Bukefalos 28 år!

Hamstertråden

EmpireB

Trådstartare
Tyckte det saknades en sådan tråd!

Börjar med att presentera mina två fluffar. Först ut är Dianthus Efraim som kallas Efraim till vardags. Han tar allt i sin takt och har verkligen inte bråttom, min lilla mysfluff! Efraim är normalfärgad LH. Sedan har jag en hona vid namn Cricetus Månsten som kallas Lune. Henne är det lite mer fart på och ett riktigt matvrak är hon också haha! Lune är offwhite bö LH. :)

15228556-iGqkv.jpg

14829291-xClbn.jpg
 
Blåser lite liv i denna tråden genom att presentera mina två guldar:

Först är Flingans Quasimodo "Lill-Troll", som är född 3 oktober -14. Han är mink korthår. Lill-Troll är en otroligt härlig herre och flyttade hem till mig när han var ca 10 veckor. Tanken var först att vänta med hamster igen tills vi flyttat (när det nu blir), men han verkade ha så otroligt härligt temperament att jag inte kunde motstå! Det ångrar jag inte en sekund! Hur lugn och snäll som helst, påminner mycket i sättet om min älskade (och sedan länge avlidne) Zvintos Arthur. :heart
20150719-82_00033_zpsc52mqufj.jpg


Sen har jag även denna sötnos, Be-Bopz Unlikely Star "Lyra", som är född 12 maj -15. Hon är rost umborous bandad korthår. Lyra är ett litet yrväder och det är verkligen full fart på henne, men hon är ju såpass ung ännu. När hon kom hit var hon ett riktigt popcorn och ville absolut inte lyftas upp, vilket har släppt fort. Med tanke på vart hon kommer ifrån hade jag inte förväntat mig något annat heller, att hon skulle vänja sig fort. :love:
20150719-43_00020_zpsufzkgs2r.jpg
 
Å vad roligt liv i hamstertråden! Då måste jag ju presentera mina pälsbollar:

Kassandra, korthårig BE Creme Banded född 13.1.2014 är den absolut tamaste (även om alla mina är handtama). Men hon följer mig som en liten hund, klättrar byxbenen upp för att få vara med. Kräver mycket plats så hon bor i mitt sovrum på 3x4 meter där hon har frigång. Kassandra är väldigt mycket för att "hjälpa till". Så hon har rivit ner alla tapeter så långt upp hon når, tuggat i sig heltäckningsmattan (så den fick jag slänga ut), käkat golvlister och senaste är en bit betongvägg....

013.JPG


Har även en kullsyster till Kassandra, Thekla. Hon är i mycket en kopia av Kassandra bara mer lugnare, mindre förstörande och allmänt lite mer lätthanterlig :)

025.JPG


Nästa i gänget är Jeanette också kallat Fluffo. Hon är också en guldhamster, långhårig, född 23.9.2014 med färgen golden. Brukar kalla henne min lilla fotomodell. Alla kort blir super på henne.

DSC_0055.JPG


Har även en långhårig guldhamster, BE Creme som heter Elvira. Hon är ca 1 år gammal och är den som vaknar först av gänget. Redan klockan 19.00 står hon beredd att få komma ut på äventyr på någon av lekplatserna.

DSC_0072.JPG


Nyast och yngst är Florena, även kallad Flo. Hon är född 5.4.2015 och är en långhårig guldhamster i färgen dove.

DSC_0035.JPG


Sen har jag två dvärghamstrar, först ut är den äldsta, Charlotte även kallad Musen eller Musbus. Hon är en hybrid född i juni 2013 och har färgen saphir.

DSC_0019.JPG


Enda mannen i gänget är Jojo, en hybrid född i augusti 2014 uppskattar man. Han har gått från att vara en mycket rädd ilsken hamster till att vara handtam. Han har färgen RE Blue Fawn.

DSC_0050.JPG


Sist och minst är min roborowski Flixx. Hon hette först Felix men visade sig vara en hon så då blev det Flixx. Hon är född i november 2014 och är för en robo rätt tuff och foderhandtam.

11008461_10153238059470281_8196024385795556133_n.jpg

Alla mina är nödfallshamstar. 5 st kommer från Hamsterhjälpen Nord, 1 från Hamstar i nöd och 2 st är Ebay-annons hamstrar som är räddade ur små "fängelseburar".

Jag har en blogg där jag nästan dagligen uppdaterar, har många bilder och filmer, ni får gärna titta förbi! Där kan man också läsa mer om varifrån mina hamstar kommer, hur min hamsterhållning ser ut och hur det är att ha hamster i Tyskland.
 
Här kommer två bilder på en liten kille jag skall adoptera av en tjej som inte har tid för honom. Han har enligt henne stamtavla osv men tillsvidare heter han bara Fluffy, är född 2013 och GUD så söt han är! :love:
Vi hämtar honom under veckan!

11032541_10153474196958180_4020299966099237320_n.jpg

11781772_10153474196983180_8295415846286924892_n.jpg
 
Senast ändrad:
Vilken tur han har! För det där är ingen bra hamsterhållning,. Hjulet är på tok för litet. Han måste ju springa med ryggen böjd. Ajajaj.
Dessutom ser det ut som det bara är några centimeter med spån i buren också.
 
Vilken tur han har! För det där är ingen bra hamsterhållning,. Hjulet är på tok för litet. Han måste ju springa med ryggen böjd. Ajajaj.
Dessutom ser det ut som det bara är några centimeter med spån i buren också.

Ja, allt blir nytt och större! :) Tjejen som har honom har drabbats av pojkvänsyndromet så det är hennes pappa som kämpar på med honom och därför kanske inte riktigt inlevelsen finns! ;)
 
Imponerande utrymmen vissa av er har, min lilla Fluff :love: kommer att få bo i en traditionell bur, dock med gott om saker att göra i form av att vi bygger nivåer med grenar osv! En liten hängmatta ska han nog få osv! :p Givetvis tar man ju ut o aktiverar dom på golvet osv också, men är ni alla så att ni planerar om hemmet efter hamstern eller duger det med en bra bur? :o;)
 
Nu är Fluff hämtad, enligt stamtavlan heter han Giz men Fluff (Fluffy) får man väl fortsätta med! ;)

Han är inte i det bästa skicket, väldigt mager! :( Men han verkar pigg och nyfiken för övrigt, väldigt snäll! Han hade knappt något spån alls och buren ser ut som hej kom o hjälp mig med lagningar osv men duger ingen jag har hemma så får det bli en ny stor! Han var i alla fall väldigt nöjd över att jag städade så fort vi kom hem (sover hos vän ikväll) och ligger nu inburrad i massa nytt spån! :love: Ibland lönar det sig för hjärtat att åka 30 mil för en hamster! :love:
 
Hamstar klättar inte bra så bygg inga nivåer. En hängmatta är inte heller något som är bra för en hamster. Vill du göra nivåer (även om det inte räknas in i ytan, hamster är bottenlevande så att säga) så bygg etage av trä.

Jag har pysslat lite i helgen, gjorde en ny inredning då Elvira har bytt bur, vill ha alla guldhamstar i de stora burarna (200x60 cm) så när min lilla hybrid tjej Charlotte tyvärr fick somna in (tumör i mjälten) så fick Elvira byta upp sig.

Tom bur:
DSC_0063.JPG

DSC_0060.JPG


Och färdig inredd:
DSC_0067.JPG

DSC_0065.JPG

Och invånaren:
DSC_0055.JPG


Kassandra har operarats. Hon hade också en tumör, men den gick att operera. Var en sköldkörteltumör. Så här såg det ut före op:
DSC_0045.JPG

Direkt efter:
DSC_0070.JPG

Efter 1 vecka:
DSC_0060.JPG

Och idag (stygnen togs igår)
DSC_0002.JPG


Och här är damen in action. Hon har skaffat sig ett extra bo i en garderob. Hon gjorde det när jag var tvungen att väcka henne för att ge medicin. Sen har hon valt att bo kvar där. Här bättrar hon på boet med toapapper.
 
Kassandra har operarats. Hon hade också en tumör, men den gick att operera. Var en sköldkörteltumör. Så här såg det ut före op:
DSC_0045.JPG

Ser väldigt mycket ut som den tumör min ena gammelman fick. I hans fall blev det att han fick somna in, då han ändå var närmare 2½ år. Skönt att den gick att operera i ditt fall! :)
 
Ser väldigt mycket ut som den tumör min ena gammelman fick. I hans fall blev det att han fick somna in, då han ändå var närmare 2½ år. Skönt att den gick att operera i ditt fall! :)

Ja min Charlotte som också var över 2 år valde vi att låta somna in men Kassandra är ju bara 1,5 år gammal och dessutom för övrigt fullt frisk.
 
Jag har bakat! Hamsterkeks

.
DSC_0001.JPG

Ifall nån vill ha receptet är det så här:

Havreflingor
Undulatfrön
lite vatten
fullkornsmjöl
torkade örter
godis (tex torkade räkor, solroskärnor, malda/hackade nötter, torkade mjölmaskar osv)

I mina keks hade jag salbeiblad, solroskärnor, torkade räkor, mald hasselnöt. Man tar vad man har hemma som passar helt enkelt.

Rör ihop degen, klicka ut på bakplåtspapper och grädda i 180 grader i 15 min. Ta ut och låt kallna. Bryt isär keksen i mindre bitar och låt dom torka tills de blir hårda.
 
Tyckte det saknades en sådan tråd!

Börjar med att presentera mina två fluffar. Först ut är Dianthus Efraim som kallas Efraim till vardags. Han tar allt i sin takt och har verkligen inte bråttom, min lilla mysfluff! Efraim är normalfärgad LH. Sedan har jag en hona vid namn Cricetus Månsten som kallas Lune. Henne är det lite mer fart på och ett riktigt matvrak är hon också haha! Lune är offwhite bö LH. :)

15228556-iGqkv.jpg

14829291-xClbn.jpg
 
Hej verkar som du gillar dina hamstrar :up: men jag har lite problem med min ska kan ni hjälpa mig den låter väldigt mycket och jag kan inte ha den någon annan stans en mitt rum. Och det är så att den låter på natten och jag har nyss börjat skola så jag behöver sömn hjälp!?!:nailbiting:
 
Lite sen sist. Stackars Kassandra fick lov att opereras igen. Denna gång livmodersinflammation. Så ytterligare en stor op 3 veckor efter den första. Men denna fantastiska hamster tog även denna op hur bra som helst och var helt sitt vanliga jag dagen efter. Fast veterinären sa, det kommer denna gång ta 4-5 dagar. Skulle hon nog sagt till henne inte till mig :o). Hon var väldigt olycklig över att få lov att sitta i sjukläger (IKEAS stora samla låda) så hon fick direkt under uppsikt varje kväll vara ute på en liten lekplats i vardagsrummet.

Släpp ut mig!
DSC_0016.JPG


DSC_0019.JPG


Äntligen!
DSC_0021.JPG


Sen har Fanny flyttat in också och hon är hur tuff som helst.
DSC_0012.JPG


Älskar lekplatsen och blir sur när hon måste gå in och Jojo ska ut. Han har tappat fint i vikt sen Fanny kom. Det var min förhoppning då han innan inte rörde på sig i onödan och var för tjock. Men lite härlig tjejdoft gör att han rör på sig nu när han får komma ut. Perfekt!

Sur Fanny vill ut:

Jojo har fart under tassarna!
 
Min lilla Fluff har somnat in, han orkade helt enkelt inte mer med den bakgrunden.. :( Natten innan hade jag vakat och vi var uppe tillsammans och myste och när jag kom hem dagen efter det, efter jobbet så tog jag upp honom och la honom mot bröstet, han tittade på mig och somnade in... :heart Är så glad för den tid vi fick tillsammans och med tanke på hans skick är jag glad att han fick en fin sista tid :) :heart Han var född 2013-01-28 :heart
I veckan kommer en ny liten krabat hem till mig faktiskt, en liten Tara på ett år vars ägare inte hinner med henne, ska bli mysigt! :)
 
Puttar upp denna lite med nya bilder på mina två vuxna, samt nytillskottet.

Fina Lyra fyllde 1 år i torsdags. :heart
13086801_1046301552110647_4855737896815215864_o.jpg


Lill-Troll har hunnit bli 1 år och 7 månader. :heart
13072812_1046304425443693_5124646644281811451_o.jpg


Och här har vi übersöta nytillskottet, Småtassars StolleJocke "Jocke", som snart är 6 veckor gammal. :love:
13122974_1051458114928324_3114415029747016642_o.jpg

13118829_1051458104928325_1842511872640521239_n.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp