Bukefalos 28 år!

Hanhund som läcker urin?

Sv: Hanhund som läcker urin?

Då var vi hemma igen. Blod och protein hittat i urinet så det är en odling gjort på detta som vi får svar på i nästa vecka....

Men han trodde nog inte att detta var enda problemet till hans läckande. Han har läckt några droppar då och då innan men långa perioder emellan... Så troligen blir det ett ultraljud senare, för att vara säker på att det inte är något annat som är orsaken!!
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Hemma igen efter veterinärbesöket och egentligen inte särskilt mycket klokare. Urin och blodprov visade inget och prostatan var helt normal och det var ju skönt.
Veterinären reagerade på att urinen var ganska koncentrerad men det visade ändå inget. Hunden hade ju hållt sig i ca 5 timmar när vi tog urinprovet så att det var koncentrerat var ju egentligen inte särskilt konstigt.
Vi ska avvakta en vecka och försöka luska ut hur ofta han läcker och sedan återkomma om det ökar. Jag hade velat ha ett ultraljud på urinvägarna men veterinären tyckte inte att det behövdes i nuläget utan det får bli om han läcker mer eller oftare.

Det enda jag egentligen har ändrat sedan han började läcka är maten men frågan är om det kan ha någon betydelse eller om det bara är en tillfällighet? Han fick Nutra nuggets den blå säcken innan och nu får han Magnussons meat & biscuit. Någon som har någon fundering? Jag bytte för att han ofta var dålig i magen i somras på Nutra nuggets och nu på Magnussons så är han normal i magen. Jag har kört en lång invänjning på över en månad så det är egentligen först de senaste två veckorna som han bara har fått Magnussons.

Funderingar tips och råd mottages tacksamt.
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Hemma igen efter veterinärbesöket och egentligen inte särskilt mycket klokare. Urin och blodprov visade inget och prostatan var helt normal och det var ju skönt.
Veterinären reagerade på att urinen var ganska koncentrerad men det visade ändå inget. Hunden hade ju hållt sig i ca 5 timmar när vi tog urinprovet så att det var koncentrerat var ju egentligen inte särskilt konstigt.
Vi ska avvakta en vecka och försöka luska ut hur ofta han läcker och sedan återkomma om det ökar. Jag hade velat ha ett ultraljud på urinvägarna men veterinären tyckte inte att det behövdes i nuläget utan det får bli om han läcker mer eller oftare.

Det enda jag egentligen har ändrat sedan han började läcka är maten men frågan är om det kan ha någon betydelse eller om det bara är en tillfällighet? Han fick Nutra nuggets den blå säcken innan och nu får han Magnussons meat & biscuit. Någon som har någon fundering? Jag bytte för att han ofta var dålig i magen i somras på Nutra nuggets och nu på Magnussons så är han normal i magen. Jag har kört en lång invänjning på över en månad så det är egentligen först de senaste två veckorna som han bara har fått Magnussons.

Funderingar tips och råd mottages tacksamt.


Min veterinär verkade vilja ta ultraljud ändå trots att vi hittade saker i urinet, då han läckt enstaka gånger innan men bara några droppar...
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Ja de sa ju att vi skulle göra det nästa gång om det inte läckaget upphörde eller blev värre men veterinären tyckte inte att det behövdes i dagsläget. Nu vet vi ju att han inte har några bakterier i urinen och att han inte har någon infektion i kroppen så då menade vet. att det inte var akut. Jag hade ändå egentligen velat göra ultraljudet idag bara för att få veta vad felet är. Jag vet ju egentligen lika lite nu som innan vi var där. Det enda jag vet är vad det inte är och det är ju givetvis skönt men jag vill ju veta vad det är.
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Men hur kan de veta att prostatan var helt normal?
Det måste man ju se via ultraljud, även om man kan känna på den och se om det kommer "skrufs" från prostatan i urinprovet.

Hoppas det går över i alla fall, så du inte behöver gå till veterinär igen.
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Han menade att han kunde avgöra att prostatan var normal genom att känna på den. Kan man inte det alltså? Vad tusan :crazy: Det första han gjorde var att känna på prostatan och min hund reagerade inte när han tryckte på prostatan och då var det lugnt, då var det inte prostatit menade han. Fasen jag skulle inte gett mig utan bett att de ändå skulle göra ett ultraljud :(
Det känns ju som att detta besöket kunde kvittat då ju? Jag var så nervös att jag mådde illa innan vi åkte så alla frågor och funderingar försvann. Jag hade heller inte en tanke på att skriva upp vad jag skulle fråga. Förbannad vare min egen sjukdom som gör att jag inte fixar sådana här situationer :cry:
Det var ju för att min ordinarie veterinär ansåg att det behövde kollas med ultraljud som jag åkte till kliniken för hon har inget ultraljud. Gud vad irriterad jag blir på mig själv. Jag skulle stått på mig.

Vad gör jag nu? Ringer på måndag och ber specifikt att de ska göra ett ultraljud? Överdriver att han läcker mera?
Jag tyckte att hans resonemang var så märkligt för han menade att genom urin och blodprov så kunde han se att det inte var någon infektion och att det då inte var bråttom med att göra ultraljudet men tänk om det är cancer då? Då är det ju faktiskt bråttom. Jag förstår inte varför han inte gjorde ultraljudet på en gång iallafall?
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Dom hittade både blod och protein i urinet från min kille... Så vi skulle behandla nu under helgen, så har dom skickat en odling. Men han tyckte det var märkligt att han han läckt förut (även om det vart mycket lite).

Så när han får svaret från odlingen så får vi väl se om det är med rätt penicillin vi behandlar, men jag tycker redan han svarat bra och dricker inte samma mängder han gjort de senaste dagarna...

Men han vela ändå göra ett ultraljud då hunden är så pass ung och att det är inte normalt att de läcker, så han vela göra det för att kunna utesluta att det inte är något annat som gör att han inte kan "hålla" sig..

Han trodde det kunde vara något medfött så att urin röret inte stänger ordentligt, tror jag han sa... Jösses, det är så mycket att lyssna på när man är iväg!! Är det vanligt??
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Min veterinär pratade också om att någon av urinledarna kunde var missbildade eller något. Äh jag fattar inte varför han inte kollade med ultraljud på en gång. Han kunde ju iallafall frågat hur vi ville göra för det är ju givetvis en kostnadsfråga men jag åkte ju dit för att göra ultraljud. Det sa jag ju i telefon när jag beställde tiden. Även fast det inte var samma veterinär jag beställde tiden av som vi hade så trodde jag att de skrev upp vad det hade bestämts skulle göras? Jag menar de måste ju avsätta tid till efter vad som ska göras eller? Nu får jag ju betala en klinikkostnad till helt i onödan istället om ultraljudet ska göras.
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Jag är ju inte veterinär, så jag ska inte säga säkert, men det är min erfarenhet.

Eftersom din veterinär tyckte att du skulle till det andra stället för att göra ultraljud tycker jag det är lite dålig stil att de inte gjorde det. Och om allt visar sig bra på ultraljudet så vet du ju det då.
Tycker du ska ringa tillbaka på måndag och fråga varför det blev en vanlig undersökning som du redan gjort.
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Nu var jag nog otydlig. Min ordinarie veterinär tyckte att eftersom det behövde göras ett ultraljud så var det ingen ide att jag åkte till henne först utan att jag skulle åka till kliniken på en gång. Jag har alltså inte varit hos henne först och gjort testerna utan detta var första och enda gången vi har varit hos veterinären med detta problemet.
Däremot, när jag ringde och bokade tiden så sa jag vad min ordinarie veterinär hade sagt och jag frågade specifikt så att de säkert hade ultraljud vilket de hade. Jag beställde alltså en tid för undersökning och ultraljud och ev. provtagning trodde jag iallafall. Urinprov skulle vi ju ta med. (Tack så jättemycket för tipset om påsen förresten. Det fungerade klockrent :))
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Ger mig in i tråden då jag också har en läckande kille här hemma. 10 år, dock kastrerad i unga år.
Dock läcker han inte mycket, och till synes inte ens varje dag. Ringde i torsdags och bokade tid, och naturligtvis har jag inte sett en droppe från honom under helgen... Han läcker tydligen väldigt lite, så det enda stället där jag faktiskt kan se någonting är i sängen, på vita lakan, och där kanske han gör en ny liten fläck varannan dag eller så.
Mig gör det inte så mycket, byter lakan ofta bara, men naturligtvis vill man veta om hunden mår dåligt på något sätt...
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Ungefär som min hund då. Jag såg på fredagskvällen att han hade läckt, ringde veterinären på måndagen och sedan dess har jag inte sett en enda fläck. Vad tusan är detta? Nu ska jag bädda hans bädd med rena vita lakan och se om det blir några fler fläckar eller om jag bara inbillar mig.
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Förhudskatarr ger ju fläckar "ibland" ,men det droppar ju inte direkt
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Min har iofs läckt lite till och från sen mitten på december. Eftersom han inte varit allmänpåverkad har jag avvaktat, det har varit mycket annat här hemma.
Men han är inte överdrivet kissnödig när han väl går upp heller. Tänkte att han kanske är så nödig att det "rinner över" i sömnen, men han har aldrig särskilt bråttom ut på morgonen. Dessutom ser det på fläckarnas placering ut som om han läcker mest på dagen, alltså inte på natten. Skumt är det i alla fall.
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Tänkte bara uppdatera med att min lille gris är frisk som en nötkärna. Inget i urinen, inget som såg konstigt ut. Veterinären sa bara att det inte är helt ovanligt att äldre kastrerade hundar får lite svårt att hålla helt tätt. Och eftersom det inte stör någon av oss nämnvärt så bryr vi oss inte om att experimentera med behandling.
Kändes som bortkastade pengar men skönt ändå att veta att hunden är frisk :)
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Fick idag reda på odlingen som de gjorde på urinet förra veckan.. Och det var olika kulturer, så det var något mer än bara UVI. Så vi ska dit om en vecka och göra ultraljud och blodprover skulle jag tro?!

Så vi får väl se om vi kommer fram till vad det är för något!! :)
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Förhudskatarr ger ju fläckar "ibland" ,men det droppar ju inte direkt

Nja, jag har ju kollat och han verkar inte vara irriterad eller varm iallafall. Jag vet inte riktigt vilka symptom det brukar vara?
I vilket fall så har jag inte hittat några fler fläckar. Vi får helt enkelt se om det bara var något märkligt tillfälligt eller vad det kan ha varit.
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

det brukar bli en gul/vit klump mitt i mynningen...ibland är det svårt att se ifall dom tvättar bort det fort
 
Sv: Hanhund som läcker urin?

Vart in på Ultraljud med min kille idag, och de hittade inget speciellt. Men det blev ett nytt urinprov, och kemisk kastrering. Då han alltid läckt vid vissa tillfällen, som när han blir glad, nervös eller gör något som han gillar extra mycket så kommer det urin. Så tyckte vet. att det lät som om det är beteende styrt det han gör, och detta kan bli bättre med en kastrering eller så kan det bli värre...

Men vi får se hur det kommer gå! Ganska jobbigt att tar man med honom någon stans så får man komma med moppen efter och städa... Så jag hoppas han blir bättre och han kan följa med utan problem till folk.
 

Liknande trådar

Hästvård Skulle vilja ha lite råd från andra med erfarenhet. Min ponny kastrerades för nio veckor sen. Såg bra ut precis i början men sen började...
Svar
3
· Visningar
1 325
Senast: cello
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 803
Senast: Dopy
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 363
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 819
Senast: Lime
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp