Handräckning

Jag minns inte exakt. Det var minst nått år sen jag läste detta. Men jag minns att det fanns en sån där sidoruta med faktan omkring juridiska saker när det gällde vad man åtog sig för skyldigheter och vilka rättigheter man även hade när man "tog hand om" andras djur (eller lämnade ut) och jag minns att jag blev förvånad över vissa saker. Jag minns inga detaljer, bara att hela grejen var som sagt förvånande.

Ok, reglerna ser dock ut som jag skrivit så man kan inte bli ägare till ett djur bara genom att hitta det och ta hand om det. :)
 
Om du har kvar hennes mail så har du iaf bevis på att du försökt föra en dialog.
Nämner hon någon stanns i mailen att hon vill sälja eller att hon tom sagt att du ska få köpa hunden?

Sen åter igen...Är uppfödaren ansluten till SKK, för man får alltså inte lämna ut en hund utan avtal och framförallt, är det ämnat som fodervärd så är det fodervärden som ska stå som ägare. Isf har uppfödaren brytit mot SKKs regler och det kan få konsekvenser.
Jag frågade om hon kunde överväga att sälja till mig och hon sa ja direkt. Vet ej om det är Skk kennel..
 
Rent krasst skulle TS kunna hävda att uppfödaren dumpat hunden hos henne och inte fullföljt kontakter om hur de ska lösa det. TS har tom erbjudit sig att köpa loss hunden och har tom ett skriftligt ja, om jag förstått rätt.
Tror Ts kan ha stor chans om inga kontrakt dessutom finns.
 
TS; om du inte redan har gjort det så spara kvitton på ALLA utgifter du haft för hunden; veterinär, rehab, medicin, försäkring, foder, tillbehör och så vidare. Även eventuella resekostnader till och från veterinär när det gäller sjukdom och skada kan vara bra att ha med.
Spara också all kommunikation (brev, mail, sms, FB osv) med ägaren, om ni pratar i telefon så försök att ha ett "vittne" som lyssnar alternativt att du spelar in samtalet (tror att det är lagligt om man själv deltar?).
Skriv annars ner vad ni sagt, direkt efter att ni lagt på, så att du har ordentligt stöd för minnet och inte snurrar till det :up:.
 
Kan man ringa sin veterinär och få utskrivet sånt som är "gammalt"?
Har vettarna journaler på liknande vis som vi människor har?
Taggar @Malibu_Stacy ingen. Arma människa, andra gången i dag jag drar in henne i en tråd. Sorry :o
 
Det där med att du erbjöd dig köpa hunden, har du skriftligt på det? Brev eller mailkonversation sparad t ex?
 
Det där med att du erbjöd dig köpa hunden, har du skriftligt på det? Brev eller mailkonversation sparad t ex?
Jag har hennes mail med bevis om att jag skulle få köpa hunden. Det hon skulle göra var att skicka avtal. Sen inte ett ord. Det är hennes hund, hon är ägare- det är inte det saken gäller utan pm jag kan göra något. Vi hade ju en muntlig/ skriftlig överenskommelse.
 
är det en SKK-ansluten uppfödare så kontakta SKK i första hand. Dock är det ofta så att för att få hjälp så behöver man vara medlem själv, men det är ju lätt fixat i så fall :) Oavsett så får inte en SKK-ansluten uppfödare gå tillväga på det sätt denne gjort - foderhundar SKA lämnas ut med skrivna avtal.
 
Kan man ringa sin veterinär och få utskrivet sånt som är "gammalt"?
Har vettarna journaler på liknande vis som vi människor har?
Taggar @Malibu_Stacy ingen. Arma människa, andra gången i dag jag drar in henne i en tråd. Sorry :o
Ja, veterinärer har journalsystem precis som läkare. Man kan få utskrift från det man har gjort, men varje klinik journalför försig så man måste kontakta alla kliniker man varit på. Det sparas ganska länge om inte djuret avlivas, eftersom även ev. försäkringsbolag har rätt att kräva ut journalerna. Man kan ringa sin klnik och få en journalkopia utskriven eller mailad.
 
Kan man ringa sin veterinär och få utskrivet sånt som är "gammalt"?
Har vettarna journaler på liknande vis som vi människor har?
Taggar @Malibu_Stacy ingen. Arma människa, andra gången i dag jag drar in henne i en tråd. Sorry :o

Vi har som rutin att man måste ha besökt kliniken senaste året. Detta för att det enligt lag ej är tillåtet att förskriva recept till djur som veterinär ej undersökt den senaste tiden (undantag p-piller till katt).
Allt går heller inte att få på recept utan nytt besök, så det beror helt på vad det gäller.
Olika veterinärer har olika rutiner och vissa skriver ut allt möjligt via telefon :grin:
 
Kan man ringa sin veterinär och få utskrivet sånt som är "gammalt"?
Har vettarna journaler på liknande vis som vi människor har?
Taggar @Malibu_Stacy ingen. Arma människa, andra gången i dag jag drar in henne i en tråd. Sorry :o

Oj förstår nu att du kanske inte menar att få läkemedel utskrivet utan journalen :o
Det är lag på journalföring precis som hos läkare. Bristfällig journalföring kan elda till att veterinären eller djursjukskötaren förlorar sin legitimation.
Endast djurägaren har rätt att begära ut journalen, men den rätten har man alltid och ingen tycker att du är jobbig eller konstig som ber om det.
 
Oj förstår nu att du kanske inte menar att få läkemedel utskrivet utan journalen :o
Det är lag på journalföring precis som hos läkare. Bristfällig journalföring kan elda till att veterinären eller djursjukskötaren förlorar sin legitimation.
Endast djurägaren har rätt att begära ut journalen, men den rätten har man alltid och ingen tycker att du är jobbig eller konstig som ber om det.
Så man "ser" bara att djuret varit hos veyerinären, inte vem som tagit dit djuret (om det inte betalats med faktura förstås)
Kan hundens uppfödare som i detta fallet står som ägare hävda att det är hen isf TS som tagit hunden till vetetinären?
 
Så man "ser" bara att djuret varit hos veyerinären, inte vem som tagit dit djuret (om det inte betalats med faktura förstås)
Kan hundens uppfödare som i detta fallet står som ägare hävda att det är hen isf TS som tagit hunden till vetetinären?
Har det gått via försäkringsbolaget så kan man ju be om en utskrift från denne. Försäkringen på hunden stod ju i Ts namn har jag för mig.

På Blå Stjärnan i Göteborg brukar det stå vem som lämnade in hunden i journalen.
 
Så man "ser" bara att djuret varit hos veyerinären, inte vem som tagit dit djuret (om det inte betalats med faktura förstås)
Kan hundens uppfödare som i detta fallet står som ägare hävda att det är hen isf TS som tagit hunden till vetetinären?

Nej det står inte vem som varit där med djuret, kan göra, men behöver inte göra det.
Endast ägaren får begära ut journal eller information överhuvudtaget.
Vem som dock gäller som ägare kan väl vara svårt att avgöra i fall helfodervärd/uppfödare och då lär nog information lämnas ut till båda parter.
 
Glöm inte att du kan visa utbetalningar med kontoutdrag från din internerna om du måste visa kostnader för hunden

Håller tummarna för er och hoppas att du får bra hjälp från kennelklubben
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 918
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
3 997
Senast: EmmaW
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 156
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp