Bukefalos 28 år!

Halvhalter som inte går igenom om förlorad motor?

S

Silly

Halvhalterna:
Har börjat få ordning på halvhalterna nu med min pålle, ibland tar det flera steg innan hon accepterar halvhalterna men stegen blir färre och färre och hon svarar bättre. Igår när jag red fick jag dock känslan av att halvhalterna inte gick igenom, jag höll kvar som jag brukar tills man får som ett litet stopp i steget men vad som hände var bara att hästen minskade tempot succesivt och tillslut var nere i skritt, utan att ha gjort något "stopp". Vad göra?

Förlorad motor:
Är det så att hästen tappat framåtbjudningen när den liksom halvtravar, släppar sig fram, typ om man lägger en liten volt och inte driver så brukar ju traven dämpas. Hon är ganska känslig i munnen men ibland känns det som att hon hänger sig i handen och låser fast, inte stenhårt men segt liksom.

Kan det vara så att halvhalterna inte gick igenom för att det inte fanns någon framåtbjudning? Lite senare under gårdagens ridpass kändes det likadant med halvhaltern, fast att hästen travade på ordentligt. Vad ska man göra då? jag rider för tränare en gång i veckan och då funkar allt som det ska men sen när jag är själv eller i skogen så blir det såhär ibland. Det är en ganska pigg häst så om hon tappar bakbenen totalt men ändå har bra fart vågar jag inte riktigt driva.

/Silly
 
Sv: Halvhalter som inte går igenom om förlorad motor?

Du bör vara snabbare o inte hålla kvar flera steg, gör fler istället.
Det behöver inte innebära att hästen inte lyssnar för att du inte direkt märker ngn skillnad. kan ske med lite fördröjning.

antingen gör man en kram eller en liten APP!=hallå! om hästen inte är så känslig.

Sen tycker jag att om man rider övergångar med lätt hand o tempoväxlingar med få steg- så blir hästen alert.
Öka tempot innan volten o sen igen efter.Den kommer då att veta att så ska ske o svarar blixtsnabbt.
Sitt inte o driv med benen hela tiden utan ge den en chans att bli självgående.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 211
Senast: AbCdE
·
Islandshäst Hästen jag rider har en tendens att hålla huvudet rätt högt (främst i tölten). Jag antar att han inte jobbar på rätt sätt med ryggen när...
Svar
12
· Visningar
3 539
Senast: Tassa
·
Träning Jag har börjat hjälpa en stallkompis med hennes ganska unga islandshäst (7 år i år). En på alla sätt mjuk, trevlig och vänlig häst, dock...
Svar
7
· Visningar
1 676
Senast: moonstruck
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 827
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp