Bukefalos 28 år!

Hantera nervositet

Ponnyryttaren96

Trådstartare
Hej,
Nu är det så här att jag har ett problem med tanke på nervositet. Jag tycker verkligen om att rida och ser alltid fram emot det, speciellt efter en dag då allting gått bra. Men nu är det så, att flera timmar innan jag ska till stallet så blir jag väldigt nervös. Det känns i magen och jag kan knappt få i mig något, jag måste på toan hela tiden och allmänt känns det väldigt nervöst. Dessutom är jag extra nervös nu när hästen bytt till ett nytt stall och jag inte känner till allt där (och inte ännu fått "nya rutiner") och sånt.

Sen när jag väl är på hästryggen har jag inga problem, men det är mest före jag då ska till stallet. När jag är där så har nervositeten lagt sig, men om jag inte hittar nåt så blir jag nervös igen.

Finns det några smarta tips för mig hur jag ska bli av med nervositeten? Jag vet ju att det alltid går bra och att jag inte behöver bli nervös, men jag blir det alltid ändå. Eller är det bara att "leva med detta" och hoppas på att nervositeten så småningom minskar?

Kan även nämna att jag tidigare testat att tänka "vad är det värsta som kan hända?" mm, skrivit ner det som känns nervöst och allt sånt, men att det inte fungerat. Är också annars en sådan person som oroar mig för det mesta, och tycker inte om att tävla för att jag blir så nervös och gör att det inte alls känns rolig.

Så är tacksam för tips, tankar och hjälp :)
 
Märkte att meningen "När jag är där så har nervositeten lagt sig, men om jag inte hittar nåt så blir jag nervös igen" blev lite konstigt... Menade alltså om något till exempel är på fel ställe så att jag inte hittar det eller dylikt.
 
Jag blir väldigt lätt nervös, var hemskt när jag började på ridskola efter flera års uppehåll, att övningsköra på trafikskola var hemskt, åka till medryttarhästen var jättejobbig i början, osv osv. Men precis som du skriver går det över väl där. Tror det kommer gå över när du får rutin och känner dig mer hemma i nya stallet :)

Är jag fruktansvärt nervös inför något så äter jag dimor, så vet jag att magen iaf klarar sig ;D då har jag en mindre sak att vara nervös över!
 
Åh var exakt likadan! Jag minns inte riktigt hur jag tog mig ur det. Jag tror att jag berättade för någon i stallet, sen bara gick det om på nåt sätt. Jag blev självsäker, lärde mig saker, lyckades o.s.v.
 
Kan även nämna att jag tidigare testat att tänka "vad är det värsta som kan hända?" mm, skrivit ner det som känns nervöst och allt sånt, men att det inte fungerat. Är också annars en sådan person som oroar mig för det mesta, och tycker inte om att tävla för att jag blir så nervös och gör att det inte alls känns rolig.

Jag kan förstå att den taktiken inte fungerade för den sätter verkligen fokus på allt som eventuellt skulle kunna gå fel. Istället borde du vända på det och tänka på allt roligt som kommer inträffa när du väl är i stallet. Hur kul det ska bli att få rida. Hur mycket du tycker om din häst o s v. Det handlar om att fokusera på rätt saker.
Alla vet väl vad som händer om någon säger: -Tänkt inte på en gul elefant. Vad tänker folk på då? Jo, en gul elefant. :D
 
Jag red i över 6 år på samma ridskola och ibland kom nervositeten smygandes även efter så många år. Kanske berodde på att jag ibland hade någon häst som jag inte haft tidigare. Nu rider jag ju på samma ponny hela tiden, så då finns ju inte det problemet.

Kan nog stämma att det lönar sig att fokusera på det positiva :)
 
Snarare allt förutom själva ridningen, konstigt nog.

Kan du sätta fingret på mer exakt VAD det är du är nervös för?
Är det t.ex. hästhanteringen, att träffa andra i stallet, att inte hitta en specifik sak, att hämta hästen i hagen... Går det att hitta en eller flera saker som är just det där som gör dig nervös?
Jag tror det är viktigt att försöka komma på det, för att veta hur man ska hantera det.

Jag har till exempel social fobi, vilket gjorde det jobbigt och svårt att åka till stallet när min häst flyttat till nytt stall. Jag var orolig för kontakten med mina nya stallkamrater. Men när jag kunde sätta fingret på VAD som var det jobbiga (tänk om de tycker jag är dålig, jag kanske uppfattas som konstig, jag undrar om de tycker jag är för stor för min häst...) kunde jag bemöta det på ett lite annat sätt och allt eftersom blev det lättare och lättare att åka till stallet, och nervositeten minskade avsevärt.
 
Kan du sätta fingret på mer exakt VAD det är du är nervös för?
Är det t.ex. hästhanteringen, att träffa andra i stallet, att inte hitta en specifik sak, att hämta hästen i hagen... Går det att hitta en eller flera saker som är just det där som gör dig nervös?
Jag tror det är viktigt att försöka komma på det, för att veta hur man ska hantera det.

Jag har till exempel social fobi, vilket gjorde det jobbigt och svårt att åka till stallet när min häst flyttat till nytt stall. Jag var orolig för kontakten med mina nya stallkamrater. Men när jag kunde sätta fingret på VAD som var det jobbiga (tänk om de tycker jag är dålig, jag kanske uppfattas som konstig, jag undrar om de tycker jag är för stor för min häst...) kunde jag bemöta det på ett lite annat sätt och allt eftersom blev det lättare och lättare att åka till stallet, och nervositeten minskade avsevärt.

Hm, en bra fråga faktiskt. Känns som att jag är nervös för nästan allt som går att vara nervös för. T.ex. redan att köra dit kan kännas jobbigt, eftersom jag är en ganska oerfaren förare ännu. Är nog också rädd för att träffa andra i stallet, vill ju inte bli uppfattad som konstig eller dum eller nån som inte kan nåt. Också med tanke på att den häst jag rider på ibland är sur i boxen, vill ju inte att dom ska tycka att jag inte kan hantera den på rätt sätt. Om ingen annan är i stallet kan ju ingen se om jag gör nåt fel, så tror det ganska långt hänger ihop med de andra på stallet. Tycker också om att rida ensam så att ingen kan komma och säga att jag inte är tillräckligt bra, inte gör rätt eller dylikt.

Så det hänger nog ganska mycket ihop med det sociala och att jag har dåligt självförtroende. Vill inte att andra ska tycka att jag är dålig, även om ingen antagligen skulle tycka det ändå.
 
Hej,
Nu är det så här att jag har ett problem med tanke på nervositet. Jag tycker verkligen om att rida och ser alltid fram emot det, speciellt efter en dag då allting gått bra. Men nu är det så, att flera timmar innan jag ska till stallet så blir jag väldigt nervös. Det känns i magen och jag kan knappt få i mig något, jag måste på toan hela tiden och allmänt känns det väldigt nervöst. Dessutom är jag extra nervös nu när hästen bytt till ett nytt stall och jag inte känner till allt där (och inte ännu fått "nya rutiner") och sånt.

Sen när jag väl är på hästryggen har jag inga problem, men det är mest före jag då ska till stallet. När jag är där så har nervositeten lagt sig, men om jag inte hittar nåt så blir jag nervös igen.

Finns det några smarta tips för mig hur jag ska bli av med nervositeten? Jag vet ju att det alltid går bra och att jag inte behöver bli nervös, men jag blir det alltid ändå. Eller är det bara att "leva med detta" och hoppas på att nervositeten så småningom minskar?

Kan även nämna att jag tidigare testat att tänka "vad är det värsta som kan hända?" mm, skrivit ner det som känns nervöst och allt sånt, men att det inte fungerat. Är också annars en sådan person som oroar mig för det mesta, och tycker inte om att tävla för att jag blir så nervös och gör att det inte alls känns rolig.

Så är tacksam för tips, tankar och hjälp :)

På det du har skrivit så får jag en känsla av att dina problem ligger betydligt djupare än att vara "nervös för stallet". Du nämner t ex bilkörning. Är det så att du har egentligen samma problem över allt men att du tar ut det särskilt i stallet? Alltså är stallet din "kanal" där nervositeten får fritt strömma från alla andra bitar i vardagen? Hoppas du förstår vad jag menar.
Jag arbetar med människor med olika problem inom utbildning och vi ställer oss alltid frågan; VAD fungerar? D v s ingen fokus på det som INTE fungerar. Vad som fungerar kan vara det allra enklaste, t ex en sådan till synes obetydlig sak som var eleven sitter i klassrummet, nära dörren eller inte ha någon bakom sig. Så var fungerar det - jo, du sa på hästen. (Det finns säkert andra ställen som det fungerar). Det som är intressant här är då HUR tänker du där? Vad händer den sekunden du går från det att du är nervös i stallet till inte nervös på hästen? Vad gör du? Hur tänker du?
Min teori (=den jag lärt inom utbildning i detta) är att det inte bara händer, utan att det faktiskt är en aktiv handling av personen, dock oftast omedvetet, när de går från icke-funktion (nervös) till funktion (icke-nervös). Knuten är att synliggöra detta, att personen själv blir medveten om hur de tänker. (fobier och rädslor är ju oftast hjärnspöken). Resonemanget i sättet att arbeta är då att visa att personen faktiskt har makt över situationen och kan flytta från en fungerande situation till en icke fungerande situation.
Jag ska ge ett exempel. En person (1) hade trillat av sin häst och efter det blivit rädd för att rida den. Gjorde allt annat men hade en annan person (2) till att rida hästen. Varje dag, i nio månader, satt ägaren och tittade på när någon annan red hens häst, eller faktiskt red 1 en annan häst. En dag när de båda red skulle ryttaren 2 rida hästen som ryttare 1 satt på. Ryttare 1 stod då och höll sin egen häst och tittade på 2. Plötsligt tar 1 och hoppar upp på sin häst och börjar skritta runt, efter ett tag t o m börjar trava. Vi bara stirrar och gapar, vad händer?
Jag frågade då; HUR tänkte du från det du stod och höll till dess du satte foten i stigbygeln och hoppade upp? Jag tror det var ca 5 minuter. Vad hände dessa minuter i din hjärna??? Hen svarade att hen inte visste utan bara gjorde det. Nä, sa jag kroppen rör inte sig av sig själv, det måste ha funnits några tankar som startar kroppens rörelse. Hen blev mycket fundersam och sa att hen aldrig tänkt så tidigare: Ja vad var det som hände? Hur övergick rädslan till handling tvärt emot rädslan? Intressant! Det betyder inte att rädslan var bortblåst men det var ett enormt steg, det största, från marken till ryggen.
Vi har diskuterat denna händelse många gånger och hen säger att när det uppkommer en situation där rädsla finns med går hen tillbaka till denna händelse och hämtar kraft - jag KAN, jag har makten över det!
Jag kan också tillägga att ett år senare deltog ryttaren i hoppträning på sin häst. Från gråtande av rädsla och på väg att sälja sin häst till hoppträning, nervös och rädd - ja! Men hen gör det. Detta blev långt men Lycka till!
 
Hej,
Nu är det så här att jag har ett problem med tanke på nervositet. Jag tycker verkligen om att rida och ser alltid fram emot det, speciellt efter en dag då allting gått bra. Men nu är det så, att flera timmar innan jag ska till stallet så blir jag väldigt nervös. Det känns i magen och jag kan knappt få i mig något, jag måste på toan hela tiden och allmänt känns det väldigt nervöst. Dessutom är jag extra nervös nu när hästen bytt till ett nytt stall och jag inte känner till allt där (och inte ännu fått "nya rutiner") och sånt.

Sen när jag väl är på hästryggen har jag inga problem, men det är mest före jag då ska till stallet. När jag är där så har nervositeten lagt sig, men om jag inte hittar nåt så blir jag nervös igen.

Finns det några smarta tips för mig hur jag ska bli av med nervositeten? Jag vet ju att det alltid går bra och att jag inte behöver bli nervös, men jag blir det alltid ändå. Eller är det bara att "leva med detta" och hoppas på att nervositeten så småningom minskar?

Kan även nämna att jag tidigare testat att tänka "vad är det värsta som kan hända?" mm, skrivit ner det som känns nervöst och allt sånt, men att det inte fungerat. Är också annars en sådan person som oroar mig för det mesta, och tycker inte om att tävla för att jag blir så nervös och gör att det inte alls känns rolig.

Så är tacksam för tips, tankar och hjälp :)

När jag blir nervös så brukar jag ta ett par djupa andetag. Jag blev för 8år sedan extremt rädd för älgar efter att ha krockat med en. Det var först efter att jag var uppe i Kiruna och såg en massa älgar som jag faktiskt vågade ge mej ut själv i skogen igen. Men så fort hästen blåser upp sig ute i skogen blir jag skitnervös och vill hem till stallet igen. Då brukar jag ta ett par djupa andetag och fokusera på att utnyttja den extra energin hästen fått och göra lite övningar.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
915
Senast: Lexa
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 216
Senast: Mabuse
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 387
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp