Bukefalos 28 år!

Hamnar i bakvikt

321321321

Trådstartare
Hejsan!
Vill först berätta att jag rider på ridskola, jag kan alltså inte göra någonting åt sadeln på hästen jag brukar rida.

När jag rider, speciellt denna häst, hamnar jag i bakvikt/ skjuter fram mina skänklar. Jag rider i en storhästgrupp men är den enda som rider ponny. Hennes sadel passar inte mig alls, men både jag och min ridlärare tycker att ponnyn och jag passar väldigt bra ihop.

Finns det något tips på hur jag kan fixa problemet utan att fixa sadeln? Eller iallafall underlätta?
 
Försök sitta på "triangeln" fram mellan höfterna, det vet jag min tränare sa, man lägger medvetet lite mer vikt framåt. Kommer inte ihåg exakt rätt benämning för området. Det hjälpte mig att komma ifrån stolsitsen.
Annars vet jag inte.
 
Oftast är problemet att sadeln ligger i bakvikt, aöltså lutar bakåt. Du kan fråga din ridlärare om du kan få använda en slags kil som höjer sadeln baktill, så att sadelns lägsta punkt blir i mitten (sett från sidan). En kil är inte dyr, så kan erbjuda dig att köpa den själv om det inte finns någon på ridskolan.

En anna möjlig orsak är att sadeln är för stor, men det är inte lika troligt eftersom det är en ponny.
 
Det som hjälper mig när jag hamnar så på ridskolehästarna är att i traven sitta ner ett steg och sen stå två. Samt frekvent kontrollera att jag lätt och ledigt kan ställa mig upp i stigbyglarna och sätta mig utan att det blir obalans fram eller bak.
 
Problemet med att hamna i bakvikt beror sällan på sadeln eller dess läge, utan att stiglädren ofta är 3-4 hål för korta. Bekvämt för ryttaren som slipper jobba lika mycket med skänklar, säte och bål, men inte alls lika bekvämt för hästen då skänklar och vikt hamnar fel med rygg problem som följd.
 
Problemet med att hamna i bakvikt beror sällan på sadeln eller dess läge, utan att stiglädren ofta är 3-4 hål för korta. Bekvämt för ryttaren som slipper jobba lika mycket med skänklar, säte och bål, men inte alls lika bekvämt för hästen då skänklar och vikt hamnar fel med rygg problem som följd.
Det där var en sanning med mycket modifikation. Om TS har problem med stolsits i just den här sadeln så får vi nog anta att TS har tillräckligt långa stigläder då problemet inte uppstår i andra sadlar. Jag har ridit, på ridskola, i sadel som sätter mig i stolsits. Jag satt i stolsits utan stigbyglar och till det klagade alltid min ridlärare på längden på lädren.... de var på tok för långa. Vissa sadlar är helt enkelt oerhört dåligt utformade
 
Problemet med att hamna i bakvikt beror sällan på sadeln eller dess läge, utan att stiglädren ofta är 3-4 hål för korta. Bekvämt för ryttaren som slipper jobba lika mycket med skänklar, säte och bål, men inte alls lika bekvämt för hästen då skänklar och vikt hamnar fel med rygg problem som följd.
Det där tror inte jag på, i så fall borde jag hamna i bakvikt varenda gång jag har mina hoppläder längd på lädrena som är 4 hål kortare än när jag rider dressyr, men det gör jag inte och det kvittar vilken sadel.
 
Det där var en sanning med mycket modifikation. Om TS har problem med stolsits i just den här sadeln så får vi nog anta att TS har tillräckligt långa stigläder då problemet inte uppstår i andra sadlar. Jag har ridit, på ridskola, i sadel som sätter mig i stolsits. Jag satt i stolsits utan stigbyglar och till det klagade alltid min ridlärare på längden på lädren.... de var på tok för långa. Vissa sadlar är helt enkelt oerhört dåligt utformade
Det där tror inte jag på, i så fall borde jag hamna i bakvikt varenda gång jag har mina hoppläder längd på lädrena som är 4 hål kortare än när jag rider dressyr, men det gör jag inte och det kvittar vilken sadel.

Stolsits beror till största del på ryttaren och hur pass bra denne kan anpassa sig till varje häst och sadel. Den största boven är att man kniper åt med knäna, även om ryttaren inte upplever det så självt. Det gamla tricket med färska ägg mellan häst/sadel och knäna skulle få många att se sitt eget problem.
 
Stolsits beror till största del på ryttaren och hur pass bra denne kan anpassa sig till varje häst och sadel. Den största boven är att man kniper åt med knäna, även om ryttaren inte upplever det så självt. Det gamla tricket med färska ägg mellan häst/sadel och knäna skulle få många att se sitt eget problem.
Alltså jag tror dig men om problemet uppstår i endast en specifik sadel så lär inte problemet bero på ryttaren. Det finns sadlar som är så felaktigt gjorda så det inte går att sitta korrekt i dem, tro mig jag har sett dem och ridit i dem. Det är sadlar som alla sitter i stolsits i just för att de är så korkat gjorda.
 
Alltså jag tror dig men om problemet uppstår i endast en specifik sadel så lär inte problemet bero på ryttaren. Det finns sadlar som är så felaktigt gjorda så det inte går att sitta korrekt i dem, tro mig jag har sett dem och ridit i dem. Det är sadlar som alla sitter i stolsits i just för att de är så korkat gjorda.

Om så är fallet är det fel sadel till fel häst. Tex är Hööks sadlar anpassade till ett SWB modell 1950tal, medan en Stübben är anpassad till Engelsk Fullblod modell 1930tal. Ingen av dem har lagt ner särskild mycket pengar på uppdatering av sina modeller sedan dess för att möta de nya idealen inom respektive ras.
 
Alltså jag tror dig men om problemet uppstår i endast en specifik sadel så lär inte problemet bero på ryttaren. Det finns sadlar som är så felaktigt gjorda så det inte går att sitta korrekt i dem, tro mig jag har sett dem och ridit i dem. Det är sadlar som alla sitter i stolsits i just för att de är så korkat gjorda.
Fast det står ju "När jag rider, speciellt på denna häst". Det betyder i mina öron att det händer även på andra hästar även om det kommer fram mer på just den här. Jag tycker inte att man ska utgå ifrån att det är sadeln det handlar om. Stolsits är ju ett ganska vanligt sitsfel.
@321321321 , vad säger din ridlärare?
 
Självklart kan sadeln vara för stor för ponnyn precis som för en häst. Om sadeln hamnar i bakvikt är det dock mer troligt att sadeln är för trång fram.
Skrev slarvigt.
För stor för ryttaren tänkte jag. Min tanke är att man inte brukar ha en sadel med stor sits, alltså lång sadel, på en ponny.
 
Hejsan!
Vill först berätta att jag rider på ridskola, jag kan alltså inte göra någonting åt sadeln på hästen jag brukar rida.

När jag rider, speciellt denna häst, hamnar jag i bakvikt/ skjuter fram mina skänklar. Jag rider i en storhästgrupp men är den enda som rider ponny. Hennes sadel passar inte mig alls, men både jag och min ridlärare tycker att ponnyn och jag passar väldigt bra ihop.

Finns det något tips på hur jag kan fixa problemet utan att fixa sadeln? Eller iallafall underlätta?
Du skulle kanske kunna fråga om det finns någon annan sadel på ridskolan som också passar ponnyn? Min ridlärare lät mig rida i en annan hästs dressyrsadel som låg bra på ponnyn jag red under de pass då inte den andra hästen gick samtidigt.🙂
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 447
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 216
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 188
Senast: Cambrie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 307
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp