Hamster, möss eller vad?

Lona

Trådstartare
Jag har länge tänkt skaffa något/några sällskapsdjur men vet inte riktigt vad. Hade snöat in på hamster men kikar nu även på möss - eller något annat?
Det funkar inte med ett djur - typ kanin - som skuttar omkring lös mer eller mindre hela dagarna eftersom jag har två hundar där i alla fall terriern nog gärna hade sett en kanin/marsvin som bytesdjur.
Att djuret däremot kommer ut ibland för aktivering under uppsikt ser jag som rimligare.
Är ute efter ett djur som
- Är roligt att "titta på".
- Som man kan inreda roliga burar till.
- Som inte behöver komma ut varje dag förutsatt att buren är tillräckligt stor och med berikning.
- Som är relativt lättskött och "tåligt". Här menar jag absolut inte att djuret skall tåla oöm hantering eller slarvig skötsel men en del djurarter är ju känsligare än andra!
- Behöver inte ha jättehög "klapp/mysfaktor" men det är roligt om man kan pilla lite med dem och ta ut dem ibland i alla fall.
- En eller flera spelar inte så stor roll men givetvis skall den/de bo som passar dem bäst.

Jag är hemma större delen av dagarna men med handen på hjärtat har jag väl inte tänkt tillbringa många timmar/dag åt djuret men naturligtvis daglig skötsel och lite pyssel.
Det skall alltså vara ett djur som inte är i behov av flera timmars aktivering/skötsel per dag, det ger jag till hundarna och hästen.
Har vana av möss, råttor, marsvin, kanin och fåglar men av dem känner jag mest för mössen, i alla fall i nuläget.

Har faktiskt funderat även på andra typer av djur som fiskar/akvarium, snäckor eller liknande men hjärtat klappar lite mer för pälsdjur.
Inte fåglar.

Vad tror ni skulle passa eller borde jag inte ha något mer djur alls om jag inte kan tänka mig att ägna flera timmar/dag åt det?
 
Jag har länge tänkt skaffa något/några sällskapsdjur men vet inte riktigt vad. Hade snöat in på hamster men kikar nu även på möss - eller något annat?
Det funkar inte med ett djur - typ kanin - som skuttar omkring lös mer eller mindre hela dagarna eftersom jag har två hundar där i alla fall terriern nog gärna hade sett en kanin/marsvin som bytesdjur.
Att djuret däremot kommer ut ibland för aktivering under uppsikt ser jag som rimligare.
Är ute efter ett djur som
- Är roligt att "titta på".
- Som man kan inreda roliga burar till.
- Som inte behöver komma ut varje dag förutsatt att buren är tillräckligt stor och med berikning.
- Som är relativt lättskött och "tåligt". Här menar jag absolut inte att djuret skall tåla oöm hantering eller slarvig skötsel men en del djurarter är ju känsligare än andra!
- Behöver inte ha jättehög "klapp/mysfaktor" men det är roligt om man kan pilla lite med dem och ta ut dem ibland i alla fall.
- En eller flera spelar inte så stor roll men givetvis skall den/de bo som passar dem bäst.

Jag är hemma större delen av dagarna men med handen på hjärtat har jag väl inte tänkt tillbringa många timmar/dag åt djuret men naturligtvis daglig skötsel och lite pyssel.
Det skall alltså vara ett djur som inte är i behov av flera timmars aktivering/skötsel per dag, det ger jag till hundarna och hästen.
Har vana av möss, råttor, marsvin, kanin och fåglar men av dem känner jag mest för mössen, i alla fall i nuläget.

Har faktiskt funderat även på andra typer av djur som fiskar/akvarium, snäckor eller liknande men hjärtat klappar lite mer för pälsdjur.
Inte fåglar.

Vad tror ni skulle passa eller borde jag inte ha något mer djur alls om jag inte kan tänka mig att ägna flera timmar/dag åt det?
Illrar är fantastiskt roliga djur men som du säger är svårt att kombinera med hundar... Jag hade två innan jag flyttade hemifrån och de hade ett eget rum att vara i. Tog ofta ut dom så de fick springa fritt men under tiden fick hundarna vara ute på tomten. De lär sej att gå på låda och blir väldigt sociala men det är ju frågan hur mycket tid du kommer ägna åt dem. Jag tittade på chinchillor först och gnagare innan jag fick upp ögonen för dessa härliga individer och det ångrade jag inte en sekund. Men det är till att läsa på en del först, ska du ha dom i bur, vilket inte rekommenderas, måste den vara enorm. Men väldigt kul att hitta på inredning åt dem då de utforskar allt man erbjuder med en otrolig nyfikenhet :)
 
Tack för ditt svar men iller tilltalar mig inte alls faktiskt, dessutom tror jag att de vill vara ute mer än jag hade tänkt :).
 
Gerbiler? Ett akvarium och massor med spån så de får gräva gångar och saker att gnaga på roar de sig rätt bra själv. De omplaceringar jag haft har varit mer eller mindre tama men alla har gått att hantera och ha ute om man önskat. De är inte nattdjur som många andra gnagare så de är aktiva mer jämt över dagen.
 
Säger gerbiler med! Mer aktivitet än en hamster, därav jag skaffade mig sådana. Tycker stämmer in bra på dina krav :)
10392287_10203863452417113_6802221230336126865_n.jpg
 
jag tycker moss eller gerbiler later ganska bra faktsikt. Moss har mina barn haft och de kraver kanske lite daglig hantering for att hallas tama men inte mycket. Och man kan inreda fantastiska terrarium at dem. De klattrar/balanserar garna pa tradar korst och tvars mellan trad och ar ganska underhallande pa sa vis.

De luktar lite men inte sarskillt om man har ett terrarium som ar lattstadat (och tex tva honor). Da kan man tomma det var tredje dag eller en gang i veckan beroende pa hur stort det ar.
 
Gerbiler är underbara! Jag hade 3 honor i en 60x60x60 glasbur, de luktade inte alls, och är jätteunderhållande att titta på/umgås med :) Plus att de funkar utmärkt som kartongåtervinnare ;)
 
Har kikat lite på gerbiler nu och det ser ju intressant ut :) . Hade ingen aning om att de fanns i så många olika färger. Möss är visserligen sötare men jag kan ju inte välja djur efter vilket som är sötast... (Hade jag stött på någon som valde häst eller hund efter söthetsfaktorn så hade jag onekligen avfärdat den personen som mer eller mindre korkad.)
Tänkte ta mig till en zooaffär och titta, sedan får det onekligen bli en seriös privatuppfödare när det är dags för köp.
Tack för era tips!!

En fråga som dök upp som är lite OT är hur sjutton man fäster vattenflaskan på ett gnagarvänligt sätt i ett akvarium/terrarium??
 
Ang. vattenflaska har hängt i ståltråd i buren funkar fint när det är akvarium. Och i terrariumen jag har så har satt upp med kardborre och det har funkat för mig. Har både akvarium och terrarium hemma till mina små.
Kan fota och visa hur imorgon om du vill, just nu är jag lite för trött.
 
Det klickar inte riktigt med gerbiler nu när jag kikat lite närmare på dem.
Någon som har erfarenhet av kinesisk dvärghamster? Verkar ju vara en bra lösning om man velar mellan hamster och möss...
Vill förresten jättegärna se bilder både på era smågnagare och även på roliga burar!
 
Råttor helt klart, dom är som en hund i råttform
Lätta lära saker
Kan ha med dom lite var stanna,mina brukade jag ha med ut i skogen lösa de sprang ingen stanns
 
Gillar tyvärr inte råttor alls trots att jag haft det själv tidigare. Vet att de är superroliga djur men nej.
Dessutom tror jag att min framtida hyresvärd säger nej till det.
Nu låter jag som världens motvallsmänniska men bättre det än att gå och köpa första bästa smådjur!
 
Tycker möss låter som något som skulle funka. Sen finns det en råttsort som heter Natalpäls råttor som är i samma storlek som möss. Verkar inte vara råttmentalitet på dem. Förmodligen lite svåra att få tag i men och andra sidan tycks livslängden vara längre än hos något av de andra djuren nämnt i tråden (utom möjligen iller).

Taggmöss finns också, verkar vara lite gerbilaktigt över dem men, inte 'the everyday pet' liksom.
 
Tycker möss låter som något som skulle funka. Sen finns det en råttsort som heter Natalpäls råttor som är i samma storlek som möss. Verkar inte vara råttmentalitet på dem. Förmodligen lite svåra att få tag i men och andra sidan tycks livslängden vara längre än hos något av de andra djuren nämnt i tråden (utom möjligen iller).

Taggmöss finns också, verkar vara lite gerbilaktigt över dem men, inte 'the everyday pet' liksom.
Natalerna såg intressanta ut, tack!
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 100
Senast: Scata
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 175
Senast: Puffindog
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 063
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 348
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp