Bukefalos 28 år!

Hanhund som läcker urin?

TinyWiny

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av hanhundar som läcker urin? Vad har det varit för fel?
Min lille som fyller 6 år i mars har börjat läcka när han vilar/sover. Jag trodde att det var en enkel urinvägsinfektion men när jag ringde till min veterinär så ville hon att det skulle kollas med ultraljud för hon trodde på prostataförstorning/cystor på prostatan :( Behandlingen är isåfall i första hand kastrering. Man kan prova med hormoner om man absolut inte ville kastrera men det är inte alltid det fungerar.
Jag blev verkligen tagen på sängen :crazy: Jag trodde ju inte att det skulle vara något allvarligt.

Min ordinarie veterinär har inget ultraljud så jag får ringa till kliniken i morgon när de har telefontid så därför vet jag inte än när vi får komma dit.

Erfarenheter mottages tacksamt.

Jag undrar också vad en kastrering kan kosta? Han väger drygt 10 kg. Försäkringen borde väl ta det om det är medicinskt motiverat?

Fy jag är verkligen ledsen just nu :(
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Ingen personlig erfarenhet men vad jag hört så är prostatit/prostataförstoring en vanlig orsak till problemet.
Medicinskt motiverad kastrering täcks av försäkringen. Kostnaden är oftast relaterad till vikten (åtgång av narkos), dessutom varierar priserna väldigt mycket mellan olika veterinärer.

Här hålls tummar o tassar.
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Jag googlade ju på det när jag upptäckte att han läckte och då kunde jag inte hitta något annat än just urinvägsinfektion och att kastrerade hundar, främst tikar kunde bli inkontinenta av själva kastreringen så det var därför jag blev så förvånad när hon sa det. Men det är alltså inte så ovanlig då?

Tack, all tum och tass hållning mottages tacksamt :)
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Hade nån ringt till vår klinik och jag svarat i telefon så skulle jag också tänkt i samma banor som din veterinär - problem med prostatan.
Det som är behandlingen är att ta bort produktionen av testosteron, dvs genom kastrering antingen kirurgiskt eller via olika preparat, finns både tabletter (som man ger i 7 dagar och sen sitter det i ett halvår) och chip.

Försäkringen brukar täcka allt från undersökningar, ultraljud och operation och uppföljande urinprov.

Håller tummar och tår att det inte är nåt allvarligt för din vovve.
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Tack. Ja jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligt :( Han är ju mitt allt min lille.

Jag hoppas att vi får komma in så snart så möjligt och att de kan åtgärda det genast. Väntan och ovissheten är fruktansvärd :cry:

Hur är det med tabletterna, ger de mycket biverkningar? Brukar det fungera för alltid eller får man göra om behandlingen igen när det halvåret har gått? Det kanske beror på vad felet är? Är prognosen bättre om man upptäcker det tidigt? Jag vet ju inte hur länge han har läckt urin utan upptäckte det för att han hade fått ett trasigt vitt lakan till sin bädd i torsdags också var det urinfläckar på det i fredags. (Han älskar att bädda och luktar det matte så är det ännu bättre. Lakanet hade han bäddat sönder med i min säng så då fick han det till sin bädd.) Är det kanske bättre att kastrera vanligt på en gång?
Tusen frågor...
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Hunden brukar alltid, så vitt jag vet, bli frisk när man kastrerar. Har det gått ett tag kan besvären ha övergått till urinvägarna mer och vid själva kastreringen tömmer sig prostata från sina bölder på bakterier och annat så då brukar man följa upp med urinprov för att fånga en ev uvi tidigt.

Prostatabesvär brukar komma tillbaka, så det brukar sluta med kirurgisk kastrering för de flesta då det blir billigare i längden.

Tabletterna ges som sagt i 7 veckor och håller i 5-6 månader, därefter måste man fylla på igen eller kastrera på riktigt.

Jag, positiv som jag är ;), har sagt till sambon att när (inte om utan när :p) labben får prostatit så kan vi ev behandla medicinskt en gång men sen blir det till att knipsa.
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Tack för ditt svar :)

Ja men då är det ju inget att tveka på utan då vill jag hellre att de kastrerar genast även om tanken på narkos och operation känns väldigt jobbig :crazy: Hellre det än att ge mediciner och man ändå måste göra om det eller kastrera kirurgiskt sedan iallafall. Jag tycker inte om att behöva ge djur mediciner och det känns ju lite som att man gör det i onödan om man ändå måste göra om det eller kastrera kirurgiskt ändå efter ett tag. Man vet ju inte vad de upplever för biverkningar heller för det är ju inte alltid det märks. Jag menar, folk runt om mig vet ju inte vad jag har för biverkningar på mina mediciner om inte jag säger det för det är ju inget som märks eller syns utanpå.
Att följa upp med några urinprov känns ju ändå ganska lindrigt även om det kan vara nog så svårt att fånga på en såpass liten hund ;)

Jag är lite rädd bara för att han kommer att ändra sig men de kanske de inte gör när de är såpass gamla vid kastreringen? Jag tänker gå upp i vikt, få sämre päls, bli slöare eller ändra något annat i sin personlighet osv.
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Vi fick en tid först på fredag då veterinären menade att det inte var akut eftersom han inte är allmänpåverkad.

Håll tummarna för att det inte är något allvarligt nu och fortsätt gärna skriva om era erfarenheter eller om ni vet svaren på alla mina frågor. Eftersom det tog 40 minuter innan jag ens kom fram i telefonen så ville jag inte fråga så mycket med tanke på alla andra som också försöker komma fram.
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Pälsen kan bli ulligare och visst, de har lättare att lägga på sig i vikt eftersom ämnesomsättningen ändras - men har du bara koll på vad han äter så är det ingen fara. Oftast kan hunden ha gått med detta ett tag så en del tycker att de får tillbaka en yngre hund när de är friska igen :)

Appropå urinprov så knyt en påse (typ sån som man plockar frukt i på ICA alt. soppåse) runt magen och se till så snoppen är i. Ni går ut, han lyfter på benet och voila - ett urinprov uppfångat!

Om inte veterinären sa det tycker jag förresten att du bör ta med ett urinprov till besöket på fredag.
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Men gud vilket smart sätt att ta urinprov! Tack så mycket! Jag klurade just på hur jag skulle få till det. Jag har aldrig behövt ta något urinprov på honom tidigare då han alltid har varit frisk. Den enda gången han har träffat veterinären förutom för vaccinering och tandkoll var när tandsten togs bort förra våren och då var han ju inte heller sjuk. Men jodå, jag skulle ta med ett urinprov på fredag.

När jag tänker efter så har han sovit mer det sista. Jag har trott att det har varit för att jag har varit sämre och han har sovit för att ha något att göra liksom men det kanske är för att han varit dålig :cry: Han har ju ändå lekt som vanligt och han springer ju som vanligt när han är med i stallet. Han reagerar inte heller när jag trycker på magen men det kanske kan visa sig enbart genom trötthet? Också urinläckaget såklart.

Det blir till att dra ned på maten på en gång alltså. Vad dumt bara att vi precis har bytt mat och egentligen inte vet hur mycket han behöver av den nu :crazy:
Att pälsen blir ulligare är ju lugnt att stå ut med :)

Tack så mycket för att du svarar på alla frågor. Det hjälper för oron att få veta så mycket som möjligt.

En fråga till då, när jag googlar på prostatit så hittar jag bara akut prostatit men de symptomen stämmer ju inte alls med de han har?
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Har man gått med det en längre tid kallas det kronisk prostatit.
Det är sällan de har ont i magen, som jag upplever det. Ofta är de allmänt påverkade (som du säger, kanske sover lite mer) och eftersom prostata kan trycka på tarmen så kan avföringen ibland bli väldigt smal. Ibland har de även ont i ett eller båda bakbenen.
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Min kille fick så när han var 8 år , men det kom mest rent blod i droppar. Det var prostatit och han vart kastrerad och har aldrig haft problem efter det ....Han blir 14 år i maj :love:

På sin 13 års dag

552919_3765581707871_1527924480_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hanhund som läcker urin?

Ont i bakbenen tror jag inte han har för han leker, springer och hoppar upp och ned som vanligt. Det enda är som sagt att han sover lite mer. Avföringen är normal.
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Härligt att ni inte har fått mer problem av det efter kastreringen.
Gick han upp i vikt? Ändrade han sig i pälsen? Något annat sätt som han ändrade sig på?

Vad fin han är :love: särskilt för att vara så gammal.
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Ja han gick upp lite i vikt men jag ger han ett foder som faktiskt håller honom bra i hullet ( Pro Plan Light digestion)
F.ö har han inte förändrat sig nåt, han var inte hanhundsaggresiv eller tråkig med löptikar innan heller. Sen blev han lite matgladare, och nu är han ju bara en gammal gubbe :love:
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Min kille på 16 månader har med börjat läcka urin de senaste dagarna och jag hoppas att det "bara" är en urinvägsinfektion. Eller brukar andra prostata problem komma på så pass unga hundar??

Vi har en tid till vet. i morgon!!
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Prostataproblem är vanligast på äldre hundar, men förekommer även på yngre.
Men det finns ju även urinvägsinfektioner, kristaller osv som det kan bero på.
Håller tummarna!
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Jag hoppas verkligen att det är något som är lätt att åtgärda... Han har vart dålig på något sett nästan hela tiden sen vi köpte honom, så nu vill ja ha en frisk och glad hund!

Han har nog läckt lite hela tiden vi haft honom, men bara då han har blivit extremt glad eller nervös. Men nu kan han knappt gå utan att det rinner om honom :crazy:
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

*kl*

Har precis haft min hund på utredning för läckande urin. Däremot drack han enorma mängder (2 liter eller mer per dag) och så läckte han en gång direkt på golvet som jag såg, annars slickade han bort det när han låg ner.
Det blev dock bättre under utredningen.

Tog urinprov, det visade inget förutom liiite kristaller och förhöjt PH-värde.
Medicin mot det och sen nytt urinprov (som var OK).

Blodprov på eventuellt hormonella sjukdomar, lever och njurvärden, där hittades inget heller och nu igår var vi och gjorde ultraljud för att se om han kanske inte kunde tömma blåsan ordentligt eller något annat fel (njurar eller nerver).

Alternativet jag hade igår var att sätta honom på inkontinensmedicinering, dock fungerar det inte alltid på hanhundar, det verkade vara 50/50 på det.
Men eftersom han blev bra under utredningen (slutade dricka så mycket och slutade med slickandet) så kändes det onödigt att medicinera och inte veta om det fungerar eller inte. Känns bättre att undersöka igen om problemet kommer tillbaka.
Veterinären gissade på att det kan vara en hormonell sjukdom, som går i vågor helt enkelt och annars en "fixidé" att dricka så mycket vatten.

Min hund är 7 år gammal och kastrerad, han har varit pigg och busig och helt som vanligt under tiden. Du får fråga om du undrar något mer men jag förstår din oro men det verkar finnas en massa orsaker till att en hund kan läcka kiss så ta inte ut det värsta scenariot i förtid :).
 

Liknande trådar

Hästvård Skulle vilja ha lite råd från andra med erfarenhet. Min ponny kastrerades för nio veckor sen. Såg bra ut precis i början men sen började...
Svar
3
· Visningar
1 325
Senast: cello
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 836
Senast: Dopy
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 363
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 819
Senast: Lime
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp