Bukefalos 28 år!

Halt, hov relaterat

Sv: Halt, hov relaterat

Jag hade liknande problem med min häst för ca 1,5 år sedan.
Hältan kom och gick och på rakt spår syntes knappt någonting. Detta var efter han hade haft snösulor men det hade inte varit så mycket snö så det hade kommit grus emellan snösulan och hästens sula. Detta hade då "skavt" på sulan så han blev öm.
Var till kliniken tre gånger innan de kom på vad det var för fel. Han haltade bara på böjt spår när den onda hoven var innerst. Detta berodde då på att han då belastade det område som var skavt.
Vid röntgen visade det att hans sula på ett ställe var så tunn som strax över 1 mm och han hade en blödning i hoven där (blev ingen hovböld av blödningen). Fick då ha flytsula (Sån som är som typ en "gele" som man häller i hoven så stelnar det och blir en hel sula). Då blev han ohalt i stort sett direkt, men vi tog det lugnt ett bra tag så han blivit väldigt stel efter att ha gått länge och belastat fel.

Tillägg: Han var halt till och från väldigt länge eftersom de inte hittade orsaken, allt som allt så tog det ca 6 månader. Åkte till veterinär 3 dagar efter jag märkt det första gången och de skickade bara hem mig med metacam och vila tyvärr då de trodde det var en vrickning och de inte såg något på röntgen. Var tvungen att röntga rakt uppifrån för att se problemet.
 
Senast ändrad:
Sv: Halt, hov relaterat

Shit va länge...
Får se vad hovslagaren säger i veckan, nästa steg får bli kliniken o röntga om det inte ger med sig.
Fast vet o hovslagare tycker jag ska vänta. Men snart 4v känns länge för att vara sulöm. Han hade oxå haft snösulor o knappt haft snö så hovslagaren tror de är dem som slutit ner hoven o gjort den så känslig.
 
Senast ändrad:
Sv: Halt, hov relaterat

Vad träligt för dig! Vet precis hur du känner.

Min kille somna för 4 veckor sen pga av en friskförklarad hovbensfraktur för 3år sedan som han gått med i höga klasser tills dagen i dec han fick nya skor med 4 brodd som utlöste de lilla sista o han inte kunde gå utan o ha jätteont längre. Ville inte gå ut ur boxen :(
En historia i korta drag som egentligen är väldigt lång.

Håller tummarna att det inte är någe allvarligt.
På slutet var det konstiga symptom. Bl.a. Hältor svullnader puls som vandra samt en liten smärtfeber.
 
Senast ändrad:
Sv: Halt, hov relaterat

Det tar ju tyvärr väldigt lång tid för sulan att "växa till sig" efter att den blivit såpass nedsliten. Hoppas att din häst blir bra snart och att du slipper en massa klinikbesök :)
 
Sv: Halt, hov relaterat

Beklagar sorgen för din häst, vad hade han för symtom när hann hade hovbensfrakturen?
Jag vet tyvärr hur du känner dig, min bästa vän somnade in för ca 5 mån sedan o då var vi på kliniken totalt 10gånger under ett år :(
Så kliniken är verkligen ett ställe jag vill slippa in på, så mkt minnen.

Låt oss säga att hovslagaren inte hittar nå speciellt förutom ännu sulöm nu när han kommer. Hade ni åkt in till kliniken i nästa vecka el väntat längre? Om nu hoven måste få växa ut o läka "själv"?
 
Sv: Halt, hov relaterat

Låt oss säga att hovslagaren inte hittar nå speciellt förutom ännu sulöm nu när han kommer. Hade ni åkt in till kliniken i nästa vecka el väntat längre? Om nu hoven måste få växa ut o läka "själv"?

Jag, som är väldigt mån om alla djur, hade åkt till kliniken. En sula växer jäääääättelångsamt. Läste någonstans att den växer typ 1 mm per år, och det lär ju ta en himla lång tid om det är så att sulan har tunnats ur så pass att den behöver växa till sig för att hästen ska sluta ömma. Förhoppningsvis kan ju veterinären hitta en lösning så att hästen inte behöver ha ont under tiden.
Nu kan ju smärtan/ömheten bero på vad som helst, men jag åker hellre in till klinik lite för tidigt än lite för sent.

Lycka till med din häst och hoppas den mår bättre snart. :)
 
Sv: Halt, hov relaterat

Ok tack :)

Kanske ska skrivs att hab Han är ohalt. Blev halt för en vecka sedan igen efter de va stylta med gegga i hoven o dagen efter såg han bra ut.
Han har dem senaste dagarna haft mindre tydlig puls på det benet. Han blev viseterad med tång i tor o reagerade då (då exakt tre veckor sedan skoning/han blev så här)
 
Senast ändrad:
Sv: Halt, hov relaterat

Jag skulle röntga den pronto..

Låter inte helt OK att den fortfarande har symptom.
kan vara en allvarlig skada eller förhoppningsvis bara en långdragen.

Bättre att veta än att gissa;)
 
Sv: Halt, hov relaterat

Imorrn fm kommer hovslagaren o sen är veterinär besök bokat tills måndag då stygnen ska tas bort o hittar inte hovslagaren något imorrn så blir det utrett o röntgat på måndag.
Sjukt nervös!
 
Sv: Halt, hov relaterat

Hovslagaren var ute idag o tog av skon. Hittade en mörk färgade punkt som var stor som en fem krona o han var mjuk där o reagerade när han tryckte med fingrarna. Så skönt att han hittade det, en stengalla förmodligen.
Han tyckte inte han hade puls.
 
Sv: Halt, hov relaterat

svarar på lite tidigare reflektioner/inlägg från dig tidigare i tråden generellt om hästar med känsliga sulor:

snösulor som ej är heltäckande fungerar INTE på riktigt känsliga hästar såvida det inte definitivt är SNÖ. dvs minsta lilla tryck som kommer in under slangen på en snösula i form av lera/packat grus/sand osv, så blir det tryck.

samma sak ang. känslighet hos såna hästar vid tappsko: skon måste på DIREKT. Inte en halv dag senare eller ett dygn senare osv, utan DIREKT.
Haft fullblod i alla år, så är väl införtrodd med konceptet tunna sulor. Kommer inte sko på direkt blir de rent av halta. Om man har tappsko och inte kan få på skon samma dag måste man lägga ngn form av bandage - tex tillklippt vadderad sula av tex en barnblöja eller tillklippt vaddering av ngn form under sulan, sen wetflex och silvertejp på så det blir som en doja temporärt. då kan de gå i hage i väntan på fix av tappskon.

Nu låter det som du har guld i fråga om att fd ägaren är din hovslagare och dessutom otroligt engagerad. Det är bra!

jag tror också stengalla utifrån din rapport, för en riktigt känslig häst så räcker det att den trampar på ngn stor vass sten så kan det bli så. dock tycker jag det är klokt att faktiskt kolla igenom den på klinik eftersom det inte var en tillfällig grej den blev halt på utan det verkar komma och gå, då kan det vara ngt helt annat som kan vara värt att checka av och bara förhoppningsvis få kvitto på att det inte är ngt annat.
 
Sv: Halt, hov relaterat

Hästen är 50% Fbl så har Fbl fötter tyvärr så extra känslig o lite platt fotad.
Hältan har kommit tillbaka en gång o det var i samband med en ridtur där han fick packat med gegga i hoven. Hovslagaren sade att det då blivit tryck på "blåmärket" o därför han blev halt igen. Eller förutom första dagarna men då gick de lite upp o ner oftast bra på morgon när hovarna var fria från gegga.
Diskuterade även detta med veterinären idag o dem tyckte de inte skulle behöva röntgas nu när hovslagaren hittat vad som gjort ont.
Hade ni ändå röntgat?
Vi ska ju ändå dit för att ta bort stygnen på måndag.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 907
Senast: Ajda
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 839
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 542
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp