Bukefalos 28 år!

Han blir knäpp!!!

C

CCorneliaa

Nu behöver jag hjälp.
Det är så att min maxade D-ponny ibland kan bli helt knäpp. Han är stark och stor så att det är inte lätt att kontrollera honom då.
I vanliga fall är han hur lugn som helst. Har stått i stan några år och är väldigt trafikvan.
Det som kan hända med honom är att han helt enkelt får hjärnsläpp.
Jag vet inte vad han får för sig eller varför han gör det men här är en lista på saker han har gjort när han är "knäpp".
- Skulle rida ut på en väg och möta min pappa som kom med bilen (har gjort det förut många gånger). Så fort bilen kommer närmare stegrar han sig och galloperar tillbaka! :confused:
- Red ut med två andra hästar och på en liten väg började vi trava. De andra travade jättelugnt men min ponny skrek ett jättekonstigt skrik och började stegra sig opch gallopera på stället :confused:
- Bockade som en tok en gång mot hon som skulle ge honom mat som han känner mycket väl.
- När vi släppte honom i paddocken en gång så galloperade han rakt emot oss så att vi fick kasta oss ut och efter det galloperade han rakt mot staketet, stannade en bit framför och satte sig på rumpan och gled in i det :confused:

Han blir så här knäpp ungefär en gång i månaden.
Det som är bra är att han visar väldigt väl innan han börjar bråka genom att skrika, backa eller stampa i marken osv.

Någon som vet vad jag kann göra?:crazy:
 
Sv: Han blir knäpp!!!

borda kolla upp huvudet på han..efter hjärntumör eller någe..läste nånstans att dom kan bli helknäppa om dom har hjärntumör men dom blir inte knäppa hela tiden..

hoppas de går bra med din häst lycka till;)
 
Sv: Han blir knäpp!!!

borda kolla upp huvudet på han..efter hjärntumör eller någe..läste nånstans att dom kan bli helknäppa om dom har hjärntumör men dom blir inte knäppa hela tiden..

hoppas de går bra med din häst lycka till;)

Usch vad läskigt:eek:
Det hoppas jag verkligen inte men ska nog kolla upp det..

Tack!:)
 
Sv: Han blir knäpp!!!

Har även hört att borelia ger "konstigt" lynne, så kolla upp det me.
Kan han va klapphingst? Även detta kan ge väldigt konstigt betende.
 
Sv: Han blir knäpp!!!

frågan är om du inte skall kolla med en veterinär? annars hur jobbar du och umgås med honom annars. hur mycket går han i hage? går han med andra hästar? hur mycket rids han och vilken typ av träningär det han får?
 
Sv: Han blir knäpp!!!

Har även hört att borelia ger "konstigt" lynne, så kolla upp det me.
Kan han va klapphingst? Även detta kan ge väldigt konstigt betende.

Det vore inte så konstigt. Han är väldigt nyfiken med ston och sånt och har fösökt betäcka så...
 
Sv: Han blir knäpp!!!

Det vore inte så konstigt. Han är väldigt nyfiken med ston och sånt och har fösökt betäcka så...

Har du möjlighet så kolla upp hans bakgrund. Annars ta kontakt med nån klinik fö att kolla detta. Tror inte att vet kan känna detta då "kulan" sitter så högt upp.
 
Sv: Han blir knäpp!!!

:) Jag skulle föreslå att kolla upp foderstaten.
Kan ju vara så han får för mycket kraftfoder jämfört med motion.
Han kanske blir lite nipprig av havre om han får det.
Min häst kan inte äta havre för han blir som värsta monstret även av en liten giva på ½-1 kilo om dagen.:crazy:
Så han får äta pellets som inte innehåller havre. :rofl:
När min häst stod hos sin förra ägare så fick han tre kilo havre om dagen och blev riden 2-3 ggr i veckan.
Han hade ju sina dagar några gånger i månaden han blev knäpp.
Önskar lycka till och hoppas det blir bra med hästen. :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 473
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 697
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 458
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp