har ett problem,kanske ni kan hjälpa mig?:)

M

Millan_gulligast

Hej, millan och jag har utväcklats massa och har fått en fin relation till varann! bara för ngra dagar sedan var allt helt normalt,hon kom till mig och gjorde de jag bad om!men för kanske 2 dagar sedan fick hon en stöt,men över vann sin rädsla!men nu är hon hipsig och närtan rädd för mig! jag vill att allt ska vara som vanligt!nu tex,smiter hon från mig,kmr inte till mig,ögonen är stirriga och tom hhar hon förökt att bita mig! vilket hon inte har gjort förut!

kanske ni vet vad detta kan bero på?tips m.m.! snälla svara!!//becca
 
Sv: har ett problem,kanske ni kan hjälpa mig?:)

Kanske kan vara så att hon tycker att du blivit för närgången och vill ha lite mer utryme? Så istället för att försöka få henne att "bli vän med dig igen", (hon har ju inte slutat tycka om dig för det). Så tycker jag att du ska försöka att låta henne vara ett tag, så att hon får tänka. Då menar jag inte att du ska sluta att ta hand om, utan att du drar ner på kelet ett tag. på gränsen att du vissar "jag bryr mig inte om dig". När du handskas med henne så titta inte i ögonen, titta någon stans brevid och när du hämtar i hagen så om hon inte kommer till dig när du roppar så titta inte på henne och lotsas som att du inte bryr dig. Gå inte raka vägen och hämta, gå slingervägar och ta lång tid på dig, då kommer hon bli nyfiken och det blir istället hon som försöker få din uppmärksamhet =)
Att hon bits är därimot täcken på dålig respekt, hon kanske tästar dig. Gör ingen stor grej av det och men säj ett skarpt NEJ!

Hoppas något kunde vara till hjälp!
 
Sv: har ett problem,kanske ni kan hjälpa mig?:)

Håller med.
Det verkar som att ni håller på mycket med en och samma sak (rätta mig om jag har fel) och det kan ju göra att hon börjar bli less, försök variera arbetet MYCKET.
Nu kan jag ju ha helt fel, men det är iaf så jag uppfattat det.

Lycka till! :)
 
Sv: har ett problem,kanske ni kan hjälpa mig?:)

Håller med.
Det verkar som att ni håller på mycket med en och samma sak (rätta mig om jag har fel) och det kan ju göra att hon börjar bli less, försök variera arbetet MYCKET.
Nu kan jag ju ha helt fel, men det är iaf så jag uppfattat det.

Lycka till! :)

jo du har fel när de gäller att vi gör samma saker jämt!hon va såhär för ett tag sedan,altså lite som nu,och de va för vi gjorde för mkt samma saker!så kasnke har blivit lite så nu då,bara på dem senaste dagarna!:idea: tack så hemskt mkt för hjälpen allihop!andra får ochså gärna komma med tips!:bow: tack,skriver hur de kmr att gå senare!:)//becca
 
Sv: har ett problem,kanske ni kan hjälpa mig?:)

Har hon fått helvila något i vinter? alltså under en-två+ veckor?
Om inte så tycker jag att du ska ställa av henne under ja, en vecka säger vi utan någon som helst hantering (annat än ev ut och in från boxen)
Min pålla vart superless på mig även fast jag jobbade henne väldigt varierande (hade rätt höga krav på mitt monster ibland :devil:) och så bestämde jag att hon skulle få vila 2 veckor (vilar hon fortfarande pga hälta) och nu är hon som en ny häst, är ivrig till att arbeta, fast hon ska inte anstränga sig utan vi tränar bara lite back, stanna, följa john i hagen just nu :idea:
 
Sv: har ett problem,kanske ni kan hjälpa mig?:)

jo,millan har haft vila en månad i vinter,så hon ska inte ha ngn hel vila till..:cool: men kan ju göra som ni har skrivt o så..
 
Sv: har ett problem,kanske ni kan hjälpa mig?:)

Hej,
eftersom du skriver att hon ändrat sitt beteende efter stöten så uppfattar jag det som att hon inte "övervunnit" sin rädsla. Så nu är det upp till dig att övertyga henne om att det so hänt är historia och att från och med nu och framåt så att allt OK igen. Ditt ledarskap ställs med andra ord på prov!
För att övertyga henne om att du har koll på situationen och att allt är som vanligt igen tycker jag att du skall kräva samma saker av henne som du krävde innan "stöten". /monika
 
Vad ska jag göra!snälla öppna denna tråd och titta iaf!:)

Kopierar från enn annnan tråd som jag har skapat:
Hej, millan och jag har utväcklats massa och har fått en fin relation till varann! bara för ngra dagar sedan var allt helt normalt,hon kom till mig och gjorde de jag bad om!men för kanske 2 dagar sedan fick hon en stöt,men över vann sin rädsla!men nu är hon hipsig och närtan rädd för mig! jag vill att allt ska vara som vanligt!nu tex,smiter hon från mig,kmr inte till mig,ögonen är stirriga och tom hhar hon förökt att bita mig! vilket hon inte har gjort förut!
--------------------------------------------------------

Jag fick massa bra tips om detta,men de funkade inte!:( absolut inte ert fel!:)
Men jag vet inte vad jag ska göra,jag har värkligen gjort nästan allt!men de funbkar inte!men bara för ngn vecka sedan var allt helt okej!vi hade en fin relation till varandra och vi älskade varandra!hon lyddde mig o hade tillit och förtroende för mig,o jag för henne!Nu är allt bara skit!:cry: Tex,när jag ska leda henne då kastar hon sig bakot och vill inte gå och visar ögon vitorna och ser stressad ut,när man rucktar vill hon slita sig,man får knappt rora hennes mule!:eek: asså jag blir så ledsen!vad ska jag göra?:cry: jag trodde vi skulle passa bra i hop,vilket vi gjorde för sedan 1 vecka sedan och bakot!:o men de kanske inte va meningen? elr vad säger ni? är de värt ngt? jag älskar henne massa,men inte när hon gör såhär!:cry:

snälla svara!:bow: inga otrevliga svar nu!//becca
 
Sv: Vad ska jag göra!snälla öppna denna tråd och titta iaf!:)

Har hästen fått en elektrisk stöt av dig eller när du höll i henne?
 
Sv: Vad ska jag göra!snälla öppna denna tråd och titta iaf!:)

Nu vet jag inte vad du har fått för tips men här kommer mitt.

Hästen kan säkert känna att du är orolig/ledsen. Sluta ömka och tyck synd om henne och bet dig precis som vanligt. Kräv att hon accepterar att du tar överallt på henne och ryktar mm.

Gör ingen stor grej av det utan försök se det som en självklarhet att det skall fungera. Försök inte prata lugnande eller bete dig annorlunda utan gör det du skall så normalt som möjligt.
 
Sv: Vad ska jag göra!snälla öppna denna tråd och titta iaf!:)

varför slår hästen bakut när du leder den?
Var fick hästen stöten någonstans?

bete dig, som Twiggy M skriver, helt vanligt, dalta inte med hästen, titta inte på den hela iden när du hanterar den för att se hur den reagerar, anta bara att den ska fungera som vilken annan häst som helst. Om du inte klarar det- Ta hjälp av någon annan person, en erfaren person som nödvändigtvis inte behöver veta om alla detaljer i problematiken du har med din häst... Jag har många ggr varit med om att jag har lett eller ridit nya hästar och först efteråt fått höra hur skuttiga och hispiga de brukar vara, utan att ha märkt något av detta själv...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag göra!snälla öppna denna tråd och titta iaf!:)

jag beter mig normalt!och gör allt som jag brukar!:crazy: men de blir lixom inte bättre..
 
Sv: har ett problem,kanske ni kan hjälpa mig?:)

Hej, millan och jag har utväcklats massa och har fått en fin relation till varann! bara för ngra dagar sedan var allt helt normalt,hon kom till mig och gjorde de jag bad om!men för kanske 2 dagar sedan fick hon en stöt,men över vann sin rädsla!men nu är hon hipsig och närtan rädd för mig! jag vill att allt ska vara som vanligt!nu tex,smiter hon från mig,kmr inte till mig,ögonen är stirriga och tom hhar hon förökt att bita mig! vilket hon inte har gjort förut!

kanske ni vet vad detta kan bero på?tips m.m.! snälla svara!!//becca

Jag har två funderingar.

Antingen tycker hon att du pillrar för mycket och är för närgången. Man måste faktiskt acceptera hästen privata sfär lika mycket som de ska acceptera vår.

Eller så har ni helt enkelt inte befäts ledarskapet och nu testar hon dig. Min häst har fått massor av stöttar av mig. (Alltså sådana som kommer från min hand tex ungefär som när man får håret att resa sig när man dragit av sig mössan.) Men han bryr isg inte ett dugg. INte sjutton är han stirrig för det. För att han vet att jag bestämmer.

Och nu medans jag satt och skrev börja jag fundera på om hon kanske har ont någonstans så det är därför hon fått ändrat beteende.

Sedan undrar jag lite över hur mycket tid varje tips som du redan fått har fått. Du skriver i första inlägget att du fått massor av tips och inget fungerar. Ändå har det bara gått typ 2 dagar sedan du fick alla tips. Testa ett tips eller fler åtgången emn testa fler än 1 dag. Man måste ge det tid.
 
Sv: har ett problem,kanske ni kan hjälpa mig?:)

hej hej...

en tanke som jag fick nä jag läste ditt inlägg är hon kanske ha tappat lite förtoende och tillit till dig, och då tar det tid att bygga upp igen. När du tillexempel ska leda in henne och hon stessar o en nevös med dig, byt till ett längre grimskaft så hon får avstånd till dig och kan vika undan när hon känner sig pressad. Som i hagen att hon inte kommer och visar vitöga, sätt dig i hagen bekvämt och bara beskåda hästen, låt henne ta steget att komma till dig och det kanske hon inte gö de första gångerna men snart blir hon så nyfiken varför du sitter där, och ja enligt vissa visar du bara din underlägsenhet av att hucka dig men för att hon ska ta steget att komma till dig så får du inte vara skämmande för henne.
Jag binder nästan aldrig upp mina hästar vid ryktning och om jag gör det så har så pass löst att de ändå kan öra sig framåt och bakåt och inte känna sig fast, vilket kan vara skämmande för en häst, sen tror jag att du bara får borsta på och smeka henne mycket över hela kroppen samtidigt som du pratar till henne med lugn ton, lugna smekande röresle e det som hästar använder på varanda, de klappar aldig varanda utan puttar elle smeker med mulen..

Lycka till o hoppas att tålamodet håller och att tilliten växer.

///Malou Sandbeg
 
Sv: har ett problem,kanske ni kan hjälpa mig?:)

hej hej...

en tanke som jag fick nä jag läste ditt inlägg är hon kanske ha tappat lite förtoende och tillit till dig, och då tar det tid att bygga upp igen. När du tillexempel ska leda in henne och hon stessar o en nevös med dig, byt till ett längre grimskaft så hon får avstånd till dig och kan vika undan när hon känner sig pressad. Som i hagen att hon inte kommer och visar vitöga, sätt dig i hagen bekvämt och bara beskåda hästen, låt henne ta steget att komma till dig och det kanske hon inte gö de första gångerna men snart blir hon så nyfiken varför du sitter där, och ja enligt vissa visar du bara din underlägsenhet av att hucka dig men för att hon ska ta steget att komma till dig så får du inte vara skämmande för henne.
Jag binder nästan aldrig upp mina hästar vid ryktning och om jag gör det så har så pass löst att de ändå kan öra sig framåt och bakåt och inte känna sig fast, vilket kan vara skämmande för en häst, sen tror jag att du bara får borsta på och smeka henne mycket över hela kroppen samtidigt som du pratar till henne med lugn ton, lugna smekande röresle e det som hästar använder på varanda, de klappar aldig varanda utan puttar elle smeker med mulen..

Lycka till o hoppas att tålamodet håller och att tilliten växer.

///Malou Sandbeg

Tack!:idea: jag ska prova i morrn och skriva hur de gick!:) hade även tänk att göra en ny övning vi alldrig gort förut-som kräver hennes koncentration!:) jag tror de kmr funka bra tillslut!:)
 
Sv: har ett problem,kanske ni kan hjälpa mig?:)

hej hej...

en tanke som jag fick nä jag läste ditt inlägg är hon kanske ha tappat lite förtoende och tillit till dig, och då tar det tid att bygga upp igen. När du tillexempel ska leda in henne och hon stessar o en nevös med dig, byt till ett längre grimskaft så hon får avstånd till dig och kan vika undan när hon känner sig pressad. Som i hagen att hon inte kommer och visar vitöga, sätt dig i hagen bekvämt och bara beskåda hästen, låt henne ta steget att komma till dig och det kanske hon inte gö de första gångerna men snart blir hon så nyfiken varför du sitter där, och ja enligt vissa visar du bara din underlägsenhet av att hucka dig men för att hon ska ta steget att komma till dig så får du inte vara skämmande för henne.
Jag binder nästan aldrig upp mina hästar vid ryktning och om jag gör det så har så pass löst att de ändå kan öra sig framåt och bakåt och inte känna sig fast, vilket kan vara skämmande för en häst, sen tror jag att du bara får borsta på och smeka henne mycket över hela kroppen samtidigt som du pratar till henne med lugn ton, lugna smekande röresle e det som hästar använder på varanda, de klappar aldig varanda utan puttar elle smeker med mulen..

Lycka till o hoppas att tålamodet håller och att tilliten växer.

///Malou Sandbeg

Tack!:idea: jag ska prova i morrn och skriva hur de gick!:) hade även tänk att göra en ny övning vi alldrig gort förut-som kräver hennes koncentration!:) jag tror de kmr funka bra tillslut!:)och jag binder så pass löst så att hon kan röra sig fritt!;)
 
Sv: har ett problem,kanske ni kan hjälpa mig?:)

Hej =)
Hur går det med dig och Millan? har hon börjat lita på dig och blivit som vanligt igen?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 423
Senast: Milosari
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 777
Senast: Mirre
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 322
Senast: Inglorion
·
Hundhälsa Ja, bättre trådnamn kommer jag inte på och det är just hjälp jag är i stort behov utav. Några av er kommer kanske ihåg min tråd tråd...
Svar
4
· Visningar
1 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp