Bukefalos 28 år!

Har kaniner behov av att vara utomhus?

Ninjakatten

Trådstartare
Alltså, de som kommer ihåg vet att jag har två ute-frassar just nu, och de verkar trivas bra hittills, även om det inte blivit riktigt kallt än. Men när jag så småningom flyttar till en bättre bostad med stall/ladugård, så vill jag göra ett stort utrymme till dem inne, så att jag slipper oroa mig för deras väl och ve ute i kylan.

Fungerar det vill jag göra ett litet kaninparadis med öppning till en utehage, så de kan välja var de vill vara. Detta är ju drömmen, men eftersom jag inte vet än hur jag kommer att bo kan jag inte göra mycket åt mina planer.

Min fråga är: hur stort behov har kaniner av utevistelse om de har en berikande innemiljö? Behöver de solljuset? Vill de känna vinden i pälsen?

Vad vill de där djuren egentligen? :confused:
 
Kaniner är ju gjorda för vårat klimat, finns rätt många uppfödare som har sina kaniner i hägn året om. De kan ju lätt vara ute när det snöat förutsatt att snön inte gör att de kan rymma. Har mest erfarenhet av marsvin, och dessa, trots sina relativt hårlösa fötter mår så mycket bättre i en svalare miljö än en varm och torr inomhusmiljö. Risken för fettma minskar (både kaniner och marsvin blir lätt feta, även om det oftast bara syns vid obduktion). Tycker det verkar vara en bra idé att satsa på, att tänka på är att ha en vindskyddad bostadsdel (eller två om den inte är stor, kaniner gillar ofta att ha sitt egna personliga space), att satsa på isolering och grejer är inte lika viktigt, det viktiga är att det inte är dragigt. Ha även galler på marken eller nergrävt en bit ner - kaniner gillar ju att gräva och vissa rovdjur lika så. Kan vara bra att sätta gallertak på så att ingen rovfågel kan komma uppifrån, även räv är bra på att klättra eller hoppa in i hägnader om man har otur.

(För att göra det enkelt hade jag nog köpt färdiga hundrastgård delar, kanske inte lika många som krävs för en hundgård men ändå så att det blir en hage, blir ju lättare att göra tak och golv om utan i sig är likformigt stor).
 
Kaniner är ju gjorda för vårat klimat, finns rätt många uppfödare som har sina kaniner i hägn året om. De kan ju lätt vara ute när det snöat förutsatt att snön inte gör att de kan rymma. Har mest erfarenhet av marsvin, och dessa, trots sina relativt hårlösa fötter mår så mycket bättre i en svalare miljö än en varm och torr inomhusmiljö. Risken för fettma minskar (både kaniner och marsvin blir lätt feta, även om det oftast bara syns vid obduktion). Tycker det verkar vara en bra idé att satsa på, att tänka på är att ha en vindskyddad bostadsdel (eller två om den inte är stor, kaniner gillar ofta att ha sitt egna personliga space), att satsa på isolering och grejer är inte lika viktigt, det viktiga är att det inte är dragigt. Ha även galler på marken eller nergrävt en bit ner - kaniner gillar ju att gräva och vissa rovdjur lika så. Kan vara bra att sätta gallertak på så att ingen rovfågel kan komma uppifrån, även räv är bra på att klättra eller hoppa in i hägnader om man har otur.

(För att göra det enkelt hade jag nog köpt färdiga hundrastgård delar, kanske inte lika många som krävs för en hundgård men ändå så att det blir en hage, blir ju lättare att göra tak och golv om utan i sig är likformigt stor).
Fast om man sätter galler på hela golvet så kan ju inte kaninerna gräva även om de vill? Måste bli otroligt frustrerande. Att gräva ner sidorna på staketet är mer rekommenderat, tror vi grävt ner ca 20 cm. Vi prioriterade även storlek framför tak eftersom vi inte har särskilt mycket rovfågel här, så staketet är ca 140cm högt hos dvärgarna och 170cm hos jättarna (har en jätte som tycker det är skitkul att hoppa över staketet) vilket håller kaninerna inne.
Vill man att kaninen inte ska gräva sig ut brukar det hjälpa att placera något slags objekt i mitten av hagen (eller tja, bara inte längst staketet) så brukar de gräva sig under den saken. De vill gärna gräva emot något och så ha hålan där under. :)
De värsta rovdjuren vi har här är dock lösspringande hundar... Katterna antingen bryr sig inte om kaninerna eller är vänner med de. Men rävarna flyttade ca 2 år innan vi skaffade våra första kaniner så vi har det tur som mest behöver fokusera på att kaninerna inte ska ta sig ut.

Och sen till TS; Alltså egentligen klarar sig kaniner toppen av att vara inne så länge man uppfyller deras behov av att gräva, sitta uppe på saker, gnaga och boa. Grävlåda, många gömställen, pinnar i massor och halm brukar uppfylla det bra när de bor inne. :) Och så utrymme att springa på såklart.
Att ha det så de kan gå ut och in skulle nog vara en dröm för många kaniner, men går det inte så går det inte.

Det "värsta" jag kan tänka mig är att om du skaffar kaniner som varit utekaniner tidigare i livet så kan de bli lite rastlösa av att vara inne. Ute händer det ju saker precis HELA tiden och de får väldigt mycket mental stimulation gratis.

Att sen t.ex. mina kaniner blir överlyckliga av snö är en annan sak. Eller att man kan hitta vissa fluffbollar sovandes ute när regnet öser ner så de blir dyngsura utanpå är en annan sak... :grin: Men nä, jag tror inte de har ett stort superbehov av att bo ute. De är ju väldigt anpassningsbara.
 
Tack för svaren! Jag har dem ute nu i hage med bo, hagen har nät på marken men vi har lagt ett sandlagen ovanpå, så de kan gräva. (vilket de gjort senast i morse, jag tror de är på väg ut :cautious: )

Jag startade en råd rätt nyligen om huruvida kaniner klarar kyla, och ser nu att denna handlar i princip om samma sak, förklätt i andra ordalag. Jag tror att jag egentligen är lite nojig över deras väl och ve därute.

Men om jag frågar såhär: Om man måste välja mellan att ha kanin i stall, eller kanin utomhus, vilket skulle vara mest uppskattat av dem? Det är ju himla bekvämt inomhus då vattnet inte fryser, men det är väl bara egen bekvämlighet som talar.

Jag tror jag måste höra minst hundra gånger att kaniner klarar sig bra utomhus, för att bli lugn!
 
Jag kan inte svara på vad de skulle föredra. Men så länge man har mycket halm, vindskydd och en upphöjd bur så ska det inte vara någon fara. :)

De får ju päls. ;) (6 månader gammal franskt vädur :love:)
12299240_10204902466144647_6002811108125433050_n_zpsrj9bfaov.jpg
 
Jag kan inte svara på vad de skulle föredra. Men så länge man har mycket halm, vindskydd och en upphöjd bur så ska det inte vara någon fara. :)

De får ju päls. ;) (6 månader gammal franskt vädur :love:)
12299240_10204902466144647_6002811108125433050_n_zpsrj9bfaov.jpg


Vilka vackra fluffar!

Jag tror jag helt enkelt får sluta trakassera buke med kanintrådar och se hur de ser ut att klara sig i vinter, så får jag ta det därifrån. Jag vill nog gärna att de ska få vara ute i framtiden också, de verkar tycka det är bra. De ligger ju hellre ute i regnet än går in i sitt bo. Då måste det ju betyda att de faktiskt klarar sig bra!

Det skulle ju vara roligt med en typ av kaninhuset sammanlänkat med hage, typ som hundgårdar brukar ha. En bod som man själv kan gå in i och där maten kan vara. Ja, så ska jag se till att fixa sedan.

Jag passar på att ställa en till fråga: Vill man ha värme i en sådan bod, eller blir det för stora temperaturskillnader? Typ värmelampa. Eller är det kanske bara bra för dem?
 
Jag skulle inte ha värme i en bod. Gott om halm räcker för att ge värme. Vill du dessutom ha hage året runt (inbyggd eller ej) så är det ju bättre om de har "kläder efter väder" sas. Skillnaden på päls hos innekanin och utekanin under vinterhalvåret är rejäl. Så hade jag kunnat välja så hade jag haft vinterpäls under vintertid på långöronen. Inte kul att man knappt kan gå ut i sele ens en gång vintertid.

Går det så är det ju bra om boden håller en lägsta temperatur på strax över nollan. För att slippa is i skålar och det där.
 
Alltså, de som kommer ihåg vet att jag har två ute-frassar just nu, och de verkar trivas bra hittills, även om det inte blivit riktigt kallt än. Men när jag så småningom flyttar till en bättre bostad med stall/ladugård, så vill jag göra ett stort utrymme till dem inne, så att jag slipper oroa mig för deras väl och ve ute i kylan.

Fungerar det vill jag göra ett litet kaninparadis med öppning till en utehage, så de kan välja var de vill vara. Detta är ju drömmen, men eftersom jag inte vet än hur jag kommer att bo kan jag inte göra mycket åt mina planer.

Min fråga är: hur stort behov har kaniner av utevistelse om de har en berikande innemiljö? Behöver de solljuset? Vill de känna vinden i pälsen?

Vad vill de där djuren egentligen? :confused:

Vi köpte kaniner i somras och jag har oroat mig massor för kylan mm. För ca en månad sedan fick jag opera den ena och hade henne inne i några dagar tills hon mådde bra igen. Hon verkade inte trivas, hon kom inte igång med att äta ordentligt och rörde sig knappt i buren (sjukburen är visserligen liten jämfört med hennes vanliga bur) . Men så fort hon fick komma ut igen blev hon sig själv igen.

Jag har även märkt att hon föredrar att vara ute i hagen även om det blåser och är kallt. När vi hade tolv minus ute en dag var hon ute nästan hela dagen av egen vilja. Så nu känner jag mig rätt lugn över att dom troligen trivs bäst ute. Dom mår säkert inte dåligt av att vara inomhus, men jag tror att luften och klimatet ute är bättre för dom i det långa loppet.
 
Tack för era svar! Jag tycker det verkar som att kylan inte bekommer dem det minsta, de har stått ut med -25 och verkar inte ha haft några problem. Jag känner mig rätt lugn nu och kommer nog vilja ha dem ute i fortsättningen också! De har ju fått så himla tjock och fin päls :love:
 
Har för mig att jag läst nånstans att kaniner mår bra av d-vitamin och lever längre om de får vistas ute framförallt sommartid.
 

Liknande trådar

Hemmet För flytt. Ett stort steg från hyresrätt till egen villa. Den 16 januari får vi nycklarna till vårt eget lilla fina hus, ett väl...
Svar
4
· Visningar
1 097
Senast: Solvira
·
Anläggning När huset till sist (till våren?) är färdigfixat är det dags för mig att bygga stall. Som jag längtat... Men jag har lite grubblerier...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
12 405
Senast: McFlurry
·
W
Hästhantering Jag har en liten fråga till folket som står i lösdrift. Jag står nämligen och väger lite fram och tillbaka om jag ska flytta häst till...
2
Svar
35
· Visningar
4 517
Senast: Snowball
·
Däggdjur Jag har ett dilemma. Ska jag ha kaninerna ute eller inne i vinter? Just nu bor de inne, kaninerna bor på ca 4 kvadrat, och det...
2
Svar
21
· Visningar
2 671
Senast: MinIan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp