Bukefalos 28 år!

"Han borde inte behöva äta på natten..."

Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Den äldre generationen kläcker ofta ur sig "Han är ju så stor han borde inte behöva äta på natten"... :confused: Å hur förklarar man det för en 2-månaders..?? Är jag totalt korkad som tycker att en sån kommentar är urdum?!

Jösses.
Vår son åt på nätter fram till och med ca 8-10 månaders ålder (ammades en gång per natt då).

Jag tycker faktiskt du kan/ska fräsa ifrån när du får såna kommentarer. Säg att du inte är intresserad av att veta vad de tycker; att det är ert barn och ert "problem".
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Bullshit, självklart ska han äta om han vaknar!
Lyssna på magkänslan :idea::love:
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Haha då ska du svara..

- Nej men vet du jag har hört många 18 åringar som ammar än, så jag räknar med att Sam ska amma tills han är ungefär en 19 ÅR

OT:

Alla är vi olika, jag tycker inte att det stör och är så jobbigt att mata någon gång per natt, Ella somnar om direkt när hon ätit ( om hon inte somnar medan hon äter ) :)

Haha ja precis! Sannolikt liksom!

Jag har heller aldrig tyckt det var jobbigt att vakna till, vi byter sida och somnar igen. Hur mysigt som helst ju!

Lambo du kanske ska köra två veckor Anna Wahlgren och kura honom tyst så han sover hela natten, så blir folk glada! :idea::grin:;)
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Tokiga rådgivare finns det gott om....min plutt somnade vid 21 och sov som en sten till 06 från dag ett så jag fick höra att han minsann behövde äta på natten.När jag förklarade att han inte ville för han gick knappt att väcka så fick jag höra att han var så snäll.:confused:
Mer trött kanske.
Nu är han 13 och det är sommarlov så nu äter han på nätterna!
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Eller hur, vad är det för dumheter :crazy:... Vad menar dom? Att man ska låta bebisen ligga och skrika tills han somnar av matthet eller hur hade dom tänkt..?

Man gjorde ju faktiskt så förr.

Min farmor berättade för mig kort innan hon dog, hur reglerna var när min pappa föddes. Var fjärde timme skulle ungarna ha mat dagtid, och restererande tid fick dom mestadels spendera ensamma i spjälsängen. Lite umgänge ingick vid matningarna.
På natten skulle dom sova, i alla fall när dom hade blivit några månader gamla.

Sebbe följde det gamla schemat rätt bra, han måste ha läst någon uråldrig bok i magen ;) Han åt var fjärde timma i princip, under dagtid. På natten åt han 2 ggr fram tills han blev 6 veckor gammal då han började sova hela nätter.
Underbart om man har sådan tur, men dom flesta har det ju trots allt som ni har det, att bebisen vill äta 1-3 ggr per natt också. Ingen katastrof förmodligen :D

(Justja, min BVC-sköterska förklara för mig att från ca 2 mån ålder så BEHÖVER barnen inte äta på natten rent teoretiskt sett, eftersom dom kan få i sig större mängder mat och äta sig ordentligt mätta på kvällen. Men alla barn var såklart olika.)
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Vi har haft det grymt lätt med Isak.
Han har sovit hela nätter sedan han föddes.
Ibland vaknar han och vill ha mat men annars sover han.
Enda nackdelen är att det tar sådan tid för mig att somna om igen när han har somnat.

Får ofta höra att vi ska "knäppa honom på fingrarna" när han är på sådant han inte får. (telefonen tex):crazy:
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Jag tycker faktiskt du kan/ska fräsa ifrån när du får såna kommentarer. Säg att du inte är intresserad av att veta vad de tycker; att det är ert barn och ert "problem".

Det är väl ändå onödigt att vara otrevlig när man får råd? De som ger rådet gör det förmodligen för att hjälpa till i välmening. Det räcker att bara säga tack för rådet. Kanske lägga till att det inte låter som ditt sätt att uppfostra barn på.
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Haha ja precis! Sannolikt liksom!

Jag har heller aldrig tyckt det var jobbigt att vakna till, vi byter sida och somnar igen. Hur mysigt som helst ju!

Lambo du kanske ska köra två veckor Anna Wahlgren och kura honom tyst så han sover hela natten, så blir folk glada! :idea::grin:;)

:eek: Hell no! :rofl:
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Det är väl ändå onödigt att vara otrevlig när man får råd? De som ger rådet gör det förmodligen för att hjälpa till i välmening. Det räcker att bara säga tack för rådet. Kanske lägga till att det inte låter som ditt sätt att uppfostra barn på.

Jag får ofta samma råd 10 ggr/person så snart är det helt okej att lacka ur ;)
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Tur att utvecklingen går framåt då ;)

Nä behöver kanske inte men som sagt, rätt svårt o säga till en 2-månaders vad han behöver eller inte :rofl:
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Folk vill ju bara prata med er och visa intresse för era barn! Vad är det att irritera sig på?
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Ja jösses vilka goda råd man får.
Idun helammades ju tills hon var nästan ett år. Åt bara några få tuggor av annan mat och spydde så fort hon fick mjölkersättning eller välling i munnen.
Om man är så stor och lever på bara bröstmjölk, måste man äta ganska ofta.
Så hon åt varannan timme dygnet runt. Visst var det jobbigt, men inte alls så jobbigt som alla kommentarer man fick om det.

En person i min närhet diskuterade detta med sina väninnor och kom fram till att det var ju inte bra för mig, jag kunde ju få järnbrist... Jag visste inte att Idun var vampyr? Jag fick lugna vederbörande med att mina blodvärden som höggravid är bättre än vad de flesta har när de är ickegravida, så det borde klara sig vid amning. (Även om nu barnet råkar vara en vampyrbebis.)

Att barnen varit bortskämda bebisar då de burits mycket och suttit mycket i knä har man också fått höra.

De flesta kommentarer är sagda i all välmening, men man blir ju ändå rätt trött på det till slut. Konstigt nog verkar detta bara gälla bebisar, för nu när även Idun är lite större (och har förvandlats till ett "normalt" :grin: barn som kan dricka välling och äta vanlig mat) så verkar det inte som om man behöver så mycket goda råd längre?
Det faktum att båda barnen lever vid 6 respektive 1,5 års ålder verkar vara lugnande på omgivningen.
Jag talar tyst om det faktum att Idun fortfarande dricker välling på natten ibland...
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Jag får ofta samma råd 10 ggr/person så snart är det helt okej att lacka ur ;)

Förstår att det blir rätt tjatigt! Men vidhåller ändå att det är bättre att stillsamt säga "nej tack" än att bli sur. Fast nu var det ju inte det tråden handlade om egentligen:idea:
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Folk vill ju bara prata med er och visa intresse för era barn! Vad är det att irritera sig på?

Man kan ju fråga:
"Fungerar det bra?"
I stället för att lägga en massa egna värderingar i sina frågor.

För vissa är det jätteviktigt att få sova hela natten och för andra är det ju inte så.
Så vad som en familj anser är att det "fungerar bra" kan vara något som en annan familj inte skulle stå ut med.

Så ett bra svar kan ju vara:
"Vi har hittat rutiner som fungerar bra för oss."
Och så behöver man ju inte gå närmare in på dessa rutiner.
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Reglerna?

Det var råd som gavs, alla följde dock inte dom råden och gav sina barn så mycket mat/kärlek som dom behövde iaf ;)
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Jag kan absolut hålla med om det, och jag förstår att samma beskäftiga råd som bygger på mycket vederhäftiga rön från medeltiden kan bli påfrestande i längden. Vad jag menade var mest att frågor i stil med "är det ett snällt barn" förmodligen bottnar i välvilja, intresse och kontaktsökande.
 
Sv: "Han borde inte behöva äta på natten..."

Nej, men dom flesta gjorde det trots allt, och det är därför dom flesta av den generationen fortfarande tycker att det är så man ska göra. Dom har inte uppdaterat sig sen dom hade barn för 50+ år sedan.

Min farmor tyckte att jag gjorde helt rätt som tog hand om min son på det vis jag gör, hon ville bara förklara hur stor skillnaden var från när hennes barn föddes, och det hade hon ju rätt i.

Min mamma är född på 50-talet, och har 6 syskon. Alla syskonen lämnades in på barnhem allt eftersom, då mormor inte klarade av att ta hand om barn. Ändå skaffade hon nya.
Dom bodde på barnhem i många år, och alla fick riktigt mycket stryk. I sina dussintals med fosterfamiljer var det samma visa även där, det fanns regler för hur barn skulle göra, sova, äta och bete sig. Så enkelt var det bara i deras värld.
Därför är jag uppväxt totalt annorlunda, för att mamma inte ville göra om samma misstag. Nu sket det sig tyvärr ändå, då jag istället växte upp helt utan regler för någonting och det är inte heller bra för barn ju. Jag gjorde total revolt mot min pappa som försökte sig på regler, och mamma fick det INTE lätt om hon någon gång skulle försöka sig på att bestämma över mig.

Lagom är väl bäst, antar jag.
Min son har regler att rätta sig efter, men han får äta när han är hungrig, sova när han är trött och göra mycket roliga saker också. Reglerna har dock gjort så att han varje dag blir hungrig på relativt likadana tider, då han alltid varit tvungen att smaka och sitta med oss vid bordet, och då har han till slut ätit litegrann. Eftersom han måste upp till dagis varje morgon, faller det sig naturligt att han blir trött tidigare på kvällen.
Innan han började dagis hade han helt fria sovtider, och var uppe mycket längre på kvällarna och sov lääänge på morgonen istället.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 632
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 712
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
15 035
Senast: Bri
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 197
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp