Har jag gjort fel angående tölten?

O

OlleAtlas

Jag kan ha gjort ett misstag! Eller troligen har jag gjort det. Eller kanske inte. :confused: :confused:

Så här är det. Jag har en femgångande valack (äkta femgångare, apropå annan tråd, jag har sett honom i flygande P på film). Han har alltid haft lätt för att spänna sig och hamna i passtakt. De senaste två åren har vi i stort sett ridit enligt akademiska principer och koncentrerat oss mycket på att bygga upp muskler och styrka. Samt min egen sits och mina hjälper.

Jag tycker att vi är på god väg, min häst har blivit ganska så följsam, han har blvit rejält mycket starkare osv.

När vi startade hade han nästan en obefintlig trav. De gånger vi fick trav var det med hjälper á la Island, dvs lätta i sitsen och släppa tyglarna. Resultat blev ner på framdelen och i bästa fall trav med mycket markbundet släpande. Satte jag mig ner eller nuddade tyglarna kom tölten eller snarare grisepassen som ett brev på posten.

Så vi har tränat traven (hur jag nog beskrivit i en tidigare tråd). Nu tycker jag att vi har en riktigt fin trav, jag kan samla ganska mycket och han håller alltid traven.

Under tiden har vi helt glömt bort tölten. Tänkt att den tar vi tag i senare, när min häst blir starkare och har mer koll på sin kropp. Men nu när jag så sakteligt börjar träna tölt igen så är det här jag funderar på om jag gjort ett misstag. För min pålle har blivit så travsäker att han snabbt faller in i en tjusig trav när jag vill "växla upp gångart".

Jag försöker träna genom att skritta och så öka på tempot samt försöka hålla kvar tölttakt och sväng i mitt säte. Det lyckas ibland, men det är alltid mycket nära till traven, trots att min häst egentligen är passtaktig.

Vad tror ni, har jag gått fel väg? Kommer jag hitta tillbaka till tölten? Hur ska jag gå till väga? Hur sjutton ska jag berätta för min häst att nu är det trav och nu är det tölt, om jag nu inte vill trava på "islandsvis"?

Hjälp!!

OlleAtlas
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

Jag har nog skrivit detta förut, men skriver det igen. Det man vill bli bra på, det övar man och tränar på. I ditt fall förstår jag tankegången, men även om man inriktar sig på i detta fall trav får man inte glömma övriga gångarter mellan varven.

Det din häst behärskar nu, är en trav med balans och bärighet. Detta har han inte fått prova i tölt, vilket medför att balansen förändras eftersom gångarten skiljer sig från trav. Diagonal mot lateral, nu vet jag att många tränare hävdar att tölten stärker traven. I vårat fall har det defentivt varit så, traven har blivit mycket bättre genom töltträning. orsaken är att i tölt, ffa en bra tölt krävs av hästen att ryggen är mjuk och eftergiven. (notera inte tillbakadragen, sänkt) Denna ryggsving kan hästen sen ganska enkelt överföra vid en övergång till trav från tölt, har jag haft problem i övergången beror det på att hästen inte varit eftergiven i ryggen vilket i sin tur är helt och hållet mitt eget fel.:angel:

Det kan också vara så att din häst faktiskt inte är tillräckligt samlad för tölten, och därför faller igenom till trav.
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

Boj skrev:
Jag har nog skrivit detta förut, men skriver det igen. Det man vill bli bra på, det övar man och tränar på. I ditt fall förstår jag tankegången, men även om man inriktar sig på i detta fall trav får man inte glömma övriga gångarter mellan varven.

Det din häst behärskar nu, är en trav med balans och bärighet. Detta har han inte fått prova i tölt, vilket medför att balansen förändras eftersom gångarten skiljer sig från trav. Diagonal mot lateral, nu vet jag att många tränare hävdar att tölten stärker traven. I vårat fall har det defentivt varit så, traven har blivit mycket bättre genom töltträning. orsaken är att i tölt, ffa en bra tölt krävs av hästen att ryggen är mjuk och eftergiven. (notera inte tillbakadragen, sänkt) Denna ryggsving kan hästen sen ganska enkelt överföra vid en övergång till trav från tölt, har jag haft problem i övergången beror det på att hästen inte varit eftergiven i ryggen vilket i sin tur är helt och hållet mitt eget fel.:angel:

Det kan också vara så att din häst faktiskt inte är tillräckligt samlad för tölten, och därför faller igenom till trav.

Egentligen tror jag att det största problemet finns i mig, jag är nog inte tillräckligt bra på att förklara för min häst hur jag menar. Skulle han förstå att jag menar tölt så skulle det troligen bli tölt.

Det där med ryggsvinget funderar jag på, dvs takten i svinget. När vi travar kommer ju svinget med i den diagonala tvåtakten, ryggen svingar något åt sidan men också lite uppåt/nedåt (eller?).

I tölten svingar den mer av fyrtakten, lite mer åt sidan?

Alltså, jag säger verkligen inga sanningar nu, vill bara ha er hjälp att fundera och reflektera.

Jag tror att jag kan samla honom tillräckligt för tölten, ett problem kan vara att jag tänker "hjälp, tölt!". Och pålle svarar "hjälp, hon blir stel som en pinne, vad vill hon?". I traven kan jag ha honom lösgjort samlad, med ständig framåtsökning mot bettet, i töltförsöken tappar vi det totally.

Läste i senaste numret av Islandshesten om att man arbetar in en "travreflex" om man bara tränar traven. Det kan ju vara det jag råkat göra, och nu måste vi hitta tillbaka till "töltreflexen".

OA
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

Jag tror också att du kan samla för tölten, men någonstans på vägen håller inte samlingen helt och hästen faller igenom till trav. Jag tror att du måste börja med tölten på sedevanligt sätt, korta sträckor med bibehållen takt även i nedtagningen. Att sen succesivt öka sträckan och svårighetsgraden, för att öva in er bägge två.:D
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

OlleAtlas skrev:
Vad tror ni, har jag gått fel väg? Kommer jag hitta tillbaka till tölten? Hur ska jag gå till väga? Hur sjutton ska jag berätta för min häst att nu är det trav och nu är det tölt, om jag nu inte vill trava på "islandsvis"?

Hjälp!!

OlleAtlas
Jag tror inte du gjort något misstag. Klart att du hittar tillbaka till tölten.
Var alltid konsekvent - aldrig försöka växla mellan trav och tölt. Gör som du börjat, rulla in i tölten från skritt och bara korta, korta sträckor till en början, så att han inte hinner falla över mot trav. Fundera på vilket underlag som passar bäst till detta - dvs där han lättast går över till tölt. Lätt uppförsbacke/nerförsbacke eller helt plant, mjukt eller hårt underlag? Kanske det är lättare ute på skogsrunda än inne på bana? Var har du tränat traven mest - finns det någon "favoritplats" för travträning;) så undvik att träna tölt där.
Hur är hästen verkad? Normalverkad? Oskodd? (Har för mig att jag sett det i någon tidigare tråd) Skodd bara fram?

Kanske markarbete skulle kunna vara något? Att jobba fram lite tölt den vägen?
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

Ja, jag fick ett tips på markarbete med tölt. Stå vid sadelläget, håller tygeln mot bogen på hästen, som i akademiskt markarbete, evt gör man en knut på tygeln för att hålla i. Spöet i yttre handen pekar uppåt, rakt upp redo att driva på korset eller bromsa frampå bogen.

På det viset kan man göra öppna, sluta osv samla hästen och på detta vis så töltar hästen på marken med ryttaren bredvid. Man måste ju hänga med i tempot oxå, springa alltså.
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

freyja skrev:
Jag tror inte du gjort något misstag. Klart att du hittar tillbaka till tölten.
Var alltid konsekvent - aldrig försöka växla mellan trav och tölt. Gör som du börjat, rulla in i tölten från skritt och bara korta, korta sträckor till en början, så att han inte hinner falla över mot trav. Fundera på vilket underlag som passar bäst till detta - dvs där han lättast går över till tölt. Lätt uppförsbacke/nerförsbacke eller helt plant, mjukt eller hårt underlag? Kanske det är lättare ute på skogsrunda än inne på bana? Var har du tränat traven mest - finns det någon "favoritplats" för travträning;) så undvik att träna tölt där.
Hur är hästen verkad? Normalverkad? Oskodd? (Har för mig att jag sett det i någon tidigare tråd) Skodd bara fram?

Kanske markarbete skulle kunna vara något? Att jobba fram lite tölt den vägen?

Min häst har absolut lättast att tölta i svagt uppförslut. I nedförsbacke blir det passtakt. Vi har tränat trav både i paddock och ute, aldrig långa stunder då han inte orkat så mycket. Faktiskt bara två-tre steg i början, nu kan vi trava några varv och så smått i skolor. Vi kan också trav vid handen, och då behöver jag inte springa utan kan gå raskt bredvid. Hur ska jag göra för att få tölt i stället, tro?

Han är barfota just nu, men vi kan ju sätta våra EasyBoots fram, de väger ju en del.

Jag ska fortsätta att idogt träna några steg "ökad skritt", och hoppas att vi kan förlänga. Ibland kommer några helt ok steg tölt, men kanske bara ett eller två.

Kanske ska jag hoppa av då och berömma. SÅ fick vi traven.

OA
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

Balderum skrev:
Ja, jag fick ett tips på markarbete med tölt. Stå vid sadelläget, håller tygeln mot bogen på hästen, som i akademiskt markarbete, evt gör man en knut på tygeln för att hålla i. Spöet i yttre handen pekar uppåt, rakt upp redo att driva på korset eller bromsa frampå bogen.

På det viset kan man göra öppna, sluta osv samla hästen och på detta vis så töltar hästen på marken med ryttaren bredvid. Man måste ju hänga med i tempot oxå, springa alltså.

Men hur berättar du att det ska vara tölt?

OA
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

Boj skrev:
Jag tror också att du kan samla för tölten, men någonstans på vägen håller inte samlingen helt och hästen faller igenom till trav. Jag tror att du måste börja med tölten på sedevanligt sätt, korta sträckor med bibehållen takt även i nedtagningen. Att sen succesivt öka sträckan och svårighetsgraden, för att öva in er bägge två.:D

Det är nog så jag jobbar. Förr eller senare kommer vi väl få snits igen.

OA
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

Det här är resultatet av ensidig gångartsträning. Från första stund jag rider in hästarna lär jag dem att använda alla 4 gångarter och använder dem lika mycket. Jag växlar gärna mellan trav och tölt, just för att hästen skall lära sig att skilja på tölt och trav och skilja på mina signaler. Kort sagt, jag tränar dem allsidigt i alla 4 gångarterna och präglar tidigt in vad jag menar. Annars blir det lätt att hästen fastnar i en gångart. Den har fått beröm när den travat men inte när den töltat så den har lärt sig att matte vill ha trav men inte tölt. Men nu kommer du med motsatta kravet! Så ja, det här är en kommunikationssak men också som Boj skriver en frågan om att tölten är otränad och hästen är osäker i balans och takt i den gångarten!

Du måste tänka tölt i hela din kropp och signalera tölt. Start från stillastående och framåt i tölt med energi, nästan stressa hästen lite bak så bakdelen åker under och han reser sig fram och "drar iväg" i tölt och så stoppar du i samma hållning från tölt till skritt, innan hästen tappar hållningen och inte orkar. Bara korta sträckor, kanske bara några steg till en början. Glöm inte berömma! Två steg tölt skall utlösa ett BRAAAA! RÄTT SÅÅÅÅ! eller liknande. Din häst behöver helt enkelt snabb respons på att han gör det du vill han skall göra.

Innan du startar upp tölten så ställ hästen i en position som gynnar tölt, dvs han skall stå så han lägger tyngden över bak, huvudet skall vara rest och ca 45 grader och inte i lodplanet. Obs att han skall vara det utan att du har något i handen, dvs du gör upplyftande tygeltag till startpositionen men ger efter så snart han står i den. Ett långt spö att peta till med bak ger mer undertramp, energi och resning och underlättar tölten.

Eftersom det är en 5-gångare måste du dock se upp lite så han inte blir passaktig. Du måste sitta i position för tölt och var avslappnad eftersom tölten kräver lösgjordhet för att inte bli passaktig. Driv med lösgjort säte och spö, undvik att använda skänkeln för det gör dig bara mer spänd och mindre följsam. Att peta till med skänkeln är ok, men sitt inte och kläm! Då blir du styv och hästen följer efter. Följ med i "cykla baklänges med skinkorna"-rörelsen, precis som i skritten, men rörelsen är kortare och snabbare. Du kan vara aktiv i rörelsen och driva med sätet men var det på ett avslappnat, mjukt och följsamt sätt.

Du kan också träna tölten från skritt genom att med sätet fånga upp hästens rörelse, korta den och göra den snabbare och snabbare tills du får tölt. Omdelbart beröm. Glöm ej töltpositionen i hästens hållning, lätt hand, lös tygel men inte lång och bibehåll tölten med små, korta förhållningar vid behov så fort du känner han vill gå upp i trav eller passa.

Du kan också träna tölt vid hand. Tänk då på att hästar gärna lyssnar till takt och din hållning. Du måste alltså ha hållning för tölt själv, sträcka på dig, bli högrest, samlad och tölta! Hur? Jo rulla i steget så det låter som 2 steg, dvs på två steg får du då 4-takt! Kroppssignalerna är väldigt viktiga. Min Saga kan jag ut och gå och springa med och genom min kroppshållning och mitt sätt att röra mig få henne att växla mellan tölt och trav, korta och länga steget i tölt, samla sig och resa sig i tölt. Detta enbart i grimma och grimskaft som är knäppt så det ligger över nosen och med små förhållningar vid behov annars på helt slakt grimskaft. Hästen är inte ens inriden, pga av min otur och mina skador, och är 7 år. Nu har hon lätt för sig men jag har provat det här på flera hästar. Har hjälpt till att få hästar att tölta när ryttaren inte lyckats genom att tölta i form och takt bredvid själv. Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

sambaengi skrev:
Du kan också träna tölten från skritt genom att med sätet fånga upp hästens rörelse, korta den och göra den snabbare och snabbare tills du får tölt. Omdelbart beröm. Glöm ej töltpositionen i hästens hållning, lätt hand, lös tygel men inte lång och bibehåll tölten med små, korta förhållningar vid behov så fort du känner han vill gå upp i trav eller passa.

Du kan också träna tölt vid hand. Tänk då på att hästar gärna lyssnar till takt och din hållning. Du måste alltså ha hållning för tölt själv, sträcka på dig, bli högrest, samlad och tölta! Hur? Jo rulla i steget så det låter som 2 steg, dvs på två steg får du då 4-takt! Kroppssignalerna är väldigt viktiga. Min Saga kan jag ut och gå och springa med och genom min kroppshållning och mitt sätt att röra mig få henne att växla mellan tölt och trav, korta och länga steget i tölt, samla sig och resa sig i tölt. Detta enbart i grimma och grimskaft som är knäppt så det ligger över nosen och med små förhållningar vid behov annars på helt slakt grimskaft. Hästen är inte ens inriden, pga av min otur och mina skador, och är 7 år. Nu har hon lätt för sig men jag har provat det här på flera hästar. Har hjälpt till att få hästar att tölta när ryttaren inte lyckats genom att tölta i form och takt bredvid själv. Lycka till!

Tack tack för alla tips! Från skritt som du skriver tränar jag nu, och det börjar funka så smått. Ska försöka få in tölttakten i kroppen så, sen börja från stillastående. Från marken känns jättesvårt, men jag kan testa. Jag sträcker ju på mig för att samla traven också, det är nog ett av problemen. Att vi kan trava på mer "storhästvis" (ja, det är ju inget problem, det tycker jag är toppen), men mer samlande kroppshållning betyder just samling. Både uppsuttet och från marken. Det tycker jag på sätt och vis är bra, för jag är inte överdrvet förtjust i vanlig islandstrav. Men vem sjutton vet, jag kanske ändrar mig där :D.

OA
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

Fast här kommer hästens huvuds vunkel till lodplanet in. Att trava på "storhästvis" innebär att nosen är i lodplanet men så kan du inte tölta om du inte vill ha en mycket framtung häst du bär upp. Här kommer hållningen i 45 graders riktningen in och ju snabbare tölt ju mer upåt kommer nosen men hästen skall aldrig sänka ryggen jobba med underhals och noen pekande i skyn. Snabbare tölt innebär at hästen länger sig och sträcker fram halsen och därmed minskar vinkeln från vertikalplanet. Men samlad tölt innebär en annan och stoltare mer högrest hållning.
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

sambaengi skrev:
Fast här kommer hästens huvuds vunkel till lodplanet in. Att trava på "storhästvis" innebär att nosen är i lodplanet men så kan du inte tölta om du inte vill ha en mycket framtung häst du bär upp. Här kommer hållningen i 45 graders riktningen in och ju snabbare tölt ju mer upåt kommer nosen men hästen skall aldrig sänka ryggen jobba med underhals och noen pekande i skyn. Snabbare tölt innebär at hästen länger sig och sträcker fram halsen och därmed minskar vinkeln från vertikalplanet. Men samlad tölt innebär en annan och stoltare mer högrest hållning.

Aha, så du menar om jag vill tölta försöker jag "placera" huvudet lite annorlunda? Hmm, vet inte om jag förstår :confused:. Jag gör egentligen ingenting med huvudet, utom möjligen lösgör. Samlingen kommer ju ifrån att han har börjat orka bära sig bak, att han klarar att trava lite långsammare, vila på steget och låta energin gå uppåt, eller hur jag nu ska säga.

Att jag inte kan tölta med nosen i lodplan förstår jag. Tycker inte att det är så tjusigt när man drar ner huvudet i någon sorts falsk form i tölten, utan gillar personligen en friare form.

Ursäkta att jag är så förvirrad och ställer många dumma frågor, men jag funderar mycket kring detta just nu, läser här och i böcker samt artiklar och försöker komma på någon form av sanning (om det nu går).

OA
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

Jag menar att hela hästen inkl hållningen på huvudet måste stämma med hållningen i kort tölt. Hållningen och bärigheten kommer bakifrån och hästen skall ridas bakifrån men med hjälp av halvhalt och eventuellt lätt lyftande tygeltag hjälper du hästen att hitta hur den skall bära sig. Obs att jag då menar att du INTE skall ha något i handen! Hästen skall bära sig själv, du skall bara visa vägen!

Helt klart brukar jag inte kröka halsen ens i traven till lodplanet. Dessutom måste det få ta tid för en häst att länga sina halsmuskler. Svårt att förklara det här men jag utgår från den position som är naturlig för en häst i bärig tölt och underlättar för hästen att jobba med rätt och använda bakdelen.
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

Tror att jag förstår hur du menar. Och håller med dig gör jag också. Måste bara lära mig själv hur jag ska göra.

OA
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

Man kan ju ta saker och ting i den Akademiska ordningen också.
Och gå via piaffen.
En häst med töltanlag tar gärna tölten i stället för piaffen, och så kan man gå den vägen.
Detta kräver en enorm samling samt att man ser tölten som en rörelse och inte en gångart.
Flott blir det i vilket fall som helst den vägen.
Men tid tar det.
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

Inte_Ung skrev:
Man kan ju ta saker och ting i den Akademiska ordningen också.
Och gå via piaffen.
En häst med töltanlag tar gärna tölten i stället för piaffen, och så kan man gå den vägen.
Detta kräver en enorm samling samt att man ser tölten som en rörelse och inte en gångart.
Flott blir det i vilket fall som helst den vägen.
Men tid tar det.

Tid har jag :). Fast jag är jäkligt töltsugen:angel:.
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

Visst, du kommer att få tölta c:a 10m i taget den akademiska vägen.
Kul eller hur?
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

Hur lång tid tar det att tölta 10 m?
Jag menar om det ska vara istället för piaff så är det ju nästan ingen framåtrörelse.
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

OlleAtlas skrev:
Aha, så du menar om jag vill tölta försöker jag "placera" huvudet lite annorlunda? Hmm, vet inte om jag förstår :confused:. Jag gör egentligen ingenting med huvudet, utom möjligen lösgör. Samlingen kommer ju ifrån att han har börjat orka bära sig bak, att han klarar att trava lite långsammare, vila på steget och låta energin gå uppåt, eller hur jag nu ska säga.

Att jag inte kan tölta med nosen i lodplan förstår jag. Tycker inte att det är så tjusigt när man drar ner huvudet i någon sorts falsk form i tölten, utan gillar personligen en friare form.

Ursäkta att jag är så förvirrad och ställer många dumma frågor, men jag funderar mycket kring detta just nu, läser här och i böcker samt artiklar och försöker komma på någon form av sanning (om det nu går).

OA


Tjenaaa! Hoppas jag kan bidra...

Jag har förstås inte alls kommit så långt som du. Förra hösten när jag&min häst var som bäst igång, men vi ännu inte fattat så mycket akademiskt (när gör man det, då :crazy: ), men iallafall knappt tränat akademiskt alls, så red jag henne på ridbanan på träns och med nosen i lod med endast tygelns vikt i händerna (mycket trevlig erfarenhet). Vi tog tölten som en ökning ur skritten i bibehållen form. Ibland kunde hon börja gå in i grisepass, men då räckte det med att göra en lätt halvhalt med innertygeln för att fördröjja den sidans bog, alt. även ställa henne lite inåt i samma syfte, så rullade hon tillbaka in i fyrtakt. Vi kunde inte öka tölten till friskt tempo och det berodde förstås delvis på att hon inte var nog tränad. Men det var även en intressant debatt på buke just då om huvudhållningen i tölten, ja även stod det lite i SIF:s medlemsblad. Jag följde debatten noga och drog slutsatsen att hästen kan gå i bibehållen form i kortare tempo tölt, men när man ökar upp emot galopptempo så behöver den kunna resa huvudet som den tycker själv. Jag hann aldrig komma så långt med min häst, men min plan var att med tiden öka tempot allteftersom hon klarar av att hålla takten ren och helt enkelt låta henne välja själv hur hon skulle bära sitt huvud i högre tempo. Jag tog alltså tölten ur skritten korta sträckor så mycket min pålla klarade det, poängen är att då har hästen redan takten.

Det var en hel del debatter då om huruvida man kan kombinera gångartsträning med akademisk ridning. Bläddra i vad du har så får du se!

Har också hört att det är viktigt att man tränar alla gångarter lite då och då. Har hunnit tappa både tölten resp traven i min nit! Nu mera skiter jag i det akademiska en stund och töltar iallafall ett litet tag nästan varje gång vi rider, bara så det ska finnas där. Ett annat tips kan vara att du lägger töltträningen före travträningen så han inte har hunnit komma in i travtänkandet. Har man en häst som bara vill tölta är det svårare att få den att göra annat när den väl kommit in i tölten och vice versa. Kanske skulle du skippa traven helt några veckor, eller vad som är lagom för er, så han hinner känna sej säker på tölten, och plocka upp traven igen innan han hunnit glömma den för mycket, s a s.

Tycker du har fått bra tips av de andra. Kanske kan ett kompletterande tips vara att du väljer en bestämd plats där han alltid ska tölta. Hästar lär sej det snabbt, "jaha nu är vi här och här brukar vi göra detta" tänker de. Testa får du se! Beskrivs i "Dansar med hästar". Bara för att hjälpa hästen att kunna lita på vad du menar i ett tidigare skede av träningen än annars. Rådet är bara menat som ett komplement till övriga.

En liten princip, ej personligt riktat:
Dessutom är det så att man har häst därför att det finns vissa saker man njuter av. Passa på och njut av det ni tycker är roligt medan ni har chansen till det och lägg skolan lite åt sidan en stund ibland! Själen ska ha sitt...
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
4 927
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Hej! Ny på islandsforumet här ;) Jag kommer köpa mig en islandshäst efter ett långt uppehåll från islandshästvärlden. Jag har sett ut en...
Svar
18
· Visningar
4 577
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 163
Senast: Silkisif
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 446
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp