Har jag gjort fel angående tölten?

Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

Inte_Ung skrev:
Visst, du kommer att få tölta c:a 10m i taget den akademiska vägen.
Kul eller hur?

10 meter är ok, då lär det ju vara en så oerhört snajsig tölt så att 10 meter kanske räcker för känslan :D. Så kul? JA!!

Annars kan jag kanske lägga ihop 10 meter halvsnajsig tölt med 10 meter till och få 20 meter halvsnajsig tölt. Halva-steg-tölt, typ. Helt ok, det med. Sen kanske det kan utvecklas till en skogsstigstölt som heter duga.

OA
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

em76 skrev:
Hur lång tid tar det att tölta 10 m?
Jag menar om det ska vara istället för piaff så är det ju nästan ingen framåtrörelse.

:angel: :angel: :angel:

Du har rätt, jag kanske får tölta lika länge, tidsmässigt räknat.

Hade ett samtal med min instruktör om tölt kontra piaff och hon såg att hästarna klarar båda. En häst som kan piaff kan även tölt, de lär sig skilja på rörelserna (gångarterna?). Det är i samspelet ryttare-häst problemen uppstår. Och jag funderar ju på om jag inte skulle väntat med tölten ett tag, eftersom min häst nu förväntar sig att vi ska trava. Ska nämna att jag tror att han faktiskt är stolt över sin trav, han gillar den och blir alltid glad av den. Om en häst kan känna sig stilig så gör han det.
Nu ska vi påbörja resan mot den stolta tölten, jag är mest tveksam om vi väntat för länge.

OA
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

Tack Knasan, många bra reflektioner. Ungefär så som du beskrivit har vi börjat träna så smått. Ibland kommer något steg fin tölt, troligen kanske jag ska hoppa av då och berömma massor. Det var ju så vi fick fatt i vår trav.

Skippa det akademiska helt tror jag aldrig att jag kan göra, men jag tänker mig att vidareutveckla ur grundkunskapen jag fått. Jag har ju en islandshäst, och sanningen kanske ser lite annorlunda ut där. I varje fall vår sanning, det är nog den jag måste hitta. Min hästs och min sanning.


Rider för själen gör jag nästan alltid, det är väl för den man har häst överhuvudtaget?

OA
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

OlleAtlas skrev:
Skippa det akademiska helt tror jag aldrig att jag kan göra, men jag tänker mig att vidareutveckla ur grundkunskapen jag fått. Jag har ju en islandshäst, och sanningen kanske ser lite annorlunda ut där. I varje fall vår sanning, det är nog den jag måste hitta. Min hästs och min sanning.


Rider för själen gör jag nästan alltid, det är väl för den man har häst överhuvudtaget?

OA

:bow: Just det - hitta sin egen sanning!!! Ville bara höra det! Super att du har med glädjen i själen hela tiden, det är ju en lika stor prestation att klara det som något annat, och så meningsfullt sedan!!!
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

Inte_Ung skrev:
Man kan ju ta saker och ting i den Akademiska ordningen också.
Och gå via piaffen.
En häst med töltanlag tar gärna tölten i stället för piaffen, och så kan man gå den vägen.
Detta kräver en enorm samling samt att man ser tölten som en rörelse och inte en gångart.
Flott blir det i vilket fall som helst den vägen.
Men tid tar det.

Det sätt jag beskrivit är akademiskt kompletterat med sätesridning a la TTEAM. Fast jag rider mer på det bruksakademiska sättet, dvs inte skolridningen utan arbetshästens. Hästen som jobbar på rancherna i Spanien och den dressyrtävlingsform som utvecklats därur inspirerar mig. Jag använder min tyngd och mitt säte och endast skänkeln som en förstärkning vid behov och då bara helt kort och lätt. Jag tycker inte det tar längre tid att gå den här vägen, inte om man jämför med hur snabbt man kommer fram till ett bra resultat utan en massa komplikationer på vägen. Genvägar äro ju som bekant senvägar och det tyvärr vanliga sättet att pressa fram tölten mer bryskt och tvinga in hästen, leder väldigt ofta till bakslag + att de flesta har en helsikes frambensaktion men tappar bakkärran och går med nosen pekande. Sedan spelar ju hästtyp och ålder in förståss också. Jag tycker det är enklare för man jobbar med hästen, inte mot den!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

em76 skrev:
Hur lång tid tar det att tölta 10 m?
Jag menar om det ska vara istället för piaff så är det ju nästan ingen framåtrörelse.
10-15 sekunder kanske när jag började på det viset.
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

Det tar lång tid i början.
Men sedan så tycker jag att det blir som ketschup effekt på det hela.
Jag håller på att utforska skolridningsvarianten då.
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

Kan väl säga så här att tack vare whiplashskadan är jag själv så överkänslig för spänning i min kropp så jag måste vara avslappnad. Då kan man inte rida med en massa skänkel för då spänner man sig och man kan inte rida med en massa i handen heller. Statisk spännig är nämligen min värsta fiende tillsammans med stress, som ju ger just effekten att man spänner sig... Man måste plocka ut det goda ur det onda... Whiplashskadan tvingar mig att rida avslappnat men det innebär att jag far väldigt illa av att rida hästar som okänsliga i mun och för hjälper... Det gör AJ väldigt fort!
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

Jag använder inte mycket tygel eller skänkel när jag rider.
Det är ju bara jobbigt.

Jag har fått låna ett mycket fint och välskolat halvblod ett par gånger.
Den har dessutom toppstam.
Men jösses vad man måste använda ben och händer på en sådan.
Jag hade träningsvärk överallt efter bara ett kort uppvärmningspass.
 
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

Usch ja, jag minns tiden på ridskola med fasa! På vissa hästar var man trött i axlar och armar, hade ont i fingrarna och kramp i vaderna! Idag skule jag aldrig klara rida så. Jag använder skänkeln ytterst lite och endast momentant för bara att flytta benet från "neutralläget" skapar en spänning och att sitta så och jobba blir en statiskt spännig. Så jag ger signalen helt kort och påminner när det behövs. Handen används bara till ledande mjuka tygeltag och sekundslånga förhållningar.

Skillnaden mellan mer klassisk skolridning och den arbetande hästen på en ranch är att vid skolridningen är man koncentrerad på själva ridningen och hästen medan vid arbetet på en ranch måste man koncentrera sig på arbetet och hästen måste alltså vara så följsam och signalkänslig att man kan styra den, få den att jobba rätt osv utan att behöva tänka och koncentrera sig så mycket på hästen. Det måste mao vara lättränade, signalkänsliga, följsamma och kloka hästar som fattar snabbt, lär sig snabbt och inte kräver mycket ridning och både häst och ryttare måste ha kommunikationen i ryggmärgen! Då måste man kommunicera med kropp, tyngd och säte i huvudsak. Det är samma krav som på en krigshäst. Inte tusan har man tid och möjlighet att tänka på skänkeln placering eller andra finesser. Det är snabba beslut och snabba reaktioner som gäller. Många ggra reds ju stridshästarna på lösa tyglar och styrdes med sätet och ryttarens vridningar och tyngdförflyttningar av kroppen. Båda händerna var upptagna med att strida, tex skjuta en pil. Det är det jag menar när jag säger att hela kroppen måste tänka och agera tölt hos ryttaren!

Få tänker nog på hur vältränade, signalkänsliga och följsamma stridshästarna och de rancharbetande hästarna var/är och måste vara! Är finns inget utrymme för lynnesfel och olater eller stora hjälper! Det är lite som med uttrycket "Låt ditt hjärta och din kropp hoppa över hindret så följer hästen efter!", mao ryttaren måste tänka hopp i hela kroppen och hoppa med sin kropp!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har jag gjort fel angående tölten?

OlleAtlas skrev:
Men hur berättar du att det ska vara tölt?

OA

Kom inte in, tappat bort lösenord, hade fel mailadress, så det tog lite tid innan jag fick ta ett nytt lösen, men här är jag.

Jo! Så här gjorde jag:

Jag samlar hästen med tygeln ungefär som på vanligt AR-markarbete, öppna, sluta om hästen kan. På unghästen blir det mjukgörande övningar, böja nacken, han kan inte riktigt öppna o sluta mer än något få steg. Gör skänkelvikning, enkla saker som den här unghästen kan.

Så håller jag tygeln vid bogen och har spöet mot korset, ger eftergift, driver med spöet mot korset, ser han har bra samling och ser okej ut, inga stelheter. Så går vi framåt i skritt och ökar tempot till det blir tölt. Mycket enkelt. Spöet mot korset ger samling, det är samma hjälp AR använder för att få fram piaff. Eftergift och följsem på marken bör man vara. Det var lättare än jag trodde först. har man ljud för tölten är det bra, man kan ju säga skritt, trav, galopp o så tölt så underlättar det ju med hjälperna.
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
4 928
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Hej! Ny på islandsforumet här ;) Jag kommer köpa mig en islandshäst efter ett långt uppehåll från islandshästvärlden. Jag har sett ut en...
Svar
18
· Visningar
4 591
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 163
Senast: Silkisif
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 446
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp