Bukefalos 28 år!

Har era kaniner fått flytta ut än? *bildtråd*

Tigertofflan

Trådstartare
Ni som har kaniner i vanliga burar normalt, får de komma ut i betesburar nu på sommaren?
Hur har ni byggt era burar? Vad har ni i dem? Hur har ni löst problemet med värmen?
Visa gärna bild! :D

Jag börjar! ;)

Mina kaniner bor inne vanligtvis. Nu när det är varmt och trevligt ute så får de vara ute på dagarna (från det att jag går upp tills 10-11 på kvällen). Deras bur är gjord av kompostgaller - smidigt att sätta upp och packa ihop - och är 2x3 meter stor. 1/3 av buren är täckt med presenning, och resten är täckt med ett nät jag hittade billigt på Jula. Nätet har jag för att en av mina kaniner annars hoppar över gallret när hon får tråkigt.
Buren står i lä, då den har buskar som täcker. Buskarna ger också skugga utöver presenningen.
I buren har de en jättegren med lite torra blad på (som inte är överdrivet intressant. Ska se om jag kan få tag på en fruktträdsgren..), ett rör, en såndär rulle man rullar upp elrep på, och mat och vattenskål.
Angående värmen så har jag löst det med hjälp av PET-flaskor! Fyller helt enkelt en 1½liters PET-flaska med vatten och låter den ligga i frysen över natten, lägger den i hagen på dagen och den håller sig sval tills kvällen. Till och med idag när det varit 26 grader i skuggan så var där is kvar i flaskan när jag kollade för en stund sen!

Bilder!
Buren när den nyss var färdiguppsatt
Buren
Mini bland grenarna
Puffa kan bli en meter lång! :D
 
Sv: Har era kaniner fått flytta ut än? *bildtråd*

Jodå, nog är de ute på somrarna alltid. :)
Dock önskade jag att jag kunde ha mina i en hage av kompostgaller med, men mina har blivit stulna. Så törs inte ha kompostgaller. Men pappa och jag ska bygga en hage som inte går att ta med sig. ;)

Just nu går de i sin betesbur, som står i skuggan. Är ändå ganska varmt där trots skuggan, så har gjort precis som du. Lagt in pet-flaskor fyllda med is. Men jag och pappa kom på idén att börja göra iskuber istället, eftersom kaninungarna gärna försökte gnaga och krafsa på flaskorna. Kan ju lägga i små fruktbitar också, så kan de gnaga och bita bäst de vill. :) Får se vad de tycker om den idén. :D

Kaninungarna liggandes mot en pet-flaska
Mamsen tyckte också om flaskorna
Ny lek - hitta kaninungen
Söt pojke
Buren
 
Sv: Har era kaniner fått flytta ut än? *bildtråd*

Åh, vad högt gräs du har dessutom!

Sista bebisen, har den blå ögon? :love:

Det där med iskuberna var ju en bra idée! Så får de i sig vatten samtidigt o de nu tvunget ska gnaga :)
 
Sv: Har era kaniner fått flytta ut än? *bildtråd*

Tigertofflan skrev:
Åh, vad högt gräs du har dessutom!

Sista bebisen, har den blå ögon? :love:

Det där med iskuberna var ju en bra idée! Så får de i sig vatten samtidigt o de nu tvunget ska gnaga :)

Nope, sista bebisen har bruna ögon. Är vinkeln som får de att se blåa ut. :)
 
Sv: Har era kaniner fått flytta ut än? *bildtråd*

Åh. Synd ;) Blå ögon är så vackra!

Hm. Skulle just hämta in mina kaniner... de har roat sig med att gräva upp ett STORT hål i gräsmattan... Suck. Nu får jag skaffa nät till bottnen då också ju...
 
Sv: Har era kaniner fått flytta ut än? *bildtråd*

Jag funderade ett tag på att låta min kanin vara ute i sommar men det blir nog inte så. :crazy: Jag vill hitta en bur som uppfyller mina krav och det är inte så lätt. Det ska vara en bur där jag kan gå till jobb och kunna slappna av där jag vet att hon är säker. :smirk:

Det är andra är mitt samvete. Min kanin är fyra år och springer just nu fritt i vårt hus på 150 kvm så det känns inte rätt och stänga in henne i en bur för att hon ska vara ute. Och hon har inte fått sin vaccination detta året. Det blir måndag och då får vi börja om igen.
 
Sv: Har era kaniner fått flytta ut än? *bildtråd*

_Ninni_Hedblom_ skrev:
Jodå, nog är de ute på somrarna alltid. :)
Dock önskade jag att jag kunde ha mina i en hage av kompostgaller med, men mina har blivit stulna. Så törs inte ha kompostgaller. Men pappa och jag ska bygga en hage som inte går att ta med sig. ;)

Just nu går de i sin betesbur, som står i skuggan. Är ändå ganska varmt där trots skuggan, så har gjort precis som du. Lagt in pet-flaskor fyllda med is. Men jag och pappa kom på idén att börja göra iskuber istället, eftersom kaninungarna gärna försökte gnaga och krafsa på flaskorna. Kan ju lägga i små fruktbitar också, så kan de gnaga och bita bäst de vill. :) Får se vad de tycker om den idén. :D

Kaninungarna liggandes mot en pet-flaska
Mamsen tyckte också om flaskorna
Ny lek - hitta kaninungen
Söt pojke
Buren


dom var fina
 
Sv: Har era kaniner fått flytta ut än? *bildtråd*

Min kanin bor ute året runt och enligt mej är de det bästa kaninerna blir mycket friskare m.m. På sommarn är det kompistgaller som gäller, fast hon är bara där under uppsikt eftersom hon gillar att gräva och det finns mycket andra djur runt om kring..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Testamente

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp