Bukefalos 28 år!

Har ni chippat i år?

MissFideli

Trådstartare
Yoga fick sitt chip i januari i år, och jag betalade 250:- till vet för det. Men jag fick aldrig någon räkning från SKK? På huskatten, som är både chippad och tatuerad, har jag betalat 2 st på 75:-, men fick alltså ingen till Yoga. Har dom slutat att ta betalt för registreringen? På Fia fick jag också 2 ägarbevis, men Yoga har ju bara klistermärkena på stamtavlan.
 
Inte chippat i år, men väl registrerat herr'n hos SKK. Om inte vet skickat in numret till SKK kan du beställa en registreringsblankett själv och fylla i. Blanketterna beställer man från deras hemsida. Kostade 100:- nu.
 
Ursäkna mina nybörjarfrågor, men vad är det för skillnad mellan en tatueringsmärkning och chippet? Förutom att det givetvis är olika märkningar tatuering - chip. Men i övrigt?
 
Tatuering: alla kan se den. Kan uppfattas som ful, och bli suddig och oläsbar. Måste söva katten för att göra den (eller lugnande och lokalbedövning, som när man kastrerar hanar).
Chip: Håller livet ut. Kräver avläsare, och alla människor vet inte att katten kan vara märkt trots att man inte ser det. Estetiskt mer tilltalande, och lika lätt att sätta dit som en spruta. Den enda ID-märkningen som är godkänd om man ska ta in katten i vissa länder.

Hade jag haft en utekatt hade den nog varit både chippad och märkt...
 
Fia är chippad för att hon är så mörkt pigmenterad i öronen att man inte kan tyda numret. Dåligt av vet att inte varna tycker jag, men så är det nu iaf.

Chippet sitter i nacken på katten, men syns alltså inte. Men det blir vanligare och vanligare och förhoppningsvis blir fler människor varse om att det finns. Det sägs att man ska gå till polisen för att få en hittekatt "avläst" men tydligen har det varit så att alla polisstationer inte ens haft avläsare.
 
Då skulle nog min hona varit chippad istället, för på henne syns inte tatueringen så tydligt, bara om man verkligen viker ut örat samt vet att den finns där. :crazy:
 
Mina katter tatuerades nyligen i samband med kastrering. I veterinärpappren vi fick med från katthemmet står att Jordbruksverket kommer att fakturera (katthemmet) ytterligare 120:- för registreringen.

Tittar men på Djurskyddsmyndighetet är det deras ansvar att sköta HUNDregistret, men de har anlitet Jordbruksverket som har större erfarenhet av registerföring. Dessa håller dessutom tydligen på att gå igenom och uppdatera registret. Har katterna hängt med till Jordbruksverket de också???
 
Jag trodde att det fortvarade var SKK som hade DET centrala kattregistret men som de ser ut just nu blir jag inte förvånad över någonting.
SJV o SKK skyller på varandra om varför avtalet gick åt helvete, SKK gör reklam för sitt hundregister utan att tala om att man ändå måste regga hos SJV för att vara laglig.
PL
 
SKK har fortfarande kattregistret, och den del av hundregistret som man kan söka i. Alltså måste man som hundägare registrera hos bägge, sjv för att det är lagkrav, och skk för att den som hittar hunden/katten ska kunna spåra ägaren. Krångligt, men så går det väl när man inte får samköra register...
 
Jag lät tatuera min kisse i slutet av april, men har ännu inte fått ngn räkning... De har kanske mycket att göra..
 
Näe, Nils har en tatuering, jag övervägde länge men tänkte som så att man ser inte ett chip (om det är nån utan avläsare som skulle hitta han nånstans) däremot en tatuering.
Men det är ju för att han ska få börja gå ut efter att jag har flyttat....har man innekatt tänker man kanske annorlunda :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 910
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 767
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 899
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 845
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp