Bli hundägare för första gången? Ge gärna råd

En labbe är väl den perfekta nybörjarhunden, alltid glad och snäll. Funkar bra med småbarn också. Men du måste se till att hunden inte är ensam för mycket först. Har du några släktingar, vänner eller någon pensionär som kan hjälpa dig?
Hunddagis känns som ett ganska trist alternativ...
 
En labbe är väl den perfekta nybörjarhunden, alltid glad och snäll. Funkar bra med småbarn också. Men du måste se till att hunden inte är ensam för mycket först. Har du några släktingar, vänner eller någon pensionär som kan hjälpa dig?
Hunddagis känns som ett ganska trist alternativ...

Det är skillnad på hunddagis och hunddagis 😊
Det vi har tittat på tar bara emot ett fåtal hundar som bor inne i huset, inga tråkiga boxar. Jättefin natur och långa promenader.
 
Ja, jag känner att det blir så dålig grannsämja om grannarnas katter börjar stryka
Om han kommit till mig så hade jag sagt nej,låter varken genomtänkt eller välplanerat.
Tycker han låter rätt genomtänkt när han radar upp omständigheter? Men dagtiden är ju nödvändig att lösa förstås!
Jaja, man tycker olika. Jag tror absolut en trevlig sällskapshund skulle funka bara dagarna kan lösas.
 
Hej igen,

Tack så mycket för allt engagemang och alla råd!

Det kanske inte framgick av mitt första inlägg att detta fortfarande är en idé jag bearbetar. Det går inte att tala om någon riktig planering ännu…

Som vissa uttolkat så bor jag mycket riktigt i Sthlm innanför tullarna. Har rätt bra möjlighet att komma till större grönområden om jag åker några stn:er. Har även ett track record av att vilja byta jobb vart tredje till fjärde år. Då är det smidigt att bo ganska centralt i stan. Men kan absolut vara mer aktuellt bo mindre centralt inom något år och hund kan vara del av anledningen till det.

Ni är flera som diskuterar samma frågor – och kan inte svara alla enskilt – men försöker svara er samlat nu i några inlägg :)
 
Förutsatt att du har hundvakt så att hunden har sällskap och blir rastad ordentligt när du jobbar så ser jag inte direkt något hinder att skaffa hund. Hur stort du bor har ingen större betydelse heller, det är ju ute man motionerar hunden.

Men, det här med att du behöver en större storlek för att den ska orka vara ute... Alla friska hundar klarar av att vara ute i många timmar. Arbetande hundar så som tex husky kommer dock inte vara nöjda med bara det. Så jag skulle kolla på en mindre sällskapshund. Dels för att den är lättare att ta med sig, att hitta hundvakt åt och även att de är enklare runt barn då de inte riskerar att välta dom på samma vis. Se till att köpa från BRA uppfödare så hunden är sund mentalt.

Angående pälsvård så får du antingen välja mellan fällande eller att behöva borsta/klippa. Att klippa behöver inte vara komplicerat alls. Med en bra maskin så gör man det på under 1 h med typ 6-8 v mellanrum för att slippa en massa pälsvård emellan.

Havanais och löwchen skulle kunna passa. Även flertalet andra i grupp 9. Kanske dvärgschnauzer om du gillar det utseendet bättre? Jag upplever dv schnauzern lite skälligare än de andra två dock.

Finns ju såklart större hundar som kan passa med. Men visst blir det krångligare att ta med sig och hitta hundvakt åt. Så det handlar väl snarare om hur lätt man vill göra det för sig. Små hundar är ju oftare välkomna när man åker bort också. Kanske tom till jobbet?

Storleksfrågan
Tack för förtydligande gällande storlek och förmågor hos hundarna! Visste inte engelsk bulldog och mops har begränsningar så som ni är flera som beskrivit. En annan fördom jag haft är att mindre hundar är mer aggressiva och det verkar ju inte heller stämma :)

Tips på raser m m
Dvärgschnauzer ser väldigt fin ut, gillar särskilt ”peppar och salt”-stilen. Sett sådana ibland när jag varit ute och gått (börjat lägga märke mer till hundar hehe).

Tacksam för övriga råd också om whippet m fl.
 
Jag tycker det är bra med att du är ärlig och noggrann med vad du kan erbjuda, men som det är nu så behöver du göra förändringar i ditt liv för att kunna ha hund.
En hund mår inte bra av att vara ensam hela dagar, även om den rastas mitt på dagen. Då är det bättre att se till så att du kan ha den på dagis under dagarna/ dagmatte.

Vad tycker du om att göra på fritiden idag efter jobbet?

En mindre till medelstor hund är lättare att hitta hundvakt till, äter mindre och är allmänt billigare i drift.

Vardag, hundvakt, etc
Hundvakt via privata kontakter är nog lika lätt (svårt!) oavsett storlek på hund så länge jag inte skulle välja något verkligt extremt. De flesta jag umgås med skulle nog tycka större hund var helt OK.

Hunddagis skulle vara en given del av lösningen, som ni är inne på. Det finns ett hunddagis på några hundra meters avstånd. I och med detta är på idéstadiet så har jag inte sett så mycket närmare på detta. Men det verkar förstås stämma som ni säger att det är lättare med dagisplats för en liten eller medelstor hund.

Tyvärr funkar det inte på jobbet med hund. Frågan har varit uppe senaste året. Och jobb har jag en tendens att byta ibland :)

Är hemma rätt mycket på fritiden. Försöker köra någon fysisk aktivitet varje dag, oftast gym, jag inte har något större inbokat. En del av detta skulle gott kunna vara med hund. Var ute och promenerade 2-3 h någon lördag t ex, och tänkte just på att det kanske passat en hund.

Obefintligt intresse för resor utöver enstaka dagar för jobb eller hälsa på släkt och vänner i Sverige.

Gått igenom senaste månaderna och är enstaka tillfällen bara som jag nog skulle känt mig lite ”instängd” om jag inte hittat hundvakt. Men tror enstaka kvällars hundvakt skulle gått att ordna i nästan alla fall. Typ för att träffa folk, resa bort över 1-2 dagar till vänner, gå på fotboll, m m.

Apropå tider jag angivit så är det uppskattningar. Om nu hunden behöver ytterligare 10 min varje kväll t ex så går ju det att lösa. Vet inte så mycket om scheman, därför jag frågar.

Så egentligen har jag rätt mycket tid och skulle absolut kunna anpassa mig en del efter hund också och ”växa in i rollen”.

Sen vet jag inte så mycket vad man gör med hundar mer än är ute och går typ, men skulle nog kunna tycka en del andra aktiviteter var intressanta med och "växa in" även i detta. Kan inte se mig själv vara på agility-bana eller utställningar. Men absolut kasta bollar eller vara ute i skog och mark.
 
Säger som andra:
Du måste lösa ensamhetstiden innan du skaffar hund. Och ha i åtanke att många hundar som omplaceras gör det pga problem med tex att vara ensam eller att de är för krävande så att de inte klarat av att uppfostra hundarna ordentligt. Det är såklart så att det omplaceras enkla, bra nybörjarhundar också, men de är inte vanliga och ofta svåra att få tag i utan kontakter inom hundvärlden. På så sätt kan det vara lättare med en valp jämfört med en som redan har en rad befästa problematiska beteenden eller dålig mentalitet.

Du behöver också då ha i åtanke att du inte kommer kunna lämna en ny hund hemma direkt. Är det en valp krävs flertalet månader hemma, är det en äldre hund krävs ändå lite tid för den att bo in sig.

Engelsk bulldog är en av de osundaste raser som finns, och de flesta mopsar är också väldigt osunda med framförallt problem med luftvägar/andning. Att de inte orkar ordentliga promenader är alltså (tyvärr) varken konstigt eller ovanligt. Men en mindre, sundare byggd hund, orkar med lätthet röra sig normalt och normalt är just det du beskriver. Du beskriver ingenstans något som tyder på att du behöver en aktiv hund, utan en lagom sällskapshund är nog en bra idé.

Tänk också på att många hunddagis har krav på att hunden ska vara en specifik storlek (ofta liten!) och de kan även ha krav antingen på att hanhundar ska vara kastrerade eller att löptikar inte får vara på dagis. Det blir enklare med en liten hund, och billigare (så länge du väljer en sund och frisk hund).

Själv har jag saluki. En stor ras, men inte speciellt krävande. För oss ser en vanlig dag ut ungefär såhär:
Direkt på morgonen går vi ca 10 minuter rastningsrunda, likadant vid lunchtid.
Efter jobbet går jag en långpromenad på minst 1 1/2 timme, gärna 2 timmar.
Innan jag lägger mig på kvällen så får de en pytterastning, ofta bara komma ut och kissa och gå in igen.

Ibland händer det att vi skippar långpromenaden, men då kompenserar jag det genom att låta varje rastningsrunda bli minst 15-20min, och det händer bara i undantagsfall (tex om jag är verkligt slutkörd efter jobbet).

Lite då och då lägger jag in några minuters trickträning, lydnadsträning (alltså lydnadsmoment/"konster", inte vardagslydnad). Det blir några gånger i veckan, men kanske bara 5-10 minuter åt gången eftersom mina inte är så mentalt uthålliga. Jag har medvetet valt en ras med större behov av fysisk motion än mental träning just för att det passar min livsstil bäst.

Hade jag inte haft möjlighet att vara ute med hundarna så mycket som jag är, då hade jag mest troligt inte haft hund. Att hunden ska ligga inomhus i en liten lägenhet 18 timmar per dygn (eller mer) är inte speciellt roligt för dem. Vi människor kan alltid titta på tv, lösa korsord, läsa böcker, spela spel, prata med någon eller så. Hundarna? De kan ofta bara ligga ner och vänta på att något ska hända.
Tack, tydlig bra info om hur vardag kan se ut! 👍
 
Jag som själv håller på och köpa hund skulle inte göra det om du behöver vara borta 10 h sammanhängande regelbundet utan att ha en stabil hundvakt i närområdet som är tillgänglig dagtid. Jag kan ge våra förutsättningar som gjorde att vi tycker det var rätt läge att köpa hund. Vi är två personer som jobbar hemifrån ett par dagar i veckan, kan göra det 100 % under valptiden efter vi tömt semestern (vi kan totalt vara hemma på insparad semester, övertid etc 8 v om vi går omlott) och kan ha med hunden till kontoret. Vi har även två personer i närområdet som kan ställa upp som hundvakt dagtid om det behövs. Samt flera som kan ställa upp kvällar/helger om det behövs. Vi har även sådana fritidssysselsättningar där vi kan ha med hund, så som hästar/ridning och vandring.

Vi har liknande tidsmässiga garantier för hunden gällande aktivering , men viss flexibilitet. Det gjorde att vi landade på grupp 9 som tänkbara hundar. Buke har nu övertygat mig om att kolla in vissa raser i grupp 3 😉man ska alltid börja med vilka egenskaper man söker hos hunden/vilka egenskaper en hund som passar med ens liv när man väljer hund. Inte vilken estetik mam dras till, det är i sista skedet när du har 3-4 raser som uppfyller de viktigare kriterierna.
Tack för bra info om detta!

Fortsatta frågor – valp
Börjar landa i att detta spricker för mig under det kommande året p g a just tidsbrist. Kanske kan maxa med 6 v sammanhängande semester och sen köra några veckor med mer hemmajobb. Men blir nog för lite i detta skede och för mycket jobb fixa själv. Och kan behöva lite lättare semester också, i alla fall 1-2 veckor :)

Fortsatta frågor – få erfarenhet
Har ju ingen riktig hundbakgrund. Hur skulle ni gjort för att få mer erfarenhet?

Var t ex iväg till bekanta igår kväll. Passade på att fråga om deras hundar, hjälpa till att rasta, m m.

Känner andra med hund som ska flytta. Kan man t ex vara hundvakt en helg där hunden bor hos mig? Eller blir den förvirrad/deprimerad? Även de jag träffade igår skämtade om att avlastning vore fint. Skulle kunna vara en insats och vore bra att testa känslan. Vore säkert en lugn och bra helg med! 👍
 
Tack för bra info om detta!

Fortsatta frågor – valp
Börjar landa i att detta spricker för mig under det kommande året p g a just tidsbrist. Kanske kan maxa med 6 v sammanhängande semester och sen köra några veckor med mer hemmajobb. Men blir nog för lite i detta skede och för mycket jobb fixa själv. Och kan behöva lite lättare semester också, i alla fall 1-2 veckor :)

Fortsatta frågor – få erfarenhet
Har ju ingen riktig hundbakgrund. Hur skulle ni gjort för att få mer erfarenhet?

Var t ex iväg till bekanta igår kväll. Passade på att fråga om deras hundar, hjälpa till att rasta, m m.

Känner andra med hund som ska flytta. Kan man t ex vara hundvakt en helg där hunden bor hos mig? Eller blir den förvirrad/deprimerad? Även de jag träffade igår skämtade om att avlastning vore fint. Skulle kunna vara en insats och vore bra att testa känslan. Vore säkert en lugn och bra helg med! 👍
Är väl toppen om du kan vara hundvakt då och då till att börja med 😊! Det är ju win-win för både dig och dina vänner 😊.
 
Börja med att vara hundvakt låter som en jättebra start.

Det finns hur många hundar som helst som söker nytt hem, alla corona-hundar som folk plötsligt inte har tid med.
Så titta på vuxen omplacering är en bra idé. Så vet du vad du får även om du bör sålla en del och inte ta första bästa.
En som är ensamhetstränad, fungerar med andra hundar, har lagom aktivitetsnivå osv.
 
Tack för bra info om detta!

Fortsatta frågor – valp
Börjar landa i att detta spricker för mig under det kommande året p g a just tidsbrist. Kanske kan maxa med 6 v sammanhängande semester och sen köra några veckor med mer hemmajobb. Men blir nog för lite i detta skede och för mycket jobb fixa själv. Och kan behöva lite lättare semester också, i alla fall 1-2 veckor :)

Fortsatta frågor – få erfarenhet
Har ju ingen riktig hundbakgrund. Hur skulle ni gjort för att få mer erfarenhet?

Var t ex iväg till bekanta igår kväll. Passade på att fråga om deras hundar, hjälpa till att rasta, m m.

Känner andra med hund som ska flytta. Kan man t ex vara hundvakt en helg där hunden bor hos mig? Eller blir den förvirrad/deprimerad? Även de jag träffade igår skämtade om att avlastning vore fint. Skulle kunna vara en insats och vore bra att testa känslan. Vore säkert en lugn och bra helg med! 👍
Just valptiden är jätteknepig om man inte är två eller har en speciell livsstil. Det du får hem är en bebis och toddler i ett. Den första tiden så behöver man tom gå upp mitt i natten för att ta ut valpen för att kissa. Som inte kan lämnas ensam över huvud taget de första månaderna. Dessutom är rumsrenheten sisådär, vilket försvårar att ta med sig valpen. På den tiden följer tonåren då hunden är en tonåring som utmanar och testar gränser 😅 exakt hur länge de här tuffare perioderna varar beror både på individ och ras. Men, något som hänger ihop med det här är att många hunddagis inte tar emot hundar under 1-2 år. I Stockholm är dessutom väntetiderna till hunddagis flera år.


Hundvakt låter som en jättebra idé att böra med. Och leta efter en vuxen omplacering. Vi har själva tittat lite på det just för att slippa valptiden. Men de som varit aktuella har haft rätt mycket problem med separationsångest och rädslor, vilket inte känts optimalt. Det gäller att vara
noggrann, både vid valpköp och omplacering.
 
Dvärgschnauzer kan vara ganska skällig tror jag (nu får jag säkert en massa schnauzer älskare på mig), kanske inte optimalt om man bor i lägenhet.
Att börja som hundvakt låter som en jättebra idé, tycker jag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 265
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 772
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 304
Senast: Sel
·
Övr. Hund Har i nuläget större raser, men de är alla i, eller närmar sig, pensionsåldern och jag är så sugen på en mindre ras. En mer...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 851
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp