Han blev 20 år..

Alexandra_W

Trådstartare
Det är tydligen eländes-skov just nu.. Bork, Vision och nu den friskaste av dem alla - gammelkatten Nisse. 20 år i år och inte visat minsta tecken på att lämna in. Visst, mager som gamla gubbar brukar bli, en aning stelbent och lite senil. Men redo att ge Tekla en brottningsmatch närsomhelst och styrde över både Tekla och hundarna med järntass. Hade ganska bra pli på människorna med ;)

Igår mitt på dagen slutade han äta, kom inte ens till skålen. Verkade i övrigt må bra förutom att han var liite snorig. Ville inte äta imorse heller men verkade fortfarande må bra i övrigt. Sen på förmiddagen såg jag att när han gick så plötsligt var det som han förlorade styrseln över bakbenen. Varade bara några sekunder och sen var han som vanligt. Dock såg jag under dagen flera sådana tillfällen, och vid halv två ringde jag mamma (det är hennes katt när det kommer till kritan). Vad jag ville fråga henne var ju om jag skulle åka med honom. Och det tyckte även hon.

Så jag ringde distriktaren som faktiskt just då var på mottagningen så jag fick komma direkt.

Fick en spruta så han somnade, och sen injicerades avlivningsvätskan in i hjärtat. Men Nisse tänkte minsann inte göra någon halvdan sorti inte utan hjärtat fortsatte slå med oförändrad styrka. Veterinären var ganska 'imponerad' över att han var så gammal med ändå så 'stark'. En ytterligare dos släckte dock ljuset en gång för alla... =(

Han är begravd i trädgården, strax intill 'minneblommorna' (Där det är planterat blommor till Nickis och Cactus minne).

Och jag, som faktiskt inte trodde att jag skulle vara SÅ ledsen den dag Nisse föll ifrån (såklart skulle jag sakna honom etc, men det är mer mammas katt än min) kan bara inte sluta gråta.. Lilla Nisse..

http://hem.passagen.se/xyplex/nisse.htm

Veterinären sa förresten att det nog var en helt vanlig förkylning/virusinfektion som var 'orsaken'. När de är så gamla, och speciellt om de är i lågt hull så klarar de inte speciellt mycket. Dessutom (fattade inte om det var alla förkylningar eller bara vissa sorter) så kunde de tydligen slå sig på nervsystemet just när de var gamla, och att det antagligen var det som hände Nisse. Man hade kunnat ge honom en omgång dropp (både för näring och vätska) och sätta in antibiotika. Men jag sa nej, han var 20 år gammal och hade levt ett långt, friskt och lyckligt liv och förtjänade att få sluta UTAN att behöva bli dålig och sjuk (förutom det här då men det tror jag inte han hann lida så mycket av).
 
Stackars dig!
Men han verkar ju haft ett väldigt bra liv. Det är ju inte alla katter som kan skryta med att bli 20!!!
Förstår ändå att det är jobbit.
 
Gullig Nisse! :love:
Stackars dig och din mamma! :(
Men det var bra att han fick somna in utan att vara alltför sjuk alltför länge innan slutet. :)
 
Jo, det är ju få katter förunnade att bli 20. Speciellt när de varit utekatt (gå ut och in som de vill) i 16 av dem. Så vi var ändå väldigt priveligerade att få ha honom hos oss så länge (vi har dock inte ägt honom hela hans 20 åriga liv.)
 
Förstår att ni är lessna...

Jag tittade på länken och när jag läst färdigt rann tårarna ner för kinderna...Lyckliga Nisse som hade ett så fint hem och människor som verkligen älskade honom!!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hej allihop, Jag hittade detta forum när jag googlade om håranalys. Jag är inte så insatt i hästar, jag är dock djuraktivist så jag...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
20 723
Senast: Amha
·
Hundhälsa Om man ser enbart till ålder... Min farbror här hemma fyller sju år här om ca en månad,och det kommer kännas i hjärtat vill jag lova...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 100
Senast: nullo-modo
·
H
Hundhälsa Har kommit till en punkt till slut där jag tvingas med veterinärens hjälp att kapitulera och inse att jag inte kan hjälpa Pingla då hon...
2
Svar
20
· Visningar
5 329
Senast: Hjalti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Det här med klädsel
  • Psykisk (o)hälsa

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp