Bukefalos 28 år!

har jag funderat på fel ras?

sommarminne

Trådstartare
jag och min sambo har sedan en tid tillbaka funderat på att skaffa en hund framåt sommaren och vi har mest kollat på fransk bulldog som vi båda har fastnat för väldigt mycke!
nu till mina funderingar. jag har haft mailkontakt med ett fåtal uppfödare och en del av dom har jag fått mindre trevliga svar när man nämnt att man har tänkt att dom ska kunna följa med till stallet. enligt svaren så ska detta inte alls passa den franska bulldogen utan de är bara en knähund och att dom inte alls lan hänga på ute i skogen utan då måste jag gå ijämte så att jag kan stanna hästen efetrsom den måste stanna och ska lukta på allt. förstår att de inte är som en jack russel när de gäller att vara aktiva men jag har ändå förstått de som att de är en ganska pigg hund men jag kanske har fel?

skrev även till en att vi funderade på att bygga hundgård men de funkade visst inte heller sa hon och nu menar jag ju inte att hunden ska sitta i hundgården hela dagarna och frysa under vintertid utan de skulle ändast va nödlösning under sommarhalvåret om de blir att man är borta fler timmar än vad hunden klarar av utan att göra sina behov.

tycker ni att vi har funderat på helt fel ras? eller vad har ni för erfarenheter? tack på förhand:bow:
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

Jag tycker att det verkar som att dom uppfödarna du har pratat med är helt bäng i huvet?
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

Jag tycker att det verkar som att dom uppfödarna du har pratat med är helt bäng i huvet?


Håller med :D

Till TS. Jag har bl.a en mops. Hon är med på samma promenader som de andra hundarna (schnauzer och labbe)
Min man brukar skoja och säga att hon är nog Sveriges mest vältränade mops :) Men å andra sidan så älskar hon att sova också. Så ibland blänger hon bara på husse när han säger de ska ut. Så då får han bära henne en bit, men sen är det full fart.
En sovande mops går knappt att väcka ;)
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

jag kände mig helt deppig igår för vi har verkligen fastnat för rasen och enligt dom få uppfödare som jag nu pratat med nu så kändes de mer som att de va en porslinshund vi hade fastnat för än en hund man kan ha med i skogen och som vill va ute.

visst att hunden kanske inte kan hänga på i full galopp i skogen de förstår jag ju också. känns tråkigt när man skickar ett jättemail och berättar om hur man har tänkt att hundens framtid ska se ut och man tycker faktiskt att man har ganska mycke att erbjuda men får istället till svar att man ska leta efter annan hundras?!:confused:
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

haha låter som en go vovve:D

jag anser ju lite att hunder blir ju lite vad man gör den till också
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

Prata med andra uppfödare. En riktigt fralla ska kunna leva som en hund, inte som en porslinshund. Kan den inte det så är det nåt fel på den uppfödarens hundar. Enligt min mening.
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

Ja precis, nu kan ju jag ytterst lite om både mops och fralla, men jag har liksom alltid fått uppfattningen om att det är full rulle hela tiden med dom! Ja, utom när man myser i soffan vill säga :D
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

haha ja de är lite så jag har uppfattat dom också! och de är lite de vi har fastnad för med tanke på att vi är ungefär likadana hemma:angel:
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

Ja precis, nu kan ju jag ytterst lite om både mops och fralla, men jag har liksom alltid fått uppfattningen om att det är full rulle hela tiden med dom! Ja, utom när man myser i soffan vill säga :D

Mjah mjah.. De jag känner är det full rulle på när de känner för det. De kan lika gärna sitta still. En jag vet var så inrutad på hur kvällsundan skulle se ut att när husse ville gå och köpa cig (en omväg på typ 50 meter) så blåvägrade hunden. Det slutade med att en grinig husse lämnade hunden på plats (ja det kan vi orda om, men det är en annan historia) och gick och handlade och när han kom tillbaks satt hunden kvar. Här gick minsann inga omvägar!

Likaså när jag jobbade som djursjukvårdare och var helt inställd på att en frallavalp var jättedålig, den bara gick och kissade ute och sen satt den på rumpan och vägrade gå mer. Men det var "rasens natur" sa vetten och skrattade åt mina farhågor och visst mådde valpen bra..

Om man vill ha med hunden på ridturer hade jag nog inte skaffat en fralla, deras kroppsbyggnad är väl kanske inte gjort för större hastigheter om man jämför med andra raser som kanske lämpar sig bättre. Nu kan de säkert funka bra ändå, men varför inte titta på en ras som är mer "springvänlig" om man nu vill ha den till sånt..? Man vill ju hur eller hur att hunden ska hålla länge och inte bli sliten i leder osv. Lite funderingar bara :)
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

Just detta med att rida med en fralla. Det vet jag inte om det kanske är det bästa.
Jo, om man går ut och skrittar, men rida ett vanligt pass det vet jag inte om den fixar.
Nu kan jag inget om fralla. Men min mops skulle säkert följa med på en vanlig promenad med häst (lugn tur). Men en ridtur (med alla gångarter) det tror jag hon helt enkelt är för liten för, för att orka med.

Men självklart är det inte endast en knähund, även om hon älskar den delen av livet också :love:
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

Men TS skulle mig veterligen inte ha med den på ridtur, så varför ha något springvänligare då?
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

Läste kanske lite snabbt, tror det var meningen att den kanske inte kan hänga med i full galopp som gjorde att jag trodde det. Att bara vara i stallet klarar ju en sköldpadda åxå, då kan den ju sitta på en kvadratmeter, så eftersom hon frågade som hon gjorde så trodde jag den skulle hänga med.
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

svarar lite till alla;) jag rider dressyr så jag rider ganska mycke på fält och annars i ridhus så de blir inga rundor i full fräs ute utan de brukar då vara i väldigt lugnt tempo mest för att få lite miljöomväxling och jag brukar även gå ut och gå med hästen så de ska ju inte va någon hund som ska springa en mil i högt tempo precis:D
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

svarar lite till alla;) jag rider dressyr så jag rider ganska mycke på fält och annars i ridhus så de blir inga rundor i full fräs ute utan de brukar då vara i väldigt lugnt tempo mest för att få lite miljöomväxling och jag brukar även gå ut och gå med hästen så de ska ju inte va någon hund som ska springa en mil i högt tempo precis:D


Då fixar nog en frallis det galant.

Vi bor ju på gård och här får mopsen allt hänga med på allt möjligt. Vill hon inte går hon helt enkelt till husets trappa. Och där kan man ju också sova :D
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

Nu vet jag ingenting om frallor, mer än hur de ser ut, men personer som avlar på djur som enbart går att ha som porslinshundar kan väl knappast vara vettiga?! Det måste ju, även inom sällskapsraser, finnas uppfödare som avlar på hundar som faktiskt kan leva ett bra hundliv?
Hade jag varit du så hade jag fortsatt leta uppfödare. Vad jag förstod så har du inte fått otrevliga svar från alla? Det ger ju lite hopp i alla fall.
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

Nu vet jag ingenting om frallor, mer än hur de ser ut, men personer som avlar på djur som enbart går att ha som porslinshundar kan väl knappast vara vettiga?! Det måste ju, även inom sällskapsraser, finnas uppfödare som avlar på hundar som faktiskt kan leva ett bra hundliv?
Hade jag varit du så hade jag fortsatt leta uppfödare. Vad jag förstod så har du inte fått otrevliga svar från alla? Det ger ju lite hopp i alla fall.


Så sant som det var sagt :)
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

Nu vet jag ingenting om frallor, mer än hur de ser ut, men personer som avlar på djur som enbart går att ha som porslinshundar kan väl knappast vara vettiga?! Det måste ju, även inom sällskapsraser, finnas uppfödare som avlar på hundar som faktiskt kan leva ett bra hundliv?
Hade jag varit du så hade jag fortsatt leta uppfödare. Vad jag förstod så har du inte fått otrevliga svar från alla? Det ger ju lite hopp i alla fall.

Jag minns så väl när vi hade skaffat Harley (westien) och glatt ringde uppfödaren en tid efter för att berätta hur han hade det. Han var utomhus heeela dagen i stallet och "jobbade" utöver dom promenaderna han fick och levde helt enkelt livet..Det var ju vad vi skulle trott ingen positiv respons vi fick. Finns det något jag är trött på är det uppfödare som glömde bort att det är HUNDAR dom föderupp, men istället i allra största mån försökt gå över till gossedjursavel! :mad:
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

Ska för övrigt skicka in en hälsning från en annan bukare som har fralla (åtminstone till och från) att hon upplever dom som mycket aktiva utomhus!
Så du har nog inget bekymmer i en frågan, nu gäller det bara att hitta en uppfödare med alla indianer i kanoten.
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

Men va? :eek:
De gånger jag träffat westies (är väl 2-3 gånger nu) så har de ju verkat vara jättepigga och nyfikna hundar som vill vara med på allt?
Förövrigt får du gärna skicka PM och berätta lite om westien om du har lust, jag är lite smygförtjust i dem :angel:
 
Sv: har jag funderat på fel ras?

tack så jättemycke för alla vetiga svar!
vi får helt enkelt leta vidare efter någon som kan tänka sälja sin fralla till någon som vill ha den ute ibland och inte bara i soffan :eek:
skämt å sido så är de inte lätt å veta vilken ras man ska välja!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 901
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 916
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 856
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 346
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp