Har Elin allergi?

Enya

Trådstartare
Ja det är frågan jag ställde mig för en tid sedan då det verkade som om det kliade. Kliandet var dock koncentrerat till underlivet men bara ovanpå liksom, på triangeln och ingen annanstans. Så började hon bli lite röd där och jag har smörjt dagligen med inotyol men det verkar inte bli bättre. Jag har bytt blöjor, bytt våtservettsort, användt bara vatten och toapapper, känns som om jag har gjort allt annorlunda och det har bara blivit värre. I går var hon prickig, nässelustlag, upp på magen och jag uteslöt all burkmat och gröt och gav bara välling. I morse hade hon kissat mycket mer än vanligt och utslagen hade spridit sig och hon blivit mer röd.

Min fråga är, kan det vara fullkornsvällingen??

Om det hade varit blöja elelr något annat i den regionen så hade väl hela underlivet varit rött och irriterat och itne bara på ett ställe. Hade det varit kläderna så hade hon inte haft utslag där utan på resten av kroppen och det har hon ju inte, förutom nu.


Inser ju att det är dags att prata med bvc och träffa läkare, men tänkte höra här först. Hon kliar när hon kommer åt, men är glad och bryr sig inte dagtid när hon har kläder på:confused:
 
Sv: Har Elin allergi?

Alice tåler inte fullkornsvälling. Men det blev inte som du beskriver utan hon blev röd i rumpan, blev sårig när hon bajsade. Vi slutade med den vällingen och då försvann det.

Nu 5 månader senare provade vi igen, men det blev likadant. Så hon äter fortfarande plusvälling för 6 månaders! :angel:

/Timsetim
 
Sv: Har Elin allergi?

Det är ju inte helt ovanligt att flickbebisar får svamp. Beställ tid hos BVC och låt dem titta på det!
 
Sv: Har Elin allergi?

Tycker att du kontaktar BVC så ni får hjälp, låter inte som allergi. Lycka till
 
Sv: Har Elin allergi?

Det är ju inte helt ovanligt att flickbebisar får svamp. Beställ tid hos BVC och låt dem titta på det!

Men borde hon inte då blivit hjälpt av inotyolsalvan? Jag smörjer så fort jag ser att hon börjar bli lite rödaktig och det har inte varit problem tidigare. Dock har hon alltid velat till och klia under en längre tid, utan att det synts något, inget rött eller konstigt alls. Så jag trodde hon upptäckt en ny kroppsdel.......

Sist på bvc sa sköterskan att hon verkade lite torr där och att jag skulle smörja med salvan, vilket jag då redan gjorde vid varje blöjbyte.

Ska smita upp dit i dag och höra om jag kan få komma in med henne.
 
Sv: Har Elin allergi?

Inotyol hjälper inte mot svamp. Och man ska inte köpa receptfria svampmedel och behandla själv heller, utan gå till BVC och kolla ifall det är svamp eller nåt annat.

Annars vet jag inte, blöjeksem kanske? Nya blöjor?
 
Sv: Har Elin allergi?

Jag har nässelutslag ofta pga att jag reagerar mot skarpt parfymerade kläder, tvål och schampo. Och det hon har nu på magen ser ut som nässelutslag exakt som jag brukar få.

Jag tycker att det inte låter som svamp, det får man väl inte nässelutslagsprickig mage av?
 
Sv: Har Elin allergi?

Nej inte precis, men jag har testat pampers, libero, coops och en annan sort jag inte ens minns namnet på. Men om det är blöjorna borde inte hon vara röd på rumpan också och itne bara ovanpå underlivet?:confused:

Känns som om jag testat och ädrat på allt:(
 
Sv: Har Elin allergi?

Alice tåler inte fullkornsvälling. Men det blev inte som du beskriver utan hon blev röd i rumpan, blev sårig när hon bajsade. Vi slutade med den vällingen och då försvann det.

Nu 5 månader senare provade vi igen, men det blev likadant. Så hon äter fortfarande plusvälling för 6 månaders! :angel:

/Timsetim

Det var ungefär så här jag också tänkte, men att det kanske är något i kisset:confused:

Konstiga ungar:D
 
Sv: Har Elin allergi?

I så fall är det ju hög tid att gå till BVC och låta dem titta på utslagen.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, jag ska i väg i dag och tänkte passa på och gå dit och höra om jag kan få komma in med henne redan i dag. Om inte, så lär jag ju få en tid inom de närmaste dagarna.

Detta är inget jag tänkte experimentera med själv, mer än det jag redan gjort ( bytt blöjosort osv).
 
Sv: Har Elin allergi?

Min son har ofta utslag och enligt BVC kan man smörja dem med hydrokortison 1% för att ta bort det röda, prickarna och klådan. Man kan smörja ca 1v morgon och kväll, hjälper inte det får man ev göra ett test på vad det är barnet inte tål.
 
Sv: Har Elin allergi?

Min son har ofta utslag och enligt BVC kan man smörja dem med hydrokortison 1% för att ta bort det röda, prickarna och klådan. Man kan smörja ca 1v morgon och kväll, hjälper inte det får man ev göra ett test på vad det är barnet inte tål.

Och delvis knapplån av dig! :D

Jag var på bvc i dag, hade tur då min sköterska hade en avbokad tid. Hon tittade på utslagen och lyssnade på mina förklaringar och var lite undrande till vad det egentligen är som orskat det här.

Hon var , precis som jag, mest inne på en allergisk reaktion, men kunde inte förstå mot vad Elin skulle reagera mot. Hon pratade en stund med en annan sköterska om vad hon skulle göra, ville sätta mig hos läkaren men det kunde ta lång tid. Hon och den andra sköterskan beslutade att jag ska smörja in Elin med salva, den innehåller tydligen kortison och är samtidigt bra mot svamp sa hon. Morgon och kväll ska jag smörja och är det inte bättre till på fredag så ska jag ringa läkare, i annat fall ringer hon på måndag till mig och hör hur det är.

Elins utslag är på pricken samma som jag fick när jag tog citodon för nåt år sedan. Jag slutade och det gick över. Samma reaktion hade jag för några år sedan och gick till läkare för det, fick tavegyl, tror jag, och det försvann nästan genast. Likadana utslag får jag av typ tvål eller tvättpulver jag inte tål. Så jag tror mest själv på allergi.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp