Halvblod som är rädd vid uppsittning

L

Lissy-74

En tjej i stallet har problem med sitt hbl som är 6år.
Han är livrädd vid uppsittning.
Han kastar sig bakåt och hon måste alltid ha med 1 som håller i hästen medan hon hoppar upp.
Hon ställer honom med rumpan mot en vägg så han inte kan backa undan.
Jag vet inte hur hon ska bära sig åt om hon ramlar av:crazy:
När hon väl kommit upp i sadeln så är det inga problem.
Jag har frågat henne om hon inte borde skaffa hjälp åt det här problemet,men hon tycker det går bra,det finns ju alltid någon som kan hjälpa henne upp:eek:.
Är det någon här som har några bra tips som jag kan föra vidare?
Det är inte säkert att hon vill ha goda råd men det är alltid värt ett försök;)
 
Sv: Halvblod som är rädd vid uppsittning

En tjej i stallet har problem med sitt hbl som är 6år.
Han är livrädd vid uppsittning.
Han kastar sig bakåt och hon måste alltid ha med 1 som håller i hästen medan hon hoppar upp.
Hon ställer honom med rumpan mot en vägg så han inte kan backa undan.
Jag vet inte hur hon ska bära sig åt om hon ramlar av:crazy:
När hon väl kommit upp i sadeln så är det inga problem.
Jag har frågat henne om hon inte borde skaffa hjälp åt det här problemet,men hon tycker det går bra,det finns ju alltid någon som kan hjälpa henne upp:eek:.
Är det någon här som har några bra tips som jag kan föra vidare?
Det är inte säkert att hon vill ha goda råd men det är alltid värt ett försök;)


Prova med att "kasta" upp som en jockey? Det kan inte vara så att han tyckre att det är obehagligt när han känner tyngden i stigbygeln och när sadeln åker åt sidan?
 
Sv: Halvblod som är rädd vid uppsittning

Lite sadeltvång kanske? Jag hade en häst som absolut inte kunde stå still vid uppsitting. Det gick mycket bättre om man ledde honom en stund innan eller longerade och så använde jag alltid pall
 
Sv: Halvblod som är rädd vid uppsittning

Jag skulle bara be henne att ta hjälp. Herregud, ha en häst som får panik vid uppsittning! Det är ju ett problem som måste lösas så hästen slipper bli rädd.
 
Sv: Halvblod som är rädd vid uppsittning

En häst som inte står stilla vid uppsittning är en fara för ryttaren. Man är väldigt sårbar när man är i det läget att man har satt ena foten i stigbygeln och ska hitta balansen för att ta sig upp. Vad händer ifall man måste hoppa av eller ramlar av i skogen, vem ska då hålla i hästen när hon skall upp.
Sedan har jag en personlig uppfattning att man alltid ska använda pall eftersom man då minskar den sneda viktfördelningen som vi utsätter hästens rygg för och som hästen måste balansera upp när man ska häva sig upp i sadeln. I skogen finns både stenar och stubbar som man kan använda om det skulle behövas.

Först och främst bör hon kolla om hästen är öm i ryggen och isf bör hon ringa vet, bör också kolla sadeln.Ligger den rätt, omstoppning ?
Hästen är inte så gammal så hon kanske inte har så mycket erfarenhet eller ännu värre dåliga erfarenheter. Hon kanske skulle lägga ridningen på is ett tag och backa lite i utbildningen. Börja om med att vänja hästen vid schabraket sedan sadeln osv. Hon är bara 6 år så hon hinner nog rida tids nog. Att stå still vid uppsittning tillhör grunden i hästens utbildning.
Man ska lyssna när hästen talar. I detta fallet talar hon klart och tydligt om för oss att något är fel.
 
Sv: Halvblod som är rädd vid uppsittning

MAT! Lösningen är ofta mat faktiskt, be ngn stå och mata hästen med hö tex medans du sitter upp, minska efter hand! Lycka till
 
Sv: Halvblod som är rädd vid uppsittning

Det kan bero på sadeln.
Prova att linlöpa den lite innan eller bara gå med den.
En tjej i stallet har problem med sitt hbl som är 6år.
Han är livrädd vid uppsittning.
Han kastar sig bakåt och hon måste alltid ha med 1 som håller i hästen medan hon hoppar upp.
Hon ställer honom med rumpan mot en vägg så han inte kan backa undan.
Jag vet inte hur hon ska bära sig åt om hon ramlar av:crazy:
När hon väl kommit upp i sadeln så är det inga problem.
Jag har frågat henne om hon inte borde skaffa hjälp åt det här problemet,men hon tycker det går bra,det finns ju alltid någon som kan hjälpa henne upp:eek:.
Är det någon här som har några bra tips som jag kan föra vidare?
Det är inte säkert att hon vill ha goda råd men det är alltid värt ett försök;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 943
Senast: Grazing
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 359
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 917
Senast: Liten
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 434
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp