Bukefalos 28 år!

Han drar..

L

lisarap

Jag vet att JAG har gjort något fel men jag vet inte VAD jag har gjort för fel!!!!
Har ett hingstföl på snart 10 månader, snäll att hantera. Det som inte är så bra är hans drag, han drar, han drar framåt mot hagen, när vi är på promenad drar han också framåt!!
Han stannar på kommando, sätter igång och travar på kommando!!

Jag håller alltid i grimman då jag hört att det kommer bli värre om jag håller i grimskaftet.
Håller jag bara i grimskaftet så går det oftast bättre, men ibland drar han där med.

Jag har vid några tillfällen gjort en volt när han drar han, gjort halt, har fungerat ca 2 m.

Det senaste är att bara lägga grimskafte på och "runt" nosbenet (där nosremmen på grimman sitter!!!).
Det FUNKAR, såfort han drar så "drar" jag lite i grimskaftet och då lugnar han sig och då OMEDELBART eftergift!

Ge mig tips hur jag ska göra för att bli av med detta, hur kan jag göra för att JAG ska sluta dra.
Förmodligen tänker han
"Förbaskade matte att dra" och jag tänker:
"Förbaskade hingstunge att dra"..

Så jag anar att vi drar lika mycket bägge 2?!

Men hjälp behövs för att jag ska kunna lösa detta och det är det jag ber er om.

Mvh Lisa
 
Leder du han bara i grimma o grimskaft? Isåfall borde du börja andvända kedjegrimskaft så du har bättre koll på honom..
 
Kedja på ett 10 månadersföl, hm.
Jag skulle fortsätta att leda honom med grimskaft eller hellre rep, då kan du använda mer tydlighet och får honom en bit bakom dig istället. Du är ju hans ledare, kolla med horsewhisper på NH forumet, han kan säkert ge dig övningar som stärker din position gentemot unghästen.
 
Om du håller i grimman förstår jag om han drar. Klart att det känns jobbigt och lite obehagligt för honom.. håll du i grimskaftet i stället (speciellt som det funkar bättre!!) och öva öva öva!! =)
 
Det som fungerar i 2m (volten) kommer också att fungera längre sträcka om du är envis och upprepar det varje gång han drar. Du ska se att det fungerar för längre och längre sträckor. Var envis och konsekvent, gör aldrig undantag.
Lycka till
 
Om du håller i grimman kan du varken ändra position i förhållande till hästen eller ge eftergift.
Jag tycker du ska börja leda honom med hängande grimskaft och gå framför honom. Så fort han försöker gå förbi så gör klart för honom att hans plats är bakom dig genom att vifta lite med grimskaftet (ev armarna) framför näsan på honom. Det gäller att hålla koll så du kan tima, när han har passerat dig med bogen är det försent, då får du börja om från början. Stanna då och då, och slå ut med armarna, han ska stanna bakom dig. Målet är att han ska börja hålla koll på dig,och rätta sig efter hur du går, så du slipper bli omkringsläpad. Som ledare går du först. När ni väl är överens om att det är du som bestämmer tempot, så kan du som ledare ge honom tillstånd att passera.

Om han drar är det bättre att sätta grimskaftet i svängning, ruska det, än att segdra, för det gör bara att hästen slår dövörat till och blir stark och okänslig. Är han riktigt odräglig så gör en 'snärtvåg' med grimskaftet för att fånga hans uppmärksamhet.

Så småningom vill du kanske kunna leda honom i 'korrekt' ledposition vid bogen, men när hästen väl lärt sig respektera att bli förd så brukar det inte vara något problem att leda från alla tänkbara positioner.

Jag skulle absolut inte leda med kedja, har sett för många knöliga nosryggar.

En viktig sak att tänka på när man leder en unghingst bakom sig är att de kan få för sig att stegra, så man får ha ett öga i nacken, och helst hjälm.
 
Var glad och stolt att du fått honom så pass snäll att hantera i övrigt och anklaga inte dig själv för att han drar just nu :). Tänk på att hantera honom så som du även vill göra i fortsättningen.....alltså om du tänkt hålla honom i grimman resten av hans liv så gör det men om det naturligaste för dig är att leda en häst i grimskaftet ska du göra det redan från början.....annars får du ju lov att programmera om honom igen när du tröttnat på att dra i grimman :idea:
Föl i 10-månadersåldern brukar vilja "dra iväg och upptäcka världen" även om de är väluppfostrade i övrigt.Ett tips kan vara att vända och gå åt andra hållet innan han drar eller på annat sätt bryta mönstret.En kille som vill komma framåt i livet uppskattar inte att ta paus alltför långa stunder så det gäller att du hinner ta intitiativet att göra saker innan hästen gör det.

Troligen kommer du att få tips om ledarskapsövningar också, men det behöver inte vara ditt ledarskap som brister bara för att ungen har bråttom ibland den åldern. Den saken känner du nog på dig i så fall.......
 
hej..
Jo, bakom mig kan jag få honom att gå, backa när jag backar och svänga när jag svänger.
MEN.
Jag är rädd för att han, som någon sa, kan stegra sig, vill inte direkt ha honom över mig..
Eftersom han heller inte bits eller sparkas, hotar, han går undan för mig (alltid) och undan för tryck så tycker jag inte att ledarskapet är dåligt, men dragandet är knepigt..
Men jag får väl börja hålla i grimaskaftet..
Tänker absolut INTE använda kedjegrimskaft. Jag håller mig till grimma, grimskaft..
Han hade en period att stegra sig massor vid 4 månaders ålder men slutade med det..
Och han har dragit sen han upptäckte att matte inte får fotgrepp när det är halt..

Men som sagt, får börja hålla i grimskaftet.
Tack.
Mvh Lisa.
 
*suck* Folks förkärlek för div. ateraljer som är skarpa! :confused:

Nu har jag inte läst alla dina svar, men som jag "ser" det så respekterar han inte din zon. Inte så att han är farlig men du vill ju inte at han ska springa så där när han är 3 år gammal! :smirk:


Har du möjlighet att börja träna lite ledarskap, kanske inte rena lektionere med en 10 månaders gammal fölis, men du hade väll (?) fler hästar, träna lektion med en av dem och du får insikt i zon mm. Då kommer du att veta vad du ska göra!

Det är för svårt att ge lektioner över nätet, man missar allt som hästen och människan gör, och även om människan tolkar det hela tolkar de inte alltid samma sak som instruktören.




Vill starkt avrekommendera hingstkedja eller stibett! Du kanske löser problemet på kort sikt, men du skapar desto större problem på lång sikt!
 
Han hade en period att stegra sig massor vid 4 månaders ålder men slutade med det..

Du ser........du har ju nästan svarat själv på din fråga :idea:.
Perioder kommer och går men det är ju naturligtvis viktigt att man inte "fastnar" i jobbiga perioder så att beteendet blir "permanent". Har din kille någon jämnårig hagkompis som han kan "mäta sina muskler med" ?
 
hej..
Han har en shettisvalack på snart 3 år som han leker med men när jag låtit kastrera honom så ska han få åka iväg på lösdrift med jämnåriga och större kompisar.
Jag vet ju vad det är för problem, vad som orsakat det men hur löser jag det??

Hans dragperiod har varat länge nu och blir ju bara värre. Men han stannar ju trots allt när man ber honom..

Men vi får väl kämpa vidare..
Och jag kommer INTE använda kedja på honom, det har jag aldrig gjort och vill aldrig göra på någon häst, såpass snälla tycker jag att hästarna ska vara, så det ska gå och leda dem, jag löser hellre problemet än att använda kedja.

Mvh Lisa!
 
När du löst problemet kan du väl skriva en trudelutt? Det är alltid intressant att höra hur folk löst problem och vad det var som fungerade! Och så kan andra ha nytta av ens erfarenheter...

Lycka till!
 
Och jag kommer INTE använda kedja på honom, det har jag aldrig gjort och vill aldrig göra på någon häst, såpass snälla tycker jag att hästarna ska vara, så det ska gå och leda dem, jag löser hellre problemet än att använda kedja.
:confused: har jag någonsin förespråkat kedja........(känner mig irriterad och hoppas att du inte svarade mig !!!) ?????????:confused:
Av ditt inlägg att döma tycker jag att din häst verkar vara väldigt väluppfostrad för sin ålder. Du skriver själv att du inte har problem med ledarskapet och att han stannar när du ber honom........kan/ska man begära mer av en 10-månaders levnadsglad liten hingst ?........ OM det däremot är så att dragandet hållit på länge och alltså inte beror på en tillfällig unghästperiod är det ju en annan sak. Det framgick inte av ditt inlägg...sorry !

Jag försökte bara peppa dig och få dig att känna dig stolt som uppfostrat honom så väl (ibland glömmer man allt som är bra och fokuserar enbart på det negativa) .......eftersom han är lydig och lyhörd på alla andra områden uppfattade inte jag ditt "dragproblem" som någon allvarlig "felhantering" utan snarare som en normal unghästperiod. Alltid svårt att veta hur allvarliga problem folk har enbart genom att läsa ett inlägg........men säger du att DU gjort fel har du väl gjort det då....även om jag kanske inte tror det :angel:

Behandlar du honom lugnt och konsekvent tror jag att det löser sig. Hur gjorde du när han hade sin "stegringsperiod" vid 4-månaders ålder ? Den upphörde ju ?

Du har ju fått en massa råd och sedan är det ju upp till dig att avgöra om du tror att problemet är stort eller litet. Det kan ingen som inte känner dig och din häst avgöra.

Det enda jag kan säga är att våra föl har sina perioder och de går över (och följs av nya upptåg :p).......rätt som det är faller poletten ner och de har tagit tills sig det man tjatat om.
För det är ju just det det handlar om .....konsekventa upprepningar=tjat tills det "faller på plats".

Rom byggdes inte på en dag.........
 
Hej.

lsz, inlägget var inte menat till dig men det var fler som skrev att man kan använda kedja och jag har skrivit ialla mina svar att jag inte kommer använda kedja.
Du skrev också att kedja inte är någon lösning så du behöver inte vara irreterad.

Jag blir glad över att du verkar tycka att han är väluppfostrad (har försökt hantera honom som en hingst hela tiden, ingen "unge").
Ändå sedan början så har han fått veta vad han får och inte får göra, sen har han nog bra föräldrar och är en snäll häst (ännu).

Hur jag fick stop på stegrandet?
Det var en olycka som verkligen slutade BRA!
När vi gick till och från hagen så gick vi en bit på asfalt, han drog iväg med mig, jag är hyggligt snabb så jag "släp-sprang" efter honom. När vi var på asfalten så ställde han sig och jag drog, då förlorade han givetvis hovfästet, jag lovar och svär att jag inte hade tänkt att dra eller överhuvud taget dra omkull honom, men i backen for han och låg där en stund, sen upp på benen igen och har sen dess aldrig gjort om det "PEPPAR PEPPAR"!!!!

Han "ramlade" i EXAKT rätt ögonblick och verkade förstå att gör jag om det kan samma sak hända..

Upprepar att jag inte hade en tanke på att dra omkull honom eller dra, men han stegrade sig och jag höll emot, han var inte så stor som föl, kanske 1.23 i mkh..

Dragandet ska vi minsann bli 2 om, han och jag.. Får väl se vem som vinner..
Testade att hålla i grimskaftet idag bara, men han blir ju busig då ju, jag hamnade efter och jag kände nästan att vill han så kan han sparka mig..

Jag hatar snö, det är snön som förstör för mig och träningen..

"men säger du att DU gjort fel har du väl gjort det då....även om jag kanske inte tror det"

Tackar och bockar, anledningen till att jag skrev att jag har gjort något fel är att det mesta alltid ligger hos den som sköter hästen, och man får nästan alltid höra att det är den som sköter som har gjort fel, så istället för att någon skulle påpeka det så skrev jag det själv ;).. Tack för att du tror att det inte är mitt fel, jag hoppas att det bara är en period..

MEN i hagen när jag leder, då drar han INTE..
Han är en liten filur..

Jag skriver väl om några veckor och berättar om hur det går, kanske kan tipsa om något..

Tack.

Mvh Lisa!
 
Tackar och bockar, anledningen till att jag skrev att jag har gjort något fel är att det mesta alltid ligger hos den som sköter hästen, och man får nästan alltid höra att det är den som sköter som har gjort fel, så istället för att någon skulle påpeka det så skrev jag det själv

Min fråga då är hur stor erfarenhet de personer som kritiserar dig verkligen har av just föl och unghästar ???

MEN i hagen när jag leder, då drar han INTE..
Han är en liten filur..
Mitt akuta råd är att du fortsätter att träna i hagen eller någon annan inhägnad så att det "rätta" beteendet sitter när du leder honom i grimskaftet innan du ger dig ut i den stora vida världen. När snön är borta kan du försöka ta ett steg i taget utanför "tryggheten" och se hur han beter sig.
Ta just korta promenader så att det inte byggs upp någon dålig vana. Framåt våren brukar många unghingstar påverkas av sina hormoner och då kan de vara pest och pina. Jämnåriga hingstkompisar är då jättebra att låta dem tömma sin energi på. De har fullt upp med att komma underfund med vad det här med könsdrift är och då är det inte lätt att vara "snäll", lugn och duktig. Om grundhanteringen sitter innan den perioden kommer den även att sitta efter så oftast är det bättre att enbart kräva det man absolut måste kräva för att livet ska vara drägligt och sedan återuppta träningen efter ett tag. Finns det däremot ingen grundhantering innan hormonerna sätter in kommer du att få problem efter.......men det är nog inte så i ditt fall :)
 
Hej..

Har nu prövat när jag ska leda att gå framför honom, hålla honom i grimman så han vet att en armlängd ska jag gå före..

Fantastiskt nog så kan han acceptera det och låta bli att dra men filur som han är så passar han på att smaka på min jacka.. Men han drar inte, nästa steg blir alltså att släppa grimman och hålla i grimskaftet..

Det kanske bara har varit en period?!
Jag har ingen speciell vana av just föl, men får jag säga det själv så har det gått väldigt bra än så länge.
Jag hoppas att när bakslagen väl kommer att de inte är för stora så man blir rädd istället..

Han ska kastreras snart iaf.. Jag vill inte ha några hormoner att leka med, men jag räknar med att de ska komma.

Tack till er.
Han åker snart på lösdrift har jag tänkt och då kan inte jag påverka honom så mkt, men grundhanteringen verkar sitta där och då kan man väl ta upp den när jag hämtar hem honom igen.

Tack och mvh Lisa!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 590
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 096
Senast: yamyam
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 268
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 454
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp