Handpenning och kvitto

tolksele

Trådstartare
Ska precis lägga handpenning på en häst och funderar lite på vad som ska vara med på "kvittot".

Min tanke är typ att hanpennign har lagts på hästen xx på 20% av totalsumman xx dvs xx kronor.
Hästen ska besiktas på xx klinik dit säljaren tar hästen den xx datum. Vid besiktning u.a. som köparen betalar erhålls full likvid för hästen dvs xx kronor på plats.

Så tänkte jag typ? Att vi ska mötas på klinik mitt emellan p.g.a. långa avstånd är såklart något vi kommit överens om, precis som när hästen ska flytta.
 
Ska precis lägga handpenning på en häst och funderar lite på vad som ska vara med på "kvittot".

Min tanke är typ att hanpennign har lagts på hästen xx på 20% av totalsumman xx dvs xx kronor.
Hästen ska besiktas på xx klinik dit säljaren tar hästen den xx datum. Vid besiktning u.a. som köparen betalar erhålls full likvid för hästen dvs xx kronor på plats.

Så tänkte jag typ? Att vi ska mötas på klinik mitt emellan p.g.a. långa avstånd är såklart något vi kommit överens om, precis som när hästen ska flytta.

Vad som händer med handpenningen om hästen inte går igenom besiktningen bör väl stå också.
 
Jag hade hellre skrivit kontrakt och låtit handpenningen och villkoren stå med som en punkt i kontraktet. Det är ju så mycket som ska klaffa.

Vem står som beställare av besiktningen? Det känns som tolkningsutrymme vem som står för besiktningen om hästen INTE går UA. Vem står risken när?
 
Det du skriver i inledningen är mer ett kontrakt/avtal än ett kvitto. Ett kvitto är ju ett bevis på att något betalats och brukar inte innehålla villkor.

Vill du inte ha ett regelrätt köpeavtal/kontakt kan man skriva en faktura med hela priset, specificerat med handpeng och när resten ska erläggas.
 
Som sagt, vad händer om hästen inte går igenom? Om det inte uttryckligen står att handpenningen ska betalas tillbaka, behöver inte säljaren göra det.
 
Som sagt, vad händer om hästen inte går igenom? Om det inte uttryckligen står att handpenningen ska betalas tillbaka, behöver inte säljaren göra det.

Jag la till den biten nu :)

Det du skriver i inledningen är mer ett kontrakt/avtal än ett kvitto. Ett kvitto är ju ett bevis på att något betalats och brukar inte innehålla villkor.

Eftersom vi kommit överens om specifika saker, såsom när och var hästen ska levereras ville jag ha med det redan på kvittot. Skickade med ett köpekontrakt där samma saker stod också, och båda har godkänt det hela så det blir nog bra :)
 
Villkoren ska stå i avtal mellan er. Man SKA absolut teckna avtal innan man betalar handpenning! Annars kan ju en oseriös köpare eller säljare börja förhandla villkor hej vilt - trots att man redan betalt handpenning. Det kan ta en ända med förskräckelse. Det är mycket bättre om man är överens om hur hela affären ska gå till innan pengar byter ägare.

Kvittot är bara ett bevis för att du har betalat en viss summa pengar och vad det avser.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 999
Senast: Magiana
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 725
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 485
Senast: AlmostEasy
·
Ekonomi & Juridik Jag håller precis på att sälja min häst. Har råkat ut för en ganska krävande kund. Nu undrar jag vad som gäller. Hon vill reservera...
Svar
18
· Visningar
2 463
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp