Hankatt som tunnar ur

malumbub

Trådstartare
Våran fina Oden, 8 år, har blivit rätt tunn. Vi har inte ändrat nåt i hans liv och han har varit den som blev finast av foderbytet för 2 år sen.
Han har även blivit mycket mer kelgalen och maniskt tränger sig upp i knät på en vissa dagar. Mer än förut.

De får fri tillgång på torrfoder (Nutro nuggets) och 1-2 msk burkmat (Mjau) varje dag.

Jag ska ringa veterinären på tisdag (av andra skäl) så jag ska fråga henne om råd då, men tänkte att jag ju kan tjuvstarta här.

Några tips på vad man kan göra? Om vi slutar ge dem burkmat, kan det då hjälpa Oden att gå upp lite i vikt?

(Vi har två katter och båda är kastrerade sen många år tillbaka.)
 
Sv: Hankatt som tunnar ur

Kanske dax att hälsokolla katten... Blodprov för att kolla så alltär ok. Har för mig attproblemmed njurarna kan få katten att tappa vikt bla


om katten är frisk kanske fetare mat skulle hjälpa
 
Sv: Hankatt som tunnar ur

Ni bör göra en hälsokontroll om katten hos veterinären. Sköldkörtelrubbningar, njurskador mm lleder till viktförluster. Även mask i magen och för lite mat/för klen mat leder till viktförluster.
 
Sv: Hankatt som tunnar ur

Har det varit så länge ?
Även kastrater får ju vissa vårkänningar när flickorna blir villiga. Våran gammelhane som varit kastrat i 8 år blir alltid lite tunn och osalig när mars närmar sig.
 
Sv: Hankatt som tunnar ur

Nej, inte länge. En månad, max. Men tvångsmyset började han med tidigare.

Vi avmaskar båda katterna idag och hunden så fort närmaste apotek öppnat, så får vi se om det blir nån skillnad.
Och ja, jag kommer ta upp det ändå med veterinären.
 
Sv: Hankatt som tunnar ur

Kan han ha fått mask? Ta med avföringsprov till veterinären. För det kan väl ändå inte ha blivit något fel vid kastreringen? Honkatter kan, enligt veterinär, ha "hormonöar" i buken som går igång och gör att de blir intresserade vid löptid, trots kastrering. Men knappast hankatter. Apropå foder; min katt får enbart torrfoder, Royal Canin (plus lite smakgodis av det matte äter då och då) och håller sig vid lagom vikt och utmärkt hälsa av det.
 
Sv: Hankatt som tunnar ur

Hankastrater kan visst bli "marsiga" trots kastrering, det finns mängder med hanar som tex parar löpande honor trots att de varit kastrerade sedan unga år.

Dock är det knappast det första man kommer att tänka på om en äldre katt plötsligt faller ur. Jag hade definitivt lytt TantEsters råd om hälsokontroll, det finns mängder av medicinska orsaker till att de katt tappar vikt och börja experimentera själv kan leda till att man inte hinner rädda katten med tex njursvikt eller hypertyreos.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 345
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 104
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 273
Hästvård Har ett irländskt sto på 6 år som jag haft i snart 6 månader. Mitt problem är att hon gradvis har smalnat av, från att ha sett kompakt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp