Haltande vovve, ibland.

Cillen89

Trådstartare
Min schäfer dam som fyller 7 år i september haltar ibland (vänster fram) enbart sena eftermiddagar/kvällar, precis efter att hon legat stilla en bra stund, de första stegen kan hon halta ganska mycket och sedan blir det allt mindre när hon gått ett par meter, till att sedan ibland sluta halta helt.
Detta sker inte varje dag, utan bara ibland.
Vi funderar nu på att åka till sjukan för att se om det är något fel på benet, men är nyfiken på om det är någon annan som varit med om samma sak?
Jag är väl inte så orolig att det skulle vara något allvarligt fel, utan tror mest hon börjar bli lite stel med åren.. Om nu så är fallet, att det inte är något fel på benet, utan hon bara är stel till följd utav åldern, vad gör man då? Stretchar, masserar, ger ledtillskott?
Berätta gärna om era erfarenheter :)
 
Sv: Haltande vovve, ibland.

Stelhet och hälta efter inaktivitet beror i många fall på artros, men kan givetvis ha flera andra förklaringar. Att söka veterinär för det låter som ett naturligt första steg!
 
Sv: Haltande vovve, ibland.

Att hälta värmer ur efter en liten stund är vanligt och beror bl a på att kroppen producerar endorfiner som gör att smärtan inte känns. Du kanske har varit med om det själv, att känna av ett knä när du går ut för att jogga men efter en liten stund känns det ingenting... förrän dagen efter.

Hälta i ett framben kan komma från tassen, armbågsleden eller framknät. Det kan vara en muskelskada eller något så simpelt som ett sår mellan tårna. Det är aldrig fel att ge en äldre hund tillskott av kondroitin och glukosamin för ledbrosken men det är heller aldrig fel att kolla upp en hälta hos veterinär. Muskelspänningar är ofta ett symptom på problem som lika gärna kan sitta i en led. Även om muskelspänning inte är grundorsaken kan massagebehandling eller fysioterapi vara en god hjälp att återställa en bra funktion. Men som sagt, först måste man ju veta vad som är orsaken. Om jag hade en senior av en ras som ofta har problem med armbågar och höfter skulle jag nog åka och kolla den.
 
Sv: Haltande vovve, ibland.

Hur länge har hon varit sådan?
Kan du genom att känna igenom henne försöka få ett hum om vart smärtan sitter? Kolla också efter små sår och annat som avviker från det normala.

Jag tycker absolut inte att du ska börja strecha osv utan att ha kollat upp hunden hos veterinär först. Om det är så att det är en muskelsträckning så ska man inte stecha (vad jag lärt mig) eftersom det kan förvärra och är det artros så kommer det inte bli bättre av steching.

Hade jag varit du så hade jag bokat tid hos en veterinär jag litar på och fram till veterinärbesöket läst på lite om artros, muskelsträckningar osv.
 
Sv: Haltande vovve, ibland.

Det kan vara mycket ... Tycker du ska åka till vet och ta prover och ev röntga. Min hund har haft liknande symptom och det var borrelia. En annan gång var det ett ben som var av i tassen.
 
Sv: Haltande vovve, ibland.

Kan som sagt vara allt möjligt, artros, en muskelskada...

Jag har tyvärr tråkiga erfarenheter. Min ridgeback haltade lite ibland på ena frambenet efter vila. Eftersom det bara var några steg och ibland så brydde jag mig inte så mycket utan det tog ett tag (några veckor?) innan jag gick till vetten.
Mulen visade sig ha en inflammation i bogleden, det var en "ful" inflammation som syntes på röntgen men hon hade inga pålagringar vilket de kan få av den typen av inflammation.
För att göra en lång historia kort så behandlade vi med antiinflammatoriskt/smärtstillande (Rimadyl), senare med kortison (Prednisolon) och även kortisonsprutor direkt in i leden. Mulen fick sjukgymnastik hos en mycket duktig sjukgymnast och vi var hos flera olika veterinärer varav ett par ortopeder, det gjordes även en artroskopi (titthålsoperation).
I slutändan fanns inget mer att göra, Mulen fick somna in efter ett drygt år av behandling. Det finns en massa "om inte" eller "om jag bara" i den här historien, en av dem är att om jag gått till veterinären direkt så kanske hon skulle levt idag.

Det behöver naturligtvis inte vara så illa med din hund men det finns verkligen skäl att söka veterinär! Hittar veterinären ingenting tycker jag att du skall gå till en duktig sjukgymnast eller hundfysioterapeut, de är ofta duktigare än veterinärerna när det gäller mjukdelsskador.
 
Sv: Haltande vovve, ibland.

Uppdatering för hur det gått..
Har varit på djursjukhuset och röntgade båda armbågarna efter att damen visat obehag efter palpation på armbågen, röntgenbilderna såg bra ut, pyttelite "åldersförändring" på vänster armbåge, men inga pålagringar och det var så lite så damen borde inte känna något utav dessa förändringar alls. Armbågsleden? var gallig och nästan lite svullen, så vi kom fram till att det är leden som gör ont.
Damen är överviktig, vägde idag 55 kg och bör gå ned i runda slängar dryga 10 kg.
Vi fick hem antiinflammatoriskt (Rimadyl), som damen ska äta i 50 dagar samt ledtillskott (Glyco Flex III) som hon ska äta resten utav livet.
Imorgon ska vi till fysioterapeuten för att kolla närmare på leden, diskutera bantningsfoder och lämplig motion, samt massage och stretching som vi ska göra hemma.
Hoppas nu att detta blir bra, att min madame blir smärtfri och får stanna hos mig några år till :)
Dock blev hon helt plötsligt SVINDYR i drift, bara Glyco Flex III som hon ska käka resten av livet går på 2000 kr i månaden :crazy::eek::crazy:
För den summan känns det som det borde utföra mirakel så hunden kommer dansa fram i balett ;)
Imorgon ska vi även köpa bantnigsfoder hos fysioterapeuten efter att vi bedömmt hur mycket motion o.s.v hon kan utföra, och jag misstänker att det kommer vara allt ännat än billigt.
Snart är hon uppe i samma kostnad i bara foder och tillskott av vad båda mina hästar kostar i drift varje månad, haha.
 
Senast ändrad:
Sv: Haltande vovve, ibland.

Hoppas att hon blir piggelin igen!

Men här kommer en liten solskenshistoria från mig!

Min tik som är en schäfer/labradorkorsning började att halta på vä fram för ca 2 år sen. Då var hon på sitt nionde år och tyvärr överviktig. Blev ju tyvärr inte så långa promenader eftersom hon haltade så.Det var olika grader av hälta på henne med, fast det spelade ingen roll när på dagen det var. Ibland haltade hon till så hon skrapade nosen i backen tom.:(

Jag var iväg till veterinärstationen här i stan och fick några piller till henne( kommer ej ihåg vad de hette) som skulle vara smärtlindrande men det märktes ingen som helst skillnad. Jag provade och ge henne massa olika preparat från hälsokost som skulle vara bra mot stelhet,artros mm men inget hjälpte.

I januari förra året så åkte jag till en smådjursklinik i grannstaden för att undersöka henne med röntgen och böjningar av leder. Jag hade mer eller mindre ställt in mig på att ta bort henne då. Hon var ju trots allt inne på sitt tionde år. Dagen innan när var jag ute med henne på kvällen så haltade hon nåt kopiöst mycket.När vi väl kom dit så började veterinären att göra böjprov på alla benen och jag fick springa med henne fram och tillbaka en herrans massa ggr. Hon visade inget alls:confused: Varken haltade eller ömmade nånstans. Kände mig bara liiite dum. fick försöka förklara för veterinären hur hon brukade vara,men det är då inte lätt! Jaja, i vilken fall så tyckte veterinären att röntgen var ingen idé eftersom då skulle vi få röntga hela hunden. Dom tog ett blodprov för att kolla så det inte var borelia eller nåt liknande och sen skickade dom hem oss med metacam som hon skulle äta i 30 dagar och sen en nedtrappning på ca 30 dagar. Veterinären misstänkte att det kanske var en inflammation nånstans.
2 dagar senare haltade hon inget alls, 1 vecka senare började hon att vilja leka med våran andra hund. Nu är hon 5 kg lättare inne på sitt elfte år och beter sig som en unghund och springer värsta racen ihop med sin kompis.
Helt j-a underbart är det!:laugh::banana:

//Elsa:)
 
Sv: Haltande vovve, ibland.

Uppdatering för hur det gått..
Har varit på djursjukhuset och röntgade båda armbågarna efter att damen visat obehag efter palpation på armbågen, röntgenbilderna såg bra ut, pyttelite "åldersförändring" på vänster armbåge, men inga pålagringar och det var så lite så damen borde inte känna något utav dessa förändringar alls. Armbågsleden? var gallig och nästan lite svullen, så vi kom fram till att det är leden som gör ont.
Damen är överviktig, vägde idag 55 kg och bör gå ned i runda slängar dryga 10 kg.
Vi fick hem antiinflammatoriskt (Rimadyl), som damen ska äta i 50 dagar samt ledtillskott (Glyco Flex III) som hon ska äta resten utav livet.
Imorgon ska vi till fysioterapeuten för att kolla närmare på leden, diskutera bantningsfoder och lämplig motion, samt massage och stretching som vi ska göra hemma.
Hoppas nu att detta blir bra, att min madame blir smärtfri och får stanna hos mig några år till :)
Dock blev hon helt plötsligt SVINDYR i drift, bara Glyco Flex III som hon ska käka resten av livet går på 2000 kr i månaden :crazy::eek::crazy:
För den summan känns det som det borde utföra mirakel så hunden kommer dansa fram i balett ;)
Imorgon ska vi även köpa bantnigsfoder hos fysioterapeuten efter att vi bedömmt hur mycket motion o.s.v hon kan utföra, och jag misstänker att det kommer vara allt ännat än billigt.
Snart är hon uppe i samma kostnad i bara foder och tillskott av vad båda mina hästar kostar i drift varje månad, haha.

Det finns klart billigare alternativ än Glukoflex.
Själv köper jag Alavis Glukosamin och MSM (varsin burk) och ger. otroligt drygt och räcker länge. Köper kiloburkar (för häst, hund och katt) och min 23 kilos hund ska ha ca 1 kryddmått per dag av vardera och en burk kostar mellan 370-450 kr (MSM billigare än glukosamin). Stor skillnad i pris.

Så för en tusing kan du få så det räcker minst ett halvår - snarare ett år.
 
Sv: Haltande vovve, ibland.

Låter som ett solklart fall av artros. Röntga för säkerhets skull. Behandla med glucosamin och ev rimadyl vid värre dagar (om det nu är artros vill säga. ) men som sagt, veterinär, röntga. Glucoflex var enligt mig SKIT. Jag kör på glucovet, mycket billigare och jättebra effekt. Det är också godkänt av vet. Nypon är också bra. Sen ger jag fiskleverolja.

edit: Såg nu att du röntgat..läste inte hela tråden=)
Som sagt, har provat ca tio olika preparat, och glucovet var bäst, och inte alls så dyr. En burk kostar 325 kr och man ska ge tre kryddmått om dagen. Min burk räcker i minst tre månader, jag gissar på fyra tom.
 
Senast ändrad:
Sv: Haltande vovve, ibland.

*kl*

Får man låna tråden lite?

Bör man ge ledtillskott till äldre hund av ras som ofta har problem med artros? Har en golden på 10 år, har inte visat några tendenser på att ha ont någonstans, men bör man ge i förebyggande syfte?
 
Sv: Haltande vovve, ibland.

Jag ser inte riktigt anledningen till det, men det är inte farligt vad jag vet, att ge tex glucosamin. Speciellt inte till en så gammal hundt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 399
Senast: bellala
·
Kropp & Själ Ska försöka att inte skriva en hel roman. Jag har antagligen haft rls från tonåren men inte förstått vad som var fel och läkaren...
Svar
3
· Visningar
1 500
Senast: Skorpis_8
·
Hästvård Hejsan! Mitt 17-åriga sto har gått och blivit halt helt plötsligt. I söndags var hon blockhalt på vänster bakben, och inte har det...
2
Svar
29
· Visningar
2 774
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 553
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp