Han bara försvann...!?

Sv: Han bara försvann...!?

Min hovslagare är helt underbar! :bow:
Ikväll var han ut och slog på tappsko plus sömmade om den andra framskon, gratis! Plus nya broddar.
Och sån lyx är jag verkligen inte van vid.
Sen är han himla bra med hästarna, speciellt med min valack som är lite hoppig att sko.
 
Sv: Han bara försvann...!?

SO Hovslagare skrev:
Ett samarbetssystem mellan hovslagare är inte heller helt enkelt eftersom alla har fullt. Enda lösningen är fler hovslagare och högre priser så man inte behöver ha knökfullt i boken.

Här i Sthlm har vi absolut inga problem med att samarbeta och hjälpa varrandra varesig vid sjukdom eller semester. Det går helt enkelt ut på att man hjälper vid behov och får själv hjälp vid behov. Detta brukar fungera väldigt bra även om alla har fullt för en kolegial kollega har alltid ett kolegialt bemötande.

Flera nya hovisar är oxå på gång och har så varit under dom senaste femåren, tyvärr så verkar dom dock ha lite svårt att i vissa områden få hjälp ifrån mer erfarna kolleger med att komma in på marknaden då vissa anses sitt område som privat mark.

Att höja priserna torde väl knappast varesig hjälpa hästägarna eller hovisen,det räcker väl med att alla håller sig till föreningens cirka riktprislista för att överleva samt att alla hästägare i hela landet lär sig att acceptera den taxa som är uträknad. Mig veterligt så är det endast dom som skall tjäna in samma dagstaxa men arbetar utifrån en lägre taxa än den rekomenderade cirka prislistan som även har "knökfullt i boken" vilket brukar i slutändan betyda att dom inte dyker upp vid avtalad tid än mindre dag eller vecka.
 
Sv: Han bara försvann...!?

hovis skrev:
Här i Sthlm har vi absolut inga problem med att samarbeta och hjälpa varrandra varesig vid sjukdom eller semester. Det går helt enkelt ut på att man hjälper vid behov och får själv hjälp vid behov. Detta brukar fungera väldigt bra även om alla har fullt för en kolegial kollega har alltid ett kolegialt bemötande.

Flera nya hovisar är oxå på gång och har så varit under dom senaste femåren, tyvärr så verkar dom dock ha lite svårt att i vissa områden få hjälp ifrån mer erfarna kolleger med att komma in på marknaden då vissa anses sitt område som privat mark.

Att höja priserna torde väl knappast varesig hjälpa hästägarna eller hovisen,det räcker väl med att alla håller sig till föreningens cirka riktprislista för att överleva samt att alla hästägare i hela landet lär sig att acceptera den taxa som är uträknad. Mig veterligt så är det endast dom som skall tjäna in samma dagstaxa men arbetar utifrån en lägre taxa än den rekomenderade cirka prislistan som även har "knökfullt i boken" vilket brukar i slutändan betyda att dom inte dyker upp vid avtalad tid än mindre dag eller vecka.

ååh så trevligt då finns inte detta problem i stockholm alltså.
Själv har jag knökfullt fast jag håller mig till taxan.
Kan kanske bero på att jag bor i ett väldigt hästtätt område med mycket få hovisar som gör vad vi kan för att hjälpas åt.
 
Sv: Han bara försvann...!?

Nu har jag oxa en superholslagarinna! Utanfor Sthlm, kommer alltid i tid, ringer om det ar nat, man kan ringa nar somhelt for fragor! Toppen!:bow:
 
Sv: Han bara försvann...!?

Tycker de alltså att jag skulle låta hästen stått inne till klockan 17.00 för det var då han själv dagen innan medelat att han skulle komma. Men kom kl. 15.00 istället. Jag hade bytt tid på jobbet och fixat för att jag skulle hinna hem till kl.16.00 ta in hästarna fixa till dem till han skulle komma kl.17. Men döm min förvåning när hästarna redan var klara när jag kom till stallet och himla irriternade när man faktiskt också har ett jobb att sköta.

Inte har vi stampat jordgolv eller dålig belysning eller svinkallt i stallet. Vi har alltid betalat direkt. Men endå sitter man där med skägget i brevlådan när hovisen bara försvinner eller man har en hovböld en lördagsmorron och den vanliga hovisen är sjukskriven och det är ingen av de som inte har en som kund som har lust att komma ut och drabort skon och trycka till.
 
Sv: Han bara försvann...!?

Det är konstigt det här med hovslagare. Jag har haft tre olika hovslagare.
hovis nr 1: Kom alltid i tid och om han skulle bli sen så ringde han alltid. Billig och duktig, men när jag flyttade så bytte jag till hovis nr 2
hovis nr 2: Mycket skicklig och erfaren med bra utbildning. Det sved lite i plånboken varje gång också kunde han vara lite lat vad gällde sjukbeslaget på min ponny, men han har sagt upp allt som har med hästar och skoning att göra och när jag bytte häst så bytte jag hovis.
hovis nr 3: den jag har nu, kommer aldrig i tid men är väldigt duktig. det är även min hopptränare. För mig gör det faktiskt inte så mycket att han brukar vara sen. Jag lämar pengar och han kommer när det passar honom, oftast vid 22-24 tiden på kvällen...
 
Sv: Han bara försvann...!?

Jag tycker absolut inte att det var rätt att göra på detta vis. Jag skulle inte ta på mig ansvaret att ta in någons hästar på en tid som inte var avtalad. Om inte hästägaren är plats på avtalad tid så åker jag. Om jag är för tidig så får jag vänta. Om jag är sen så får hästägaren vänta.

En hovböld kan vara mycket mycket allvarligare än att rycka skon och trycka till. Om jag skulle åka hemifrån varje lördag och söndag som någon hästagare tycker att dom har behov av akut hovvård så skulle jag snart få se mig om efter en ny familj. För det händer varje lördag varje söndag. Julafton som midsommarafton.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
943
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 632
Senast: Lhas
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: mily
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp