Bukefalos 28 år!

Halt, hov relaterat

nice and happy

Trådstartare
Jag har en ny häst som är extra känslig om hovarna enligt förra ägaren. Har haft tapp sko vid mig o då har han svullnat upp fort o markerat så verkar va väldigt känslig.
Men iaf, han har gått med snösulor en period o tog av dem i tor vid skoningen. Dagen efter, fre red vi ut märkte att han var lite öm fotad. 100m hemifrån markerar han till ordentligt o börjar halta.
Tar in han i boxen o han avlastar benet o efter 30min i boxen på spån underlag belastar han benet men får stå kvar inne. Dagen efter lör morgon så syns inget, helt ohalt!
Tar då ut han i vanliga hagen, han ser ok ut vid lunch. På em så var han halt igen. Tog in o kratsa hovarna o in i boxen en stund sen ledde ut han till sjukhagen efter en tim såg han bättre ut.
Sön morgon ser han ok ut men går i sjukhagen. Sön em halt!
Var ordentligt packad gegga i hovarna bägge em.
Jag tror han fått stengalla.
Hovslagaren kommer idag mån morgon halt. Visitera med tång o reagerar på bägge fram hovarna i hela sulorna men mera på vänster. På med sulor.
Han säger nu hoppas vi han bara är sulöm o inget allvarligt. Men sanningen är att jag är vettskrämd att han typ har hovbensfraktur!
Fick ta bort min häst för 4mån sedan så jag kommer gå under om det är så illa.
Hovbensfraktur, låter det som detta? Blir dem sulömma? Går halt/ohalt upp o ner?
Han ska fortsätta gå i sjukhagen o avvakta några dagar tyckte hovslagren.
 
Sv: Halt, hov relaterat

Låter som att han blivit lite hårt verkad, en hovbensfraktur skulle inte bli bättre av att stå på spån i några timmar. Han är säkert bättre efter några dagar med sulorna ska du se! :)
 
Sv: Halt, hov relaterat

Snösulor kan tydligen slita mkt på sulan, kanske därför den blivit sulöm.
 
Sv: Halt, hov relaterat

Jag säger sulöm.

Fraktur är nåt de har konstant hälta av och ont.

Verkade hovis på annat sätt tro än vad den är van vid?
Tunna sulor sen tidigare/haft sulor regelbundet?
 
Sv: Halt, hov relaterat

Är det en för hästen ny hovis? Kan det vara sömtryck? Tar ju ganska lång tid för en hovis att lära sig exakt den nya hästens hovar, kanske tagit lite för mycket.
 
Sv: Halt, hov relaterat

Hästen är 16år o hovslagaren är uppfödare på
hästen o har skott den i alla år.
Han "kom på" igår att dem haft snösulor en vinter på honom men att han inte alla funka på det sedan har han aldrig haft snösulor.
Men hur gör man på vintern då om man inte vill ha styltor?
Eftersom han reagerar i hela sulan så trodde han inte sömsrick.
 
Sv: Halt, hov relaterat

Var det heltäckande?

Det kan min inte ha utan får sultryck och ömmar dagen efter ordentligt.

Funkar m de mjuka siliconvarianterna som inte är hela.
 
Sv: Halt, hov relaterat

Då är det ju helt säkert så att han är sulöm, säkert har han åtminstone en lindrig sulläderinflammation där snösulorna tryckt mot sulan. Man kan istället sätta speciella helsulor som håller snön borta alt använda polar pads om man bor där det bara är snö i korta perioder (skruvas fast i broddhålen) om man inte kan/vill ha vanliga snösulor.
 
Sv: Halt, hov relaterat

Han har haft mjuka genomskinliga snösulor.
Nu lade han på ett par heltäckande.

Okej skönt att höra att ni verkar tro sulömhet.
Hovslagaren tog inte upp fraktur de var jag som frågade, han ville inte säga att set absolut inte kunde vara de för det kunde han inte fastställa just nu.

Ska kika på sådana sulor :)
Han hade snösulorna i 8veckor o hade snö typ 4-5 veckor så väldigt lite snö.
 
Senast ändrad:
Sv: Halt, hov relaterat

Man kan ha polarpads, de fäster man med broddarna och man kan ha dem på bara när de behövs. Har en kompis i stallet med en häst som blir sulöm av snösulor och hon är nöjd med polarpads :)
 
Sv: Halt, hov relaterat

En i stallet hade ute en vet idag som jag bad titta på min polle för säkerhetsskuld. Han såg faktist lite bättre ut idag när han gick men lite mera gallig o tydligare puls på vf. Han reagerade mera på en punkt i sulan vid viseteringen o där hade jag tyckt att han vart mjukare o fått en mörk missfärgning när han blev halt. Hon tryckte ihop uppe vid ballarna o ingen reaktion.
Hon skrev ut metacam, är inte så förtjust av de då tidigare hästen blev så dålig i magen av det så vet inte om jag vågar ge honom de.
 
Sv: Halt, hov relaterat

Är nog bara att testa ge metacamen.

Visst kan vissa bli dåliga i magen medans andra funkar det bra på så det är bara att testa och avbryta ifall det inte fungerar. Men smärtstillande/antinf kan nog vara bra att ge hästen om vet också ordinerat det
 
Sv: Halt, hov relaterat

Då är det ju helt säkert så att han är sulöm, säkert har han åtminstone en lindrig sulläderinflammation där snösulorna tryckt mot sulan. Man kan istället sätta speciella helsulor som håller snön borta alt använda polar pads om man bor där det bara är snö i korta perioder (skruvas fast i broddhålen) om man inte kan/vill ha vanliga snösulor.
Lire OT, men enligt hovis på Strömsholm finns det ingen egentlig diagnos som heter sulläderinflammation.

En liten blödning i sulan är en blödning o inget annat.
 
Sv: Halt, hov relaterat

Han blev ohalt efter några dagar med sulorna på :)
Men nu är jag lite fundersam, han har sedan dess vart ljummen i bägge frambenen, inte direkt ett ställe utan hela benen ifrån knä o neråt ingen hälta el direkt starkare puls. Blir lite orolig, han brukar va kall i sina ben. Kan det bero på sulorna?
 
Senast ändrad:
Sv: Halt, hov relaterat

Nu har det gått 2,5vecka sedan han blev skodd.
Har ridit igång han lite lätt o han har inte haltat mera men idag så halta han till o kratsa direkt ur hovarna då de va packat med lera o hältan försvann direkt.
Jag får självklart en klump i magen då min bästa vän somnade in för snart 5mån sedan pga hälta, så jag förknippar all hälta med katastrof :(
Det känns som om det måste hänga ihop med sulömheten men hur länge kan dem va sulömma? Rids på rakt spår o försöker rida på bra plant underlag. Kan man rida på volt el är det bättre att avvakta med det tills hovarna inte är ömma?
 
Senast ändrad:
Sv: Halt, hov relaterat

Det är väl bättre att kontakta en veterinär istället för att gissa och kanske göra det värre?
 
Sv: Halt, hov relaterat

Lades ngt material som fyllnad under sulan?
Jag fick hem en häst med för små skor o inget under sulan:crazy: Värdelöst.
 
Sv: Halt, hov relaterat

Pratade med vet imorse o skulle undvika volt ett tag fram över o skritta o trava i skogen. Hon tror att det kommer synas något i hoven vid nästa skoning. Hon sade att han nog kommer va känslig ett tag fram över o blev han värre skulle jag höra av mig igen.
Tjärsrev el vad de heter lades emellan hoven o sulan.
Konstigt att han markera under ridturen med packad gegga för i hagen blir de packat men verkar inte störa sig av det där. Är noga att kratsa ut så fort jag kommer till stall o när jag går o når han kommer in så det inte blir onödigt tryck.
 
Sv: Halt, hov relaterat

Stor suck!!
Kom till stallet nu o han va lite gallig o varm o liite puls i det benet. Syntes inget i skritt o sprang med han o japp halt i trav.
Hamra så gott det gick på sulan lite svårt när de redan sitter sula på o när jag hamra på höger så åt han o såg oberörd ut men vänster slöt äta o kanske ryckte till lite... Ringde vet, på med våtomslag över natten o fortsätta tempa o hörda imorrn. För hon tyckte inte vi skulle ta av skon o gräva ännu. Jag håller på att bryta ihop! Is i magen är inget jag kan ha :(
 
Sv: Halt, hov relaterat

Nu gått 3,5vecka sedan han blev skodd o reagerar ännu vid visetering i sulan. Kan dem va ömma så länge?
Hade ute veterinär i tor för hästen hade skadat sig o syddes så visetera hoven o reagerar ännu lite i hela sulan. Då puls, ingen svullnad, ingen temp. Inte ridit sedan dess men sett ok ut, ohalt.
Hovslagaren ska komma ut o kika på han i veckan.
Jag sj tycker att snart 4v är länge o börjar oroa mig för värre saker trots att vet inte är det. En fraktur blir dem bra från o till o är ömma i sulan. Han reagerar inte vid ihop tryck av trakt men de måste dem inte...?

Tillägger att vet som såg på han i tor sade att de kan ta tid men tänkte se vad ni har för erfarenhet om hur lång tid?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 914
Senast: Ajda
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 839
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 543
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp