt kan man ju fundera varför man saluför något som inte får användas :devil:

Men hursom, det finns, det säljs öppet, och det är FULLT lagligt att sälja, köpa och inneha. Men inte att ANVÄNDA det. Dvs den instruktör du nämner bryter mot lagen, och detsamma gör din mamma. Och med tanke på att du inte direkt är anonym på nätet skulle jag tala väldigt tyst om elhalsbandsanvändningen..
 
Sv: halsband som ger elektrostatiska stötar

Tradera plockar inte bort auktionen heller.. men det kan iofs ta tid.

Säljaren uppmuntrar ju till användning så det känns ju verkligen som hårklyveri.. "-denna funkar perfekt på din hund... använd den! men btw det är olagligt att göra det"

Så både tradera och säljaren uppmuntrar just nu till lagbrott.

Finns mycket sk-t på den sajten.. Såg någon som sålde att harpungevär.. DET är ju jättetillåtet!
 
Sv: halsband som ger elektrostatiska stötar

Nej jag var in och kikade på auktionen igår, mest för att försöka räkna ut vad det var. Försökte sen surfa och få mer info, men det enda jag fick fram var att den är tillverkad i kina, och att det HAGLAR av dem på auktionssajter ( t ex e-bay..).

Kanske skicka länken till jordbruksverket och kennelklubben och höra om hur det är rent lagligt?

Jag vet inte om det är tillåtet att uppmuntra att använda dem. Om man ser på de sidor som säljer 'riktiga' elhalsband, så låter de i princip produkten tala för sig själv, dvs talar om räckvidd och funktioner ( t ex om man kan välja mellan kort och lång stöt och så) men säger inget (iaf inte de jag sett) om att det 'fungerar bra, löser ditt och datt problem' eller liknande. Och de informerar om att det är olagligt att använda det i sverige.

Frågan är om man får uppmuntra till lagbrott eller ej, och var gränsen går. Är det inte att uppmuntra till anändning att sälja dem, men att säga att de är bra/fungerar/ska användas t ex? För bara att sälja dem är ju eg att uppmuntra till lagbrott ÄVEN om man talar om att de är olagliga att använda. För vad köper folk de för likson, knappast att hänga på väggen..
 
Senast ändrad:
Sv: halsband som ger elektrostatiska stötar

precis.. jag skrev så till Tradera: Säljaren uppmuntrar ju till användning och inte som dekoration på väggen..

Annat hade som du säger varit om det varit en bild och en tekninsk beskrivning och sen får var och en tolka vad den ska använas till.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 672
Senast: anna_panna
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 901
Senast: Elendil
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp