har kallblod problem med exem?

ridtravare

Trådstartare
Finns det vissa linjer som är mer exemdrabbade än andra?

Bra hingstar utan exem anlag?
Eller är det ett så litet problem egentligen så man tittar inte på sådant när man avlar?
 
Sv: har kallblod problem med exem?

Jag har inte hört någon nämna det i syfte när det gäller avel. Däremot är det så att många kallblod kliar svans och man. Det pratas om sk. soleksem, vilket oftast brukar vara överkänslighet mot knott etc, men blir värre av starkt solsken.

Men av de kallblod vi har haft har det nästan alltid också varit utfodringen av mineraler eller tillskott, som de reagerar mer på, än våra varmblod.
 
Sv: har kallblod problem med exem?

Vad har du för erfarenhet av mineraler som ev. förstärker klådan?
Det har jag inte hört förut...Klådan kommer från knott angrepp. Det borde väl vara lika ärftligt hos kallblod som hos islandshästar?
 
Sv: har kallblod problem med exem?

Vad har du för erfarenhet av mineraler som ev. förstärker klådan?
Det har jag inte hört förut...Klådan kommer från knott angrepp. Det borde väl vara lika ärftligt hos kallblod som hos islandshästar?

Våra har dels reagerat på fibergi, men också på en flytande multivitamin, som jag inte minns namnet på. Numera ger vi mineraltillskott och selen efter grovfoderanalys, kör med kraft eller granngården och är försiktiga med allt annat som räknas som tillskott på kemisk väg.

Jag vet faktiskt inte om det är ärftligt, eller om rasen helt enkelt är känsligare. Att isisar är känsliga beror väl mer på om de är importerade eller inte? Dvs om de inte fått något naturligt immunförsvar mot insekter som inte finns på Island?
 
Sv: har kallblod problem med exem?

Har inte haft klåda på nån av mina kallblod, har testat Fibergi, krafft, åsebro, edel ÅS, betfor, havre osv.

Det enda foder som gett nån neg. reaktion var dynavena = korsförlamning och kolik på samma gång...
 
Sv: har kallblod problem med exem?

Inte om man jämför med islandshästen. Men visst finns det kallblodstravare med exem. Majoriteten är ju dock exemfria.
 
Sv: har kallblod problem med exem?

ok, vi har också kraft, vilket mineralfoder ger du krafts eller ngt annat?

Till alla: Har någon koll på lämplig hingstlinje, hon har Järvsöfaks som pappa så en hel del kommer ju bort och Elding som morfar. En bra hingst som fått travsäkra kallblod utan klåda vore bra...
 
Sv: har kallblod problem med exem?

Tyvärr har det visats sig att det också är ärftligt på islandshästar. Så på tex ston som är födda i Sverige som har exem undviker man nu att avla.
 
Sv: har kallblod problem med exem?

Har inte haft klåda på nån av mina kallblod, har testat Fibergi, krafft, åsebro, edel ÅS, betfor, havre osv.

Det enda foder som gett nån neg. reaktion var dynavena = korsförlamning och kolik på samma gång...

Nej, jag har inte heller problem med dem som inte har eksem med dessa foder, men med de som har det, har de ofta reagerat. Med de drar jag slutsatsen att det inte är fodret som är orsaken, utan eksemen som gör dem känsliga för tillskotten. :)
 
Sv: har kallblod problem med exem?

ok, vi har också kraft, vilket mineralfoder ger du krafts eller ngt annat?

Till alla: Har någon koll på lämplig hingstlinje, hon har Järvsöfaks som pappa så en hel del kommer ju bort och Elding som morfar. En bra hingst som fått travsäkra kallblod utan klåda vore bra...

Jag ger kraffts mineraler, och väljer sort efter grovanalysen. Jag tror du får ringa de hinsthållare som har de hingstar du är intresserad av, eftersom detta inte är något som är allmänt känt inom travaveln.

Släng gärna ut namnet på stoet, så kan vi komma med förslag på trevliga hingstar, dock vet jag inget om statusen på eksem. Har själv ett sto som är efter Järvsöfaks. :)
 
Sv: har kallblod problem med exem?

Av de kallblod jag haft så är det endast en som haft några sådana problem.
Han hade rätt jobbigt sommartid och vi fick klippa stubbman (helt sönderskavd och ful man) och ha flugtäcke på. Fick veta senare också att hans ett år äldre helbror hade samma problem. Kanske något som går i släkten.

Han var e: Leik Kvik ue: Texas Per.
 
Sv: har kallblod problem med exem?

Jo det var ett knapplån ;)

Röder var en godkänd hingst e. Alm Svarten u. Linsi (även Bork Rigels mamma).
 
Sv: har kallblod problem med exem?

Anlag för eksem är ärftligt.
Eftersom det är olagligt att avla på defekter som ger djuret lidande, så känns det tveksamt om du bör avla på märren överhuvudtaget.

Jag kan inte kallblodsstammar, men en jämförelse på kalla blodbanken mellan stammarna på Röder som nämns i tråden och Elding som är ditt stos morfar, så är det inte så svårt att ana var ditt sto har fått sitt eksem från. Kallblodstravaren är en liten ras, så det är ju bra att du vill avla, men rasens framtid hjälps ju inte upp av att man avlar på sjuka individer. Tror du inte att du skulle kunna hitta en fin märr att låna och ta ett föl på istället?
 
Sv: har kallblod problem med exem?

Jo, det var därför jag ställde frågan. Det kan ju även bli svårt om Alm svarten har anlag för hudproblem...misstänkte att det var norskt redan innan jag ställde frågan... Har inte stött på det innan hos kallblod faktiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: har kallblod problem med exem?

Ställer man ihop det med de andra hästarna med exem , de två helbröderna,så faller nog de flesta norska hästar bort om man kollar på deras stam...
 
Sv: har kallblod problem med exem?

Känner bara till ytterst få kallblod som har eksem, en e. Dally Junior - Granvar och en annan e. Elding - Lapp Nils
Kanske kommer från Granvar då?
 
Senast ändrad:
Sv: har kallblod problem med exem?

KL

Blev nyfiken så kollade upp de två jag spontant kom att tänka på, båda har Granvar... (en via Alm Svarten då)
Minsann!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 424
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
370
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 370
Senast: zarmino
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 662
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp