har kallblod problem med exem?

Sv: har kallblod problem med exem?

Har inte så mycket att tillföra tråden, men jag har ett gammalt sto här hemma som har eksem.
Tidigare ägare har även tagit två avkommor efter henne, men huruvida de ärvt anlaget vet jag inte.

Stoet är e: Knaust u: Snärt pella
 
Sv: har kallblod problem med exem?

Av alla de kallblod jag sett, tränat och fotograferat (vilket är många) har bara 1 haft knottexem och hon är e.Järvsöfaks ue.Kinge Pegg

Det hon har gemensamt med sina syskon är att hon har lite tagel överlag. Hennes helbror har bara något ruffs till man och kort tunn svans med volym. Två syskon e.Qvadrigo likaså men de har tunnare och längre svans.

Annars har en del kliat sig i manen men då pga fodret. Inte så att de maniskt har kliat sig utan resulterat i kortare man på sina ställen.
 
Sv: har kallblod problem med exem?

Av alla de kallblod jag sett, tränat och fotograferat (vilket är många) har bara 1 haft knottexem och hon är e.Järvsöfaks ue.Kinge Pegg

Det hon har gemensamt med sina syskon är att hon har lite tagel överlag. Hennes helbror har bara något ruffs till man och kort tunn svans med volym. Två syskon e.Qvadrigo likaså men de har tunnare och längre svans.

Annars har en del kliat sig i manen men då pga fodret. Inte så att de maniskt har kliat sig utan resulterat i kortare man på sina ställen.

Se där... Och mitt sto är också e: Järvsöfaks och ue: Kinge Pegg. Hon har inte heller mkt tagel alls, och har en dotter e: Aldermarin utan eksem, själv kliar hon sig en hel del av knott, men som sagt blivit mkt, mkt bättre med "rätt" foder för henne, samt en del smörjande.

Kinge Pegg hade ju väldigt lite tagel och väldigt lite "kallblodskänsla" överlag, på de bilder jag har.
 
Senast ändrad:
Sv: har kallblod problem med exem?

Ser nu att Kinge Pegg är helt fri från Granvar, och ska man då fundera över ärftligheten så skulle den gemensamma nämnaren vara Järvsöfaks/Kinge Pegg, och att då kanske två "bärare" av anlaget korsas. För Järvsöfaks har väl knappast eksem med den manen ;)

Men som sagt jag anser inte att det är ngt större problem, min märr fick bekymmer två somrar i rad, vi bytte foder och täckar henne under den värsta perioden, och nu har hon alla man och svans kvar sedan några år. Så det finns säkert fler som har anlag, men ngt måste till för att trigga igång det.
 
Sv: har kallblod problem med exem?

knapp lån
Har också ett kallblod med man och svanskåda (vintertid)
e Håkon jo ue. saje
 
Sv: har kallblod problem med exem?

ok, vi har också kraft, vilket mineralfoder ger du krafts eller ngt annat?

Till alla: Har någon koll på lämplig hingstlinje, hon har Järvsöfaks som pappa så en hel del kommer ju bort och Elding som morfar. En bra hingst som fått travsäkra kallblod utan klåda vore bra...

Jag har ett sto som kliar man och svans. Hon är e Järvsöfax och u norletta ue Elding.. Nordansol heter hon. Köpte henne i våras. Jobbigt! Har aldrig haft kliproblem förrut trots många kallblod. Tidigare linjer kingetor, lappnils, skarpedin, wirmar, greivinn.
Tips mot klådan??
 
Jag har ett sto som kliar man och svans. Hon är e Järvsöfax och u norletta ue Elding.. Nordansol heter hon. Köpte henne i våras. Jobbigt! Har aldrig haft kliproblem förrut trots många kallblod. Tidigare linjer kingetor, lappnils, skarpedin, wirmar, greivinn.
Tips mot klådan??

Även din häst har ju Granvar/Klästad Terna i stammen.
 
Sv: har kallblod problem med exem?

Ser nu att Kinge Pegg är helt fri från Granvar, och ska man då fundera över ärftligheten så skulle den gemensamma nämnaren vara Järvsöfaks/Kinge Pegg, och att då kanske två "bärare" av anlaget korsas. För Järvsöfaks har väl knappast eksem med den manen ;)

Men som sagt jag anser inte att det är ngt större problem, min märr fick bekymmer två somrar i rad, vi bytte foder och täckar henne under den värsta perioden, och nu har hon alla man och svans kvar sedan några år. Så det finns säkert fler som har anlag, men ngt måste till för att trigga igång det.

Nyfiken fråga- :) vad ger ni för foder som funkar? Håller på att prova mig fram.
 
Kan skriva ner en till häst på min "kli-häst" lista och det är ett sto e.Mostjärn ue.Dublan uue.Steggbest

Knottexem, klarar sig dock jättebra om hon har heltäckande täcke från öron till svans, hästen avskyr när de ens tänker tanken att ta av hon täcket, hon vet så väl att det hjälper henne!
 
Kan skriva ner en till häst på min "kli-häst" lista och det är ett sto e.Mostjärn ue.Dublan uue.Steggbest

Knottexem, klarar sig dock jättebra om hon har heltäckande täcke från öron till svans, hästen avskyr när de ens tänker tanken att ta av hon täcket, hon vet så väl att det hjälper henne!

Även där har du ju samma hingstlinje, i dubbel uppsättning dessutom.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 427
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
379
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 372
Senast: zarmino
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 663
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp