Bukefalos 28 år!

Hantering, "utb" under första året..?

P

_paniiik_

Hej!
Jag är lite nyfiken på vad ni (om ni) gör med era föl under det första året...
Förstår att det måste vara mycket som de bara får vara ifred i hagen men vad kan man börja med så pass tidigt?
rykt, leda, vänja vid olika delar av utrustning etc?
Häst vid hand-ridning??

Tacksam för alla svar!!
 
Sv: Hantering, "utb" under första året..?

och om det är någon som har tips på litteratur att läsa så ge gärna titel o författare, vill lära mig:banana:
 
Sv: Hantering, "utb" under första året..?

jag har en som fyller 1 nu och vi har inte gjort särskilt mycket... Jag har bara fokuserat på att skapa en relation och ett språk så vi förstår varandra. Men visst har han haft tömkörningsgjord på sig, lyfta ben, backa, flytta undan för tryck... borstning, ledning, alla såna saker. Bara ren hantering. Men vi tar inga längre turer i skogen eller så, bara kortisar, men ja tror han skulle klara av det bara att jag vill låta honom vara bäbis också.
 
Sv: Hantering, "utb" under första året..?

Peia hade gjort en hel del som 1-åring. Hon hanterades direkt efter födseln och fick gå med morsan på små promenader. Gå över bommar, lasttränas, gå i vatten osv.
När hon fyllde ett år hade hon bl.a. blivit tränsvan, fått hoppa hinder, åka transport ganska många gånger, haft tömkörningsgjord på sig, handduk+gjord på sig och sådana saker. Väldigt hanterad för att vara ett år.
Promenader gick vi på 4-5 ggr i veckan.
 
Sv: Hantering, "utb" under första året..?

Vi har bara gjort det som krävs vid den dagliga hanteringen
av alla hästar, dvs leda, binda upp, borsta, kratsa hovar...
utöver det ingenting förrän vi lagt på sadel och ridit in vid
tre-fyra. Har alltid gått problemfritt vid inridning, lastning osv
trots att vi inte tränat tidigare!

Tror att man ofta överdriver behovet av "träning" av
fölet/unga hästen. (utan att för den skull säga att det är skadligt!)
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 686
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 252
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 793
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 314
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp