Har ni bevattningsförbud?

purity_666

Trådstartare
Vi har inte där jag bor, men ett par grannkommuner har fått det.
Vi har dessutom egen brunn, då omfattas man inte av förbudet ändå väl? Nu är det ingen av oss som har gemensam brunn som vattnar ute ändå, vore trist om brunnen sinade.

Hur ser det ut där ni bor? Och ungefär var i Sverige?
 
Strax utanför Falun och inget bevattningsförbud men jag försöker vara försiktig.

Om jag bodde i ett område där det är dåligt med vatten och hade egen brunn hade jag varit väldigt försiktig med vattenanvändningen (och hemskt orolig).
 
Södra Roslagen, inget bevattningsförbud men tror det råder eldningsförbud. Själv grillar jag hemma och vattnar med slang ute, men inget slösande.
 
Nybro, södra Kalmar län
bevattningsförbud för alla som har kommunalt vatten
Säsongen här började på en bättre nivå än förra året och det har kommit mycket mer regn, lite då och då, så jag är inte jätteorolig i år. Det var värre här förra året.

Jag vattnar trädgårdsland, pallkragar och växthus huvudsakligen med uppsamlat regnvatten. Denna veckan var det dock slut i tunnorna, så jag tog en kvart med vattenslangen för att växterna inte skulle torka sönder. Och idag har det regnat igen så nu klarar jag bevattningen ett tag till... :)
(vi har egen brunn)
 
Senast ändrad:
Nej, men brunnen sinade förra sommaren så vi fick gräva om den, så sparar ändå.
Grannkommunen Halmstad har haft det länge redan. Det var värre här förra året, som någon annan sa.
Vattnar bara med regnvatten eller å/sjövatten.
Småland gränsande till Hallands län.
 
Kommun i södra Stockholm. Ej bevattningsförbud, däremot totalt eldningsförbud pga. skogsbränder.
Några (relativt) närliggande kommuner har dock bevattningsförbud också.
 
Min kommun har bevattningsförbud, östra Uppland. Vi har egen brunn och har varit oerhört försiktiga med vattnet sedan i våras. Det tog slut en gång för några år sen och det var inte kul alls, det är stor risk för det i år igen... Vi vattnar bara med regnvatten, duschar nästan bara på jobbet, tvättar inte om det inte behövs osv.
 
Just det, vi har dock eldningsförbud.

Jag vattnar inte trädgården med kommunalt vatten, vi har en bevattningsförening som pumpar sjövatten under sommaren. Blir det bevattningsförbud utgår jag ifrån att de stänger av pumparna. Jag har skaffat en regntunna och ska försöka få tag på fler för att använda när jag fixat min odlingstunnel.
 
Vad händer om man bryter mot ett sådant förbud?

(Nej, jag skulle inte ha några planer på att bryta det och här, västra Jämtland, är det inte ens något förbud. Jag är bara nyfiken :p )
 
Eftersom det bara gäller kommunalt vatten, så kan kommunen stänga av vattnet för personen. Men då ska man nog göra mer än bara vattna rabatten.
Jag tror att de inte får göra så folk blir helt utan dricksvatten.

Vet inte om de levererar begränsad mängd i dunk, stryper flödet så det rinner långsamt i kranen eller något liknande?
Så i praktiken ska det bli ganska grova överträdelser eftersom det blir såpass med merkostnader/merarbete tror jag. Kommer nog några hot om åtgärder först som man hoppas ska ge effekt.
 
I år är de första året någonsin jag lever med borrad brunn. När jag haft egen brunn förr har man kunnat ta av locket och titta i brunnen Jag har också med jämna mellanrum glömt vattenslangen i hästarnas badkar och tömt brunnen - men den fylls ju på! Men detta att kunna kika hur det ser ut - det är en form av trygghet det med.

Nu ligger mitt vatten långt nere i ett borrhål och jag har noll koll. Har knappt vattnat alls med brunnsvattnet och det känns väldigt konstigt. Kan jag tömma borrhålet? Hur är tillrinningen i ett borrhål? Enligt protokoll ska det rinna till 300 liter/timme. Gör de så i verkligheten är eller är det en sorts "uppskattning"? för 300 liter är mycket vatten.
Vad händer om jag tömmer borrhålet? Bränner jag pumpen?

Så många frågor.....

Klart är dock att detta är en verklig torrsommar. En stor del av gräsmattan är brun och död. Nivån i bäcken är bara nån dm. Bor dock på sandås så det borde finnas vatten i marken...

Ingenstans i kommunen är det bevattningsförbud men grannkommunerna har det i några av tätorterna.
 
Vi har inte där jag bor, men ett par grannkommuner har fått det.
Vi har dessutom egen brunn, då omfattas man inte av förbudet ändå väl? Nu är det ingen av oss som har gemensam brunn som vattnar ute ändå, vore trist om brunnen sinade.

Hur ser det ut där ni bor? Och ungefär var i Sverige?

Vi har haft bevattningsförbud sen i April. Jag tycker inte att det pratas så mycket om det nu, men förbudet står kvar och lär göra det resten av sommaren, eller längre.
Det gäller bara kommunalt vatten. Ensklida brunnar ligger inte lika djupt så de fylls snabbare när det väl regnar än vad de kommunala vattentäckterna gör. Men man gör rätt i att vara försiktig även med egen brunn.
Många jag känner har skaffat regnvattentunnor och tar tillvara på tex. de litrarna man spolar innan varmvattnet kommer i duschen till sina trädgårdar.
Bor i södra Halland
 
Bor i nordöstra Uppland, min kommun har bevattningsförbud sedan en tid tillbaka för de med kommunalt vatten. Nu behöver inte jag tänka extra mycket på det då jag bor i lägenhet men jag låter inte vattnet stå och rinna för länge från kranen och duscha gör jag inte längre än nödvändigt, ingen långdusch så att säga.
 
Här är grundvattennivåern i dom små magasinen över det normala och i dom stora magasinen mycket under det normala.

Har borrad brunn på gården så vet inte om det är bevattningsförbud eller inte här, har dock varit eldsförbud längre nu.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 747
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 518
Senast: sjoberga
·
Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
9 087
Senast: Masqueradee
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 195
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp