Halsförlängare eller Inspänningstygel?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag har gått och funderat på att skaffa ett hjälpmedel som hjälper mig att hålla ramen för hästen tills jag blivit såpass stark i mina muskler att jag orkar hålla den själv. Den ska självklart ge eftergift när hästen gör rätt.
Jag är lite osäker på vad det egentligen är för skillnad på dessa jag spanat in mig på, tänkte även att det är bra om man kan använda samma hjälptygel när man t ex longerar eller tömkör.

Så vad är för-/nackdelarna med dom?
Vad skiljer dom åt? Skriv allt ni kan komma på, både positivt och negativt så får vi se om det hjälper mig att välja rätt eller om ni kanske lyckas övertala mig till ett annat bättre alternativ. Kanske rent utav finns något där ute som jag totalt missat?

Tack på förhand. :)
 
Men orkar? Du ska inte hålla fast hästen med muskelstyrka.
Rider du hästen på rätt sätt kommer den gå på tygeln med ett lätt stöd i handen, det krävs inte massa muskler för det.
Du börjar i fel ordning. Ta hjälp av en tränare, gärna en som kan rida igenom hästen åt dig regelbundet så blir det lättare för dig att hitta känslan
 
Men orkar? Du ska inte hålla fast hästen med muskelstyrka.
Rider du hästen på rätt sätt kommer den gå på tygeln med ett lätt stöd i handen, det krävs inte massa muskler för det.
Du börjar i fel ordning. Ta hjälp av en tränare, gärna en som kan rida igenom hästen åt dig regelbundet så blir det lättare för dig att hitta känslan
Jag skrev aldrig något om att "hålla fast hästen", men om du tolkade det så kan jag säga att det var fel, jag skrev "hålla ramen" och det betyder enligt min tränare att man ger en ram till hästen så att den kan gå på tygeln (aka ett stöd), rent översatt så är ramen som t ex när man longerar så är inspänningstyglarna handen, longeringsgjorden är midjan/bålen och spöet är skänkeln. Sen ska ens egen ram funka på exakt samma sätt som longeringshjälpen.

Men nog om det, vad är det nu för skillnad på inspänningstygel och halsförlängare? Hur verkar dom? Fördelar? Nackdelar? Har fortfarande inte fått svar på det jag frågade om från början. :/
 
Senast ändrad:
att hålla "ramen" gör man inte bara med handen utan med hela sitsen/kroppen.... och en hjälptygel kan aldrig fixa det

halsförlängare = gummisnodd som ger ett tryck på nacken och i mungipor, flexar när hästen går emot den och släpper efter när hästen släpper "stödet"/trycket. Går inte att reglera när man rider. Hästarna hamnar ofta i framvikt med en sådan tycker jag

inspänningstygel = rem med en gummiring som flexar lite så det inte blir för stumt. Används oftast vid longering då det är lätt att reglera längden på de då man kan yttersidan lite längre och inner kortare, osv
Den ger efter när hästen ger efter. Jag skulle inte ha en sådan vid ridning.
 
Jag har gått och funderat på att skaffa ett hjälpmedel som hjälper mig att hålla ramen för hästen tills jag blivit såpass stark i mina muskler att jag orkar hålla den själv. Den ska självklart ge eftergift när hästen gör rätt.
Jag är lite osäker på vad det egentligen är för skillnad på dessa jag spanat in mig på, tänkte även att det är bra om man kan använda samma hjälptygel när man t ex longerar eller tömkör.

Så vad är för-/nackdelarna med dom?
Vad skiljer dom åt? Skriv allt ni kan komma på, både positivt och negativt så får vi se om det hjälper mig att välja rätt eller om ni kanske lyckas övertala mig till ett annat bättre alternativ. Kanske rent utav finns något där ute som jag totalt missat?

Tack på förhand. :)

Hur menar du "tills jag blivit såpass stark i mina muskler att jag orkar hålla den själv"? Jag är extremt svag i hela kroppen men jag har inga som helst problem att få min häst att gå i önskad form de få gånger jag klarar av att rida. Det har inget med muskelstyrka att göra utan att man rider sin häst så att den är framme för hjälperna och att man då fångar upp energin som kommer bakifrån (mycket förenklat förklarat). Jag är så svag i händerna att jag inte kan lyfta en vanlig matkasse men inte heller det hindrar mig ifrån att få min häst att gå i ändåmålsenlig form. Handen ska bara hållas stilla och vänta in energin som kommer bakifrån medans sitsen och skänkeln ramar in hästen. Inte heller benen eller sitsen behöver en massa muskler utan man ramar in mjukt bara. Enda orsaken till att man behöver muskler är för att underlätta för hästen på olika sätt vilket jag inte klarar i dagsläget av förklarliga skäl men att få hästen att gå i ändåmålsenlig form är inga problem.

Lägg ner tanken på hjälptyglar, hjälptyglar är för hjälplösa människor som en känd ryttare sa en gång. Rid din häst till den formen du vill ha istället för att tvinga in huvudet i en speciell position.

Jag tycker att du ska byta tränare för den du har nu verkar ha ett mycket märkligt tänk.
 
Jag har gått och funderat på att skaffa ett hjälpmedel som hjälper mig att hålla ramen för hästen tills jag blivit såpass stark i mina muskler att jag orkar hålla den själv. Den ska självklart ge eftergift när hästen gör rätt.
Jag är lite osäker på vad det egentligen är för skillnad på dessa jag spanat in mig på, tänkte även att det är bra om man kan använda samma hjälptygel när man t ex longerar eller tömkör.

Så vad är för-/nackdelarna med dom?
Vad skiljer dom åt? Skriv allt ni kan komma på, både positivt och negativt så får vi se om det hjälper mig att välja rätt eller om ni kanske lyckas övertala mig till ett annat bättre alternativ. Kanske rent utav finns något där ute som jag totalt missat?

Tack på förhand. :)

Har du någon form av muskelsjukdom så du har svårt att hålla tyglarna? Ridning är en tekniksport inte en kraftsport. Muskler hjälper till givetvis, men behövs det mer armmuskler än vad en normal försoffad svensk för att hålla en häst i önskad form är det snarare tekniken som brister. Det kan vara undantag i exempelvis galoppsporten och vid hoppning men då är hjälptyglar av det här slaget definitivt inte lämpligt.
 
Jag hade nog satsat på en annan tränare. Hästen ska ta det stöd du erbjuder den. Ger du 2 kg i tyglarna, ger hästen motsvarande i tyglarna. Om du känner att du vill rida med mycket små hjälper (t ex för att du har problem med kroppen) så skolar du hästen till detta. Du kan ju i princip skola hästen till att gå skänkelvikning när du skriker GUL, men det känns både onödigt och jobbigt.

Att fixa inlärning och skolning med hjälptyglar tycker jag visar en brist hos tränaren. Hos rätt tränare får du lära dig att skola hästen efter en korrekt utbildningstrappa (utan genvägar!) och efter dina förutsättningar. Det är ju det hela ridningsbegreppet går ut på - att kommunicera med hästen på ett språk bägge förstår och kan använda.

Skrota tanken på att använda hjälptyglar i det syfte du anger här, det är som att fundera på att byta bildäck för att laga soppa. Helt irrelevant.
 
Kan det vara så att din tränare har nån tanke om att hästen lite snabbt ska lära sig att göra vissa saker som korresponderar mot någon utbildningskurva som just den tränaren tycker är rätt? Som flera andra skrivit kommer ju inte hästen gå i rätt form på grund av hjälptyglar - men en del tränare slänger gärna dit hjälptyglar ändå, ibland mest för deras egen skull (är mitt intryck).

Jag hade en tränare som satte hjälptyglar på min häst för att hen ansåg att hästen (och jag) var efter i utbildningen. Min teori är att tränaren ville att jag skulle känna att jag fick snabba resultat. Jag kan på sätt och vis förstå det, men jag tror inte att man vinner på det i längden.
 
Jag har gått och funderat på att skaffa ett hjälpmedel som hjälper mig att hålla ramen för hästen tills jag blivit såpass stark i mina muskler att jag orkar hålla den själv. Den ska självklart ge eftergift när hästen gör rätt.
Jag är lite osäker på vad det egentligen är för skillnad på dessa jag spanat in mig på, tänkte även att det är bra om man kan använda samma hjälptygel när man t ex longerar eller tömkör.

Så vad är för-/nackdelarna med dom?
Vad skiljer dom åt? Skriv allt ni kan komma på, både positivt och negativt så får vi se om det hjälper mig att välja rätt eller om ni kanske lyckas övertala mig till ett annat bättre alternativ. Kanske rent utav finns något där ute som jag totalt missat?

Tack på förhand. :)

Jag håller inte med andra som skrivit att det inte krävs någon muskelstyrka alls för att rida, min erfarenhet är tvärtom att det krävs ganska mycket - inte i armarna, men i mage och rygg för att kunna sitta still. Om det är så att du har en väldigt ostadig hand, så är det obehagligt för hästen i munnen eftersom den får ryck i munnen oavbrutet, och då kommer den troligen inte att gå med eftergift. Men då hjälper det ju inte med en inspänningstygel, så länge din hand är ostadig så kommer du ju fortsätta rycka hästen i munnen i varje steg, så obehaget kvarstår för hästen, även om den inte längre kan dra upp huvudet som försvar.

Jag har ridit hästar med alla möjliga inspänningstyglar, och båda de alternativ du ger, halsförlängare och inspänningstyglar, tycker jag är hemska att rida med, är hästen van vid dem så har de ofta vant sig att ta stöd i dem, och sen har du liksom ingen känsla i handen alls längre, hästen går där i sin inspänning, och allt du kan göra med tygeln är att svänga och stanna, man har ingen känsla i handen längre. Jag skulle aldrig frivilligt sätta på en häst dem tror jag, för det blir så väldigt tråkig ridning. Tråkig som i att man som ryttare blir uttråkad.

Vill man ha lite hjälp med att få hästen att söka sig neråt, så tycker jag att en löst spänd thiedeman är det som är trevligast att rida med. Hästen går inte med nosen i vågplan, men när hjälptygeln inverkar på max så är det kanske ändå 45 graders lutning på nosryggen, så den hjälper en liten bit, men sen är det gott om plats för egen ridning och inverkan. Man spänner inte ihop hästen, som det gärna blir med gummisnodd och inspänningstyglar. Inspänningstyglar kan jag tänka mig är bra om man ska bli longerad utan tyglar, annars inte.
 
thiderman eller chambon skulle jag hellre välja än inspänningstygel eller gummisnodd, men jag skulle prova rida för en annan tränare först.
 
Fast gå på tygeln gör den inte för att du sätter på ett par imspänningstyglar eller en gummisnodd. Jag tycker att du är helt fel ute.
Nej jag är inte fel ute, kanske inte skriver allt jag tänker men har mest bara funderat på något som först och främst kan användas i longering och kanske även någon enstaka gång i ridningen. Därför var jag nyfiken på hur de olika hjälptyglarna fungerar och inverkar.
 
att hålla "ramen" gör man inte bara med handen utan med hela sitsen/kroppen.... och en hjälptygel kan aldrig fixa det

Hur menar du "tills jag blivit såpass stark i mina muskler att jag orkar hålla den själv"?.

Svarar på båda, ja mina muskler i bålen är inte tillräckligt starka än för att orka hålla sitsen, likaså har jag inte benmusklerna än som krävs för att orka driva hästen fram till handen. Har försökt använda spö som hjälp men får kramp i handen av det, sporrar vågar jag inte riktigt använda på min pigga häst, som tenderar att springa ifrån arbetet därför jag även behöver armmuskler (utöver bålmusklerna) som jag heller inte riktigt har än för att orka göra massa halvhalter. Jag rider inte för någon tränare än på min egen häst än, men ska göra det när ekonomin tillåter mig att ta privatlektioner och ju mer lektioner jag kommer kunna ta regelbunden så kommer nog musklerna också.

Men oavsett så är jag nyfiken på hur de olika hjälptyglarna inverkar och vilka som är bra till vad osv och med det är det inte sagt att jag kommer rida med dom ändå. :)
 
Svarar på båda, ja mina muskler i bålen är inte tillräckligt starka än för att orka hålla sitsen, likaså har jag inte benmusklerna än som krävs för att orka driva hästen fram till handen. Har försökt använda spö som hjälp men får kramp i handen av det, sporrar vågar jag inte riktigt använda på min pigga häst, som tenderar att springa ifrån arbetet därför jag även behöver armmuskler (utöver bålmusklerna) som jag heller inte riktigt har än för att orka göra massa halvhalter. Jag rider inte för någon tränare än på min egen häst än, men ska göra det när ekonomin tillåter mig att ta privatlektioner och ju mer lektioner jag kommer kunna ta regelbunden så kommer nog musklerna också.

Men oavsett så är jag nyfiken på hur de olika hjälptyglarna inverkar och vilka som är bra till vad osv och med det är det inte sagt att jag kommer rida med dom ändå. :)

Men du behöver ingen styrka i vare sig benen eller i handen och om du kan hålla dig upprätt stående så är du också tillräckligt stark i bålen för att kunna rida på hobbynivå. Du kan väl gå? För om du klarar det så klarar du också att hålla om mjukt med skänkeln på hästen. Som jag skrev förut är jag väldigt svag i min kropp pga sjukdom. Jag kan t ex inte sitta upp och av ifrån/till marken trots att min häst bara är 150 cm hög och jag är 168 cm lång för mina muskler är för svaga för att klara det utan istället har jag en ramp så att jag bara kan lägga benet över när jag ska på och av. Jag sitter mycket i rullstol och både mina ben och bålmuskelatur är svagare än genomsnittet och jag har lätt för att falla framåt vid oväntade rörelser. Det hindrar ändå inte mig ifrån att få min häst att gå i ändamålsenlig form. Det behövs ingen råstyrka för att klara av att rida. Det du behöver är kunskap, teknik och känsla.

Vad menar du med att du inte har styrka nog för att driva fram hästen till handen? Till det behövs ingen råstyrka. Om din häst inte är en onaturligt slö gammal ridskolehäst som helst står och tjurar i ett hörn så rör den väl sig framåt om du ber den? Om hästen är pigg så utnyttja det. Vad ska du med sporrar och spö till för att få hästen att gå fram om hon redan är pigg? Du ska verkligen inte behöva sitta och skänkla hårt så att du behöver en massa benmuskler utan du håller om mjukt och fångar lika mjukt upp energin i handen. Du behöver inte en massa styrka i handen heller då motståndet du har i handen bör vara ungefär som vispad grädde. Du får ju tänka på att bettet sitter i hästens mun! Hur skönt tror du att det är för hästen om du har flera kilo i handen och dessutom sitter och drar? Prova själv att sätta bettet i din egen mun och be någon ha samma styrka i din mun får du se hur hemskt det är för hästen. Du ska inte sitta och dra, hålla emot eller joxa med handen utan handen ska vara stilla, ge ett mjukt stöd och följa hästen i dess rörelser. Du ska inte dra i hästen för att få den att komma till arbete, då kommer hästen bara att streta emot och den dragkampen vinner alltid hästen utan du ska rida med sätet så att hästen blir avslappnad och kommer till arbete. Bara lillfingret kan röra sig ibland eller en lätt vridning på någon mm i handleden för att få hästen att förstå vad det är du vill att den ska göra. Resten rider du med sätet. Man kan välja om man vill rida med fina hjälper eller om man vill bröta på som en elefant i en porslinsaffär men det senare är verkligen inte att föredra. Visst är det jobbigt att rida ett hårt dressyr eller hopp pass, det kan jag erkänna att jag inte klarar för då behövs mer stabilitet och bålmuskelatur än vad jag har i dagsläget men att få hästen att gå i en ärlig form är inga som helst problem.

Om du tycker att du behöver mer muskler så börja träna. Ut och spring och börja göra sit ups och plankan så att du stärker din kropp.

Jag tycker att du ska prioritera att träna för tränare. Du verkar verkligen behöva det för annars riskerar du att förstöra din häst både fysiskt och mentalt. Alla behöver någon som korrigerar dem oavsett vilken nivå man befinner sig på så du är absolut inte ensam om att behöva en tränare.

Hjälptyglar är inte bra till något någon gång vilket jag skrev i mitt inlägg ovan.
 
Det i princip alla hjälptyglars har gemensamt är att dom fixerar huvudet på hästen. Det gör att man får ett ändrat rörelsemönster som i de allra flesta fall är åt det negativa hållet för hästen. Att fixera någon del av kroppen på hästen leder även till stress och obehag och ibland även smärta och inlärd hjälplöshet
(Skrev mitt exjobb om detta och har en bunt referenser om du vill ha)

Jag håller med alla som skrivit att du bör byta, eller i alla fall testa på en ny tränare. Både för dig och hästens skull
 
Svarar på båda, ja mina muskler i bålen är inte tillräckligt starka än för att orka hålla sitsen, likaså har jag inte benmusklerna än som krävs för att orka driva hästen fram till handen. Har försökt använda spö som hjälp men får kramp i handen av det, sporrar vågar jag inte riktigt använda på min pigga häst, som tenderar att springa ifrån arbetet därför jag även behöver armmuskler (utöver bålmusklerna) som jag heller inte riktigt har än för att orka göra massa halvhalter. Jag rider inte för någon tränare än på min egen häst än, men ska göra det när ekonomin tillåter mig att ta privatlektioner och ju mer lektioner jag kommer kunna ta regelbunden så kommer nog musklerna också.

Men oavsett så är jag nyfiken på hur de olika hjälptyglarna inverkar och vilka som är bra till vad osv och med det är det inte sagt att jag kommer rida med dom ändå. :)

Alltså, du rider väl regelbundet? Jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara din muskelstyrka i benen som fattas för att kunna driva hästen, snarare då att hästen är okänslig för hjälperna. Har du tillgång till någon duktig ryttare som kan rida igenom hästen och ge dig lite tips om hur du kan göra?

Likadant armmuskler, om du känner att du inte orkar göra förhållningar för att hindra hästen från att springa iväg, så låter det som att den inte lyssnar på tygeln heller? En förhållning gör man genom att krama handen, om du inte har någon sjukdom borde du ha den styrkan.

Om hästen varken lyssnar på skänkel eller förhållningar tror jag inte lösningen är att träna upp dig själv så att du kan driva och bromsa hästen med mer råstyrka, utan snarare att göra hästen känsligare. En bra övning, som jag brukar göra varje gång jag rider på bana, är att göra ett gäng halter när man skrittar fram. Ta i tyglarna tillräckligt för att stanna hästen, släpp ut tyglarna helt, och då ska hästen stå kvar, helt stilla, och sen genast kliva energiskt framåt när du lägger till skänkeln. Gör så tio-tjugo gånger varje gång du skrittar fram, och sen fortsätt med tempoväxlingar, halter och övergångar när du tagit tyglarna. Gör man det konsekvent, så blir hästen till slut uppmärksam även på mindre hjälper.
 
Jag tränar hästen till det jag vill att den ska göra. Skolar den. Hästen går fram för min överstänker. De optimalt skolade hästarna jag ridit går fram för en lätt spänning i skinkorna. Det behövs inte ens ben för att rida (hästen kunde gått som handikapphäst till någon utan ben/benförlamning).

Tycker det verkar vettigare att skola hästen till det du vill att den ska göra - svara på små hjälper från din kropp. Främst bålen då, eftersom du verkar ha problem med armar och ben. Det är DU som håller ramen i din kropp. Orkar du inte det, kan du heller inte rida. Bålstyrka krävs i visst mått.
 
Okej, nu känner jag att det blivit väldigt OT, jag vill bara ha svar på vad de olika hjälptyglarna gör och hur de inverkar för att jag är nyfiken på hur de fungerar eller inte fungerar. Gärna beskrivande om varför de t ex fungerar eller inte fungerar. Jag vill lära mig mer om dom.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 733
Senast: lillamy73
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 073
Senast: Mickizz
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp