halt eller stel?

Bamse

Trådstartare
har haft min häst i ungefär 3veckor nu. Först så gick han tillsammans med en häst i en hage, men de funka inte för dom bara bråka och båda två blev halta. Så jag flytta honom till en hage där han är själv men har hästar runt omkring sig. Han blev bra i benet och jag har börjat skritta och gå ut och gå med han nu. Men ibland tycker jag att han markerar lite på de benet där han var halt förut men de är så lite att de är svårt att se. Men kan de vara så att han kan vara stel? Han har tränas ganska hårt förut innan jag köpte han. Men tyvärr så kan jag inte träna så mkt nu eftersom jag inte har någon sadel och han är väldigt oskön att rida barbacka på. Så kan de vara så att han är lite stel eftersom jag inte kan träna lika mkt nu som förra tränaren gjorde?
 
Sv: halt eller stel?

Du borde be någon att kolla hästen, både på rakt och böjt spår, utan ryttare, byts eventuellt om att longera/leda och kolla hästen. Tänk på att det kan vara så att hästen tar kortare steg med ena benet -det är hälta, men kan vara svår att se och känna, brukar verka mer som ojämnheter. Haltar han vid några speciella tillfällen? Är hagen stening/ojämn? Det kan också vara en hovböld; i extrema fall kan symptomen komma och gå nämilgen.
 
Sv: halt eller stel?

Hej! Vissa "hältor" går faktiskt och rida bort. Folk blir så rädda när deras häst markerar lite. Det KAN betyda att den är halt. Men det kan också vara, som du säger att den är lite stel och spänd. Om man lyckas arbeta hästen tills den slappnar av helt, DÅ kommer man så småningom se ifall hältan förvärras eller inte. Gör den inte det, rid! :)

Man skall ALDRIG belasta en halt häst! Be en duktig hästveterinär komma och kolla. Han kanske inte är helt OK efter skadan ännu?
 
Sv: halt eller stel?

Hej! Vissa "hältor" går faktiskt och rida bort. Folk blir så rädda när deras häst markerar lite. Det KAN betyda att den är halt. Men det kan också vara, som du säger att den är lite stel och spänd. Om man lyckas arbeta hästen tills den slappnar av helt, DÅ kommer man så småningom se ifall hältan förvärras eller inte. Gör den inte det, rid! :)

Jag håller inte med riktigt. Hältor på grund av vrickning, överansträngning och inflamation (absolut vanligast) kan inte ridas bort, stelhet kan ridas bort, svullnader och olika ålderskrämpor kan ridas bort. Risken med att försöka rida bort en hälta är att man blir "hemmablind" man vänjer sig vid hästens gång och känner tillslut inte att hästen fortfarande är halt, utan man tror att hästen har blivit frisk.

Det finns en väldigt bra gammal regel som säger. Om hästen är halt låt den då vila en vecka (end. hagvistelse) och skritta den sedan en vecka. Är den inte ohalt sen så ska man åka till veterinären.
 
Sv: halt eller stel?

Det finns en väldigt bra gammal regel som säger. Om hästen är halt låt den då vila en vecka (end. hagvistelse) och skritta den sedan en vecka. Är den inte ohalt sen så ska man åka till veterinären.[/QUOTE]


Håller med!
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 174
Senast: Oknytt
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
33
· Visningar
2 998
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 441
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp