Har jag verkligen råd?

Räkna ut den faktiska kostnaden och dubblera den. Lägg undan den summan varje månad i tre år. Har du då inte tullat på det kontot är det fritt fram att skaffa häst. Så valde jag att göra innan jag köpte egna hästar och jag ångrar det inte en sekund. Då finns en buffert sedan och det måste man ha. Klarar man inte en dubbel hyra i några månader samtidigt med julafton hade jag kräkts av pengaångest. Den sitsen hade jag aldrig satt mig i.

Att ha häst är dyrt och många spår att foder, strö och allt annat som mat och bensin kommer bli dyrare så man bör inte räkna snålt utan tvärtom.

Att veterinärräkningar som tandkoll och vaccination kommer samma månad som skoningen som alla är förväntade kostnader måste man klara. Annars kommer hästägandet bara förknippas med ångest helt i onödan. Du måste också ha en buffert så du klarar en stor veterinärräkning, att något materiellt går sönder eller att höpriset plötsligt tredubblas.
 
Räkna ut den faktiska kostnaden och dubblera den. Lägg undan den summan varje månad i tre år. Har du då inte tullat på det kontot är det fritt fram att skaffa häst. Så valde jag att göra innan jag köpte egna hästar och jag ångrar det inte en sekund. Då finns en buffert sedan och det måste man ha. Klarar man inte en dubbel hyra i några månader samtidigt med julafton hade jag kräkts av pengaångest. Den sitsen hade jag aldrig satt mig i.

Att ha häst är dyrt och många spår att foder, strö och allt annat som mat och bensin kommer bli dyrare så man bör inte räkna snålt utan tvärtom.

Att veterinärräkningar som tandkoll och vaccination kommer samma månad som skoningen som alla är förväntade kostnader måste man klara. Annars kommer hästägandet bara förknippas med ångest helt i onödan. Du måste också ha en buffert så du klarar en stor veterinärräkning, att något materiellt går sönder eller att höpriset plötsligt tredubblas.
Ja jo. Det känns ganska trist för i den här takten så kommer jag kunna skaffa häst själv när jag är 50 år medans de som är arbetslösa eller går på bidrag redan skaffat sig en eller två hästar i 18 årsåldern eller yngre. Jag förstår inte riktigt hur de kan ha häst men jag som har ett heltidsjobb och fast anställning med helt ok lön inte kan ha det.
 
Ja jo. Det känns ganska trist för i den här takten så kommer jag kunna skaffa häst själv när jag är 50 år medans de som är arbetslösa eller går på bidrag redan skaffat sig en eller två hästar i 18 årsåldern eller yngre. Jag förstår inte riktigt hur de kan ha häst men jag som har ett heltidsjobb och fast anställning med helt ok lön inte kan ha det.
Klart du kan ha häst med din lön, frågan är vad du måste prioritera bort ?

Om några dubbla månadshyror påverkar din ekonomi hårt så anser jag att det inte riktigt är läge just nu.

Jag hade två egna hästar när jag var under 20. Hade ingen superlön direkt men jag var sjujäkla duktig på att leva snålt och hitta billiga lösningar.
Hittade billigt boende, hade inte så stora krav eftersom jag ändå mest sov där. Lagade billig mat, cyklade i princip överallt men hade en billig bil i övrigt. Hittade billiga stallplatser med egen skötsel vilket innebar rätt mycket slit men på den tiden gjorde det mig ingenting. Hade hästarna länge på bete osv.
Hade stenkoll på min budget, skrev ner allt och planerade alla inköp. Unnade mig inte glass på sommaren eftersom den summan innebar x antal kilo hö.

Så klart det går att ha häst "billigt", men det brukar kräva en del av en om man inte vill att det ska gå ut över djurens välfärd.
Mina hästar hade det bra, det var min egna standard jag drog ner på.
 
Ja jo. Det känns ganska trist för i den här takten så kommer jag kunna skaffa häst själv när jag är 50 år medans de som är arbetslösa eller går på bidrag redan skaffat sig en eller två hästar i 18 årsåldern eller yngre. Jag förstår inte riktigt hur de kan ha häst men jag som har ett heltidsjobb och fast anställning med helt ok lön inte kan ha det.
Det går att ha häst trots att man lever med liten budget, så länge hästen är frisk och det inte kommer oförutsedda utgifter eller minskade inkomster. DÅ går det plötsligt inte längre om man inte har någon som kan hjälpa till ekonomiskt. Jag hade själv min första häst som student. Funkade jättebra, jag var van att leva snålt och hade en billig stallplats utan bekvämligheter samt stallkompisar som hjälptes åt så man inte behövde åka ut varje dag (mot att vi kunde låna varandras hästar sådana gånger). Inga veterinärräkningar för hästen höll sig frisk. Busskort för att ta sig dit. Men så en dag var jag klar med mina studier och hittade inget jobb. Då blev det snabb försäljning av min lilla häst.
 
Klart du kan ha häst med din lön, frågan är vad du måste prioritera bort ?

Om några dubbla månadshyror påverkar din ekonomi hårt så anser jag att det inte riktigt är läge just nu.

Jag hade två egna hästar när jag var under 20. Hade ingen superlön direkt men jag var sjujäkla duktig på att leva snålt och hitta billiga lösningar.
Hittade billigt boende, hade inte så stora krav eftersom jag ändå mest sov där. Lagade billig mat, cyklade i princip överallt men hade en billig bil i övrigt. Hittade billiga stallplatser med egen skötsel vilket innebar rätt mycket slit men på den tiden gjorde det mig ingenting. Hade hästarna länge på bete osv.
Hade stenkoll på min budget, skrev ner allt och planerade alla inköp. Unnade mig inte glass på sommaren eftersom den summan innebar x antal kilo hö.

Så klart det går att ha häst "billigt", men det brukar kräva en del av en om man inte vill att det ska gå ut över djurens välfärd.
Mina hästar hade det bra, det var min egna standard jag drog ner på.
Jag förstår.
Jag har dragit ner på det jag KAN dra ner på just nu. Planerar på att köpa bil när leasingavtalet gått ut men mer kan jag tyvärr inte dra ner på just nu.

Det känns otroligt tungt att höra att det kanske inte är läge när det är något jag länge velat.
Att jag jobbar heltid med 12 timmars pass för att få in så mycket som möjligt - och ändå inte ha råd. Det känns otroligt trist och gör mig ledsen men det är det jag får ta.

Tack för ditt svar.
 
Om jag var dig skulle jag börja föra bok över ALLA dina utgifter inkl minsta lilla kexchoklad under 2-3 månader. Då får du koll på vad ditt nuvarande liv kostar och kan fundera över vad du vill eller kan förändra för att en häst ska få plats.

Läs på om hästutgifter. Kolla upp vad det kostar i ditt närområde.
Halm, spån, torv går upp i pris.
Hö/hösilage går upp i pris, har sett dem prata om höjning på 50-300% höjning, så det är bra att ha det med sig i baktanken.
Ring kliniker/distriktsveterinärer och kolla vad de tar för vaccination och tandkontroll.
Kolla hovslagare i ert område, vad tar de för vinter resp. sommarskoning.
Maskprov. Kostnad ?
Recept och kostnad avmaskning

Osv .

Det är bra att vara förberedd på alla utgifter som kommer. De brukar ha en tendens att vara dyrare än man tror de där hästarna :)
 
Senast ändrad:
Om jag var dig skulle jag börja föra bok över ALLA dina utgifter inkl minsta lilla kexchoklad under 2-3 månader. Då får du koll på vad ditt nuvarande liv kostar och kan fundera över vad du vill eller kan förändra för att en häst ska få plats.

Läs på om hästutgifter.
Halm, spån, torv går upp i pris.
Hö/hösilage går upp i pris, har sett dem prata om höjning på 50-300% höjning, så det är bra att ha det med sig i baktanken.
Ring kliniker/distriktsveterinärer och kolla vad de tar för vaccination och tandkontroll.
Kolla hovslagare i ert område, vad tar de för vinter resp. sommarskoning.
Maskprov. Kostnad ?
Recept och kostnad avmaskning

Osv .

Det är bra att vara förberedd på alla utgifter som kommer. De brukar ha en tendens att vara dyrare än man tror de där hästarna :)
Jag som är så otroligt dålig på att kolla upp siffror och att räkna ihop kostnader osv.🥲
Får ta och lära mig det helt enkelt.
 
Jag som är så otroligt dålig på att kolla upp siffror och att räkna ihop kostnader osv.🥲
Får ta och lära mig det helt enkelt.
Låter som en bra början :)

Du kan skriva i ett helt vanligt kollegieblock.
1 mars , Konsum 375 kr, café 65 kr
2 mars, bio 120 kr, tankning 895 kr, telefonabonnemang 300 kr. Osv
...
Summa mars: xxx kr
Mat: xx kr
Bil: xx kr
Övrigt: xx kr

Osv. Enkelt upplägg men ger en bra koll :)
 
Jag hade min första häst som student på universitetet. Jobbade extra så inget CSN gick till hästen.

Hade en stallhyra där foder och strö ingick = enkelt att räkna.

Hovslagare, mineraler, försäkring och busskort var de andra fasta kostnaderna. Behövde oftast inte kraftfoder.

Hade en buffert för veterinär/tandläkare/vaccinering (det har jag fortfarande!) men långt ifrån så hög som några säger här inne. Alltid klarat mig, även oväntad veterinärvård - försäkringen tar ju sin del liksom.

Skulle dock aldrig buköppna eller andra större operationer, då krävs ju mycket mer pengar.

Utrustning har jag köpt mycket begagnat och när jag haft pengar över/sparat extra.
 
Men av vilka pengar ska den bilen köpas? Om du köper häst och inte har en buffert kommer det ju inte finnas många pengar över att köpa bil för? Eller vilken plan finns för det?
Med risk för påhopp - jag hade tänkt ta lån och köpa en begagnad bil för högst 20.000.

Och nu är inte planen att KÖPA häst utan planen är att ta en häst på foder i några månader.
 
Som flera har nämnt; försäkring måste du väl ha på hästen? Annars kan det bli väldigt dyrt om den råkar ut för skada/sjukdom. Sen går det inte att säga vad en sån premie kostar för det beror alldeles på vilken nivå man lägger sig på och vilken hästras man har men från minst 500:-/mån och uppåt iaf, skulle jag säga.
 
Som flera har nämnt; försäkring måste du väl ha på hästen? Annars kan det bli väldigt dyrt om den råkar ut för skada/sjukdom. Sen går det inte att säga vad en sån premie kostar för det beror alldeles på vilken nivå man lägger sig på och vilken hästras man har men från minst 500:-/mån och uppåt iaf, skulle jag säga.
Självklart finns försäkring på hästen. Jag har inte sagt någonstans att det inte finns vad jag kan minnas 😲
Den skulle dock ägaren ta.
 
Jag tror du kan ha häst på din inkomst, "problemet" är väl som många nämner att du inte har någon buffert. Om jag var du skulle jag samla en buffert som enbart är till hästen. För mig är inte buffert till för förutsägbara saker så som julafton. Men om du skulle ha en separat buffert för hästen så kan du ju använda din vanliga buffert på vilket sätt du vill såklart.
 

Liknande trådar

Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 294
Senast: Corax
·
Hästvård Jag har blivit erbjuden att överta en helt underbar minishettis, sto. Fantastisk individ, dock har hon diverse åkommor som jag inte...
2
Svar
20
· Visningar
2 326
Hästmänniskan Jag hoppas denna tråden hamnar rätt nu! Jag har länge funderat på att ta en häst på foder (1 år eller liknanade) för att se hur det...
Svar
5
· Visningar
1 504
Senast: Pernilla_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp