Bukefalos 28 år!

Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Kanske inte alla. Säger dessutom vet att hästen måste gå, så får man ju lita på det. Det är ju inte alltid det blir bättre att helt vila. Men det är nog många som gör fel i själva igångsättningen eller går för fort fram.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Hmm, jag skaffade min agriaförsäkring i somras, i juli har jag för mig. Då tog jag över den som fanns på hästen och ändrade den så som jag ville ha den. Då har väl jag årsförfallodag i juli 2009? Och eftersom det är efter den 1 april, så kommer de nya reglerna gälla mig från och med juli 2009? Hade min årsförfallodag varit i mars 2009, så hade de nya reglerna gällt för mig från och med mars 2010? Har jag fattat rätt?


I övrigt tycker inte jag att det är SÅÅÅ farligt. Visst är det "synd" att de inte täcker allt upp till den nivå man har hästen försäkrad i. Men så länge de tar det akuta så tycker jag att det är ok.

Har använt försäkringen en gång än så länge, och det var inga problem alls (sårskada som behövdes sys på en helg, så inget allvarligt, men det blev dyrt). Fick dock pengarna innan jag fick brevet om hur mkt jag skulle få, så fattade inte vad det var för pengar först ;).
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Det är nog det största problemet, att man går forcerar igångsättningen eller inte tar hjälp. Har man en häst med upprepade ledinflammationer så måste man kanske fundera över varför det blivit så...
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

kl

Egentligen är det bra tycker jag, eftersom alla som inte har stora hältkostnader slipper bli berörda. Eftersom inte premierna blir högre. Jag tänkte att de kanske kunde göra individuella först till de hästar som kostar mest, men det blir nog för mkt arbete när man tänker efter, och på detta sätt blir det ju ändå nästan så. Men jag tycker fortf att 12 000 inte är så mkt, men de har väl inte råd med mer då helt enkelt. Sen går det ju iof att teckna en tilläggs förs, så man har 30 000 istället.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Hmm, jag skaffade min agriaförsäkring i somras, i juli har jag för mig. Då tog jag över den som fanns på hästen och ändrade den så som jag ville ha den. Då har väl jag årsförfallodag i juli 2009? Och eftersom det är efter den 1 april, så kommer de nya reglerna gälla mig från och med juli 2009? Hade min årsförfallodag varit i mars 2009, så hade de nya reglerna gällt för mig från och med mars 2010? Har jag fattat rätt?

--

Fick dock pengarna innan jag fick brevet om hur mkt jag skulle få, så fattade inte vad det var för pengar först ;).

Det där är standard, pengarna först, sen brevet. Har suttit och funderat mer än en gång vad det är för pengar som dykt upp på kontot, när det tagit lång tid och var över en månad sen jag skickade in papprena, och hunnit glömma av det. Och så plötsligt är det nån udda summa som 927,50 inbetalt på mitt konto hux flux ;)

OM du har årsförfallo 1 juli berörs du av ändringarna från 1 juli 2009 ja.
Hade du haft årsförfallo 1 mars, hade du berörts av ändringarna 1 mars 2010.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Men är i allafall inte veterinärer mer uppmärksamma mot sådant numera? Förr så sprutades återkommande ledinflammationer på rutin för det mesta tycker jag. Men numera utreds ju ryggar, sadlar och tom hur hästen rids på kliniken när det är lite skumma eller återkommande besvär.

Men ibland är det ju lögn att hitta det egentliga felet! Jag kände en häst som ägaren tyckte "kändes skum" till och från. Hästen fungerade i ridning och tävling, gjorde alltid sitt bästa. Ingen direkt hälta syntes, dock blev den då och då halt i olika ledinflammationer. Det röntgades både här och där, rygg, leder osv, osv, men inget avvikande hittades.
Olika veterinärer/kliniker kollade också på hästen.
Till slut hittade en veterinär felet i bakknäna på hästen och den opererades. Och då hade de letat i ÅR! Nu gick det åt skogen i allafall med den hästen tyvärr, prognosen var dålig redan innan operationen.
Så det jäkliga är att ibland så hittar man ju inte det egentliga felet!
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Det där är standard, pengarna först, sen brevet. Har suttit och funderat mer än en gång vad det är för pengar som dykt upp på kontot, när det tagit lång tid och var över en månad sen jag skickade in papprena, och hunnit glömma av det. Och så plötsligt är det nån udda summa som 927,50 inbetalt på mitt konto hux flux ;)

OM du har årsförfallo 1 juli berörs du av ändringarna från 1 juli 2009 ja.
Hade du haft årsförfallo 1 mars, hade du berörts av ändringarna 1 mars 2010.

Jaha, har som sagt aldrig använt mig av någon försäkring tidigare ;). Och hoppas att jag slipper göra i framtiden. Men tycker det var smidigt iaf. Jag var mest glad att jag fick något över huvud taget (även om det var 2500:- ;)).

Okej, tack för svaret! Då förstår jag hur det kommer att fungera!
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Det konstiga är väl just att det är fler hästar som faktiskt har återkommande besvär trots att vi har ett bra utbud med hästkliniker i Sverige. Rider vi helt enkelt mycket sämre nu än tidigare, eller vad är problemet?
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

KL

Frågan är hur det här kommer att påverka frekvensen utdömda hästar. Jag tror inte att det är så enkelt att vi kan skylla alla problem på ägaren om hästen blir dålig. Hältutredningar kostar och en del tar här upp att man istället borde vila hästen bra, att en tredje spruta inte hjälper osv. Men vad är alternativet för mig som står där med min häst som visar en hälta någonstans som inte verkar gå att hitta? Ska hästen dömas ut om man uppnått de här 12 000 trots att man inte vet orsak? Eller ska försäkringsbolaget räkna med att man kan ta det här ur egen ficka? Det är ju inte ovanligt att man behöver leta efter diagnoser.

Jag har mina hästar försäkrade för att just kunna ha råd att, när det behövs, göra grundlig utredning på klinik. Just nu känns det väldigt osäkert med ett tak på 12000. Om hästen efter utredning behöver göra atroskopi, ersätts det eller ska hästen dömas ut?

Hur ska bevisningen ske om det nu är en skada orsakad av yttre våld? Här är det ju en tolkningsfråga. Om jag har en häst som vrickar sig men som jag själv ställer på vila. Vilan hjälper men vid igångsättning visar det sig efter ett tag att skadan satt spår i ledbrosket. Kan det inte lika gärna vara en förslitningsskada? Det gäller ju här att dokumentera, dokumentera.

Det känns ganska krasst eftersom de flesta av oss faktiskt tycker väldigt mkt om våra hästar. Jag tycker det är lite fel att mena att vi istället ska "slänga" bort dem...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Ja, men alla bolag har inte direktreglering med alla kliniker. Men alla de stora (IF, Folksam, Sveland, Agria) har möjlighet till direktreglering rent tekniskt. Och de flesta större kliniker har direktregleringsavtal med alla de bolagen.

Ett tips om du ska ta risken och byta. IF har en väldigt förenklad hantering och snabb utbetalning jmf med de andra bolagen, de telefonreglerar i så många fall som möjligt, och går det att reglera på telefon kommer pengarna på tre dagar. Dvs i princip innan de andra bolagen hunnit öppna ditt inskickade brev med fakturan/kvittot.

(Ja jag är kär i IF..)


IF är dyrare än Agria.. Jag betalar 4000kr/år till agria nu och motsvarande försälring hos IF går på 10 177kr/år :crazy:
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Detta återbesökande och "spruta för säkerhetsskull" är något som kommit på senaste åren. Därav dessa förändringar.

Jag förstår inte att folk inte förstår att vi skapat denna situation själva. Hur ska man kunna betala 5-10 000 i premie om året men få veterinärvård för 80- 100 000?? klart det inte funkar i längden.

Hellre denna lösning än generell höjning anser jag. Jag har ingen lust att betala för folks rundsmörjningar. Skyll er själva.

Jag håller till stora delar med, jag förstår att bolagen dignar under tyngden av alla ansvarlösa okunniga hästägare som sliter ut sina hästar, drar på dem inflammationer och pålagringar, löser det med att "smörja" upp dem så många gånger de går och får sedan en ( i vissa fall skrupelös ) veterinär att döma ut hästen så de kan använda försäkringspengarna till att köpa en ny häst när den andra var slut/gammal.

MEN det som jag inte gillar med Agrias nya regler är att ändringarna skadar även de med en annan inställning, AGria har nämligen gjort det enkelt för sig i begränsningen och innefattat även akuta skador, senskador, muskelbristningar etc. Dvs hästar som snubblar över en sten i skogen eller står på öronen i ett gädjesprång i hagen etc, dvs även rena olycksfall omfattas av begränsningen.
Jag har efter ett par långa samtal med Agria idag diskuterat detta och effekterna det får. De menar att skadar hästen sig själv UTAN yttre våld då omfattas behandlingen av begränsningen. Dvs får hästen en senskada pg.a slag så ersätter de fullt, får den en senskada för den trampar i ett hål gäller begränsningen- vilket kommer ge upphov till oräkneliga diskussioner.

Jag vill ha en veterinärvårdsförsäkring som täcker om mina hästar brakar igenom staketet, står på öronen, kliver i ett sorkhål etc, jag vill veta att jag har råd även med ett antal behandlingar om prognosen är bra, det är det jag har försäkringen till.
Agria menar att de skulle ersätta fall där en sårskada är inblandad men det skriver det inte uttryckligen i sina villkor och mycket av det jag räknat upp kan vara skador som inte syns utanpå OCH jag vill inte i den situationen behöva ta en diskussion med hurvida försäkringen skall täcka eller ej.

Jag anser att det hade funnits bättre och effektivare sätt att inte behöva betala för de som uttnyttjar försäkringen på ett sätt som det inte är tänkt.
Som det är nu skadar man även de kunder ( som jag) som inte missbrukar försäkringen.

Jag vet att mina hästar inte omfattas av ändringarna förrän nästa år så tillsvidare får de väl ligga kvar så får jag se hur bolagen har valt att göra
nästa år.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

De är billigare på mitt fbl än samma försäkring för mitt fblsto var hos Agria INNAN deras superhöjning var 2007. Så om inte Agria kraftigt sänkt premierna, så tycks det variera en del?

Gav över 6000 kr hos Agria För motsv A1, dubbel vetvård, fast självrisk (de hade ju fortf det då) och 15 000 kr liv och användbarhet. Fblsto, född 2003, fd galoppör

Ger, nu inklusive autogiropåslag OCH påslag med 8% för skada förra året 4860 kr/år för motsvarande A1, dubbel veterinärvård, fast självrisk och 15 000 kr liv och användbarhet. Fblval född 1994, fd galoppör.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Hingugen - du har talar med Agria och det gäller även olycksfall? (I tråden har ju sagts det INTE gäller olycksfall, även om som sagt jag vet hur svårt det kan vara att bevisa det ÄR olycksfall om det inte finns hudskada, om hästen vrickat sig vid bus i hagen etc)
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Det konstiga är väl just att det är fler hästar som faktiskt har återkommande besvär trots att vi har ett bra utbud med hästkliniker i Sverige. Rider vi helt enkelt mycket sämre nu än tidigare, eller vad är problemet?


Jag tror det är en del av problemet, men jag tror aveln spelar in med. Dessvärre.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Jag har kollat ochalla förbättringar i en försäkring hos Agria träder i kraft direkt försämringar vid nästa förfallodag, så du får ta del av förbättringar direkt
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Hingugen - du har talar med Agria och det gäller även olycksfall? (I tråden har ju sagts det INTE gäller olycksfall, även om som sagt jag vet hur svårt det kan vara att bevisa det ÄR olycksfall om det inte finns hudskada, om hästen vrickat sig vid bus i hagen etc)

Jorå jag fick tala med 2 personer på häst först den ena och så sedan chefen, och jo visst gäller begränsningen även för rena olycksfall som resulterar i hälta.
De ville först ha det till att inte olycksfall innefattades men efter en hel del resonemang och innantillläsning kröp det fram att, finns ingen sårskada gäller begränsningen.

Så när hästen drar på sig en ful senskada/muskelbristning efter att snubblat över en rot i skogen/hagen får man allt hoppas att han även fick en lättare sårskada samtidigt! :crazy:
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

KL

har länge tänkt på Agria som rätt lika SAS (flygbolaget) som ridit på sitt stora namn i åratal utan att egentligen kunna riktigt befoga sina priser. SAS har inte levt upp till sin prisklass i fråga om kvalitet och service på åratal.
Inte ett dugg förvånad : )

Tur att "uppstickande" bolag kommit på senare år - det är nyttigt med konkurrens!
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Det konstiga är väl just att det är fler hästar som faktiskt har återkommande besvär trots att vi har ett bra utbud med hästkliniker i Sverige. Rider vi helt enkelt mycket sämre nu än tidigare, eller vad är problemet?

Kompisen fick förklarat för sig att "vi" rider för mycket på mjukt underlag.... jag vet inte om det kan stämma.... men det var en veterinär i Strömsholm som sa det... Menade att många blir så varnade som unga på ridskola och dyl. att de aldrig borde rida på hårt underlag att de inte ens går på vanlig väg utan hellre på sidan där det är mjukt.

Den veterinären menade också att ridhusen och underlagen där var boven....
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

.... finns ingen sårskada gäller begränsningen.

Så när hästen drar på sig en ful senskada/muskelbristning efter att snubblat över en rot i skogen/hagen får man allt hoppas att han även fick en lättare sårskada samtidigt! :crazy:

Det gör ju att man får en knut i magen, även om jag förstår deras syn på det hela så är det där inget man kan styra över. Det är ju olyckor.
Jag har Agria och har använt mig av försäkringen när B hade fång, annars har det varit saker precis under självrisken, de var bra att ha och göra med då.

Det ovanstående citatet får mig att fundera på att byta, men jag tycker att allt sånt här är så svårt...Kanske ska börja linda in honom i bubbelplast i stället.

Men egentligen så gäller det främst de sönderridna och slitna hästarna?
så min skogsmulle bör klara sig under detta, om man inte har extrem otur.
Har jag snappat upp det rätt?
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Jag tror han har en stark poäng, jag blir mörkrädd ibland när jag ser ridhus där underlaget är som kvicksand och där hästägarna vill ha det så.

Jag tror också att just den montoma ridningen bär en del av skadan, att folk missbrukar ridhuset tyvärr.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 732
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
38 042
Övr. Hund Lagom till att Råda fyllt sju och många andra bolag inte längre vill teckna en ny försäkring på henne, bestämmer sig Agria för att höja...
2
Svar
25
· Visningar
2 742
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 004
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp