Bukefalos 28 år!

"Han borde inte behöva äta på natten..."

Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Vad jag menade var mest att frågor i stil med "är det ett snällt barn" förmodligen bottnar i välvilja, intresse och kontaktsökande.

Absolut. Jag brukar svara vänligt men skratta lite inombords. Jag tycker det ar jattebra att folk bryr sig om och intresserar sig for mig och mitt barn. Men har pa buke far man ju skoja till det lite ibland och saga vad man egentligen tanker ;)

Ar det ett enkelt barn hade varit en battre fraga. For da hade man kunnat svara nej ocksa. Pa fragan om det ar ett snallt barn kan man inte svara alls, ar spadbarn snalla eller grundas det i hur man medvetet beter sig? For i sa fall kan man kanske inte bli snall forran man forstar inneborden av det och kan agera utefter det. Runt 3ars aldern borjar man val forsta att det finns ditt och mitt och jag har helt ovetenskapligt for mig att runt 8 ars alder kan man faktiskt forsta empati.

T ex nar man ringer till nagon och deras barn svarar sa fragar man ju "hur ar det med dej da?" och en vacker dag svarar de inte bara "bra" utan "bra, hur ar det med dej?"
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Folk vill ju bara prata med er och visa intresse för era barn! Vad är det att irritera sig på?

Det finns hundra olika sätt att visa sitt intresse på utan att komma med pekpinnar eller insinuationer.

"Mår ni bra?"
"Får ni tillräckligt med sömn?"

Två exempel.
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Jag kan inte påstå att jag känner mig så stressad över det
när det gäller tjejen nu.

Men när en roande :grin: läkare på bvc började håna mig
för att sonen ammades på natten nr han var runt 4 månader.
Då tog det rätt illa.
Han började ifrågasätta om jag skulle göra mackor åt honom på natten
när han var tonåring också :crazy:

Såhär efteråt ser jag ju att han betedde sig rätt underligt.
Men då hade jag blivit rätt dränkt i massa besserwisser grejs
dagligen från andra och var redan rätt knäckt.
Har antingen blivit döv eller härdad
för nu är jag mkt mer förskonad den här gången.:D
 
Senast ändrad:
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

såna där "vet-bäst-kommentarer" brukar jag lugnt besvara med att bäbisen "inte har läst den boken" och sen ignorera....

He he! Så brukar min sambo svara redebyxor som yttrar sig, fast när det gäller våra djur då... :D :p
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Men när en roande :grin: läkare på bvc började håna mig
för att sonen ammades på natten nr han var runt 4 månader.
Då tog det rätt illa.
Han började ifrågasätta om jag skulle göra mackor åt honom på natten
när han var tonåring också :crazy:

Ne, du skojar?
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Allvarligt, vilken jäkla oprofessionell läkare *arg*.

Herregud man kan väl inte förvägra sitt spädbarn mat om den är hungrig, hur kärleksfullt är det på en skala?

Jävla kass attityd av en läkare att bubbla ur sig!
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

:rofl: Jag tycker som du. Men många verkar tycka att det är världens jobbigaste grej att vakna på natten.

Det beror väl på hur länge barnet är vaken oxå... Jag ammar + ger ersättning vilket gör att matningen tar längre tid. Sen har Theo svårt att komma till ro när han ska somna om så nattmatningen kan ta uppåt tre timmar... Då är det ganska jobbigt... Har man ett barn som bara äter och sen somnar om klart det inte är så jobbigt.

Nu har han dock kommit in i bra sovvanor. I drygt en vecka har han somnat vid 23 och sover sen 7 timmar! Som kortast 6,5 timme och som längst 9 timmar. Så för tillfället är det inte så jobbigt!

Och när det gäller om dom ska äta på natten så är det väl självklart att dom får mat när dom är hungriga! Oavsett om det är jobbigt eller inte!
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Självklart är det så.

Jag skrev i mitt inlägg ( som var det inlägg lambo svarade på ) att jag inte tycker det är jobbigt att mata på natten eftersom Ella somnar om direkt efter matning ( ibland även under matning ).

Hade hon haft svårt att komma till ro och varit svår att söva efter matning hade jag ju givetvis tyckt annorlunda.

Jag njuter av att hon är enkel på nätterna, tar var dag i taget för det kan ändras snabbt :)
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Det är väl ändå onödigt att vara otrevlig när man får råd? De som ger rådet gör det förmodligen för att hjälpa till i välmening. Det räcker att bara säga tack för rådet. Kanske lägga till att det inte låter som ditt sätt att uppfostra barn på.

Fast ibland måste man säga ifrån. När någon säger "han borde inte behöva äta på natten" - är det verkligen ett råd? Det är ju bara ett påstående som någon slänger ur sig. En ren åsikt om vad som "borde vara". Ja, den som säger så får ursäkta mig, men jag ser det inte som ett råd.

För mig vore det ett råd om jag sa "jag blir så himla trött på att han vaknar flera gånger varje natt och ska äta. Jag vet inte hur vi ska göra". Om någon DÅ säger "vi gjorde såhär..." eller "man kanske kan prova att...". Då handlar det om råd tycker jag.

Första gången man får en kommentar som man inte gillar (för jag kallar det kommentar, inte råd) så kan man vifta bort det, men när man gång på gång får samma kommentar av samma person. Eller liknande kommentarer; då tycker jag faktiskt man kan ta sig rätten att säga ifrån.

SJälv fick jag höra av en svärförälder "Men NU får du väl sluta mata honom varannan timme i alla fall!". Apropå vaddå, liksom. Vi hade inte ens en diskussion om min amning. Kommentaren kom när vi möttes ute på en promenad. Första gången kommentaren kom svarade jag väl "eeee? .... han får mat när han är hungrig..." och kände mig såhär: :confused: och sen nästa gång då jag sa "han äter inte varannan timme numera". Sista gången sa jag något i stil med att han äter när han är hungrig och att vi inte har några problem med detta. I en ganska avmätt och irriterad ton vid det laget. DÅ slutade detta kommenteras.

Samma person har nu två gånger på kort tid talat om att "nu måste ni ju lära honom prata!". Också detta helt out-of-the-blue apropå ingenting. Han är 1,5 och ett helt normalt barn. Om nu personen har någon slags oro för hans språkutveckling så kan h*n ju börja med att läsa på lite om saken. Eller kanske fråga oss föräldrar om vad som är normalt. Eller helt enkelt börja slappna av och inte lägga sig i. Nästa gång kommentaren kommer (om den gör det) så kommer jag förmodligen låta rätt irriterad. Antingen säger jag "jag är inte orolig för honom. Han är helt normal." eller så säger jag "det är ett barn vi har, inte en broiler. Han lär sig nog att prata ska du se".

Uppfostra barn är för mig något annat. Jag förstår inte hur det kom in i bilden? Vuxna kan väl förväntas vara "färdiguppfostrade"? Om de inte är det så är det i alla fall inte mitt jobb att vara pedagogiskt och leka förälder till dem.

"Råd" i formen av kommentarer och påstående om vad vi "ska göra" undanber jag mig. Då får de tycka jag är skittrist eller vad som helst. Men eftersom ingen annan beter sig så så anser jag det inte vara helt orimliga krav i umgänget vuxna emellan. Jag kommenterar inte denna persons livsval eller ger "råd" oombedd.
 
Senast ändrad:
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Folk vill ju bara prata med er och visa intresse för era barn! Vad är det att irritera sig på?

Men har man inget annat att säga än "han borde inte behöva äta på natten"?? Är folk så socialt inkompetenta så det enda de kommer på är att ge såna kommentarer? :confused:

Förslag på andra saker man kan säga:
Åh, vilken söt unge! Och vilket himla gulligt leende!
Han verkar vara en glad prick!
Hur gammal är h*n?
Vad heter barnet?
Får ni sova på nätterna eller håller h*n er vakna?
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Men har man inget annat att säga än "han borde inte behöva äta på natten"?? Är folk så socialt inkompetenta så det enda de kommer på är att ge såna kommentarer? :confused:

Förslag på andra saker man kan säga:
Åh, vilken söt unge! Och vilket himla gulligt leende!
Han verkar vara en glad prick!
Hur gammal är h*n?
Vad heter barnet?
Får ni sova på nätterna eller håller h*n er vakna?

:rofl: Så sant!

Vilka tokiga kommentarer du fick från dina svärföräldrar :crazy: Man kan ju nästan tro att dom inte haft barn själva...
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Om du ser efter så ser du att det inte var just det som jag kommenterade på.
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Självklart är det så.

Jag skrev i mitt inlägg ( som var det inlägg lambo svarade på ) att jag inte tycker det är jobbigt att mata på natten eftersom Ella somnar om direkt efter matning ( ibland även under matning ).

Hade hon haft svårt att komma till ro och varit svår att söva efter matning hade jag ju givetvis tyckt annorlunda.

Jag njuter av att hon är enkel på nätterna, tar var dag i taget för det kan ändras snabbt :)

Lyx! ;)

Bara att gratulera! Hoppas det håller i sig! Det är ju guld värt att få sova så många timmar som möjligt på nätterna. Man blir betydligt mer mänsklig, social och trevligare i största allmänhet om man fått sova hyfsat!:angel:
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Lyx! ;)

Bara att gratulera! Hoppas det håller i sig! Det är ju guld värt att få sova så många timmar som möjligt på nätterna. Man blir betydligt mer mänsklig, social och trevligare i största allmänhet om man fått sova hyfsat!:angel:

Ja man blir ju det, sen Elias föddes har jag sovit mer än nånsin :rofl: Man kommer ju i säng i tid och man sover inte obekvämt som man gjorde med den stora magen!
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Ja man blir ju det, sen Elias föddes har jag sovit mer än nånsin :rofl: Man kommer ju i säng i tid och man sover inte obekvämt som man gjorde med den stora magen!

Jag kan nog inte påstå att jag sover mer sen Theo föddes, men kanske mer sammanhängande sömn. Magen + foglossning gjorde att jag inte sov så bra innan, och nu är det ju Theo som styr! ;)

Jaja, alla krämpor, och även eventuell sömnbrist nu, betyder ju egentligen inget! Man har ju fått nåt underbart istället! :love:

Vi har haft tur och har faktiskt sluppit "kloka" råd och kommentarer, som ju tråden egentligen handlar om... :o Och de råd vi fått är sagda i ren välmening! Sen om man använder sig av dom är ju en annan sak... Allt passar ju inte alla. Men tänk vad smidigt det vore om alla barn var lika och det fanns en instruktionsbok att följa... :p Och så tråkigt!
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Jag kan nog inte påstå att jag sover mer sen Theo föddes, men kanske mer sammanhängande sömn. Magen + foglossning gjorde att jag inte sov så bra innan, och nu är det ju Theo som styr! ;)

Jaja, alla krämpor, och även eventuell sömnbrist nu, betyder ju egentligen inget! Man har ju fått nåt underbart istället! :love:

Vi har haft tur och har faktiskt sluppit "kloka" råd och kommentarer, som ju tråden egentligen handlar om... :o Och de råd vi fått är sagda i ren välmening! Sen om man använder sig av dom är ju en annan sak... Allt passar ju inte alla. Men tänk vad smidigt det vore om alla barn var lika och det fanns en instruktionsbok att följa... :p Och så tråkigt!

Haha det vore tråkigt, men smidigt som du skriver :D Det är det som är så bra med ett forum där man kan kolla om nån har liknande erfarenheter av vad-man-nu-vill-veta :love: Tycker det är superskönt!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 631
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 711
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
15 035
Senast: Bri
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 197
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp