Handbagageväska

Jag har den här modellen sedan drygt ett år tillbaka (i mönster som matchar min hårda stora resväska :)) http://www.samsonite.se/b-lite-3-spinner-55cm-length-40cm/64948.html?dwvar_64948_color=1726&cgid=SAMS080#prefn1=WHEE&prefn2=customProductMaterialGroup&prefv3=Business+Style&srule=weight-low-to-high&prefv1=4+hjul&prefv2=Mjuk+väska&prefn3=refinementUsage&start=4 och den har redan varit iväg på en hel del resor, både kortare och längre, tåg och flyg.
Inredningen är perfekt för några dagars packning. Spännband, nätfack i locket och på sidorna. Finns ytterfack där dator, resehandlingar, påse med småflaskor etc får plats och är lätt att ta upp. Den håller utan problem för att checkas in. Om jag reser lite längre så har jag oftast min halvstora handväska med dator, bok, telefon, pengar etc och har kabinväskan i hyllan. Men har också haft den framför mig.
Håller med @morris om att två hjul är bäst om man går mycket utomhus. Men rör man sig mest på flygplatser, järnvägsstationer, tunnelbana eller andra platser med mycket folk tycker jag att fyra hjul är bättre. De väskorna kan man ha bredvid sig, skjuta framför sig (genom smala passager, spärrar etc) och är helt enkelt enklare att hålla reda på. Jag vet inte hur många jag sett på Sthlm central som satt krokben för andra när de drar sina tvåhjuliga väskor bakom sig. Jag har också lite dålig erfarenhet av att tvåhjuliga väskor tippar om de är fullpackade eller om man misslyckats med viktfördelningen i väskan.

Jag gillar att det finns reservdelar till nästan allt. Hjulen rullar verkligen bra, och kan bytas ut om de skulle gå sönder. Klarar sig hyfsat ute (enklare om man lutar den och bara rullar på 2 hjul). Det enda jag inte tycker är 100 är handtaget som glappar något. Men ärligt talat vet jag inte om det är möjligt att få det bättre om det ska gå att höja/sänka? Samsonite har fler bra modeller, ännu lättare eller expanderbara (ifall man ngn gång behöver ha med sig mer och vill checka in väskan).
 
Funderar lite över dessa hårda, de har ju aldrig (?) något fack på utsidan, utan vill man komma åt pengar, pass, biljetter ect så måste man öppna upp hela väskan. Är inte detta ganska frustrerande? Eller man bara gör det utan att tänka på det?
Just det här blir jag skogstokig på, då jag reser mycket med EasyJet där man absolut INTE får ha mer än en enda väska med sig ombord. Man får alltså inte ha ens den minsta sortens handväska, utan de är helt strikta på sin "policy". Detta har lett till att jag inte längre uppskattar min lilla kabinväska, då jag alltid som oftast just måste öppna hela väskan för att ta ut min bok, plånbok, papper etc. Det har gått så långt att jag numera tar med mig typ en H&M-påse där jag lägger väsentligheterna innan jag går ombord - den kan de inte klaga på då man enligt nya regler får lov att ha åtminstone en kasse från t.ex. duty free utöver sin handbagageväska. Men det känns ju inte klokt att behöva packa med sig en plastpåse p.g.a ett litet flygbolags frustrerande regler...

EasyJet är dock, mig veterligen, det enda bolaget med denna usla policy så ska du inte resa med dem rekommenderar jag definitivt en kabinväska!
 
Har veckopendlat i tre år och har kört handbagage och handväska hela tiden. Vill ha en mjuk väska med ett fack på utsidan där dator och iPad får plats. Funkar fint i säkerhetskontrollen då det är lätt att plocka fram dem. Necessär har jag haft liggande kvar på arbetsplatsen så den har jag inte behövt ha med alls.
Väskan ska vara av god kvalitet med två bra hjul för att vara lätt att dra. Finns ju ett par märken som är lite bättre och lite dyrare men det lönar sig i längden tror jag. Jag har en Samsonite.
Hård väska vill jag inte ha igen, kan spricka om man blir tvungen att checka in dem om det är fullt. Har tyvärr råkat ut för det.
 
Funderar lite över dessa hårda, de har ju aldrig (?) något fack på utsidan, utan vill man komma åt pengar, pass, biljetter ect så måste man öppna upp hela väskan. Är inte detta ganska frustrerande? Eller man bara gör det utan att tänka på det?

Man har väl en mindre handväska för dessa grejer? Jag brukar ha en mindre väska med axelrem som komplement för pass, pengar, mobil typ.
 
Man har väl en mindre handväska för dessa grejer? Jag brukar ha en mindre väska med axelrem som komplement för pass, pengar, mobil typ.
Som jag skrivit innan - nej jag har idag inget behov av någon annan väska.
Antingen ligger grejorna i min jobbväska, skötväskan eller så har jag så lite grejor med mig att fickorna i jackan räcker.
Men ha både plånbok, telefon, dator, pass, biljetter i fickan blir svårt....
 
Jag har en sån här http://www.xn--vskan-gra.com/art/epic-discovery-air-50cm-kabinvaska-med-2-hjul?grp=1069388 och är jättenöjd med den. Den har fack på utsidan man kan hänga på en laptopväska på den enkelt och smidigt.
Men jag är inte som du. Jag har alltid med mig min rygga (använder inte handväska) som jag även har till jobbet, stallet, handling etc. Dels för att ha alla nödvändigheter nära utan att behöva skutta upp och ner i bagageutrymmet och sen använder jag den "som hemma" väl framme på resmålet. När jag var yngre körde jag med "allt i fickorna" men det orkar jag inte nu då jag har en del "bra att ha" grejer i ryggan.. Fast iofs....sist jag flög hittade jag reservskruvar till hästtransportens panikbommar längst ner i ryggan. Det var kanske lite onödigt....
 
Sånhär har jag nyss skaffat, efter långt övervägande.
http://www.samsonite.se/spark-spinn...9164.html?dwvar_59164_color=1247&cgid=SAMS080
På min kravlista står:
-mjuk, med ytterfack (helst både större och mindre)
-fyra lättrullade hjul. Har oftast en axelremsväska ovanpå (datorväska med fäste för teleskophandtaget) och det blir tyngt och slitigt för underarmen att behöva hålla den vikten uppe när man drar (hade faktiskt underarmsproblem förra året, det glamorösa livet med många resdagar :o
-så stor volym som möjligt. Jag måste ändå ofta prioritera bort något (har tex alltid träningskläder med mig på jobbresor).

Jag har aldrig varit med om att jag måste checka in och få kabinväskan runtkastad på bagageband, utan de gånger det varit dåligt med kabinutrymme ställer de den åt sidan och jag får tillbaka den så fort jag kliver av planet.

För snabb passage genom security har jag oftast en liten tygpåse där allt som måste packas upp ligger. Sen kan jag i lugn och ro stuva ner det på andra sidan, och istället plocka upp det jag vill ha lättillgängligt på planet. (Oftast räcker datorväskan till det iofs, men på långflygningar kan man ju vilja ha lite mer med sig).
 
Får jag trådkapa?
Letar efter precis samma grej; med ett tillägg! Den ska gå att cykla med (dvs ngn ryggsäcksvariant eller iaf gå att göra om till ryggsäck ganska lätt.
Behöver kunna ha med dator och 1-2 ombyten.
Reser sällan med flyg men tågpendlar halva sverige runt nästan varje vecka! Tips tas tacksamt emot!
 
Får jag trådkapa?
Letar efter precis samma grej; med ett tillägg! Den ska gå att cykla med (dvs ngn ryggsäcksvariant eller iaf gå att göra om till ryggsäck ganska lätt.
Behöver kunna ha med dator och 1-2 ombyten.
Reser sällan med flyg men tågpendlar halva sverige runt nästan varje vecka! Tips tas tacksamt emot!
Finns många ryggsäckar avsedda för resenärer istället för typ vandring. Det som kännetecknar dessa är att de ofta öppnas som en resväska, har låsbara dragkedjor (och ibland andra säkerhetsfunktioner) och plats för laptop. Jag har flera olika i storlekar 20 - 44 l som jag använder i olika sammanhang. Dator och 1-2 ombyten ryms lätt i mina mindre ryggsäckar (20 resp 25 liter). Jag har även en ryggsäck som kan göras om till bag med axelrem. Den är 35 l och det tycker jag kan vara lite stort för ändamålet.

Jag reser numera nästan alltid enbart med handbagage. Mina två större ryggsäckar och min Samsonite kabinväska turas om att vara väska på resor från en långhelg och uppåt. Är jag borta över natten och flyger är min 25 liters-rygga med separat laptopfack ofta förstahandsvalet. Sova över en natt här och där är det min nya 20 liters med fack som kan tas loss och användas som handväska. Mina ryggsäckar är av märkena PacSafe, Lifeventure och Eagle Creek.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 492
Senast: Avalbane
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 530
Senast: Paddington
·
Fritid Jag har fått för mig att jag vill se norska fjällen nästa sommar. Men jag kan inte vara hemifrån mer än max 2 nätter pga katt som måste...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp