Är 27 år och lever ett helvete..

Jamienoble

Trådstartare
Hej allihop,
Jag hittade detta forum när jag googlade om håranalys.
Jag är inte så insatt i hästar, jag är dock djuraktivist så jag tycker om alla djur, hoppas det är okej att skriva här ändå.
Detta kommer att bli ett löjligt långt inlägg, hoppas vissa av er orkar läsa igenom allt.

Jag är en kille på 27 år och har utretts i ca 8 år, jag vet än idag inte vad jag lider av.
Min utredning har i princip stått stilla de senaste 3 åren så det ser inte särskilt ljust ut..
Mitt liv är och har varit ett helvete, jag kan inte göra särskilt mycket som andra kan.
Det är jobbigt när man ser kompisar och bekanta gå vidare i deras liv medans man själv står och stampar i samma pöl..

Allt jag gör blir fel, häromdagen så skulle jag sätta ihop en datorstol, jag har sitsdynan och de två armbågsstöden, på fjärde försöket lyckas jag skruva in de korrekt, jag lyckas sätta de åt fel håll, ut och in, och återigen åt fel håll innan jag lyckas. Jag har ritningarna framför mig men det hjälpte tydligen inte.

Förutom att hjärnan går trögt så är jag ständigt energilös och dessutom så ser jag inte frisk ut, påminner en aning om en pundare.
Jag kan inte förklara med ord hur det känns att leva såhär, det finns liksom ingen mening med livet..

Till skillnad ifrån andra som är i samma sits som mig så behöver jag aldrig ifrågasätta mig själv om jag verkligen är sjuk eller inte. Jag blev nämligen botad för ca 9 år sedan när jag tog Roaccutan mot acne, jag tog en normal kur på ca 7 månader.
2 månader efter att jag hade slutat med Roa så skedde någonting som är ett mysterium än idag.

Jag kom hem sent en natt, hade varit på bio, går in på toaletten, tittar upp mot spegeln och blir helt förundrad.
Trots att det är sent på kvällen så ser jag bättre och friskare ut än vad jag någonsin har gjort tidigare, en enorm skillnad till hur jag brukar se ut annars.
Dagarna efteråt så känner jag av enorma förändringar, tankeverksamheten börjar plötsligt att fungera, lättirritation, koncentrationsproblem, ord/meningar som försvinner, nervositet och resten av alla psykiska besvär är ett minne blott och jag känner mig dessutom pigg i kroppen.
Min kroppslukt(!) förändrades på ett positivt sätt och för första gången så kunde jag forma mitt hår hur jag ville.

Det är nu jag inser att Roaccutan har botat någonting i mig som jag inte ens visste om att jag hade.
Under denna perioden så svävar jag på moln, jag hade aldrig i mitt liv mått så bra. Jag hade lösningar till allt, jag visste hela tiden vad jag skulle säga till folk eftersom jag såg orden framför mig hela tiden, utseendemässigt såg jag så mycket bättre ut att många tjejer vart intresserade av mig, jag kunde se på filmer, läsa artiklar och direkt förstå innebörden. Jag kände mig pigg i kroppen kanske för första gången någonsin, en helt obeskrivlig känsla.
Allting kändes plötsligt så jäkla enkelt, jag visste liksom inte att man kunde må såhär bra.
Kontrasten till hur det var innan eller hur jag har det idag kunde inte vara större.

MEN.. ett halvår senare så vaknar jag upp och ser precis så onormalt blek ut som jag gjorde innan och jag förstår direkt att denna effekt höll på att avta.
Visst var det så.. För varje vecka som gick så kände jag av hur allting blev värre och värre, symptomen kom smygandes tillbaka tills jag blev som jag var förut igen.

Innan jag började att ta Roaccutan så hade jag mina aningar om att någonting kunde vara fel men det var ingenting som jag tog på allvar eftersom jag var så ung. Jag blev alltså botad av ett läkemedel som är känd för att ge många bieffekter.
Jag vet inte hur länge jag har varit sjuk, antingen är det ifrån födseln eller så startade allt när jag var väldigt ung, jag tror att allting förvärrades någonstans under pubertets tiden.

Det tog inte lång tid innan jag började att träffa en husläkare för att försöka leta upp min botbara sjukdom.
Men nu 7-8 år senare så sitter jag här och skriver detta inlägg, fortfarande sjuk, samma symptom, samma längtande efter att kunna få leva ett normalt liv (igen).

Jag har utretts mot det mesta, tagit många blodprov men trots vissa brister så har det aldrig varit någonting som visat någonting konkret.
För första gången på 5 år så bytte jag nyligen husläkare och hon skickade mig direkt till en psykolog eftersom hon tror att jag inbillar mig allting.
Det känns så jävla hopplöst just nu..

Jag har nyligen tagit en håranalys och väntar på svaren.
Jag är rädd att jag kommer att leva såhär under lång tid framöver och "missar" ännu mer av mitt liv.

Eftersom jag knappt får någon hjälp längre ifrån sjukvården så får jag ta saker i egna händer, håranalysen är ett steg på vägen.
Jag önskade att jag hade någon att bolla idéer med, typ någon läkarstudent eller kanske någon som är i en liknande sits som mig..

Vad skulle ni gjort i min sits? Ge upp och acceptera läget eller fortsätta leta?
Om ni har någon aning om vad jag kan lida av så säg gärna till. Skulle verkligen uppskatta all hjälp och idéer.

// Danne
 
Sv: Är 27 år och lever ett helvete..

Men usch!
Det låter ju fruktansvärt, och under så långtid!!

Välkommen till "Buke" förresten.
Här måste man inte vara hästintresserad för att hänga.. :)

Har du någon gång undee de här åren fått prova samma kur igen? Alltså Roaccutan?
Tänkte om man då kunde se att det gav samma effekt igen.
Har accnen kommit tillbaka eller håller den sig borta?
 
Sv: Är 27 år och lever ett helvete..

Här har du iaf hittat ett ställe fullt med folk som gillar att bolla idéer, välkommen! :D

Har ni funderat på att kika på vad det där läkemedlet innehåller för verksamma ämnen, och så att säga pussla därifrån. Typ att testa att ge dig en "ren" sort i taget tills ni hittar vad det var som hjälpte?

Ett acnemedel kanske innehåller någon sorts hormon, har det gjorts någon analys på dina hormonnivåer? Om något ligger precis på gränsen för det normala kan det ju ändå vara det som gör det. Alla människor ligger inte inom normala gränsvärden.
Personligen har jag tex feber redan vid 37 graden, för min normala temp ligger kring/under 36.
Kanske det kan vara samma för dig med något?

Hoppas att det kan komma några bra tips här och att du snart hittar en lösning!
 
Sv: Är 27 år och lever ett helvete..

Du tror inte att du helt enkelt kan vara deprimerad? Och att du kom ur depressionen samtidigt som du kände att du började se friskare ut utan acne?

För allt du nämner stämmer in på depression.
 
Sv: Är 27 år och lever ett helvete..

Deprimerad kan man bli av hormonrubbningar också, jag blev närmast självmordsbenägen när jag käkade Desolett tex...
 
Sv: Är 27 år och lever ett helvete..

Hojt och välkommen!. :)

Jag har inga direkta förslag men jag har själv Rosacea diagnostiserat sen ett år tillbaka och känner med dig hur det är att vara i din situation på ett vis.

Det jag kan tänka mig just nu för tillfället är väl råda dig med att invänta svar från håranalys och ta det därifrån.
I medans du väntar är du i underbart goda händer med underbara personer här på buke med bra åsikter.

Mvh Xoya. :)
 
Sv: Är 27 år och lever ett helvete..

Titta på websidor om sköldkörtelproblem och se att väldigt många av dina symptom stämmer in på det.
Vad jag förstår är sköldkörtelproblem vanligare på kvinnor än män eftersom många av oss kvinnor har stört vår hormonbalans med till exempel p-piller, men självklart kan det drabba även män. Dessutom menar man ju att preventivmedel kommer ut i grundvattnet i slutänden och det finns teorier om att det är därför folk får svårare och svårare att få barn utöver att man försöker vid en högre ålder. Även de som väljer bort att stoppa i sig hormoner får alltså i sig en hel del.
Kanske hade du en inflammation i sköldkörteln som botades och det var därför du mådde bra ett tag?
 
Sv: Är 27 år och lever ett helvete..

Om jag vore du skulle jag ta en rejäl detox och se om du inte kan bli av med eventuella inflammationer i din kropp. Det kan ta flera år av strikt kost men så mycket bättre än det urstarka roaccutan.

Läs mer t ex här: http://www.ehdin.com/?navid=176&sub=10
 
Sv: Är 27 år och lever ett helvete..

Jag tror precis som din läkare att det är psykiska problem du har. Dem blev säkerligen bättre när du blev finare i ansiktet och allt kändes lättare. Depression är inte som en rak linje heller utan går i vågor. Det är så lätt att försöka leta fysiska fel, när det i själva verket är själen som behöver hjälp. (tro mig jag har själv varit där). Jag tycker din läkare gjorde helt rätt som skickar dig till en psykolog. Ta emot den hjälpen och ge det en chans, du har ju inget att förlora eller hur? :)

Det där med håranalys och annat jibber jabber kan du glömma, du kommer bara att ödsla pengar och tid på att försöka hitta en "bot" istället för att ta tag i det psykiska måendet som är nummer 1 ! :)
 
Sv: Är 27 år och lever ett helvete..

Jag googlade på hormonrubbningar och ramlade över en lång tråd på flasch back om låga testosteron värden hos män. Googla på det och se efter om symtom kan stämma in på dig.
gulan
 
Sv: Är 27 år och lever ett helvete..

Om jag vore dig hade jag börjat med att ta reda på exakt vad medicinen innehöll. Eftersom du tyckte att du blev bättre av den funderar jag just på om den innehöll ngt som du saknar.
Ibland kan det vara bra med psykolog även om dina besvär inte bara är psykologiska. Dvs att gå ngn som kan hjälpa en att sortera tankarna.
 
Sv: Är 27 år och lever ett helvete..

Välkommen till Buke :). Trevligt att en ung kille vågade sig hit, finns inte många av er här.

Hår består mest av proteiner och att analysera det ger inte mycket info om hur kropp och själ egentligen mår. Håranalys kostar rätt mycket och sedan blir du antagligen ordinerad kosttillskott som du inte alls behöver. Försök att äta ett halvt kilo frukt och grönt om dagen, varav en del av det gröna ska vara GRÖNT, alltså broccoli och andra gröna kålväxter, grönsallad, ärtor... Då kan du vara säker på att du får i dig allt som du behöver. (Om du i tillägg äter kött och fisk eller vegetariskt protein.)

Jag tror också att du kan ha brist på manligt könshormon och kanske något mindre fel på sköldkörteln. Se till att få det utrett. Men du har haft det jobbigt länge nu så det är väl bara bra om du får stöd av en psykolog? Brukar du lyssna på radiopsykologen på P1 någon gång? Om inte så gör det om du vill veta hur det kan vara att prata med en psykolog, men det finns flera olika sätt att samtala. Kommer du till en psykolog som det känns bra hos, så fortsätt där. Känns det inte bra så be att få byta till en annan så snart som möjligt. Utan tillit till den man talar med så sker ingen positiv utveckling, det är därför jag menar att det är bäst att byta om man inte trivs.
 
Senast ändrad:
Sv: Är 27 år och lever ett helvete..

Hej och välkommen :)
Jag tänker också på sköldkörtelinflammation.
Har du provat att gå till en homeopat?
En närstående till mig har mått dåligt hela sitt vuxna liv.
Inga prover visade något. Allt var normalt.
Hon blev diagnoserad som deprimerad och har ätit medicin i flera år.
Mått skitdåligt. Så mycket som stämmer in med det du berättar. Liksom du kunde minsta sak, som att sätta ihop en stol kännas övermäktigt. Sedan gick hon till en homeopat som säger att hon har sköldkörtelinflammation! Trots att flera läkare uteslutit det.
Hon slutar helt med antidepressiva mot läkarnas inrådan.
Börjar äta homeopatmedicin istället och herregud vad hon mår bra!
Det är en helt annan person! Hon ser fräsch och frisk ut, orkar leva, orkar gå upp på morgonen, är glad och possetiv. Om det är placebo eller inte, vet jag inte, men det spelar ingen som helst roll så länge som det funkar!
 
Sv: Är 27 år och lever ett helvete..

Du skriver att du är djuraktivist, är du vegan eller vegetarian då också? Är du säker på att du får i dig allting du behöver.

Du skriver att några av blodproverna visar på brister. Vad har det varit för brister? Det är ju så att ifall man har brister så blir man enormt dum i huvudet och svag i kroppen. Orkar inte göra någonting alls! Jag har haft järnbrist och mitt liv var verkligen i time-out just då. Det är ju samma sak med d-vitamin och b-vitamin. Har man en brist blir man helt svag och trögtänkt.
 
Sv: Är 27 år och lever ett helvete..

Psykologer i all ära men jag hade vänt mig till en bra terapeut - någon du verkligen känner förtroende för. Du har helt klart en massa fysiska symptom och de är säkert inte inbillning. Däremot kan de bero på att du har något psykiskt som du behöver ta fatt i för att må bra ('tillåta' dig själv att må bra). Det har de flesta av oss.
 
Sv: Är 27 år och lever ett helvete..

Att sjukdomar har psykiska orsaker betyder inte att man inbillar sig saker, det är betydligt mer komplicerat än så.
Efter att ha varit sjuk så länge kan du behöva reda ut dina känslor/tankar med hjälp av en psykolog.

Har du testats för antikroppar mot borrelia i cerebrospinalvätskan?
 
Sv: Är 27 år och lever ett helvete..

Tack för alla svar! Trodde typ ingen skulle orka läsa igenom allt detta. :P

Angående depression, hade jag aldrig tagit Roaccutan och gått igenom allt detta så kanske jag också själv skulle tro att jag var deprimerad, men nu vet jag att det inte är så.
De fysiska förändringarna som skedde hudfärg, hår, kroppslukt och även ögon var extremt tydliga, detta kan omöjligt ske genom en depression som kommer och går. Jag var dessutom inte ett dugg deprimerad innan detta skedde, hade precis tagit studenten och fått ett lagerjobb. Dessutom så har jag provat antidepressiv, och för ett antal år sedan så träffade jag en chefspsykiatriker som sa till mig att 99 % av de som kommer dit är deprimerade, men jag var inte en av de, sedan blev jag utskriven därifrån.
Vaknar man upp varje morgon och ser ut som ett lik, och ser lika vit eller gul ut på kvällarna/nätterna så skulle ni nog inte heller tro att det berodde på den depression.

skuggi: Roaccutan är A-vitamin syra, det påverkar levern kraftigt och ger en massa biverkningar (förutom för mig). Jag har googlat som en galning genom åren men jag hittar inget om att Roa skulle kunna bota något annat än accne och vissa cancerformer.

Blomskan: Jag har inte tagit Roaccutan igen, det finns för få anledningar att göra det. Jag vet redan vad som skedde och även om samma grej troligtvis skulle ske igen så skulle jag så småningom ändå hamna på ruta 1 igen. Alla bieffekter som folk har fått har dessutom avskräckt mig :$

Fodong: Angående sköldkörtel, när jag började att utredas så trodde jag själv att jag hade fel på sköldkörtel för att symtomlistan stämde in på mig helt och hållet. Har dock tagit prover genom åren och de är normala enligt läkarna, vad jag minns så var det bara antikroppar som var förhöjt.

gulan: testosteron har jag tagit prov på, men det var nog ett jäkla tag sedan. Ska fråga nästa gång om jag testa igen, tack för tipset!

Skjøldur: Det spelar inge roll vad jag äter eller om jag äter, jag känner ingen skillnad alls. Jag har provat att äta det nyttigaste man kan göra, men det gör lika stor effekt som att leva på nudlar för mig. Och när man inte känner någon effekt så blir det ganska omotiverat att käka i huvudtaget, jag gör det kanske två gånger om dagen. Har provat att gymma och dricka proteinsheiks och liknande också, det går inte..
Troligtvis så kommer inte håranalysen att hjälpa mig, om inte mat gör någon skillnad så borde inte kosttillskott göra det heller, men jag vill ändå testa.

Jag var för övrigt hos en psykolog idag för första gången på åratal, jag berättade allt detta för honom och han blev verkligen fascinerad. Det intrycket han gav på mig var att han faktiskt trodde på mig just för att jag berättade allting väldigt detaljerat. Han frågade sedan om min utredning och vad för prover jag hade gjort osv, det blev mer som ett läkarbesök till slut vilket jag inte alls har något emot. Om jag lyckas övertyga honom så kanske läkarna tar mig på större allvar i fortsättningen..

Tingeling: aldrig hört talas om en homeopat, ska kolla in det, tack för tipset. För mig är det omöjligt att få en placebo effekt så länge jag har dessa fysiska symptom

Ramona: Jag har haft kortisol brist några gånger, men jag känner ingen skillnad om jag tar medicin så nästa gång kommer jag skita i att göra det. Slutade att ta det för några dagar sedan faktiskt..

vallhund: Borrelia har jag utretts mot och det har jag inte. Jag skickade prover till Tyskland och medicinerade med antibiotika i flera månader, gjorde ingen skillnad. Även om mina prover för både borrelia och twar var positiva så visste jag att jag inte hade det. De som har borrelia lider alla av någon form av smärta eller att de inte kan röra sig ordentligt. Det är dock ganska konstigt att proverna var så pass positiva, troligtvis är det gammal borrelia som legat kvar i kroppen eller så var mina prover felhanterade.
De senaste proverna var normala så borrelia kan jag helt utesluta.
 
Senast ändrad:
Sv: Är 27 år och lever ett helvete..

Det finns ny forskning och nya metoder runt fästingburna sjukdomar.

jag har en vän som fick positiva svar på Borrelia, behandlades och blev något bättre, men blev dålig igen.

Flera år senare (läs strxt innan jul 2013) så fick hon äntligen rätt diagnos, hon har drabbats av något som heter Ricketsia, också fästingburet.

Dock så är symtomen just väldigt mycket smärta i leder osv
 
Sv: Är 27 år och lever ett helvete..

Ibland finns antikroppar mot borrelia bara i cerebrospinalvätskan o inte i blodet. Har det satt sig på centrala nervsystemet kan man få väldigt konstiga symptom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 536
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 200
Senast: manda
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 005
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp