hålvägg i hovarna

S

__Stilett__

hur ser man en "hålvägg", alltså hur ser det ut?

anledningen till att jag frågar är för att min häst blev nyskodd för ca 1 vecka sedan med en ny hovis,
och denna varnade då för att snösulorna kan ha tryckt lite på hovarna (runt om) så att det kan bli hålvägg om han får gå länge till med sulorna.
vi kom fram till att vi skulle slå på snösulorna en skoning till (denna) pga att det är ju både is och snö både i hagar och skog nu och det förekommer ju annars massa snöstyltor.
hästen rids förövrigt minst 4 dagar/vecka i skogen och då blir ju ev. snöstyltor problem.

Men jag är orolig. inte för att min häst visat ngt eller så (inga hältor eller dylikt), men är man hästmatte så är man, nojjig för minsta lilla lixom. Hovis sa att det skulle nog gå bra att ha sulorna en omgång till men jag är orolig iaf!

Vad har ni för erfarenheter?
 
Har du skor och snösulor syns det absolut inte. Det blir mellan kött hoven och "vadedetnuheter" utsidan. Mellan bärranden och sulan underifrån sett lixom.. Ser läbbigt ut när de är djupa, kan stoppa in större delen av en söm ibland :crazy: Mina hästar har inte haft det men sett de som haft. De har i värsta fall blivit skodda (vart oskodda hästar) annars så har man stoppat in tjärdrev (tror det heter så) efter att det blivit, nu blev jag riktigt snurrig, desinficierat (vad f*n heter det??) med något. Byts ca varannan dag och hållet växer igen inifrån. Dessa hästar har inte fått det av ngt tryck iaf, troligtvis ngt som funnits i hagen (spekulerade om det iaf, kunde se ett visst mönster fast vissa blev inte angripna).
 
Hålvägg beror oftast på att smuts och lera trängt upp i lamellranden som är ganska porös. Det bildas då ett hålrum fullt med "skit". Hovisen bör gräva ur noggrant och ev skära bort en bit av väggen för att det ska gå att byta tjärdrev lättare.
Det går inte att se en hålvägg på en skodd häst. Snösulorna kan vara bidragande orsak men många får det ändå.
Hälsn Ceder.
 
Min förra häst fick en hålvägg... å ganska mycket dessutom :-| Hovslagaren fick då skära upp hoven (alltså ta bort "framkanten" för att se att allt verkligen var rent och "fixa till". Sen så byggde han upp en ny framsida med hjälp av plast. Det funkade jättebra, men det tog nog ett år innan hoven var hel igen.
 
Hej..
Vad jag har förstått så växer dessa hålväggar ner.. Men kan de komma tillbaka?
Har de haft det en gång kan de då ha det flera gånger..

Har en häst som har början till det och honom har jag börjat ge biotin till, vilket han kommer få minst ½ år och sedan får jag se om hovarna har blivit bättre, och ska ta beslut om jag ska fortsätta ge det eller om jag ska göra uppehåll. Att pröva skadar ju aldrig.

Mvh Lisa.
 
Hej..
Vad jag har förstått så växer dessa hålväggar ner.. Men kan de komma tillbaka?
Har de haft det en gång kan de då ha det flera gånger..

Det stämmer... hålväggen försvinner i takt med att hoven växer ut. Det gäller bara att se till att det inte är smuts där så att det "kryper uppåt" mera (det var därför hovslagaren skar bort utsidan på hoven för att få hejd på det hela... såg till att det var ordentligt rent och plastade hoven). På min häst kom det aldrig tillbaka igen, men visst kan det återupprepas om man har otur.
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 650
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst har en historia av hovledsproblem men sedan 2018 har hon inte behövt någon behandling, troligen tack vare ändrad skoning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 011
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 362

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp