Bukefalos 28 år!

Hamstertråden

Vilka sötnosar! Jag har för tillfället 9 hamstar här hemma (finns för många stackare som behöver räddas). Jag "räddar" hamstrar ur dåliga hem (små burar utan ordentligt med strö, för små eller inga hjul, ibland har de inte ens ett hus!) även kallade Ebay hamstrar då de säljs på Ebay till vem som helst oftast med sin olämpliga bur också och gärna till överpris också, huvudsaken man tjänar pengar. Om köparen är en bra hamsterägare eller inte är ointressant. Eller så kommer de från olika hamsterhjälper som i sin tur räddat dom från laboratorier, fått dom skänkta (hamsterhjälperna betalar aldrig för en hamster) eller hamstrar som av olika andra orsaker hamnar där.

Minst är lilla Flixx min roborovski hon är en Ebay hamster som räddats ur en bur som i princip bara bestod av olika plaströr
P4090009.JPG


Sen kommer Fanny min dsungare som räddats ur ett laboratorium av hamsterhjälpen där hon tillbringade sitt första år inspärrad i en makronbox :(
P4090011.JPG


Därefter killgänget, hybriderna (korsning campbell-dsungare)

Jojo, som tyvärr har en inoperabel tumör och förmodligen lämnar oss snart men mår än så länge bra. Han kommer från en djursamlare som hade 45 hamstrar fördelat i 4 små gallerburar....
DSC_0021.JPG

Därefter kommer Nils, åter en Ebay hamster som lider av diabetes då tidigare ägare matade honom huvudsakligen med russin! Vi har dock fått ner drickmängden från hela 30 ml till ca 5 ml per dag, vilket fortfarande är för mycket men en stor förbättring. Han satt dessutom med sin bror som försökte döda honom och Nils blev helt sönderbiten innan man fattade att hamstrar är solitärdjur.
DSC_0001.JPG

Uffe var en överviktig dvärghamster (vägde som en liten guldhamster) när han kom men sakta och säkert ju mer han rör på sig så ramlar hamsterkilorna av. Åter en Ebay-hamster ur en liten gallerbur utan skydd som stod öppet i hallen i en 5 barns familj. Uffe sov nästan dygnet runt första veckan här hos mig men sen kom han ur sitt apatiska tillstånd och nu är det full fart på honom.
DSC_0012.JPG

Nyast (och ännu inte här, men kommer nästa helg) är Louis. Han är född hos hamsterhjälpen där hans mamma hamnade efter att tidigare ägare märkt att man köpt sig en dräktig hamster ur zoohandeln.
ldvaqyei.jpg

Därefter kommer guldhamstrarna.

Fernando är en mysgubbe, alltid nöjd, alltid snäll och jättesöt. En Ebay-hamster som satt i en liten gallerbur, utan hus, utan hjul med bara vadd som strö :(. Konstigt nog har han alltid varit orädd och gillar människor trots sin dåliga början.
DSC_0062.JPG

Messi är en långhårig guldhamster som börjar landa här nu. Fick för första gången ta upp honom i handen igår kväll. Han har varit så rädd så rädd men börjar fatta människor kan vara snälla också. Messi kommer från samma ställe som Uffe.
DSC_0014.JPG

Yoda avskyr människor och har därför som enda hamster en uteplats som han kan nå själv när han vill dygnet runt. Han blev dumpad med 16 andra hamstrar utanför en djurklinik. Kom till mig via hamsterhjälpen.
P4130037.JPG

Ifall man är nyfiken har jag en hamsterblogg där jag skriver varje dag om mina små pälsmonster :) med många filmer och foton.
 
Verkar som vi kommer bli hamsterägare här hemma. Grannens dotter har en guldhamster på dryga året och tyvärr har hon (dottern) blivit allergisk mot både pälsdjur och annat. Tanken var väl från min sida mer att ha henne (hamstern ;)) här medan jag letar nytt hem, men sambon verkar ha ställt in sig på att hon ska få bo resten av sitt liv här :D

Hon har en liten tråkig bur med ett hjul, sandbad och lite gömställen och nåt rör. Jag funderar på att skaffa nåt sånt här
44639_PLA_Freigehege_Kleinnager_FG_DSC4830_4.jpg

och använda gallerdelarna för att bygga en egen bur. Kanske en bokhylla så bara framsidan blir galler.
Tänker mig kanske tre våningar, bottenvåningen med hög kant så hon kan gräva och sen två våningar till med pinnar, olika trähus och annat som kan ge henne lite att göra när hon är vaken. Känner inte i nuläget att jag själv kommer ge henne så mycket omvårdnad i form av att hon får komma upp, så en stimulerande bur känns viktigt.
Tips, idéer?
Har haft dvärghamster när jag gick på gymnasiet, en trevlig liten sak som blev nästan 3 år. Han var väldigt social och tam. Har dock inget egentligt intresse, så jag skulle inte gå och köpa en i nuläget, men jag är inte den som säger nej eftersom det här är en frisk och, såvitt jag förstår, rätt trevlig liten dam.
 
Nu har vår nya inneboende kommit på plats och har börjat känna igen oss. Hon är riktigt social och trevlig. Nya buren har också kommit, rätt nöjd. Delen bakom bron till vänster är ca 1/3 av hela buren och däri har vi spån, ca 15-20 cm lager så hon kan gräva. Hon har även ett hus där.

DSC_0251_zpscobsypsj.jpg

DSC_0253_zpshpuou9zk.jpg

Allt är nytt i nya buren, utom vattenskålen och sandbadet.
Nu sitter hon kattsäkert också, eftersom hon är så nyfiken och gärna stack ut nosen genom gallret i buren vi fick med så kändes det här bättre.
 
Blir sugen på att skaffa hamster igen när jag ser den här tråden. Har också katt, och jag vet inte hur man enklast löser den biten på ett billigt och bra sätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp