Halvblod, kallblod,varmblod osv...

Spralice

Trådstartare
Hej alla Bukare !

Jag har funderat lite granna, kan någon föklara för mig lite om varmblod, kallblod osv vad är det för grupper?
Jag har hört att kallblod ingår som tex ardenner som drar saker. Men allt annat, som "svenskt halvblod" Hur menar dom då ? ?:confused:


Ni tycker säkert mina frågor är ut lätta att svara på ;)
Tack i förhand / Alicee
 
Sv: Halvblod, kallblod,varmblod osv...

Oj då, den frågan har jag svarat på många gånger :)

Hästraserna delas in i tre huvudgrupper: varmblod, kallblod och ponny.
Varmbloden är hästar som har ett "smäckrare" utseende och som oftas används som rid- och körhästar. Bland varmblodsraserna hittar man exempelvis engelska, arabiska och angloarabiska fullblod, frieser, PRE, halvblod och varmblodig travare.
Kallbloden är de grövre hästarna som används inom jordbruket eller som vagnshästar. Bland kallbloden hittar man raser som nordsvensk brukshäst, fjordhäst, ardenner, shire, clydesdale, islandshäst och kallblodig travare.

Halvblod var ursprungligen benämningen på en häst vars ena förälder var fullblod, men numera behöver de inte ha så värst mycket fullblodsinslag. Dock lever benämningen kvar i flera länder i utlandet och detta är anledningen till att det svenska halvblodet numera benämns svensk varmblodig ridhäst.

Immer
 
Sv: Halvblod, kallblod,varmblod osv...

Vad är ett fullblod då?
Jag är helt med på vad som är varmblod och kallblod, men har aldrig riktigt greppat det här med fullblod och halvblod. :angel:
 
Sv: Halvblod, kallblod,varmblod osv...

Ett fullblod är en varmblodig häst.

Alla fullblod kan spåras många hundra år tillbaks i tiden.
För att göra det enkelt för mig har jag kopierat nedanstående från NE:

fullblod, numera beteckning för häst av oblandad, ädel ras. Tre hästraser räknas hit: arabiskt fullblod, engelskt fullblod och angloarabiskt fullblod. Av dessa är arabiskt fullblod den ursprungliga rasen. Engelskt fullblod härstammar till viss del från arabiskt fullblod, och angloarabiskt fullblod är en korsning mellan de andra två. Hästar av fullblodsras används ofta i aveln av andra raser, och för att markera rastillhörighet sätts då en internationellt vedertagen beteckning efter hästens namn: ox för arabiskt fullblod, xx för engelskt fullblod och x för angloarabiskt fullblod. Med fullblod menas i dagligt tal oftast engelskt fullblod, som är det vanligaste av de tre.

 
Sv: Halvblod, kallblod,varmblod osv...

Jaha, ok tack så mycket. Nu har jag lärt mig något idag med;)
 
Sv: Halvblod, kallblod,varmblod osv...

För att krångla till det lite...
Enligt svenska militären (kavalleriet) så: "är halvblod ett varmblod, dock ej ett fullblod".
 
Sv: Halvblod, kallblod,varmblod osv...

Min helt hästokunniga kompis frågade mig om detta och jag sa såhär:

Kallbloden är våra arbetsredskap, de är traktorer och lastbilar.

Varmbloden och halvbloden är våra transportredskap, våra personbilar.

Fullbloden är våra racerbilar.

Det är inte alls riktigt så som Immer förklarade, men det var det bästa sättet jag kunde komma på att förklara för någon som nästaninet vet vad en häst är.
 
Sv: Halvblod, kallblod,varmblod osv...

Bra förklaring för icke invigda :)
Men om man håller på med hästar bör man känna till rasindelningen.

Immer
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 174
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Jag önskar få tips från er angående larmande/ skällande i lägenhet. Har testat Allt känns det som men jag ju ha missat något...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
13 300
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 223
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp